Jeśli prowadzisz firmę, koniecznie umieść ją w usłudze Google Maps - to nic nie kosztuje, a może przynieść Ci mnóstwo korzyści (o tym dlaczego każda firma powinna znaleźć się na Mapach Google pisaliśmy tutaj). Niestety, ilość tych korzyści często zależy od widzimisię koncernu z Mountain View, który wpisy różnych firm traktuje w odmienny sposób (np. niektóre przedsiębiorstwa widoczne są na mapie już na niewielkich poziomach zbliżenia, podczas gdy inne można zauważyć tylko na większych). Na szczęście, na widoczność firmy w Google Maps można jednak w pewien sposób wpłynąć - sprawdź jak!

Od czego zależy widoczność firmy na Mapach Google?

Na różnych poziomach przybliżenia, ten sam fragment mapy Google pokazuje różną liczbę spotów, oznaczających firmy i organizacjeWiększość Map Google jest dostępnych z kilkunastoma poziomami przybliżeń (np. 0-18). Na mapie z zoomem stopnia zerowego możemy podziwiać cały świat, natomiast na najwyższych poziomach zbliżenia zobaczymy konkretne ulice, budynki itp. Generalnie, im zoom mapy większy, tym więcej na niej tzw. spotów - punktów, oznaczających konkretną użyteczność (czyli np. stację paliw, bibliotekę, stację kolejową, sklep spożywczy, kino, restaurację itp.). Wśród nich dostępne są również prywatne firmy, wprowadzone przez internautów do usługi Google Places (więcej informacji tutaj).

Co ciekawe, niektóre spoty widoczne są "wcześniej" - tj. na mniejszym poziomie przybliżenia, co oczywiście jest korzystne z punktu widzenia właściciela firm/organizacji, którym one odpowiadają. W najtrudniejszej sytuacji znajdują się natomiast przedsiębiorstwa, których punkty pojawiają się jedynie przy największym zoomie.

Od czego zależy to, czy i kiedy nasza firma pojawia się na mapie Google jako spot? Czy ma na to wpływ jej marka, rozpoznawalność, udział w rynku? Bynajmniej. Według wytycznych Google (których niestety w tym temacie nie ma zbyt wiele), jednym z czynników determinujących wyświetlanie się punktu odpowiadającego przedsiębiorstwu na określonym poziomie mapy jest jego popularność (rozumiana m.in. jako liczba wyszukań punktu za pomocą wyszukiwarki, ilość kliknięć, liczba wyświetleń strony danej lokalizacji, liczba komentarzy - mówiąc ogólnie: liczba akcji podejmowanych przez internautów względem danego spota).

Na widoczność firmy w Google Maps najprawdopodobniej ma również wpływ fakt zatwierdzenia jej wpisu (bądź nie) przez jednego z edytorów usługi Map Maker (spoty, których autentyczność została potwierdzona przez osoby trzecie, zazwyczaj wyświetlają się na mniejszych poziomach zbliżenia niż pozostałe).

W jaki sposób poprawić widoczność firmy na Mapach Google?

  • Przede wszystkim należy wprowadzić firmę do usługi Google Places. Co prawda Google nie daje gwarancji, że każde zarejestrowane tam przedsiębiorstwo uzyska swój spot w Google Maps, jednak znacząco zwiększa w ten sposób swoje szanse.
  • Należy zadbać, aby firmowy wpis był bogaty w informacje, był podpięty do właściwej kategorii i opisywał działalność przedsiębiorstwa w sposób wiernie odpowiadający rzeczywistości (od tego punktu może zależeć wygląd spotu: w przypadku niektórych organizacji, jego kształt jest dostosowany do profilu ich działalności, np. niektóre restauracje zamiast standardowego kółka, oznaczone są nożem i widelcem, dzięki czemu są one lepiej rozpoznawalne).
  • Zadbaj o popularność swojego spotu firmowego. Oczywiście nie chodzi o klikanie go w celu sztucznego nabicia punktów w rankingu aktywności. Jego popularność możesz zwiększyć w sposób naturalny, np. umieszczając fragment mapy Google z lokalizacją Twojej firmy na stronie internetowej Twojego przedsiębiorstwa (z pewnością cześć odwiedzających zdecyduje się na kliknięcie spotu). Możesz też zainicjować dyskusję na temat firmy na jej profilu w Google Places, wpisując pierwszą opinię na jej temat (udowodniono, że internauci chętniej komentują treści już wcześniej przez kogoś skomentowane).

Przeczytaj również:


  • Ale w jaki sposób podnieść pozycję na mapce google? Wydaje się, że to nie to samo co google organiczne. Raczej kto pierwszy ten lepszy.

Dodaj komentarz
System CRM dla dużej i średniej firmy - jaki wybrać?
Wdrożenie oprogramowania do zarządzania relacjami z klientami bardzo często rozpoczynamy od poszukiwania najlepszego dostępnego systemu CRM.... Czytaj więcej...
Fakturownia.pl - czyli jak najłatwiej wystawić fakturę?
Wielu z nas wzbrania się przed założeniem własnej działalności gospodarczej - pomimo ciekawego pomysłu i dobrego biznesplanu. Częstymi... Czytaj więcej...
Systemy, aplikacje i usługi informatyczne, z których korzystam na co dzień
W Waszych mailach często pytacie mnie o godne polecenia oprogramowanie, najchętniej takie, z którego sam korzystam. Postanowiłem więc... Czytaj więcej...


Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

5 najlepszych systemów do automatyzacji marketingu
A gdyby tak nowych klientów nie trzeba było szukać, bo interesowaliby się naszą ofertą sami? I gdyby firmowy mailing nie kończył się... Czytaj więcej...
Jak skutecznie śledzić odwiedzających stronę WWW za pomocą Mautica?
Mautic, czyli najlepszy darmowy system typu marketing automation, któremu poświęciłem ostatni artykuł, pozwala między innymi monitorować... Czytaj więcej...
10 pomysłów na wykorzystanie YouTube'a w firmie
YouTube to darmowa platforma do publikowania materiałów wideo. Zna ją w zasadzie każdy, każdy może również z niej korzystać i zamieszczać... Czytaj więcej...
Jak sprawdzić czy Twój e-mail został przeczytany? Wszystko o e-mail trackingu
Konia z rzędem temu, kto po wysłaniu ważnego e-maila nie zastanawia się czy jego wiadomość na pewno dotarła do adresata i czy zainteresowany... Czytaj więcej...
Jak efektywnie zbierać informacje o leadach za pomocą formularzy WWW?
Marketing automation to nie tylko monitorowanie aktywności leadów i kampanie mailingowe, ale również możliwość automatycznego pozyskiwania... Czytaj więcej...