O tym, że biznes znacznie łatwiej prowadzić z telefonem komórkowym w garści, chyba nikogo nie trzeba przekonywać. Warto jednak wiedzieć, że może on służyć jako coś więcej niż tylko aparat do rozmów telefonicznych, baza kontaktów czy urządzenie do przeglądania internetu.

Dzięki zaprezentowanym poniżej darmowym aplikacjom na Androida, Twój smartfon zmieni się w wielofunkcyjny kombajn do zarządzania przedsiębiorstwem. Pozwoli Ci m.in. na delegowanie zadań, zarządzanie czasem pracy, planowanie trasy, tworzenie dokumentów... A z resztą - sprawdź sam!

23 najlepsze darmowe aplikacje biznesowe dla systemu Android

1. Field Manage by Locqus

Locqus to darmowy system do zarządzania pracownikami w terenie. Umożliwia m.in. planowanie i delegowanie zadań, monitorowanie pracowników (geolokacja), dokumentowanie wizyt u klientów (zdjęcia), przygotowywanie ofert, wystawianie faktur (niestety niedostosowanych do polskiego prawa) czy powiadamianie klientów o terminie wizyty. Na system Locqus składają się platforma online (www.locqus.com) oraz aplikacje mobilne zainstalowane na smartfonach czy tabletach.

2. Google Calendar

Człowiek biznesu nie obejdzie się bez dobrego kalendarza, w którym mógłby planować i ewidencjonować swoje spotkania i zadania. Takim kalendarzem jest Kalendarz Google - a mobilną pracę z nim ułatwia darmowa aplikacja na Androida.

3. QuickOffice

Jeden z najlepszych pakietów biurowych dostępnych na urządzenia mobilne. Umożliwia przeglądanie, a także tworzenie i edycję dokumentów, arkuszy kalkulacyjnych oraz prezentacji. Oczywiście obsługuje popularne formaty Microsoft Office, a także PDF. Wadą programu jest brak polskiej wersji językowej, co uniemożliwia sprawdzanie pisowni. QuickOffice może zostać zintegrowany z kontem Google oraz Google Drive.

4. Kursarz Walutowy

Niezwykle przydatna aplikacja, pozwalająca na śledzenie kursów walutowych w wybranym banku czy kantorze (system oferuje ich obszerną bazę) za pomocą telefonu komórkowego. Aplikacja jest ponadto wyposażona w wygodny kalkulator walutowy.

5. Adobe Reader

Mobilna wersja popularnej aplikacji do wyświetlania plików w formacie PDF. Co prawda inne programy również to potrafią, jednak korzystając z produktu Adobe, mamy pewność, że dokument prezentowany jest w najlepszy z możliwych sposobów.

6. AndrOpen Office

Kolejny darmowy pakiet biurowy na Androida. W przeciwieństwie do QuickOffice posiada polską wersję językową. AndrOpen Office wywodzi się z projektu Open Office i jest zestawem 6 następujących aplikacji: edytora tekstu, arkusza kalkulacyjnego, narzędzia do tworzenia prezentacji, bazy danych, edytora wzorów matematycznych oraz programu do rysowania. Pakiet oczywiście obsługuje najpopularniejsze formaty plików dokumentów.

7. CamCard Free

Niezwykle przydatna aplikacja biznesowa stanowiąca mobilny wizytownik. Umożliwia skanowanie (za pomocą aparatu wbudowanego w telefon komórkowy) wizytówek kontrahentów i zapisywanie odczytanych z nich danych w formie elektronicznej.

8. Google Translate

Androidowa wersja popularnego Tłumacza Google. Umożliwia tłumaczenie zarówno pojedynczych słów, jak i całych tekstów pomiędzy ok. 80 językami.

9. Androzip File Manager

Mobilny archiwizator plików. Umożliwia kompresję i dekompresję plików o formatach: ZIP, szyfrowanych ZIP, RAR, TAR, GZIP i BZIP2.

10. PCM Recorder

Zamienia smartfon w wysokiej jakości dyktafon. Umożliwia nagrywanie dźwięku w formatach PCM/WAVE o częstotliwościach: 8000, 11025, 16000, 22050, 44100 oraz 48000 Hz.

11. Aplikacja GPW

Aplikacja dla osób śledzących kursy akcji na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Notowania aktualizowane są co 5 sekund. Aplikacja GPW pozwala zdefiniować własną listę śledzonych spółek. Zmiana kursu oznaczana jest czerwonym podświetleniem nazwy spółki lub indeksu. Rzecz niezbędna dla inwestorów i finansistów.

12. JakDojadę

Mobilna wersja znanego serwisu JakDojade.pl służącego do wyszukiwania połączeń komunikacji miejskiej w największych miastach w Polsce. Niezwykle przydatna podczas delegacji.

13. MoBilet

Kolejna po JakDojadę aplikacja na Androida nie do przecenienia podczas podróży biznesowych. Za jej pomocą kupimy i skasujemy elektroniczny bilet komunikacji miejskiej w największych miastach w Polsce (baza cen i rodzajów biletów oczywiście dostępna w aplikacji), a także opłacimy postój na płatnym parkingu.

14. Document Scanner

Aplikacja zamieniająca smartfon lub tablet z Androidem w najprawdziwszy skaner. Skanowany dokument lub obraz wystarczy położyć na na płaskiej powierzchni i uchwycić obiektywem aparatu urządzenia. Wykonany w ten sposób skan może zostać zapisany np. w Google Docs, Evernote lub w chmurze Dropbox.

15. Google Drive

Aplikacja ułatwiająca dostęp do firmowych dokumentów i prywatnych zasobów zgromadzonych na internetowym dysku Google Drive.

16. GDocs

GDocs stanowi przeglądarkę oraz edytor dokumentów zgromadzonych na internetowym dysku Google Drive (Google Documents). Pozwala na tworzenie, edytowanie, edycję, przeglądanie, import, eksport oraz wysyłanie dokumentów oraz ich synchronizację pomiędzy urządzeniem z systemem Android oraz Twoim kontem Google.

17. Skype for Android

Aplikacja na urządzenia mobilne z systemem Android, pozwalająca na nawiązywanie połączeń (chat, rozmowy telefoniczne, rozmowy wideo) w ramach popularnej sieci Skype. Co istotne, umożliwia udział w grupowych telekonferencjach.

18. Microsoft Remote Desktop

Niezwykle przydatna aplikacja mobilna, która pozwala na dostęp z poziomu smartfona czy tabletu z Androidem do komputera pracującego pod dyktando systemu operacyjnego Windows. Dzięki połączeniu Microsoft Remote Desktop (pulpit zdalny) uzyskujemy dostęp do pulpitu komputera, z poziomu którego możemy wykonać wszystkie operacje w taki sposób jak byśmy na nim pracowali.

19. Evernote

Androidowa aplikacja mobilna umożliwiająca tworzenie inteligentnych notatek w systemie Evernote (opisywanym przez nas szerzej tutaj). Notatki w Evenrnote możemy kategoryzować, dodawać do nich tagi, obrazki, wideo, dźwięki, osadzać w nich strony internetowe. Własne notatki możemy również współdzielić z innymi użytkownikami Evernote.

20. Toggl

Toggl to system do pomiaru własnego czasu pracy (któremu więcej miejsca poświęciliśmy tutaj). Jego ewidencja może się przydać np. do tworzenia raportów dla przełożonych, pomiaru efektywności bądź wyceny własnej pracy. Dzięki aplikacji mobilnej pomiar czasu pracy jest możliwy również z dala od komputera - a nawet internetu (aplikacja Toggl synchronizuje swoje pomiary z systemem podczas najbliższego połączenia z siecią).

21. Cloud Print

Aplikacja pozwalająca na drukowanie dokumentów oraz zdjęć wprost z telefonu komórkowego.

22. Expense Manager

Mobilna appka na Androida do zarządzania wydatkami i przychodami (osobistymi bądź firmowymi). Posiada wiele opcji kategoryzacji transakcji, filtracji oraz raportowania.

23. Dropbox

Dropbox to popularny dysk internetowy (chmura), w której możemy przechowywać własne dane (zdjęcia, dokumenty, generalnie dowolne pliki). Dzięki aplikacji mobilnej do własnych zbiorów mamy dostęp również z poziomu urządzenia z systemem operacyjnym Android.

Przeczytaj również:


  • Tutaj dodałbym koniecznie dwie aplikacje. Pierwsza to Yanosik, w pracy przedstawiciela handlowego niezbędny. ;) Druga jest jeszcze ważniejsza, bo to darmowa nawigacja offline dla Androida: OSMAND http://mojafirma.tv/felieton/osmand-nawigacja-offline-dla-systemu-android-darmowa-konkurencja-dla-automapa/2014/05/03 . Obie są absolutnie genialne.

  • Andrzej

    Ja zwrócę jeszcze uwagę na kilka, które przykuły moją uwagę. Pierwsza to skitch - do przerabiania, podpisywania, wycinania screenshotów. Bardzo przydatne, gdy chcemy komuś jakiś przykład z mobile pokazać
    Druga - nie pamiętam dokładnie nazwy, ale można poszukać, pozwala zapisywać screenshoty i zdjęcia do PDF.
    Trzecia - to akurat dla budowlańców będzie prawdopodobnie gratka, albo dla ich księgowych - http://www.dokumentybudowlane.pl - można się już zapisać. Cała dokumentacja budowy w jednym miejscu, wszystkie umowy, aneksy, raporty.
    Ponadto koniecznie clean master. W procesach biznesowych telefon nie może się nagle przytkać. Szczególnie dla Androidów - przyspieszanie pamięci, schładzanie procesora, oszczędność baterii - wedle potrzeby.

Dodaj komentarz
Dekalog użytkownika systemu CRM
Posiadasz system CRM, który jednak nie przynosi Twojej firmie spodziewanych korzyści? Oprogramowanie zamiast porządkować i usprawniać twoją... Czytaj więcej...
Jak skutecznie zarządzać budżetem projektu?
Zarządzanie budżetem to jedno z najważniejszych, a zarazem najtrudniejszych zadań project managera. Najmniejsza luka w finansach projektu... Czytaj więcej...
5 najlepszych systemów do automatyzacji marketingu
A gdyby tak nowych klientów nie trzeba było szukać, bo interesowaliby się naszą ofertą sami? I gdyby firmowy mailing nie kończył się... Czytaj więcej...


Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Jak mobilnie zarządzać pracownikami?
Zasoby ludzkie to najważniejsze aktywa w firmie - wie o tym każdy przedsiębiorca. Ze względu na swoją wyjątkową wartość i specyfikę, kadry... Czytaj więcej...
Do czego służą systemy klasy ERP?
Systemy ERP cieszą się obecnie największą popularnością spośród wszystkich rodzajów oprogramowania dla firm. Chętnie sięgają po nie... Czytaj więcej...
10 najlepszych darmowych systemów CRM (cz. 2)
Na rynku oprogramowania typu CRM jest na pęczki. Opensource'owych systemów CRM, czyli takich, które możemy swobodnie rozwijać i które dostępne... Czytaj więcej...
Jak za darmo edytować pliki PDF?
PDF to bardzo popularny format zapisu dokumentów. Z definicji jest on elektroniczną wersją wydruku, a więc czymś, czego nie powinno się już... Czytaj więcej...
Oprogramowanie dedykowane czy Open Source?
Aby oprogramowanie mogło skutecznie wspierać działalność firmy, musi być dopasowane do potrzeb prowadzonego biznesu i jego specyfiki. Z tego... Czytaj więcej...