Komputerowe systemy CRM (do czego służą wyjaśniliśmy tutaj) to narzędzia, których stosowanie jest absolutnie obowiązkowe w każdej firmie nastawionej na wysoką jakość obsługi klienta, dążącej do podnoszenia jakości swoich produktów i usług, a w efekcie maksymalizującej osiągane zyski. Oprogramowanie klasy CRM warto wdrożyć w każdym przedsiębiorstwie, niezależnie od jego wielkości i profilu działalności. Zwłaszcza, że nie trzeba za nie wcale płacić. Wiele dobrych systemów CRM dostępnych jest zupełnie za darmo na bazie otwartej licencji open source, umożliwiającej ich dowolną modyfikację - dostosowanie do indywidualnych potrzeb firmy. Systemy te oferują bardzo duże możliwości funkcjonalne i konfiguracyjne, niekiedy przewyższając komercyjne rozwiązania. Poniżej prezentujemy 10 najlepszych darmowych systemów CRM o otwartym kodzie, wraz z ich krótką charakterystyką.

Lista najlepszych bezpłatnych systemów CRM

1. SugarCRM

System SugarCRM rozprowadzany jest zarówno w wersji darmowej, jak i odpłatnej. SugarCRM Community Edition, czyli wersja bezpłatna, jest co prawda nieco uboższa od edycji komercyjnych, jednak mimo to zakres jej funkcji w dalszym ciągu jest bardzo szeroki (więcej informacji pod tym linkiem). Na pakiet wspomnianego darmowego systemu CRM składają się nie tylko najbardziej typowe komponenty dla innych środowisk tego typu, ale również wbudowane narzędzie deweloperskie, służące do konstruowania własnych modułów. Dzięki niemu w prosty sposób (bez znajomości języków programowania czy SQL) możliwe jest zbudowanie dedykowanego rozwiązania dla danej firmy (np. modułu do zarządzania informacjami o produktach konkurencyjnych).

SugarCRM Community Edition to potężne i uniwersalne narzędzie. Sprawdzi się zarówno w dziale handlowym małego przedsiębiorstwa, jak i w dużej korporacji (dzięki łatwej rozbudowie systemu).

Przydatne linki:

 
Zalety: Wady:
  • bardzo duża ilość wbudowanych funkcji i modułów, a także duże możliwości konfiguracyjne
  • studio - prosty kreator własnych rozwiązań
  • system obsługiwany z poziomu przeglądarki internetowej
  • dobra polska wersja językowa
  • ogromna rzesza użytkowników
  • nieco przestarzały layout
  • problemy z kompatybilnością z popularnymi przeglądarkami internetowymi (SugarCRM najlepiej działa z Google Chrome)
  • kłopotliwa obsługa (dość nieintuicyjna)

 


2. Zurmo

Zurmo to stosunkowo nowy i mało znany system CRM. Wciąż intensywnie rozwijany przez jego twórców oraz społeczność użytkowników (wśród których nie brakuje również Polaków, dzięki czemu powstaje polska wersja językowa programu). Zurmo warto polecić przede wszystkim małym i średnim firmom, które od systemu CRM oczekują wygody użytkowania (warto zwrócić uwagę na ładny, przejrzysty interfejs) oraz funkcji typowych dla tej klasy oprogramowania (choć oczywiście jest to system o otwartym kodzie, zatem jego funkcjonalność może być modyfikowana i rozszerzana przez programistów). Z zaletami Zurmo można zapoznać się bez jego instalacji - za pomocą dostępnego w internecie demo (patrz linki poniżej).

Przydatne linki:

 
Zalety: Wady:
  • bardzo ładny, przejrzysty layout i prostota obsługi
  • CRM obsługiwany z poziomu przeglądarki internetowej
  • dostępność wersji mobilnej (Android, iOs)
  • szeroka funkcjonalność
  • obsługa plików CSV (Excel, Outlook)
  • system nagradzający aktywność użytkowników punktami
  • słabej jakości polska wersja językowa (obecnie zaledwie 1/3 systemu jest przetłumaczona)

 


3. Cream CRM

Dobry i swego czasu bardzo popularny darmowy system CRM. Niestety, lata mijają, a ostatnia aktualizacja Cream CRM ukazała się w sierpniu 2007 roku. W tym czasie na rynku pojawiło się wiele bezpłatnych alternatywnych rozwiązań CRM o podobnej (lub większej) funkcjonalności. Dlatego mimo że Cream jest narzędziem o sporych możliwościach, ze względu na brak nowych wersji i wsparcia dla niego, warto mocno zastanowić się przed jego wdrożeniem we własnej firmie.

Przydatne linki:

 
Zalety: Wady:
  • szeroka funkcjonalność
  • działanie w przeglądarce internetowej
  • brak aktualizacji, wsparcia dla systemu i społeczności użytkowników
  • dość kłopotliwa instalacja
  • przestarzały layout

 


4. VTiger

Wyglądem do złudzenia przypominający SugarCRM (można się o tym przekonać, zapoznając się z wersją demonstracyjną - patrz linki poniżej), VTiger to jednak inny system. Mimo to jego funkcje i zaimplementowane w nim rozwiązania są bardzo podobne do pierwszej z wymienionych platform CRM (a zarazem równie szerokie). Jego obsługa wydaje się być nieco prostsza i bardziej intuicyjna niż ma to miejsce w przypadku SugarCRM.

VTiger jest więc dobrą propozycją dla firm oczekujących od systemu CRM czegoś więcej niż tylko podstawowych funkcji sprzedażowo-marketingowych. Warte uwagi są darmowe dodatki do pakietu MS Office oraz programów pocztowych MS Outlook i Mozilla Thunderbird.

Przydatne linki:

 
Zalety: Wady:
  • szeroka funkcjonalność i duże możliwości konfiguracyjne
  • pełna polska wersja językowa
  • spora społeczność użytkowników
  • system obsługiwany z poziomu przeglądarki internetowej
  • darmowe dodatki do pakietu Office i programów pocztowych Outlook oraz Thunderbird
  • nieco przestarzały layout
  • dość kłopotliwa obsługa

 


5. Fat Free CRM

Szybkość działania i łatwość użycia - to główne zalety Fat Free CRM. System ten zawiera wszystkie typowe funkcje dla oprogramowania tej klasy. Przeznaczony jest raczej dla mniejszych firm. Sporym minusem Fat Free CRM jest brak wersji polskojęzycznej oraz stosunkowo wąskie grono użytkowników (utrudniony dostęp do informacji o platformie oraz pomocy w rozwiązywaniu ewentualnych problemów).

Przydatne linki:

 
Zalety: Wady:
  • działanie w przeglądarce internetowej
  • wysoka jakość kodu systemu
  • prosty w użyciu
  • brak wersji polskojęzycznej
  • tylko podstawowe funkcje CRM
  • wąskie grono użytkowników

Przeczytaj również:


Wyświetl poprzednie komentarze
  • Ania

    Ja polecam Vtigera czytałam ostatnio artykuł co do jednego z jego modułów "kalendarz" myślę, że jest to przydatna opcja w każdej firmie http://program-crm.pl/baza-wiedzy-pl/91-zaplanuj-swoj-biznes-modul-kalendarz

  • Cześć, mogę zaprosić również do przetestowania CRM-a entis - którego robimy z ekipą w Polsce.
    Jest w wersji rozwojowej, a przez to każda pomoc w wytyczaniu drogi rozwoju (w postaci mówienia nam czego brakuje, co się nie nadaje etc.) będziemy odwdzięczali się w postaci możliwości korzystania darmowego.

  • Myślę, że do tej listy warto dodać jeszcze Odeelę, która jest CRM opartym o przeglądarkę. W samej aplikacji jest więcej, niż tylko CRM, ale on akurat wyjątkowo mi się podoba. Jest dość prosty w obsłudze, a cała Odeela nie kosztuje wiele.

  • Szanowni marketingowcy :) Nie mam nic przeciwko informacji o Waszym systemie w komentarzach - o ile jest on systemem CRM i jest darmowy (bo o takich rozwiązaniach napisałem w artykule). To, że "Odeela nie kosztuje wiele", nie czyni jej jeszcze darmową.

  • Z miniCRM.pl też można korzystać za darmo w planie free, tak też właśnie robię :-) :)

  • Inga

    W takim razie czekamy jeszcze na artykuł, dlaczego darmowe prawie nigdy nie oznacza dobre :) Co z tego, że mamy coś za darmo, kiedy w dłuższej perspektywie i tak trzeba będzie wydać na coś pieniądze, żeby usprawnić, poprawić, wzbogacić. Najlepiej od razu znaleźć sobie firmę, z którą będziemy współpracować na dłuższą metę i będziemy mieć realne benefity z tej współpracy. Dobrych profesjonalistów niełatwo znaleźć, ale łatwo rozpoznać. Ja w tej kwestii mogę zdecydowanie polecić firmę Interfeo. Mają spore doświadczenie i to nie tylko na naszym rodzimym rynku, ale również i na zagranicznych. Polecam odwiedzić ich stronę.

  • Paweł

    Dokładnie, albo się wybiera dobre i sprawdzone rozwiązania gdzie płaci się za produkt albo darmowy program gdzie nikt nie udzieli nam wsparcia w razie potrzeby. Płatne systemy crm zazwyczaj mają to do siebie że są solidnie wykonane a jeżeli nastąpi problem to mamy się też do kogo zgłosić. Firma www.insoft.com.pl wiodący lider sprzedaży systemów detalicznych zapewnia wsparcie w każdej sprawie dla swoich klientów. Zależy od przedsiębiorstwa czy potrzebujemy większe oprogramowanie czy mniejsze ale warto jest zainwestować w coś dobrego

  • Gość

    Firma insoft nie jest zainteresowana małymi firmami i bezpłatnymi testami, chcą zarabiać kasę. Bezpłatne wersje pewnie spopularyzowało by ich produkt a co za tym idzie przyniosło klientów. Ale chyba brakuje w firmie trochę strategi i szerszego spojrzenia na temat.

  • zastanawiam się dlaczego w rankingu nie ma Odoo CRM, jest darmowa wersja Odoo CRM CE która sama w sobie jest dość dobrą propozycją ale może być rozbudowana o wiele innych aplikacji biznesowych jak oferty, sprzedaż, faktury, magazyn, projekty, strona internetowa itd. i zupełnie darmowo można też użyć edycji Odoo CRM SAAS, która ma na prawdę dużo ciekawych funkcji a przy tym świetnie wygląda! :)

  • Daniel

    Witam. Apropo systemów CRM w firmie.
    Jestem w trakcie pisania pracy magisterskiej na temat systemów CRM. Bardzo proszę o wypełnienie ankiety na ten temat. Zebrane informacje zostaną wykorzystanie wyłącznie w celach naukowych.
    Ankieta
    Bardzo dziękuję za pomoc.

Dodaj komentarz

Jak nowocześnie informatyzować przedsiębiorstwo? Digitalizacja firmy z systemem ERP
Technologie informatyczne od początku swojego istnienia wspierają biznes - dzięki czemu same od kilku dziesięcioleci mają okazję dynamicznie... Czytaj więcej...
Systemy ERP - korzyści dla małych i średnich firm
Coroczne badania GUS pokazują, że większość przedsiębiorców w naszym kraju w dalszym ciągu nie spieszy się z cyfrową transformacją swoich... Czytaj więcej...
Jak najłatwiej zarządzać zadaniami w firmie?
Większość polskich firm korzysta z pakietu Microsoft Office - w tym coraz częściej z jego najnowszej odsłony Office 365. Mało kto jednak zdaje... Czytaj więcej...
Co to jest system CRM? Rodzaje i przykłady rozwiązań do zarządzania relacjami z klientami
O systemach CRM wiele się mówi i pisze, jednak nie zawsze tylko i wyłącznie prawdę. Zastosowanie oprogramowania tej klasy w biznesie jest bowiem... Czytaj więcej...
Jakim systemem wspierać Zarządzanie przez Cele (MBO)?
Proces Zarządzania przez Cele (MbO – Management by Objectives) mimo, że de facto kończy się oceną realizacji celów, różni się od Oceny... Czytaj więcej...


Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Publikujesz filmy na YouTube? Te programy Ci się przydadzą
Publikacja filmów na YouTube to prosty i darmowy sposób na szybkie dotarcie do dużej liczby potencjalnych klientów naszej firmy (o czym pisałem... Czytaj więcej...
CRM dla leniwych: Kanban w dziale sprzedaży
Wielu handlowców nie mających doświadczenia z systemami CRM (ja też nie wiem jak to możliwe) żyje w przeświadczeniu, że wdrożenie narzędzia... Czytaj więcej...
vTiger CRM: 3 funkcje, których na pewno nie użyjesz
vTiger w wersji 6.0 to CRM o bodaj największej funkcjonalności spośród wszystkich dostępnych na rynku darmowych systemów do zarządzania... Czytaj więcej...
Dobry system CRM, czyli jaki? (poradnik - część I: Poczta e-mail)
W internecie (również na łamach mojego bloga) można znaleźć masę rankingów i zestawień najlepszych systemów CRM. Mimo że często są to... Czytaj więcej...
Jak zatrzymać wiedzę pracowników w firmie? 5 skutecznych sposobów
Większość przedsiębiorców podkreśla, że najważniejszym kapitałem ich firm są pracownicy. Kapitał ten to w znacznej części doświadczenie... Czytaj więcej...