A gdyby tak nowych klientów nie trzeba było szukać, bo interesowaliby się naszą ofertą sami? I gdyby firmowy mailing nie kończył się niezadowoleniem i wypisem z kampanii większości adresatów? Brzmi dobrze? Dodajmy do tego ograniczenie żmudnej, mechanicznej pracy i automatyczną segregację potencjalnych klientów, tak aby dział sprzedaży inwestował swój wysiłek wyłącznie w wartościowe, dobrze rokujące tematy.
To nie sen, a podstawowe założenia (a zarazem możliwości) systemów klasy marketing automation - podstawowych narzędzi pracy działów marketingu wielu firm. Na rynku oprogramowania rozwiązań do automatyzacji marketingu znajdziemy całkiem sporo, w dzisiejszym artykule podpowiadam więc które z nich warto brać pod uwagę. Każdy ze wskazanych systemów ma swoje walory - wybór konkretnego rozwiązania zależy więc (jak zawsze) od indywidualnych potrzeb.
{flike}
Co to jest marketing automation?
Systemy do automatyzacji marketingu to obecnie jedne z najpopularniejszych rozwiązań IT wspierających działalność firmy. Mówiąc najprościej, automatyzują mechaniczne, powtarzalne czynności pracowników działu marketingu, nie tylko zwiększając ich moce przerobowe, ale również skuteczność. Zadaniem systemów marketing automation jest generowanie jak największej ilości wartościowych, tj. gotowych do dokonania zakupu, leadów sprzedażowych.
Rozwiązania tego typu automatyzują działania marketingowe przede wszystkim w następujących obszarach:
- Kampanie e-mail i SMS - wiadomości mailowe i SMS, dostosowane do potrzeb i zachowania odbiorcy - zarówno pod względem treści, jak i momentu wysyłki.
- Strony WWW i blogi - budowanie i zarządzanie treścią witryn, osadzanie formularzy zbierających dane klientów, udostępnianie materiałów marketingowych, podpowiadanie treści na podstawie zachowania czytelnika.
- Social media - zarządzanie publikacjami, monitorowanie dyskusji i wzmianek o wybranych markach i produktach, śledzenie skuteczności kampanii reklamowych, import kontaktów.
Najlepsze systemy marketing automation
Mautic
Mautic, któremu sporo miejsca poświęciłem na moim blogu, z pewnością nie jest najlepszym systemem do automatyzacji marketingu. Jest to produkt stosunkowo młody i jego (całkiem szeroka) funkcjonalność wymaga jeszcze dopracowania. Mautic ma jednak wiele zalet, m.in.:
- Jest to jedyny system klasy marketing automation, który można utrzymywać na wybranym przez siebie serwerze (istotne dla przeciwników rozwiązań chmurowych).
- Mautic jest systemem darmowym, rozwijanym jako produkt Open Source (co oznacza, że możemy go pobrać ze strony Mautic.org, bezpłatnie z niego korzystać, a nawet rozwijać we własnym zakresie).
- Istnieje również jego komercyjna wersja chmurowa (Mautic.com), o niemal identycznej funkcjonalności, dostępna również bezpłatnie (ograniczona liczba wysyłanych dziennie maili, brak możliwości korzystania z systemu przez wielu użytkowników, ograniczona liczba kontaktów).
- Jego funkcjonalność jest naprawdę szeroka i zaspokoi większość standardowych potrzeb dot. automatyzacji marketingu (m.in. śledzenie użytkowników na stronie WWW, zbieranie informacji o odwiedzających, obsługa formularzy, dynamiczne treści na stronie, definiowanie złożonych kampanii e-mail marketingowych, obsługa materiałów marketingowych).
Więcej o Mauticu napisałem tutaj.
HubSpot
HubSpot jest jednym z najpopularniejszych systemów klasy marketing automation na świecie. Zgodnie z obecnymi trendami, zagadnienie automatyzacji marketingu jest w nim realizowane kompleksowo - rozwiązanie nie ogranicza się jedynie do zarządzania kampaniami mailingowymi, ale również umożliwia prowadzenie działań promocyjnych za pomocą innych kanałów. Istotne jest tutaj m.in. wsparcie HubSpota w prowadzeniu firmowych blogów, stron internetowych oraz landing pages. Warto ponadto wspomnieć o ścisłej integracji z social media, polegającej m.in. na monitorowaniu wzmianek o konkretnych produktach i markach, śledzeniu konwersacji, planowaniu postów czy przechwytywaniu like'ów.
SalesManago
Rozwiązanie do automatyzacji marketingu firmy Benhauer to jedno z największych dóbr eksportowych polskiego IT ostatnich lat. System nieustannie się rozwija i nabiera międzynarodowego znaczenia. Dla rodzimych przedsiębiorców dużym plusem SalesManago jest z pewnością fakt, że jest on dostępny w języku polskim, a wsparcie techniczne i konsultingowe jest na miejscu.
Jeśli chodzi o funkcjonalność SalesManago, jest ona typowa dla rozwiązań typu marketing automation (a więc przede wszystkim śledzenie odwiedzających stronę WWW, formularze, kampanie mailingowe). Wśród jego ciekawszych narzędzi warto wyróżnić identyfikację firm na stronie WWW (SalesManago potrafi rozpoznawać firmy, które reprezentują odwiedzający Twoją stronę WWW na podstawie ich adresów IP) oraz funkcję dedykowaną eCommerce - rekomendacje produktowe bazujące na zachowaniu klienta oraz powiązań przeglądanych przez niego produktów.
Z SalesManago najłatwiej jest zapoznać się korzystając z jego 30-dniowej wersji testowej bądź rejestrując się na często organizowane przez firmę Benhauer bezpłatne webinaria.
Salesforce Pardot
Pardot, rozwiązanie marketingowe producenta jednego z najpopularniejszych systemów CRM na świecie - Salesforce.com, to tak naprawdę zestaw trzech narzędzi: B2B Marketing Automation, Wave oraz Salesforce Engage. Pierwsze z nich odpowiada za prowadzenie kampanii mailingowych, drugie jest potężną aplikacją analityczną, natomiast trzecie - systemem marketing automation dla przedstawicieli handlowych. Siłą produktów Salesforce jest spójna wizja sprzedaży we wszystkich uzupełniających się aplikacjach spod jego szyldu.
Marketo
Marketo swoją dużą popularność zawdzięcza nie tylko szerokiej funkcjonalności z zakresu automatyzacji marketingu, ale również licznym integracjom z innymi systemami wspierającymi prowadzenie biznesu, np. Salesforce.com, Microsoft Dynamics czy SugarCRM. Ciekawym rozwiązaniem będącym sposobem twórców Marketo na pozyskiwanie danych o potencjalnych klientach jest możliwość logowania na tworzonych w nim stronach WWW za pomocą kont z social media (np. logowanie poprzez Facebook). Inną interesującą funkcją Marketo - tym razem związaną dynamiczną treścią na witrynach internetowych - są "inteligentne" rekomendacje, podpowiadające użytkownikom materiały, którymi są potencjalnie zainteresowani.
Komentarze (5)