Jak zwiększyć sprzedaż? - to pytanie spędza sen z powiek właścicielom przedsiębiorstw, ich managerom i sprzedawcom. I choć nie istnieje jeden złoty sposób na zachęcenie klientów do zakupów (a przynajmniej ja go nie znam) - wiele zależy bowiem od oferowanego produktu i charakterystyki rynku, na którym działamy - w naszych działaniach bez wątpienia pomogą rozwiązania informatyczne. Dziś prezentuję 7 systemów, które (dobrze wykorzystane) przyczynią się do poprawy wyników sprzedaży w Twojej firmie.

Jakie oprogramowanie może zwiększyć sprzedaż w firmie?

CRM

Zarządzanie relacjami z klientami, a do tego służą właśnie systemy CRM, pozwala uporządkować prowadzone tematy sprzedażowe i zorganizować pracę handlowców tak, aby wykrzesać z istniejącej bazy klientów i leadów jak najwięcej. CRM gromadzi informacje sprzedażowe, umożliwiając ich efektywne przeszukiwanie i obróbkę, stanowiąc podstawowe narzędzie pracy każdego sprzedawcy. Przyda się zwłaszcza tam, gdzie proces sprzedaży jest dłuższy - dzięki CRM każdy temat sprzedażowy zyskuje plan zamknięcia, przez co trudniej go utracić. Wdrożenie metodologii i systemu CRM pozytywnie wpływa ponadto na skuteczność dosprzedaży, czyli oferowania istniejącym klientom dodatkowych produktów. Więcej o systemach CRM (m.in. darmowych, jak SuiteCRM, SugarCRM czy vTiger) można przeczytać tutaj.

Marketing Automation

Każdy klient Twojej firmy był kiedyś leadem - czyli klientem potencjalnym, którego zachęciłeś do zawarcia transakcji prowadząc działania sprzedażowe (być może z wykorzystaniem systemu CRM). Aby zwiększyć sprzedaż potrzebujesz więc większej liczby leadów. Możesz ich zdobyć inwestując w działania marketingowe, które warto prowadzić za pomocą systemu Marketing Automation (np. darmowego systemu Mautic). Pomoże Ci on penetrować rynek i przyciągać Twoją grupę docelową m.in. poprzez landing pages, inteligentne kampanie mailingowe (wysyłające konkretne wiadomości i materiały w zależności od reakcji odbiorcy) czy też integrację z social media.

Sklepy internetowe

Sprzedaż możemy zwiększyć nie tylko poprawiając efektywność danego kanału dystrybucji, ale również wykorzystując zupełnie nowe. O ile nie robisz tego obecnie, z pewnością warto rozważyć rozpoczęcie sprzedaży w internecie - za pomocą sklepu internetowego. Proces sprzedaży w sklepie internetowym jest w pełni zautomatyzowany, dzięki czemu jest on w stanie w dużej ograniczyć pracę człowieka. Nie chodzi jednak o to, aby zastępować Twoich pracowników oprogramowaniem, a pozyskać nowych klientów. Część z nas chętniej bowiem kupuje przez internet, bez konieczności kontaktowania się ze sprzedawcą (oszczędność czasu i niekiedy nerwów). Popularne darmowe oprogramowanie do obsługi sklepów internetowych (jak Magento czy Prestashop) opisałem tutaj.

Centrale telefoniczne

Kolejnym kanałem dystrybucji, który możemy wykorzystać do sprzedaży własnych produktów jest telefon. Telefoniczną obsługę klienta (włączając w to jego zamówienia, zarządzanie kontem itp.) warto zautomatyzować (przynajmniej częściowo) za pomocą centrali telefonicznej. Współczesne centrale telefoniczne to niekoniecznie fizyczne urządzenia (coraz popularniejsze są centrale software'owe - np. opensource'owy Asterisk) o ogromnych możliwościach konfiguracyjnych (np. przekierowania połączenia, obsługiwalne tonowo automatyczne sekretarki czy nagrywanie rozmów).

Kreatory produktów

Zautomatyzowana, internetowa sprzedaż niektórych produktów jest utrudniona ze względu na ich złożoność (np. konfiguracyjną). Przykładowo, nie da się kupić strony internetowej (dostosowanej do własnych wymagań) wybierając ją z prostego katalogu produktów ani też wrzucić do koszyka meblościanki stworzonej z kilkunastu modułów. Oba przytoczone przypadki da się jednak obsłużyć za pomocą udostępnionych klientom kreatorów (kreator stron WWW - Wix.com, generator zabudowy meblowej - IKEA), dzięki którym opracowują interesujące ich produkty samodzielnie - przywiązując się do nich i oszczędzając czas własny oraz naszych pracowników.

Systemy płatności

Ludzie lubią kupować tam, gdzie szybko i bezboleśnie mogą dokonać płatności za nabyte produkty. Prowadząc sprzedaż w internecie koniecznie udostępnij więc swoim klientom możliwość płatności online za pomocą karty kredytowej bądź szybkiego przelewu (np. PayPall). Mile widziana jest też możliwość płatności z wykorzystaniem punktów zgromadzonych w ramach popularnych systemów lojalnościowych jak PayBack. Jeśli Twój sklep pozwala klientowi zrobić zakupy szybciej niż u konkurencji, z pewnością skorzysta z Twoich usług ponownie.

BPM

Systemy BPM (Business Process Management) służą do modelowania procesów biznesowych firmy (np. obsługa sprzedaży) i zarządzania nimi. Występują nie tylko jako samodzielne oprogramowanie (np. Process Maker), ale również jako element większych aplikacji biznesowych (np. systemy CRM czy ERP). Jak BPM mogą pomóc sprzedawać więcej? Poprzez podniesienie jakości sprzedaży. Klienci lubią być informowani na bieżąco o postępach realizacji ich zamówienia czy też otrzymywać elektroniczne wersje dokumentów sprzedażowych (co możemy zapewnić odpowiednio konfigurując proces obsługi klienta w systemie BPM). Dobrze obsłużeni niewątpliwie powrócą aby ponownie skorzystać z oferty firmy.

Przeczytaj również:


  • Brak komentarzy
Dodaj komentarz

Jak najłatwiej zarządzać zadaniami w firmie?
Większość polskich firm korzysta z pakietu Microsoft Office - w tym coraz częściej z jego najnowszej odsłony Office 365. Mało kto jednak zdaje... Czytaj więcej...
Co to jest system CRM? Rodzaje i przykłady rozwiązań do zarządzania relacjami z klientami
O systemach CRM wiele się mówi i pisze, jednak nie zawsze tylko i wyłącznie prawdę. Zastosowanie oprogramowania tej klasy w biznesie jest bowiem... Czytaj więcej...
Jakim systemem wspierać Zarządzanie przez Cele (MBO)?
Proces Zarządzania przez Cele (MbO – Management by Objectives) mimo, że de facto kończy się oceną realizacji celów, różni się od Oceny... Czytaj więcej...
fsDesk - recepta na skuteczną obsługę serwisową
Serwis należy do tej grupy usług, które bardzo cenią konsumenci, a za którymi - delikatnie mówiąc - nie przepadają producenci i... Czytaj więcej...
Wanda - inteligentny tłumacz dla zespołów międzynarodowych
Wanda to opracowany przez Unit4 cyfrowy asystent dla przedsiębiorstw, wprowadzony na rynek na początku zeszłego roku. To pierwsze tego typu... Czytaj więcej...


Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Jak poprawić widoczność firmy w Google Maps?
Jeśli prowadzisz firmę, koniecznie umieść ją w usłudze Google Maps - to nic nie kosztuje, a może przynieść Ci mnóstwo korzyści (o tym... Czytaj więcej...
Mautic, czyli marketing automation za darmo
Dobry produkt to w dzisiejszym biznesie stanowczo za mało. O sukcesie danej firmy najczęściej nie decyduje już jej oferta, a skuteczność... Czytaj więcej...
CRM dla leniwych: Kanban w dziale sprzedaży
Wielu handlowców nie mających doświadczenia z systemami CRM (ja też nie wiem jak to możliwe) żyje w przeświadczeniu, że wdrożenie narzędzia... Czytaj więcej...
7 najlepszych prostych systemów CRM w chmurze
System CRM to oprogramowanie, które przyda się w każdej firmie. Sięgają po nie zarówno wielkie korporacje, przedsiębiorstwa z sektora MŚP,... Czytaj więcej...
POS - systemy dla handlu i restauracji
Zamówienia w restauracji można przyjmować na karteczkach, wartość zakupów w małym sklepie spożywczym obliczać na kalkulatorze, a... Czytaj więcej...