vTiger w wersji 6.0 to CRM o bodaj największej funkcjonalności spośród wszystkich dostępnych na rynku darmowych systemów do zarządzania relacjami z klientami, o otwartym kodzie źródłowym (typu open source). Niestety, niektóre z jego najciekawszych funkcji, po bliższym zapoznaniu, okazują się zupełnie bezużyteczne - bez dokonania odpowiednich zmian programistycznych nie przydadzą się w żadnej firmie.

vTiger uważany jest za system kompletny, z którego dobrodziejstw można korzystać bezpośrednio po instalacji. Nie jest to do końca prawdą, bowiem parę jego funkcji (dodajmy, że bardzo istotnych) wymaga pewnych modyfikacji, aby uzyskały kształt pozwalający na ich wykorzystywanie. Zmian tych trzeba dokonać na własną rękę bądź skorzystać z usług firm specjalizujących się we wdrażaniu systemu vTiger CRM (których w Polsce jest jak na lekarstwo - w naszym kraju brak oficjalnych partnerów vTigera).

Wiadomości SMS - wymagają integracji

System vTiger wyposażono w moduł umożliwiający redagowanie i wysyłanie wiadomości SMS do wybranych kontrahentów (pojedynczo bądź grupowo). Fizycznie sam vTiger SMS'ów do ich adresatów jednak nie dostarczy - do tego celu potrzebuje zewnętrznego providera. Aby nasi klienci mogli otrzymywać SMS'y wysyłane za pośrednictwem vTigera konieczne jest więc:

  • wykupienie usługi SMS u wybranego providera,
  • zintegrowanie vTigera z wykupioną usługą.

vTiger posiada interfejs umożliwiający konfigurację zewnętrznej usługi SMS, co sugeruje bardzo łatwą, w zasadzie automatyczną integrację. Warto jednak wspomnieć, że dotyczy to jedynie kilku wybranych, zagranicznych dostawców SMS. W przypadku innych providerów, w celu przeprowadzenia skutecznej integracji, wymagane są dodatkowe prace programistyczne.

Oferty i Faktury - niezgodne z polskim prawem

Dzięki modułom Oferty i Faktury, w vTigerze możemy wystawiać tego rodzaju dokumenty i nimi zarządzać. Niestety tylko w teorii - moduły te są bowiem niezgodne z polskimi przepisami (z którymi można zapoznać się m.in. tutaj). Według zasad polskiego prawa, faktura powinna zawierać m.in.:

  • sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną z podatku,
  • kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Tymczasem, w vTigerze nie istnieje możliwość zdefiniowania stawek podatku VAT dla poszczególnych pozycji faktur - dokonuje się tego zbiorczo dla całego dokumentu. W związku z tym, ze standardowego modułu Faktury oraz powiązanego z nim modułu Oferty możemy skorzystać tylko wówczas, gdy zawartością danego rekordu są pozycje o jednolitej stawce podatku VAT. W innym wypadku, niezbędne są odpowiednie poprawki programistyczne systemu vTiger CRM.

Dokumenty PDF - wyłącznie standardowe

Atutem systemu vTiger jest możliwość generowania dokumentów w formacie PDF (wspomniane wcześniej Oferty, Faktury, a także Zamówienia klientów oraz Zamówienia dostaw). Dokumenty te są jednak niemodyfikowalne - producent narzuca nam na sztywno ich zawartość (zmienne pobierane z systemu) oraz strukturę graficzną (z logiem vTigera włącznie). Raczej jest sprawą wątpliwą, aby w takiej formie dokumenty te znalazły zastosowanie w jakiejkolwiek firmie - tu również niezbędne są odpowiednie poprawki programistyczne (przy czym w płatnej wersji systemu dostępny jest edytor umożliwiający tworzenie i edycję szablonów PDF z poziomu systemu).

Mimo wszystko, vTiger w wersji 6.0 to jeden z najciekawszych pod względem funkcjonalności, opensource'owych systemów CRM dostępnych na rynku. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że aby w pełni wykorzystać możliwości, jakie oferuje, wymagane jest jego odpowiednie dostosowanie.

Przeczytaj również:


Dodaj komentarz
Gamifikacja CRM - chwyt marketingowy czy świetny sposób na zaangażowanie pracowników?
Nieco ponad półtora roku temu po raz pierwszy pisałem o gamifikacji w rozwiązaniach informatycznych dla biznesu, podejściu w tamtym czasie... Czytaj więcej...
CRM dla leniwych: Kanban w dziale sprzedaży
Wielu handlowców nie mających doświadczenia z systemami CRM (ja też nie wiem jak to możliwe) żyje w przeświadczeniu, że wdrożenie narzędzia... Czytaj więcej...
Dekalog użytkownika systemu CRM
Posiadasz system CRM, który jednak nie przynosi Twojej firmie spodziewanych korzyści? Oprogramowanie zamiast porządkować i usprawniać twoją... Czytaj więcej...


Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

CRM dla leniwych: Kanban w dziale sprzedaży
Wielu handlowców nie mających doświadczenia z systemami CRM (ja też nie wiem jak to możliwe) żyje w przeświadczeniu, że wdrożenie narzędzia... Czytaj więcej...
10 najlepszych darmowych systemów CRM (cz. 1)
Komputerowe systemy CRM (do czego służą wyjaśniliśmy tutaj) to narzędzia, których stosowanie jest absolutnie obowiązkowe w każdej firmie... Czytaj więcej...
CRM czy SFA? Do czego służą systemy Sales Force Automation?
W przeciwieństwie do CRM, termin SFA nie jest w Polsce dobrze znany. Mgliste, aczkolwiek bardzo chwytliwe marketingowo pojęcie Sales Force... Czytaj więcej...
Gamifikacja CRM - chwyt marketingowy czy świetny sposób na zaangażowanie pracowników?
Nieco ponad półtora roku temu po raz pierwszy pisałem o gamifikacji w rozwiązaniach informatycznych dla biznesu, podejściu w tamtym czasie... Czytaj więcej...
Jak efektywnie zarządzać sprzedażą w SugarCRM?
Jeśli zastanawiasz się jak efektywnie zarządzać procesami sprzedażowymi w swojej firmie, 27 października 2015 roku koniecznie odwiedź Centrum... Czytaj więcej...