Jeśli prowadzisz firmę, koniecznie umieść ją w usłudze Google Maps - to nic nie kosztuje, a może przynieść Ci mnóstwo korzyści (o tym dlaczego każda firma powinna znaleźć się na Mapach Google pisaliśmy tutaj). Niestety, ilość tych korzyści często zależy od widzimisię koncernu z Mountain View, który wpisy różnych firm traktuje w odmienny sposób (np. niektóre przedsiębiorstwa widoczne są na mapie już na niewielkich poziomach zbliżenia, podczas gdy inne można zauważyć tylko na większych). Na szczęście, na widoczność firmy w Google Maps można jednak w pewien sposób wpłynąć - sprawdź jak!

Od czego zależy widoczność firmy na Mapach Google?

Na różnych poziomach przybliżenia, ten sam fragment mapy Google pokazuje różną liczbę spotów, oznaczających firmy i organizacjeWiększość Map Google jest dostępnych z kilkunastoma poziomami przybliżeń (np. 0-18). Na mapie z zoomem stopnia zerowego możemy podziwiać cały świat, natomiast na najwyższych poziomach zbliżenia zobaczymy konkretne ulice, budynki itp. Generalnie, im zoom mapy większy, tym więcej na niej tzw. spotów - punktów, oznaczających konkretną użyteczność (czyli np. stację paliw, bibliotekę, stację kolejową, sklep spożywczy, kino, restaurację itp.). Wśród nich dostępne są również prywatne firmy, wprowadzone przez internautów do usługi Google Places (więcej informacji tutaj).

Co ciekawe, niektóre spoty widoczne są "wcześniej" - tj. na mniejszym poziomie przybliżenia, co oczywiście jest korzystne z punktu widzenia właściciela firm/organizacji, którym one odpowiadają. W najtrudniejszej sytuacji znajdują się natomiast przedsiębiorstwa, których punkty pojawiają się jedynie przy największym zoomie.

Od czego zależy to, czy i kiedy nasza firma pojawia się na mapie Google jako spot? Czy ma na to wpływ jej marka, rozpoznawalność, udział w rynku? Bynajmniej. Według wytycznych Google (których niestety w tym temacie nie ma zbyt wiele), jednym z czynników determinujących wyświetlanie się punktu odpowiadającego przedsiębiorstwu na określonym poziomie mapy jest jego popularność (rozumiana m.in. jako liczba wyszukań punktu za pomocą wyszukiwarki, ilość kliknięć, liczba wyświetleń strony danej lokalizacji, liczba komentarzy - mówiąc ogólnie: liczba akcji podejmowanych przez internautów względem danego spota).

Na widoczność firmy w Google Maps najprawdopodobniej ma również wpływ fakt zatwierdzenia jej wpisu (bądź nie) przez jednego z edytorów usługi Map Maker (spoty, których autentyczność została potwierdzona przez osoby trzecie, zazwyczaj wyświetlają się na mniejszych poziomach zbliżenia niż pozostałe).

W jaki sposób poprawić widoczność firmy na Mapach Google?

  • Przede wszystkim należy wprowadzić firmę do usługi Google Places. Co prawda Google nie daje gwarancji, że każde zarejestrowane tam przedsiębiorstwo uzyska swój spot w Google Maps, jednak znacząco zwiększa w ten sposób swoje szanse.
  • Należy zadbać, aby firmowy wpis był bogaty w informacje, był podpięty do właściwej kategorii i opisywał działalność przedsiębiorstwa w sposób wiernie odpowiadający rzeczywistości (od tego punktu może zależeć wygląd spotu: w przypadku niektórych organizacji, jego kształt jest dostosowany do profilu ich działalności, np. niektóre restauracje zamiast standardowego kółka, oznaczone są nożem i widelcem, dzięki czemu są one lepiej rozpoznawalne).
  • Zadbaj o popularność swojego spotu firmowego. Oczywiście nie chodzi o klikanie go w celu sztucznego nabicia punktów w rankingu aktywności. Jego popularność możesz zwiększyć w sposób naturalny, np. umieszczając fragment mapy Google z lokalizacją Twojej firmy na stronie internetowej Twojego przedsiębiorstwa (z pewnością cześć odwiedzających zdecyduje się na kliknięcie spotu). Możesz też zainicjować dyskusję na temat firmy na jej profilu w Google Places, wpisując pierwszą opinię na jej temat (udowodniono, że internauci chętniej komentują treści już wcześniej przez kogoś skomentowane).

Przeczytaj również:


  • Ale w jaki sposób podnieść pozycję na mapce google? Wydaje się, że to nie to samo co google organiczne. Raczej kto pierwszy ten lepszy.

  • Mam wpis fotobudka lustro w mapach. W rejonie Śląska są dwa takie wpisy jednak pomimo iż wpisuje ta frazę w wyszukiwarce blisko mojej firmy to zawsze jaki pierwsza wyświetla się firma oddalona o 70km od nas. W czym tkwi problem.

Dodaj komentarz

Jakim systemem wspierać Zarządzanie przez Cele (MBO)?
Proces Zarządzania przez Cele (MbO – Management by Objectives) mimo, że de facto kończy się oceną realizacji celów, różni się od Oceny... Czytaj więcej...
fsDesk - recepta na skuteczną obsługę serwisową
Serwis należy do tej grupy usług, które bardzo cenią konsumenci, a za którymi - delikatnie mówiąc - nie przepadają producenci i... Czytaj więcej...
Wanda - inteligentny tłumacz dla zespołów międzynarodowych
Wanda to opracowany przez Unit4 cyfrowy asystent dla przedsiębiorstw, wprowadzony na rynek na początku zeszłego roku. To pierwsze tego typu... Czytaj więcej...
Monitorowanie firmowej strony WWW - dlaczego jest konieczne?
Monitoring strony internetowej to usługa, która kosztuje bardzo niewiele (bądź wcale), a może uchronić naszą firmę przed ogromnymi stratami.... Czytaj więcej...
Jak samodzielnie stworzyć firmową stronę WWW?
Ofert na wykonanie strony internetowej można znaleźć w sieci całe mnóstwo. Większość z nich wydaje się być całkiem przystępna - własną... Czytaj więcej...


Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Firmowe zasoby na Google Drive - czy są bezpieczne?
Spotykam się czasem z pomysłem przechowywania firmowych plików (takich jak dokumenty, materiały projektowe czy raporty) na dysku internetowym,... Czytaj więcej...
Dlaczego twoja firma powinna znaleźć się w Google Maps?
Bez wątpienia, jednym z pierwszych kroków związanych z promocją firmy w internecie powinno być umieszczenie jej na Mapach Google (Google Maps).... Czytaj więcej...
Jak skutecznie śledzić odwiedzających stronę WWW za pomocą Mautica?
Mautic, czyli najlepszy darmowy system typu marketing automation, któremu poświęciłem ostatni artykuł, pozwala między innymi monitorować... Czytaj więcej...
Mautic, czyli marketing automation za darmo
Dobry produkt to w dzisiejszym biznesie stanowczo za mało. O sukcesie danej firmy najczęściej nie decyduje już jej oferta, a skuteczność... Czytaj więcej...
Dlaczego twoja firma powinna znaleźć się w Google Maps?
Bez wątpienia, jednym z pierwszych kroków związanych z promocją firmy w internecie powinno być umieszczenie jej na Mapach Google (Google Maps).... Czytaj więcej...