Zamówienia w restauracji można przyjmować na karteczkach, wartość zakupów w małym sklepie spożywczym obliczać na kalkulatorze, a dostępność oferowanego produktu sprawdzać osobiście po otrzymaniu zapytania od klienta. Spora część właścicieli małych biznesów tak właśnie robi i od wielu lat świetnie sobie radzi (podobno). Takie podejście z pewnością nie jest jednak ani wygodne, ani efektywne, ani bezpieczne. Znacznie korzystniej jest skorzystać z komputerowych systemów kasowych ułatwiających handel i obsługę klienta - tzw. Point of Sale (POS). Zwłaszcza, że ich wdrożenie nie musi być kosztowne (wiele dobrych systemów POS rozprowadzanych jest nieodpłatnie - na darmowej, otwartej licencji Open Source).

Czym są i do czego służą systemy POS?

POS (skrót pochodzi z języka angielskiego, a jego rozwinięcie to Point Of Sale) - to, pisząc najprościej, informatyczne systemy sprzedażowe. Ich podstawowym przeznaczeniem jest kompleksowa obsługa sprzedaży - począwszy od złożenia zamówienia przez klienta, aż do momentu przyjęcia płatności i wydania towaru. Zresztą to, jakie funkcje pełnią systemy POS, zależy od tego gdzie są wykorzystywane. A spotkać je można w zasadzie w każdym miejscu związanym z handlem: w sklepach, w restauracjach, a nawet w taksówkach (kasy fiskalne to również w pewnym sensie systemy POS).

Samymi kasami fiskalnymi nie będziemy się jednak zajmować, bowiem największe zalety systemów POS drzemią w oprogramowaniu i bazie danych, dostępnych z poziomu takich urządzeń, jak komputer, tablet czy telefon komórkowy. Stosując je, można między innymi:

  • analizować dane sprzedażowe, sprawdzać kształtowanie się wybranych wskaźników handlowych (np. popularności poszczególnych produktów i usług) i optymalizować strategię sprzedaży,
  • archiwizować wszelkie dane sprzedażowe, przydatne podczas analizy trendów oraz przy podejmowaniu decyzji biznesowych w przyszłości,
  • przyspieszać i automatyzując proces obsługi klienta poprzez np. zintegrowanie z systemem POS terminalu do obsługi kart płatniczych.

Zalety systemów POS

Jak już wspomnieliśmy, systemy POS posiadają szereg zalet, które sprawiają, że warto wdrożyć je w swoim sklepie, punkcie usługowym czy w restauracji. Poza wymienionymi wyżej są to przede wszystkim:

  • łatwość stosowania (producenci systemów POS dążą do maksymalnego upraszczania interfejsu - tak, aby operacje przy jego użyciu przebiegały szybko i intuicyjnie),
  • szybkość wprowadzania danych (systemy POS obsługują m.in. czytniki kodów kreskowych, dzięki czemu wprowadzanie danych przebiega sprawnie i bez problemów),
  • sprawna aktualizacja informacji o produktach, usługach i ich cenach (dzięki masowej aktualizacji, wprowadzenie zmian w opisach czy cenach produktów jest możliwe za pomocą kilku kliknięć),
  • szerokie możliwości konfiguracyjne,
  • obsługa różnorodnych ścieżek sprzedaży / modeli biznesowych (wiele systemów POS jest w stanie dopasować się do specyfiki konkretnego biznesu - dzięki czemu sprawdzą się zarówno w sklepie, w punkcie fryzjerskim, jak i w restauracji),
  • bezpieczeństwo (dzięki minimalizacji czynnika ludzkiego, niwelowane jest ryzyko błędów - np. obliczeniowych, minimalizowane jest ponadto ryzyko nadużyć ze strony personelu),
  • wbudowane mechanizmy rozliczeniowe (m.in. automatyczne naliczanie podatku VAT).

Przeczytaj również:


  • Brak komentarzy
Dodaj komentarz

Jak nowocześnie informatyzować przedsiębiorstwo? Digitalizacja firmy z systemem ERP
Technologie informatyczne od początku swojego istnienia wspierają biznes - dzięki czemu same od kilku dziesięcioleci mają okazję dynamicznie... Czytaj więcej...
Systemy ERP - korzyści dla małych i średnich firm
Coroczne badania GUS pokazują, że większość przedsiębiorców w naszym kraju w dalszym ciągu nie spieszy się z cyfrową transformacją swoich... Czytaj więcej...
Jak najłatwiej zarządzać zadaniami w firmie?
Większość polskich firm korzysta z pakietu Microsoft Office - w tym coraz częściej z jego najnowszej odsłony Office 365. Mało kto jednak zdaje... Czytaj więcej...
Co to jest system CRM? Rodzaje i przykłady rozwiązań do zarządzania relacjami z klientami
O systemach CRM wiele się mówi i pisze, jednak nie zawsze tylko i wyłącznie prawdę. Zastosowanie oprogramowania tej klasy w biznesie jest bowiem... Czytaj więcej...
Jakim systemem wspierać Zarządzanie przez Cele (MBO)?
Proces Zarządzania przez Cele (MbO – Management by Objectives) mimo, że de facto kończy się oceną realizacji celów, różni się od Oceny... Czytaj więcej...


Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

CRM czy SFA? Do czego służą systemy Sales Force Automation?
W przeciwieństwie do CRM, termin SFA nie jest w Polsce dobrze znany. Mgliste, aczkolwiek bardzo chwytliwe marketingowo pojęcie Sales Force... Czytaj więcej...
CRM dla leniwych: Kanban w dziale sprzedaży
Wielu handlowców nie mających doświadczenia z systemami CRM (ja też nie wiem jak to możliwe) żyje w przeświadczeniu, że wdrożenie narzędzia... Czytaj więcej...
7 systemów, które zwiększą sprzedaż w Twojej firmie
Jak zwiększyć sprzedaż? - to pytanie spędza sen z powiek właścicielom przedsiębiorstw, ich managerom i sprzedawcom. I choć nie istnieje jeden... Czytaj więcej...
10 najlepszych darmowych systemów do obsługi sklepów internetowych
Własny sklep internetowy to jedna z najpopularniejszych, a zarazem najprostszych do rozpoczęcia form działalności biznesowej w internecie.... Czytaj więcej...