Jak zwiększyć sprzedaż? - to pytanie spędza sen z powiek właścicielom przedsiębiorstw, ich managerom i sprzedawcom. I choć nie istnieje jeden złoty sposób na zachęcenie klientów do zakupów (a przynajmniej ja go nie znam) - wiele zależy bowiem od oferowanego produktu i charakterystyki rynku, na którym działamy - w naszych działaniach bez wątpienia pomogą rozwiązania informatyczne. Dziś prezentuję 7 systemów, które (dobrze wykorzystane) przyczynią się do poprawy wyników sprzedaży w Twojej firmie.

Jakie oprogramowanie może zwiększyć sprzedaż w firmie?

CRM

Zarządzanie relacjami z klientami, a do tego służą właśnie systemy CRM, pozwala uporządkować prowadzone tematy sprzedażowe i zorganizować pracę handlowców tak, aby wykrzesać z istniejącej bazy klientów i leadów jak najwięcej. CRM gromadzi informacje sprzedażowe, umożliwiając ich efektywne przeszukiwanie i obróbkę, stanowiąc podstawowe narzędzie pracy każdego sprzedawcy. Przyda się zwłaszcza tam, gdzie proces sprzedaży jest dłuższy - dzięki CRM każdy temat sprzedażowy zyskuje plan zamknięcia, przez co trudniej go utracić. Wdrożenie metodologii i systemu CRM pozytywnie wpływa ponadto na skuteczność dosprzedaży, czyli oferowania istniejącym klientom dodatkowych produktów. Więcej o systemach CRM (m.in. darmowych, jak SuiteCRM, SugarCRM czy vTiger) można przeczytać tutaj.

Marketing Automation

Każdy klient Twojej firmy był kiedyś leadem - czyli klientem potencjalnym, którego zachęciłeś do zawarcia transakcji prowadząc działania sprzedażowe (być może z wykorzystaniem systemu CRM). Aby zwiększyć sprzedaż potrzebujesz więc większej liczby leadów. Możesz ich zdobyć inwestując w działania marketingowe, które warto prowadzić za pomocą systemu Marketing Automation (np. darmowego systemu Mautic). Pomoże Ci on penetrować rynek i przyciągać Twoją grupę docelową m.in. poprzez landing pages, inteligentne kampanie mailingowe (wysyłające konkretne wiadomości i materiały w zależności od reakcji odbiorcy) czy też integrację z social media.

Sklepy internetowe

Sprzedaż możemy zwiększyć nie tylko poprawiając efektywność danego kanału dystrybucji, ale również wykorzystując zupełnie nowe. O ile nie robisz tego obecnie, z pewnością warto rozważyć rozpoczęcie sprzedaży w internecie - za pomocą sklepu internetowego. Proces sprzedaży w sklepie internetowym jest w pełni zautomatyzowany, dzięki czemu jest on w stanie w dużej ograniczyć pracę człowieka. Nie chodzi jednak o to, aby zastępować Twoich pracowników oprogramowaniem, a pozyskać nowych klientów. Część z nas chętniej bowiem kupuje przez internet, bez konieczności kontaktowania się ze sprzedawcą (oszczędność czasu i niekiedy nerwów). Popularne darmowe oprogramowanie do obsługi sklepów internetowych (jak Magento czy Prestashop) opisałem tutaj.

Centrale telefoniczne

Kolejnym kanałem dystrybucji, który możemy wykorzystać do sprzedaży własnych produktów jest telefon. Telefoniczną obsługę klienta (włączając w to jego zamówienia, zarządzanie kontem itp.) warto zautomatyzować (przynajmniej częściowo) za pomocą centrali telefonicznej. Współczesne centrale telefoniczne to niekoniecznie fizyczne urządzenia (coraz popularniejsze są centrale software'owe - np. opensource'owy Asterisk) o ogromnych możliwościach konfiguracyjnych (np. przekierowania połączenia, obsługiwalne tonowo automatyczne sekretarki czy nagrywanie rozmów).

Kreatory produktów

Zautomatyzowana, internetowa sprzedaż niektórych produktów jest utrudniona ze względu na ich złożoność (np. konfiguracyjną). Przykładowo, nie da się kupić strony internetowej (dostosowanej do własnych wymagań) wybierając ją z prostego katalogu produktów ani też wrzucić do koszyka meblościanki stworzonej z kilkunastu modułów. Oba przytoczone przypadki da się jednak obsłużyć za pomocą udostępnionych klientom kreatorów (kreator stron WWW - Wix.com, generator zabudowy meblowej - IKEA), dzięki którym opracowują interesujące ich produkty samodzielnie - przywiązując się do nich i oszczędzając czas własny oraz naszych pracowników.

Systemy płatności

Ludzie lubią kupować tam, gdzie szybko i bezboleśnie mogą dokonać płatności za nabyte produkty. Prowadząc sprzedaż w internecie koniecznie udostępnij więc swoim klientom możliwość płatności online za pomocą karty kredytowej bądź szybkiego przelewu (np. PayPall). Mile widziana jest też możliwość płatności z wykorzystaniem punktów zgromadzonych w ramach popularnych systemów lojalnościowych jak PayBack. Jeśli Twój sklep pozwala klientowi zrobić zakupy szybciej niż u konkurencji, z pewnością skorzysta z Twoich usług ponownie.

BPM

Systemy BPM (Business Process Management) służą do modelowania procesów biznesowych firmy (np. obsługa sprzedaży) i zarządzania nimi. Występują nie tylko jako samodzielne oprogramowanie (np. Process Maker), ale również jako element większych aplikacji biznesowych (np. systemy CRM czy ERP). Jak BPM mogą pomóc sprzedawać więcej? Poprzez podniesienie jakości sprzedaży. Klienci lubią być informowani na bieżąco o postępach realizacji ich zamówienia czy też otrzymywać elektroniczne wersje dokumentów sprzedażowych (co możemy zapewnić odpowiednio konfigurując proces obsługi klienta w systemie BPM). Dobrze obsłużeni niewątpliwie powrócą aby ponownie skorzystać z oferty firmy.

Przeczytaj również:


  • Brak komentarzy
Dodaj komentarz

Jak nowocześnie informatyzować przedsiębiorstwo? Digitalizacja firmy z systemem ERP
Technologie informatyczne od początku swojego istnienia wspierają biznes - dzięki czemu same od kilku dziesięcioleci mają okazję dynamicznie... Czytaj więcej...
Systemy ERP - korzyści dla małych i średnich firm
Coroczne badania GUS pokazują, że większość przedsiębiorców w naszym kraju w dalszym ciągu nie spieszy się z cyfrową transformacją swoich... Czytaj więcej...
Jak najłatwiej zarządzać zadaniami w firmie?
Większość polskich firm korzysta z pakietu Microsoft Office - w tym coraz częściej z jego najnowszej odsłony Office 365. Mało kto jednak zdaje... Czytaj więcej...
Co to jest system CRM? Rodzaje i przykłady rozwiązań do zarządzania relacjami z klientami
O systemach CRM wiele się mówi i pisze, jednak nie zawsze tylko i wyłącznie prawdę. Zastosowanie oprogramowania tej klasy w biznesie jest bowiem... Czytaj więcej...
Jakim systemem wspierać Zarządzanie przez Cele (MBO)?
Proces Zarządzania przez Cele (MbO – Management by Objectives) mimo, że de facto kończy się oceną realizacji celów, różni się od Oceny... Czytaj więcej...


Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

5 najlepszych narzędzi do monitorowania marki w internecie
Jeśli nie ma cię w internecie, nie istniejesz - tę zasadę współczesnego marketingu zna chyba każdy. Pytanie czy rzeczywiście wykorzystujemy... Czytaj więcej...
Systemy ERP - korzyści dla małych i średnich firm
Coroczne badania GUS pokazują, że większość przedsiębiorców w naszym kraju w dalszym ciągu nie spieszy się z cyfrową transformacją swoich... Czytaj więcej...
Do czego służą systemy klasy CRM?
Czym są systemy CRM i dlaczego ich stosowanie zawsze pozytywnie wpływa na działania handlowe firmy? Otóż CRM (skrót od angielskiego pojęcia... Czytaj więcej...
CRM czy SFA? Do czego służą systemy Sales Force Automation?
W przeciwieństwie do CRM, termin SFA nie jest w Polsce dobrze znany. Mgliste, aczkolwiek bardzo chwytliwe marketingowo pojęcie Sales Force... Czytaj więcej...
Jak efektywnie zbierać informacje o leadach za pomocą formularzy WWW?
Marketing automation to nie tylko monitorowanie aktywności leadów i kampanie mailingowe, ale również możliwość automatycznego pozyskiwania... Czytaj więcej...