Systemy informatyczne dla firm

Zarządzanie zespołem rozproszonym

Zarządzanie zespołem już z definicji nie jest łatwe. Każdy z nas ma bowiem inny charakter, potrzeby, styl pracy, przyzwyczajenia. Rolą managera jest skomponowanie z tych wszystkich cech i odmienności jednego organizmu - drużyny, która będzie realizować wspólny cel.

Niestety, rynek pracy i potrzeby biznesowe klientów często dorzucają tutaj kolejne utrudnienie - konieczność stworzenia zespołu rozproszonego, czyli takiego, którego członkowie na co dzień przebywają w różnych lokalizacjach. Zarządzanie takim zespołem wiąże się z kilkoma szczególnymi wyzwaniami - o których parę słów poniżej.

Bez zagwarantowanej opieki serwisowej wdrożenie jakiegokolwiek oprogramowania nie ma prawa się udać. Pomimo przeprowadzonych testów, błędy nowego systemu pojawiać się będą na pewno - i to przez wiele miesięcy od rozpoczęcia jego eksploatacji. Z pewnością zmieniać się będą również nasze potrzeby biznesowe, które trzeba będzie odzwierciedlić także i w narzędziach informatycznych. Aby naprawa ew. błędów oraz dalszy rozwój oprogramowania były możliwe, należy zawrzeć z jego dostawcą odpowiednią umowę utrzymaniową (serwisową, SLA). Na co warto zwrócić uwagę przed jej podpisaniem?

Systemy do oceny kompetencji pracowników

Ocena kompetencji? Nic prostszego, klikamy w arkusz, wyświetla się wynik i koniec. Niestety, w zarządzaniu zasobami ludzkimi podstawowym standardem jest... brak jakichkolwiek standardów. Widać to bardzo dobrze w procesie oceny kompetencji pracowników, którego złożoność stanowi nie lada wyzwanie dla systemów wspierających zarządzanie zasobami ludzkimi.

Ocena kompetencji pracowników

Liczba przedsiębiorstw oceniających swoich pracowników systematycznie rośnie. Część z nich opracowanie metodologii ocen zamawia w firmach konsultingowych, a reszta tworzy własne autorskie rozwiązania. Z moich obserwacji wynika, że zdecydowana większość przedsiębiorstw, które oceniają swoich pracowników bazuje na systemach ocen tworzonych własnymi siłami. Wynikiem tego jest bardzo duża różnorodność kryteriów oceny, sposobów oceniania oraz formularzy ocen.

Aby ocena była skuteczna, poza samą oceną i rozmową oceniającą, istotne jest to, co dzieje się po niej, czyli realizacja planów rozwojowych i postawionych celów oraz możliwość porównania kolejnych ocen pracowników w celu śledzenia ich postępów. Dlatego coraz więcej firm dojrzewa do tego, żeby proces ocen zautomatyzować za pomocą odpowiedniego oprogramowania.


Co to jest system CRM? Rodzaje i przykłady rozwiązań do zarządzania relacjami z klientami
O systemach CRM wiele się mówi i pisze, jednak nie zawsze tylko i wyłącznie prawdę. Zastosowanie oprogramowania tej klasy w biznesie jest bowiem... Czytaj więcej...
Jakim systemem wspierać Zarządzanie przez Cele (MBO)?
Proces Zarządzania przez Cele (MbO – Management by Objectives) mimo, że de facto kończy się oceną realizacji celów, różni się od Oceny... Czytaj więcej...
fsDesk - recepta na skuteczną obsługę serwisową
Serwis należy do tej grupy usług, które bardzo cenią konsumenci, a za którymi - delikatnie mówiąc - nie przepadają producenci i... Czytaj więcej...
Wanda - inteligentny tłumacz dla zespołów międzynarodowych
Wanda to opracowany przez Unit4 cyfrowy asystent dla przedsiębiorstw, wprowadzony na rynek na początku zeszłego roku. To pierwsze tego typu... Czytaj więcej...
Monitorowanie firmowej strony WWW - dlaczego jest konieczne?
Monitoring strony internetowej to usługa, która kosztuje bardzo niewiele (bądź wcale), a może uchronić naszą firmę przed ogromnymi stratami.... Czytaj więcej...


Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Jak przenieść domenę internetową do innego (tańszego) operatora?
Za domenę internetową nie warto przepłacać. To jedynie adres naszej witryny, który będzie działał tak samo dobrze zarówno w abonamencie za 1... Czytaj więcej...
System CRM dla dużej i średniej firmy - jaki wybrać?
Wdrożenie oprogramowania do zarządzania relacjami z klientami bardzo często rozpoczynamy od poszukiwania najlepszego dostępnego systemu CRM.... Czytaj więcej...
Oprogramowanie Open Source: czy zawsze jest darmowe?
W naszym kraju coraz więcej osób dostrzega olbrzymi potencjał oprogramowania typu Open Source (który na świecie dostrzeżono nieco wcześniej -... Czytaj więcej...
Publikujesz filmy na YouTube? Te programy Ci się przydadzą
Publikacja filmów na YouTube to prosty i darmowy sposób na szybkie dotarcie do dużej liczby potencjalnych klientów naszej firmy (o czym pisałem... Czytaj więcej...
Mautic's mPower Focus - czyli jak przykuć uwagę czytelników na stronie WWW?
Prowadząc firmową stronę internetową często zależy nam na wyeksponowaniu jej określonego fragmentu (np. formularza kontaktowego, oferty czy... Czytaj więcej...