Własny sklep internetowy to jedna z najpopularniejszych, a zarazem najprostszych do rozpoczęcia form działalności biznesowej w internecie. Sprzedaż w sieci łatwo rozpocząć między innymi ze względu na szeroką dostępność różnego rodzaju oprogramowania do prowadzenia sklepu internetowego.

Wśród nich sporą popularnością cieszą się rozwiązania darmowe (opensource'owe). Sprawdźmy po które sięgnąć aby szybko i bezboleśnie uruchomić własną działalność ecommerce.

Opensource'owe systemy dla ecommerce - bardziej narażone na ataki?

Na rynku systemów dla sklepów internetowych można znaleźć bardzo wiele rozwiązań - zarówno komercyjnych, jak i bezpłatnych. W sieci spotyka się bardzo wiele negatywnych opinii na temat tych ostatnich. Sprowadzają się one w zasadzie do zarzutów wobec bezpieczeństwa opensource'owych systemów (otwarty kod --> nieograniczona możliwość wykrywania luk w zabezpieczeniach --> narażenie na ataki i wyciek wrażliwych danych, np. dot. zamówień i klientów).

Według mnie podobne zarzuty są bezpodstawne. Wszak najpopularniejsze oprogramowanie o otwartym kodzie źródłowym (Open Source), podobnie jak i rozwiązania komercyjne, rozwijane jest przez profesjonalistów, a nie np. grupę amatorów-pasjonatów. Błędy czy luki w zabezpieczeniach nie są problemem systemów darmowych, a (ze względu na specyfikę branży IT) rozwiązań informatycznych w ogóle.

Osobiście uważam, że wbrew wielu opiniom, najpopularniejsze systemy opensource'owe dla sklepów internetowych są znacznie bezpieczniejsze od większości rozwiązań komercyjnych. Dlaczego? Ze względu na ich ogromną popularność. Dzięki szerokiemu gronu użytkowników na całym świecie, wszelkie problemy są wykrywane i naprawiane bardzo szybko (w przeciwieństwie do mniej znanych systemów odpłatnych). Aby zapewnić swojemu sklepowi bezpieczeństwo, wystarczy go więc na bieżąco aktualizować.

10 najlepszych opensource'owych sklepów internetowych

1. Magento

Magento w darmowej wersji Community Edition to jeden z najpopularniejszych systemów do obsługi sklepów internetowych. Oferuje bodaj największe możliwości spośród wszystkich opensource'owych rozwiązań tego typu, niestety kosztem łatwości obsługi. Magento wyposażono w rozbudowane narzędzia do raportowania, analiz, zarządzania produktami, wersję mobilną, a także system płatności. Jego ogromną zaletą jest możliwość prowadzenia kilku sklepów w ramach jednego systemu.

Magento jest godny polecenia przedsiębiorcom zainteresowanym prowadzeniem bardzo dużych sklepów internetowych. Instalacja i administracja systemem wymaga posiadania pewnej wiedzy IT, do prawidłowego działania wymaga on ponadto bardzo wydajnego serwera. Mimo, że obsługa oprogramowania Magento nie należy do najłatwiejszych, z pomocą przychodzi szeroki zasób materiałów edukacyjnych udostępnianych przez producenta systemu oraz rzeszę jego użytkowników. System Magento można pobrać ze strony Magento.com.

2. Prestashop

W przeciwieństwie do Magento, Prestashop można polecić przede wszystkim początkującym i mniej wymagającym sprzedawcom. Instalacja i obsługa systemu są bardzo proste i intuicyjne, a jego rozbudowa nieskomplikowana. W internecie można natomiast znaleźć wiele wskazówek, gotowych szablonów oraz dodatków zwiększających funkcjonalność Prestashop. Jest on obecnie jedną z najdynamiczniej rozwijających się platform tego typu.

Prestashop nie cieszy się opinią sklepu szczególnie skalowalnego - po osiągnięciu pewnego (ponadprzeciętnego) rozmiaru, system najprawdopodobniej zacznie "buntować się" przeciwko dalszemu rozwojowi. Można go pobrać ze strony Prestashop.com.

3. OpenCart

OpenCart posiada nieco mniejszą (co nie znaczy, że małą!) funkcjonalność niż Magento czy Prestashop, jednak jest przy tym znacznie mniej zasobożerny - do efektywnej pracy nie wymaga tak wydajnego serwera jak dwa poprzednie systemy. Spora liczba dodatków i bogata społeczność użytkowników czyni go solidną alternatywną wobec Prestashop. Sklep charakteryzuje się prostym i intuicyjnym interfejsem - można go polecić początkującym i mniej wymagającym sprzedawcom. OpenCart można pobrać ze strony Opencart.com.

4. Quick.Cart

System przeznaczony dla niewielkich sklepów internetowych. Stawia na prostotę obsługi i szybkość działania. Wśród wad można wymienić niewielkie możliwości rozwoju (zbyt duża liczba produktów zamieni zalety systemu w wady), niewielką ilość wtyczek i szablonów oraz problematyczną modyfikację (wymaga umiejętności programowania). Rzecz zdecydowanie przeznaczona dla początkujących sprzedawców.

5. osCommerce

Jeden z najstarszych opensource'owych systemów do obsługi sklepów internetowych. Doczekał się ponad 7000 darmowych dodatków, wzbogacających jego możliwości, posiada również bardzo aktywną społeczność użytkowników. osCommerce jest dostępny do pobrania na Oscommerce.com.

6. ZenCart

System powstał w wyniku niezależnego rozwoju sklepu osCommerce (ZenCart wydzielił się w 2003 roku), stając się rozwiązaniem bardziej elastycznym, ukierunkowanym na szablony. ZenCart jest dostępny do darmowego pobrania na stronie Zen-cart.com.

7. SpreeCommerce

Spree Commerce to modułowy system do prowadzenia sklepu internetowego. Obecnie na całym świecie korzysta z niego ponad 45 tysięcy sprzedawców. Można go pozyskać ze strony Spreecommerce.com.

8. WooCommerce

WooCommerce to darmowe (a zarazem najpopularniejsze) rozszerzenie systemu blogowego Wordpress, pozwalające zmienić stronę WWW bądź bloga opartego na tym popularnym CMSie w sklep internetowy. W sieci można znaleźć wiele dodatków wzbogacających jego możliwości. Sam system jest dostępny do pobrania na stronie Woothemes.com/woocommerce.

9. DrupalCommerce

Jeśli posiadasz stronę internetową zbudowaną na bazie systemu CMS Drupal i planujesz rozpoczęcie sprzedaży w internecie, sklep Drupal Commerce jest dla Ciebie. Jest to dodatek do Drupala, przekształcający stronę WWW w funkcjonalny sklep internetowy. System można pobrać z Drupalcommerce.org.

10. VirtueMart

Skoro WordPress i Drupal mają rozszerzenia przekształcające je w pełnoprawne sklepy internetowe, musi posiadać je również inny popularny system CMS - Joomla!. Jest nim VirtueMart. Jego instalacja i konfiguracja jest równie prosta, jak innych dodatków do Joomla! W sieci można znaleźć sporo informacji o komponencie, również w języku polskim (Virtuemart.pl). System można pobrać ze strony Virtuemart.net.

Przeczytaj również:


Wyświetl poprzednie komentarze
  • Eryk

    Shoper nie nadaje się, masowo ludzie przenoszą się z niego na prestashop.

  • Janusz

    Czy zestawienie to całkiem przypadkowa kolejność, czy jakaś sugerowana kolejność?
    Pozdrawiam,
    Janusz
    http://www.damtox.pl

  • Janusz, kolejność nie jest przypadkowa - polecam pozycję 1 bardziej niż 10, jednak wszystkie zaprezentowane sklepy to solidne rozwiązania, godne uwagi. Poszczególne systemy różnią się między sobą i ważne jest to, czego od nich oczekujesz. Z tego względu jednemu bardziej przypadnie do gustu np. Prestashop, a innemu WooCommerce.

  • Robert

    W moim odczuciu na dłuższą metę darmowe platformy się nie nadają, bo dochodzą dodatkowe koszty. Lepiej czasami zapłacić abonament i mieć profesjonalną obsługę. Korzystam ze Sky- Shop i jestem zadowolony. Wielofunkcyjność panelu i dobra integracja z hurtowniami to są duże plusy. Chwalę też sobie obsługę Klienta, bo na początku miałem sklep w siedzibie z RTV i nie za bardzo znałem się na informatyce, a chłopaki mi pomogli.

  • Osobiście chwalę sobie WooCommerce, co prawda sklep ma ok 50 produktów i 20-30 transakcji miesięcznie, nie wiem jak sprawdziłby się przy większym ruchu.
    Pozdrawiam.
    Krzysztof
    http://www.vpozycja.pl

  • Ja mogę polecić redcart. Może jest jeszcze trochę do dopracowania jeśli chodzi o kod ale łatwość obsługi panelu klienta i stabilność serwera mnie zadowala.

    Comment last edited on 8 miesięcy temu by Informatyka w Firmie
  • Ja korzystam z opencart i jeste bardzo zadowolony. :o patpong.pl

  • Ciekawo jaka teraz będzie kolejność tych systemów

  • Mam sentyment do osCommerce. Wieki temu był to pierwszy sklep internetowy jaki wdrażałem i modernizowałem. Kurde to chyba z 12 lat temu było:) A teraz zgadzam się, że numer 1 to Magento. Mam kilka całkiem sporych wdrożeń na zagranicznych serwerach i śmiga aż miło a i użytkownicy chwalą, że przyjazny w użytkowaniu.

  • Jan

    Sklepy internetowe to przyszłość. Wyraźnie to widać po wpisaniu kluczy: tworzenie, budowa, projektowanie sklepów. Setki wyników.
    Własny sklep/hurtownia to kwestia wyboru odpowiedniego CMS-a lub zlecenie tego specjaliście. Chcę zwrócić uwagę przedmówców i Autora na troszkę inną kwestię, mianowicie jak "ugryźć" wielojęzyczny sklep internetowy.
    Jak dotychczas zaprzyjaźnione firmy wybierały jedno z dwóch rozwiązań - wtyczka a'la https://wordpress.org/plugins/weglot/ albo profesjonalne tłumaczenie stron internetowych wykonywane przez człowieka (tutaj zdecydowanie przoduje biuro tłumaczeń http://veroling.pl/, śmiało polecam). W pierwszym przypadku mamy gotową wtyczkę, która pozwala na wprowadzenie tłumaczenia. W drugim nie musimy grzebać w kodzie, a firma dostarcza przez FTP gotową stronę (szablon) w języku obcym albo wrzuca przez adminkę tłumaczenia stringów do WPML i podobnych.
    Testowałem też widżety Google Translate, ale poza fatalną jakością tłumaczenia strony zauważyłem inny mankament - to co wypluwa widżet nie jest w żaden sposób indeksowane wiec ktoś z zagranicy musi znaleźć naszą firmą przypadkiem albo przynajmniej po nazwie. Dla większości PHU to żadne rozwiązanie. Mamy w Polsce coraz więcej obcokrajowców, całkiem hermetyczne środowisko które gdzie indziej daje radę bez polskiego (pracują w korpo, zakupy w supermarketach itp.). Myślę, że z tego powodu obcojęzyczne/wielojęzyczne CMS (albo platformy sklepów przystosowane do potencjalnej internacjonalizacji) będą zdobywały coraz większą popularność.

Dodaj komentarz
5 najlepszych systemów do automatyzacji marketingu
A gdyby tak nowych klientów nie trzeba było szukać, bo interesowaliby się naszą ofertą sami? I gdyby firmowy mailing nie kończył się... Czytaj więcej...
7 systemów, które zwiększą sprzedaż w Twojej firmie
Jak zwiększyć sprzedaż? - to pytanie spędza sen z powiek właścicielom przedsiębiorstw, ich managerom i sprzedawcom. I choć nie istnieje jeden... Czytaj więcej...
Jak stworzyć newsletter za darmo? - poradnik od A do Z
Newsletter to świetny sposób na budowanie świadomości marki i podtrzymywanie relacji z klientami. Jego prowadzenie nie jest kosztowne, a może... Czytaj więcej...


Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

7 systemów, które zwiększą sprzedaż w Twojej firmie
Jak zwiększyć sprzedaż? - to pytanie spędza sen z powiek właścicielom przedsiębiorstw, ich managerom i sprzedawcom. I choć nie istnieje jeden... Czytaj więcej...
POS - systemy dla handlu i restauracji
Zamówienia w restauracji można przyjmować na karteczkach, wartość zakupów w małym sklepie spożywczym obliczać na kalkulatorze, a... Czytaj więcej...