vTiger w wersji 6.0 to CRM o bodaj największej funkcjonalności spośród wszystkich dostępnych na rynku darmowych systemów do zarządzania relacjami z klientami, o otwartym kodzie źródłowym (typu open source). Niestety, niektóre z jego najciekawszych funkcji, po bliższym zapoznaniu, okazują się zupełnie bezużyteczne - bez dokonania odpowiednich zmian programistycznych nie przydadzą się w żadnej firmie.

vTiger uważany jest za system kompletny, z którego dobrodziejstw można korzystać bezpośrednio po instalacji. Nie jest to do końca prawdą, bowiem parę jego funkcji (dodajmy, że bardzo istotnych) wymaga pewnych modyfikacji, aby uzyskały kształt pozwalający na ich wykorzystywanie. Zmian tych trzeba dokonać na własną rękę bądź skorzystać z usług firm specjalizujących się we wdrażaniu systemu vTiger CRM (których w Polsce jest jak na lekarstwo - w naszym kraju brak oficjalnych partnerów vTigera).

Wiadomości SMS - wymagają integracji

System vTiger wyposażono w moduł umożliwiający redagowanie i wysyłanie wiadomości SMS do wybranych kontrahentów (pojedynczo bądź grupowo). Fizycznie sam vTiger SMS'ów do ich adresatów jednak nie dostarczy - do tego celu potrzebuje zewnętrznego providera. Aby nasi klienci mogli otrzymywać SMS'y wysyłane za pośrednictwem vTigera konieczne jest więc:

  • wykupienie usługi SMS u wybranego providera,
  • zintegrowanie vTigera z wykupioną usługą.

vTiger posiada interfejs umożliwiający konfigurację zewnętrznej usługi SMS, co sugeruje bardzo łatwą, w zasadzie automatyczną integrację. Warto jednak wspomnieć, że dotyczy to jedynie kilku wybranych, zagranicznych dostawców SMS. W przypadku innych providerów, w celu przeprowadzenia skutecznej integracji, wymagane są dodatkowe prace programistyczne.

Oferty i Faktury - niezgodne z polskim prawem

Dzięki modułom Oferty i Faktury, w vTigerze możemy wystawiać tego rodzaju dokumenty i nimi zarządzać. Niestety tylko w teorii - moduły te są bowiem niezgodne z polskimi przepisami (z którymi można zapoznać się m.in. tutaj). Według zasad polskiego prawa, faktura powinna zawierać m.in.:

  • sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną z podatku,
  • kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Tymczasem, w vTigerze nie istnieje możliwość zdefiniowania stawek podatku VAT dla poszczególnych pozycji faktur - dokonuje się tego zbiorczo dla całego dokumentu. W związku z tym, ze standardowego modułu Faktury oraz powiązanego z nim modułu Oferty możemy skorzystać tylko wówczas, gdy zawartością danego rekordu są pozycje o jednolitej stawce podatku VAT. W innym wypadku, niezbędne są odpowiednie poprawki programistyczne systemu vTiger CRM.

Dokumenty PDF - wyłącznie standardowe

Atutem systemu vTiger jest możliwość generowania dokumentów w formacie PDF (wspomniane wcześniej Oferty, Faktury, a także Zamówienia klientów oraz Zamówienia dostaw). Dokumenty te są jednak niemodyfikowalne - producent narzuca nam na sztywno ich zawartość (zmienne pobierane z systemu) oraz strukturę graficzną (z logiem vTigera włącznie). Raczej jest sprawą wątpliwą, aby w takiej formie dokumenty te znalazły zastosowanie w jakiejkolwiek firmie - tu również niezbędne są odpowiednie poprawki programistyczne (przy czym w płatnej wersji systemu dostępny jest edytor umożliwiający tworzenie i edycję szablonów PDF z poziomu systemu).

Mimo wszystko, vTiger w wersji 6.0 to jeden z najciekawszych pod względem funkcjonalności, opensource'owych systemów CRM dostępnych na rynku. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że aby w pełni wykorzystać możliwości, jakie oferuje, wymagane jest jego odpowiednie dostosowanie.

Przeczytaj również:


Dodaj komentarz

  • Systemy CRM wtorek, 05, lipiec 2016

    SugarCRM, SuiteCRM i vTiger to obecnie najpopularniejsze, a zarazem najlepsze dostępne na rynku darmowe, opensource'owe systemy CRM. Co ciekawe wszystkie mają wspólne korzenie, dzięki czemu...

  • Systemy CRM sobota, 02, listopad 2013

    Czym są systemy CRM i dlaczego ich stosowanie zawsze pozytywnie wpływa na działania handlowe firmy? Otóż CRM (skrót od angielskiego pojęcia Consumer Relationship Management) to systemy...

  • Systemy CRM sobota, 18, październik 2014

    Na rynku oprogramowania typu CRM jest na pęczki. Opensource'owych systemów CRM, czyli takich, które możemy swobodnie rozwijać i które dostępne są za darmo, tak wiele już nie ma. Mimo to,...

  • Systemy CRM sobota, 05, lipiec 2014

    Pod koniec 2013 roku na rynku systemów CRM (do zarządzania relacjami z klientami) pojawił się nowy gracz - SuiteCRM, który zamierza napsuć sporo krwi producentom najpopularniejszych obecnie...



Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Również na stronie:

  • Systemy CRM środa, 26, kwiecień 2017

    Wielu handlowców nie mających doświadczenia z systemami CRM (ja też nie wiem jak to możliwe) żyje w przeświadczeniu, że wdrożenie narzędzia tego typu rozwiąże wszelkie problemy...

  • Firmowa strona internetowa niedziela, 27, kwiecień 2014

    Często zależy nam, aby nowo napisany artykuł na naszej stronie internetowej stał się szybko dostępny w wynikach wyszukiwania Google. Aby było to możliwe, naszą stronę internetową z nową...

  • Systemy informatyczne dla firm piątek, 20, luty 2015

    Firmy informatyczne coraz częściej proponują swoim klientom wdrażanie oprogramowania z wykorzystaniem tzw. metodyk zwinnych - przede wszystkim Scruma. Reklamuje się go jako bardziej efektywny i...