Zamówienia w restauracji można przyjmować na karteczkach, wartość zakupów w małym sklepie spożywczym obliczać na kalkulatorze, a dostępność oferowanego produktu sprawdzać osobiście po otrzymaniu zapytania od klienta. Spora część właścicieli małych biznesów tak właśnie robi i od wielu lat świetnie sobie radzi (podobno). Takie podejście z pewnością nie jest jednak ani wygodne, ani efektywne, ani bezpieczne. Znacznie korzystniej jest skorzystać z komputerowych systemów kasowych ułatwiających handel i obsługę klienta - tzw. Point of Sale (POS). Zwłaszcza, że ich wdrożenie nie musi być kosztowne (wiele dobrych systemów POS rozprowadzanych jest nieodpłatnie - na darmowej, otwartej licencji Open Source).

Czym są i do czego służą systemy POS?

POS (skrót pochodzi z języka angielskiego, a jego rozwinięcie to Point Of Sale) - to, pisząc najprościej, informatyczne systemy sprzedażowe. Ich podstawowym przeznaczeniem jest kompleksowa obsługa sprzedaży - począwszy od złożenia zamówienia przez klienta, aż do momentu przyjęcia płatności i wydania towaru. Zresztą to, jakie funkcje pełnią systemy POS, zależy od tego gdzie są wykorzystywane. A spotkać je można w zasadzie w każdym miejscu związanym z handlem: w sklepach, w restauracjach, a nawet w taksówkach (kasy fiskalne to również w pewnym sensie systemy POS).

Samymi kasami fiskalnymi nie będziemy się jednak zajmować, bowiem największe zalety systemów POS drzemią w oprogramowaniu i bazie danych, dostępnych z poziomu takich urządzeń, jak komputer, tablet czy telefon komórkowy. Stosując je, można między innymi:

  • analizować dane sprzedażowe, sprawdzać kształtowanie się wybranych wskaźników handlowych (np. popularności poszczególnych produktów i usług) i optymalizować strategię sprzedaży,
  • archiwizować wszelkie dane sprzedażowe, przydatne podczas analizy trendów oraz przy podejmowaniu decyzji biznesowych w przyszłości,
  • przyspieszać i automatyzując proces obsługi klienta poprzez np. zintegrowanie z systemem POS terminalu do obsługi kart płatniczych.

Zalety systemów POS

Jak już wspomnieliśmy, systemy POS posiadają szereg zalet, które sprawiają, że warto wdrożyć je w swoim sklepie, punkcie usługowym czy w restauracji. Poza wymienionymi wyżej są to przede wszystkim:

  • łatwość stosowania (producenci systemów POS dążą do maksymalnego upraszczania interfejsu - tak, aby operacje przy jego użyciu przebiegały szybko i intuicyjnie),
  • szybkość wprowadzania danych (systemy POS obsługują m.in. czytniki kodów kreskowych, dzięki czemu wprowadzanie danych przebiega sprawnie i bez problemów),
  • sprawna aktualizacja informacji o produktach, usługach i ich cenach (dzięki masowej aktualizacji, wprowadzenie zmian w opisach czy cenach produktów jest możliwe za pomocą kilku kliknięć),
  • szerokie możliwości konfiguracyjne,
  • obsługa różnorodnych ścieżek sprzedaży / modeli biznesowych (wiele systemów POS jest w stanie dopasować się do specyfiki konkretnego biznesu - dzięki czemu sprawdzą się zarówno w sklepie, w punkcie fryzjerskim, jak i w restauracji),
  • bezpieczeństwo (dzięki minimalizacji czynnika ludzkiego, niwelowane jest ryzyko błędów - np. obliczeniowych, minimalizowane jest ponadto ryzyko nadużyć ze strony personelu),
  • wbudowane mechanizmy rozliczeniowe (m.in. automatyczne naliczanie podatku VAT).

Przeczytaj również:


  • Brak komentarzy
Dodaj komentarz

  • Sprzedaż i marketing niedziela, 23, marzec 2014

    Systemy POS (Point of Sale) to oprogramowanie sprzedażowe, nieodzowne w każdym sklepie, punkcie usługowym czy restauracji. Co prawda, możliwości finansowe tego typu biznesów bywają bardzo...

  • Sprzedaż i marketing niedziela, 14, czerwiec 2015

    O pozyskaniu klienta często decyduje kilka pierwszych sekund jego obecności na firmowej stronie internetowej. Szybkie dostarczenie mu wszelkich informacji, jakich potrzebuje (np. poprzez odpowiedź...

  • Sprzedaż i marketing poniedziałek, 28, grudzień 2015

    Zautomatyzowane kampanie marketingowe to podstawa każdego systemu klasy marketing automation. Dzięki nim, praca działu handlowego jest znacznie prostsza, bo pozbawiona konieczności żmudnego...

  • Sprzedaż i marketing sobota, 14, listopad 2015

    Marketing automation to nie tylko monitorowanie aktywności leadów i kampanie mailingowe, ale również możliwość automatycznego pozyskiwania danych potencjalnych klientów. Najlepszy darmowy...



Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Również na stronie:

  • Reklama w internecie niedziela, 09, marzec 2014

    Na Mapach Google warto nie tylko się promować (umieszczając na nich lokalizację oraz informacje o swoim biznesie), warto je również czynnie wykorzystywać - np. do prezentacji adresu firmy na...

  • Systemy MRP/ERP czwartek, 30, sierpień 2018

    Coroczne badania GUS pokazują, że większość przedsiębiorców w naszym kraju w dalszym ciągu nie spieszy się z cyfrową transformacją swoich firm. Niestety dotyczy to przede wszystkim małych...

  • Sprzedaż i marketing niedziela, 31, lipiec 2016

    Jak zwiększyć sprzedaż? - to pytanie spędza sen z powiek właścicielom przedsiębiorstw, ich managerom i sprzedawcom. I choć nie istnieje jeden złoty sposób na zachęcenie klientów do...