Producenci oprogramowania coraz częściej oferują własne usługi hostingowe. Niektórzy idą o krok dalej, udostępniając swój system wyłącznie w formie usługi (Software as a Service). Dla kontrastu, część dostawców zupełnie ignoruje chmurowe trendy, pozostając przy rozwiązaniach On Premise - czyli gotowych do instalacji na wskazanym serwerze klienta.

Klient natomiast, kuszony przez danego producenta, często wybiera na oślep, nie będąc świadomym różnic pomiędzy tymi dwoma modelami instalacji oprogramowania - zarówno pod względem ich zalet, jak i związanych z nimi zagrożeń. Przedstawiam je w dzisiejszym artykule.

Oprogramowanie w chmurze i na własnym serwerze - porównanie

Wybierając oprogramowanie dla firmy powinniśmy zwrócić uwagę nie tylko na jego walory funkcjonalne, ale również miejsce instalacji. Wpływa ono bowiem na późniejszy komfort (albo jego brak) korzystania z systemu. Zwykle dostępne są następujące możliwości:

Software as a Service (Saas) - oprogramowanie zainstalowane na serwerach producenta (w tzw. chmurze producenta), dostępne jako usługa internetowa. Aby z niego korzystać wystarczy uzyskać do niego dostęp (rejestracja, płatność etc.). System tego typu konfigurujemy wyłącznie z poziomu udostępnionego panelu administracyjnego - w zakresie określonym przez usługodawcę. Pozostałe tematy związane z utrzymaniem i konserwacją usługi realizowane są przez producenta. Oprogramowanie Saas najczęściej jest odpłatne w formie abonamentu (np. 20 zł za miesiąc za użytkownika). Na rynku można również znaleźć sporo narzędzi darmowych bądź częściowo darmowych (tzw. model freemium) - bezpłatnych np. dla określonej liczby użytkowników.

On Premise - model, w którym oprogramowanie instalowane jest na własnym (bądź dzierżawionym) serwerze klienta. Jedynym administratorem systemu działającego na własnym hostingu jest wówczas klient, w którego gestii leży zarówno zarządzanie samym programem, jak i infrastrukturą IT, z której on korzysta.

Wielu producentów oprogramowania udostępnia je wyłącznie w modelu Software as a Service. Jeśli więc taki sposób korzystania z systemu nam nie odpowiada, nie powinniśmy brać go pod uwagę. Z doświadczenia wiem też, że istnieją firmy, które w związku ze swoją polityką IT sięgają wyłącznie po rozwiązania chmurowe, dyskwalifikując model on premise. Osobiście uważam jednak, że do wyboru oprogramowania warto podejść elastycznie i przeanalizować każdą ofertę indywidualnie. Rozwiązanie chmurowe dostawcy X nie musi bowiem posiadać zalet chmury dostawcy Y. Podobnie jest z oprogramowaniem instalowanym na własnych serwerach.

Zalety rozwiązań SaaS

  • nie angażują firmowych zasobów IT (zarówno sprzętu, jak i administratorów),
  • są dostępne dla każdego urządzenia podłączonego do internetu,
  • gwarancja dostępności usługi (np. 99,9%) - przy czym uwaga: zwróćmy uwagę na czym polega odpowiedzialność usługodawcy w przypadku niespełnienia zapisów umowy w tym zakresie - może się bowiem okazać, że gdy np. usługa będzie niedostępna cały dzień, nasza firma straci wiele, a usługodawca zrekompensuje to jedynie przedłużeniem ważności usługi o 1 dzień,
  • bieżące aktualizacje oprogramowania - zapewnia je usługodawca i zazwyczaj odbywają się zupełnie bezboleśnie,
  • pełny support producenta - możliwość weryfikacji problemu bezpośrednio w środowisku klienta,
  • przejrzysty model opłat - przedziały cenowe dotyczą zazwyczaj intuicyjnych zmiennych, jak liczba użytkowników, miejsce na dysku itd.

Wady rozwiązań SaaS

  • niedostępne bez połączenia z internetem,
  • zazwyczaj brak możliwości ograniczenia dostępu do usługi np. tylko do firmowej sieci,
  • brak wpływu na szybkość działania oprogramowania (poprzez np. poprawę wydajności serwera),
  • duża zależność od usługodawcy - przed decyzją warto zweryfikować jego stabilność, bowiem w przypadku jego "zniknięcia" możemy utracić nie tylko dostęp do oprogramowania, ale również wszelkie zgromadzone w nim dane (zagrożone bezpieczeństwo danych),
  • ograniczone możliwości operowania na danych - m.in. brak dostępu do bazy danych,

Zalety własnego hostingu

  • pełna kontrola nad środowiskiem, jego konfiguracją sprzętową i programową,
  • możliwość pełnego operowania na zgromadzonych danych (m.in. dostęp do bazy danych),
  • pełna kontrola nad systemem - wszelkie modyfikacje (np. aktualizacje) odbywają się z naszej inicjatywy,

Wady własnego hostingu

  • koszt utrzymania i konserwacji oprogramowania leży po stronie firmy,
  • dodatkowe koszty związane z infrastrukturą IT (np. serwer),
  • utrudnione aktualizacje systemu,
  • konieczność posiadania wiedzy z zakresu administracji danego systemu - ryzyko nieodpowiedniej konfiguracji sprzętu czy oprogramowania,

Chmura czy własny serwer - co wybrać?

O tym czy korzystniejsze dla naszej firmy będzie sięgnięcie po oprogramowanie instalowane na własnym serwerze, czy też skorzystanie z niego jako usługi (SaaS), zależy od jej faktycznych potrzeb i możliwości. Użytkowanie systemów działających w chmurze producenta oznacza przesunięcie odpowiedzialności za jego poprawne działanie na usługodawcę. Jeśli jesteśmy w stanie to zrobić (bo nie ograniczają nas np. kwestie prawne), a producent jest podmiotem godnym zaufania - warto wybrać wariant Software as a Service. W praktyce oznacza on bowiem niższe całkowite koszty eksploatacji systemu i generalnie mniej problemów.

Jeśli jednak nie chcemy powierzać tak wielkiej odpowiedzialności zewnętrznemu podmiotowi, cenimy sobie swobodę konfiguracji, a w dodatku posiadamy w firmie odpowiednie kompetencje i infrastrukturę IT, możemy śmiało sięgnąć po rozwiązanie instalowane na własnym serwerze. W obu przypadkach ważne jest, aby nasz wybór był po prostu świadomy.

Przeczytaj również:


  • Waldemar

    Warto też zwrócić uwagę na bezpieczeństwo danych i obawy potencjalnych klientów rozwiązań w chmurze odnośnie niepowołanego dostępu do danych, które są na obcych serwerach. W większości przypadków obawy te są irracjonalne, a serwery klienta są gorzej zabezpieczone przed włamaniem niż serwery dostawcy oprogramowania. Miałem taki przypadek, gdy dyrekcja urzędu nie zgodziła się na zakup rozwiązania w chmurze ze względu na bezpieczeństwo danych osobowych. Chodziło o imię, nazwisko, komórkę organizacyjną i stanowisko. Po wejściu na stronę urzędu można było wejść do książki adresowej, gdzie poza w/w danymi były jeszcze telefony, maile, zakresy obowiązków itp. Jeśli w chmurze mamy przechowywać newralgiczne z punktu widzenia firmy informacje, warto sprawdzić w jaki sposób zabezpieczane są nasze dane i czy dostawca o ile to konieczne spełnia wymogi np. Ustawy o Ochronie Danych Osobowych.

Dodaj komentarz
NetCrunch - recepta na zdrową sieć Twojej firmy
Natura sieci teleinformatycznych jest bardzo dynamiczna - ich struktura, elementy i parametry zmieniają się niezwykle często. To spore wyzwanie... Czytaj więcej...
Sztuczna inteligencja w systemach CRM - w czym wyręczy nas w 2017 roku?
Wbrew pozorom, na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat systemy informatyczne dla biznesu nie zmieniły się tak bardzo. Podobnie jak pod koniec lat... Czytaj więcej...
CRM czy SFA? Do czego służą systemy Sales Force Automation?
W przeciwieństwie do CRM, termin SFA nie jest w Polsce dobrze znany. Mgliste, aczkolwiek bardzo chwytliwe marketingowo pojęcie Sales Force... Czytaj więcej...
7 najlepszych prostych systemów CRM w chmurze
System CRM to oprogramowanie, które przyda się w każdej firmie. Sięgają po nie zarówno wielkie korporacje, przedsiębiorstwa z sektora MŚP,... Czytaj więcej...
Czy dane w chmurze są bezpieczne? 10 pytań do dostawcy
Systemy działające w tzw. chmurze (SaaS) pod względem wygody użytkowania i administracji znacznie przewyższają oprogramowanie instalowane na... Czytaj więcej...



Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

10 sposobów na zwiększenie ROI systemu informatycznego
W Europie aż 70-80% wdrożeń biznesowych systemów informatycznych (ERP oraz CRM) kończy się niepowodzeniem. Niepowodzenie niejedno ma imię, dla... Czytaj więcej...
7 najlepszych prostych systemów CRM w chmurze
System CRM to oprogramowanie, które przyda się w każdej firmie. Sięgają po nie zarówno wielkie korporacje, przedsiębiorstwa z sektora MŚP,... Czytaj więcej...
Dobry system CRM, czyli jaki? (poradnik - część II: Sprzedaż)
Dobry system CRM to coś więcej niż prosta baza klientów czy rejestr prowadzonych z nimi rozmów telefonicznych. Jako, że CRM to podstawowe... Czytaj więcej...
Ile kosztują systemy informatyczne dla firm?
Ile trzeba zapłacić za wdrożenie dobrego systemu informatycznego (np. klasy ERP czy CRM) w firmie? Trudno o jednoznaczną odpowiedź - koszt... Czytaj więcej...
Jak zatrzymać wiedzę pracowników w firmie? 5 skutecznych sposobów
Większość przedsiębiorców podkreśla, że najważniejszym kapitałem ich firm są pracownicy. Kapitał ten to w znacznej części doświadczenie... Czytaj więcej...