Wybór systemu informatycznego dla firmy zdecydowanie nie jest prostą sprawą. Dostępnych rozwiązań na rynku jest całe multum, podobnie jak i oferujących je firm wdrożeniowych. Której z nich zaufać? Na jaki produkt się zdecydować? W tym artykule na te pytania nie odpowiemy. Podpowiemy natomiast, w jaki sposób systemów informatycznych nie należy kupować.

W jaki sposób nie kupować systemów informatycznych dla swojej firmy?

  1. W pośpiechu. Pośpiech jest zawsze złym doradcą. Szybka decyzja o zakupie danego systemu informatycznego w celu zlikwidowania występującego w firmie problemu, najprawdopodobniej nie tylko go nie rozwiąże, ale i pogłębi - generując dodatkowe, nieprzewidziane koszty. Systemy informatyczne to nie bułki - nie nabywa się ich codziennie, a konsekwencje błędnego wyboru są znacznie bardziej brzemienne w skutkach. Dobrze wybrany produkt informatyczny będzie służył firmie przez wiele lat, stąd warto poświęcić trochę więcej czasu na odpowiednią analizę potrzeb przedsiębiorstwa oraz możliwości rozwiązania danego problemu.
  2. Kierując się wyłącznie ceną. Cena jest oczywiście niezmiernie istotnym czynnikiem - nie może być jednak postrzegana powierzchownie, bez odpowiedniego kontekstu. Systemy informatyczne oferowane są w wersjach "pudełkowych" (tj. gotowych do instalacji i użytkowania) oraz jako część "usługi wdrożeniowej". W tym drugim przypadku, zawsze należy dokładnie przeanalizować co za oferowaną ceną się kryje - najczęściej będzie ona wyższa od "gotowego" systemu w "pudełku", natomiast będzie zawierać np. dostosowanie produktu do potrzeb firmy, jego konfigurację, instalację, szkolenia, serwis czy hosting. Gdy zaś zdecydujemy się na produkt pudełkowy, być może (w razie potrzeby) będziemy musieli dokupić niektóre z wymienionych usług osobno (co koniec końców może okazać się nieopłacalne).
  3. Z polecenia. Opinie i rady innych firm są bardzo cenne, jednak nie powinny być podstawą naszej decyzji o wyborze konkretnego oprogramowania. Przedsiębiorstwo przedsiębiorstwu bowiem nierówne - mimo pozornych podobieństw, trudno o dwie identyczne firmy, o identycznych procesach, przyzwyczajeniach pracowników. Właśnie dlatego, należy zwrócić uwagę aby wybierany system informatyczny odpowiadał przede wszystkim potrzebom naszego przedsiębiorstwa, a nie innym.
  4. Nie mając porównania. Oczywiście możemy zaufać sprzedawcy czy konsultantowi, który przekonuje nas, że oferowany przez niego system jest najwspanialszy na świecie. Niestety, taką opinię głosi każdy z nich - niezależnie od tego, jaki produkt nam poleca. Z tego względu pod żadnym pozorem nie wolno nabywać systemu bez porównania z innymi - może się bowiem okazać, że na rynku istnieją rozwiązania nie tylko lepsze od naszego faworyta, ale również tańsze (a nawet darmowe! - np. typu open source).
  5. W oderwaniu od swoich potrzeb i ograniczeń. Systemy informatyczne XXI posiadają bardzo duże możliwości. Nie zważajmy jednak na to, że system potrafi np. parzyć kawę, podczas gdy poszukujemy łatwego w obsłudze produktu do fakturowania. Wybierając system informatyczny musimy być ponadto świadomi własnych ograniczeń (np. posiadanego środowiska informatycznego - np. bazy danych, serwera itp.). Może się bowiem okazać, że zakupiony produkt do poprawnego działania wymaga sprzętu i oprogramowania o innych parametrach, niż ten posiadany przez nas - a to generuje dodatkowe, niepotrzebne koszty.

Przeczytaj również:


  • Brak komentarzy
Dodaj komentarz

  • Systemy informatyczne dla firm sobota, 11, październik 2014

    Komputer każdego pracownika biurowego wyposażony jest w pewien zasób podstawowego oprogramowania, umożliwiającego wykonywanie jego codziennych zadań. Firmy za oprogramowanie to zazwyczaj sporo...

  • Systemy informatyczne dla firm niedziela, 16, marzec 2014

    W naszym kraju coraz więcej osób dostrzega olbrzymi potencjał oprogramowania typu Open Source (który na świecie dostrzeżono nieco wcześniej - w niektórych państwach tego typu oprogramowanie...

  • Systemy informatyczne dla firm sobota, 21, listopad 2015

    Startupy, czyli młode firmy poszukujące swojego miejsca na rynku, najczęściej muszą liczyć się z każdą wydawaną złotówką. Dlatego dobrze jest, gdy ich właściciele nie inwestują...

  • Systemy informatyczne dla firm piątek, 30, styczeń 2015

    W jaki sposób dokonać właściwego wyboru spośród ogromnej ilości systemów informatycznych dostępnych na rynku? Jak zdecydować które z rozwiązań spełni oczekiwania użytkowników i...



Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Również na stronie:

  • Sprzedaż i marketing wtorek, 06, styczeń 2015

    Własny sklep internetowy to jedna z najpopularniejszych, a zarazem najprostszych do rozpoczęcia form działalności biznesowej w internecie. Sprzedaż w sieci łatwo rozpocząć między innymi ze...

  • Sprzedaż i marketing sobota, 07, maj 2016

    Newsletter to świetny sposób na budowanie świadomości marki i podtrzymywanie relacji z klientami. Jego prowadzenie nie jest kosztowne, a może przynieść jego autorom mnóstwo korzyści - np. w...

  • Reklama w internecie sobota, 28, grudzień 2013

    Jeśli prowadzisz firmę, koniecznie umieść ją w usłudze Google Maps - to nic nie kosztuje, a może przynieść Ci mnóstwo korzyści (o tym dlaczego każda firma powinna znaleźć się na Mapach...