Systemy CRM

Dekalog użytkownika systemu CRM

Posiadasz system CRM, który jednak nie przynosi Twojej firmie spodziewanych korzyści? Oprogramowanie zamiast porządkować i usprawniać twoją pracę sprawia, że masz jeszcze więcej obowiązków? A może system wydaje Ci się zbyt skomplikowany i nie masz ochoty go używać?

Zamiast zrzucać całą winę na system CRM, zastanów się czy aby na pewno dajesz mu możliwość realizacji jego zadań - tj. czy korzystasz z niego prawidłowo. Pomoże ci w tym przygotowany przeze mnie dekalog użytkownika systemu CRM - 10 uniwersalnych zasad, o których należy pamiętać stosując oprogramowanie tego typu.

Sztuczna inteligencja w biznesie

Wbrew pozorom, na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat systemy informatyczne dla biznesu nie zmieniły się tak bardzo. Podobnie jak pod koniec lat '90, tak i teraz pozwalają one na gromadzenie, przeliczanie i prezentację danych biznesowych. Do niedawna rozwój tego typu rozwiązań obejmował w zasadzie wyłącznie warstwę graficzną (wpływającą na wygodę obsługi) oraz komunikację z innymi systemami (integracja, tj. przepływ danych pomiędzy rozwiązaniami).

Ostatnio zaczyna się to jednak zmieniać - producenci oprogramowania starają się wspomagać biznes narzędziami, które nie tylko dokonają obliczeń czy zaprezentują dane wg z góry określonego szablonu, ale również zaproponują własne, kreatywne rozwiązania - za pomocą sztucznej inteligencji. Przyjrzyjmy się jak w 2017 roku prezentują się inteligentne systemy CRM, na przykładzie Salesforce.com.

Co to jest SFA?

W przeciwieństwie do CRM, termin SFA nie jest w Polsce dobrze znany. Mgliste, aczkolwiek bardzo chwytliwe marketingowo pojęcie Sales Force Automation bywa wykorzystywane przez niektórych producentów rozwiązań informatycznych dla sprzedaży - jako alternatywa dla systemów klasy CRM. Czym różnią się oba narzędzia i po które sięgnąć, chcąc poprawić wyniki sprzedażowe firmy?

Najlepsze proste systemy CRM w chmurze

System CRM to oprogramowanie, które przyda się w każdej firmie. Sięgają po nie zarówno wielkie korporacje, przedsiębiorstwa z sektora MŚP, jak i kilkuosobowe startupy. Ich potrzeby oraz możliwości (m.in. finansowe czy organizacyjne) diametralnie się różnią - niewielkie firmy nie są w stanie ani wdrożyć, ani też wykorzystać pełni możliwości najlepszych systemów CRM.

Na szczęście dostawcy aplikacji zdają sobie z tego sprawę: na rynku oprogramowania biznesowego poza rozwiązaniami enterprise znajdziemy również wiele bardzo tanich (bądź darmowych), prostych rozwiązań CRM, niewymagających skomplikowanego wdrożenia i własnej infrastruktury IT, bo dostępnych w chmurze producenta. W dzisiejszym artykule prezentuję najlepsze spośród online'owych systemów CRM skrojonych pod niewielkie potrzeby.


Jak nowocześnie informatyzować przedsiębiorstwo? Digitalizacja firmy z systemem ERP
Technologie informatyczne od początku swojego istnienia wspierają biznes - dzięki czemu same od kilku dziesięcioleci mają okazję dynamicznie... Czytaj więcej...
Systemy ERP - korzyści dla małych i średnich firm
Coroczne badania GUS pokazują, że większość przedsiębiorców w naszym kraju w dalszym ciągu nie spieszy się z cyfrową transformacją swoich... Czytaj więcej...
Jak najłatwiej zarządzać zadaniami w firmie?
Większość polskich firm korzysta z pakietu Microsoft Office - w tym coraz częściej z jego najnowszej odsłony Office 365. Mało kto jednak zdaje... Czytaj więcej...
Co to jest system CRM? Rodzaje i przykłady rozwiązań do zarządzania relacjami z klientami
O systemach CRM wiele się mówi i pisze, jednak nie zawsze tylko i wyłącznie prawdę. Zastosowanie oprogramowania tej klasy w biznesie jest bowiem... Czytaj więcej...
Jakim systemem wspierać Zarządzanie przez Cele (MBO)?
Proces Zarządzania przez Cele (MbO – Management by Objectives) mimo, że de facto kończy się oceną realizacji celów, różni się od Oceny... Czytaj więcej...


Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Do czego służą systemy klasy CRM?
Czym są systemy CRM i dlaczego ich stosowanie zawsze pozytywnie wpływa na działania handlowe firmy? Otóż CRM (skrót od angielskiego pojęcia... Czytaj więcej...
10 najlepszych darmowych systemów CRM (cz. 1)
Komputerowe systemy CRM (do czego służą wyjaśniliśmy tutaj) to narzędzia, których stosowanie jest absolutnie obowiązkowe w każdej firmie... Czytaj więcej...
6 najlepszych darmowych systemów Live Chat
O pozyskaniu klienta często decyduje kilka pierwszych sekund jego obecności na firmowej stronie internetowej. Szybkie dostarczenie mu wszelkich... Czytaj więcej...
Czy warto inwestować w wewnętrzny dział IT?
W Polsce i na świecie coraz popularniejszy staje się outsourcing - również w branży IT. Firmy coraz częściej zdają się na usługi innych... Czytaj więcej...
10 najlepszych darmowych systemów CRM (cz. 2)
Na rynku oprogramowania typu CRM jest na pęczki. Opensource'owych systemów CRM, czyli takich, które możemy swobodnie rozwijać i które dostępne... Czytaj więcej...