Zautomatyzowane kampanie marketingowe to podstawa każdego systemu klasy marketing automation. Dzięki nim, praca działu handlowego jest znacznie prostsza, bo pozbawiona konieczności żmudnego wykonywania tych samych, powtarzających się czynności.
Aby jednak zastąpienie rąk ludzkich programem komputerowym było w stu procentach możliwe, kreator automatycznej kampanii marketingowej powinna cechować zarówno złożoność (możliwość elastycznego definiowania wieloetapowych, warunkowych scenariuszy kampanii, zgodnych z własnymi potrzebami biznesowymi), jak i intuicyjność obsługi (z którą poradzi sobie każdy, nawet "nietechniczny" handlowiec). Kreator kampanii Mautica, jedynego darmowego systemu marketing automation, zdaje się spełniać oba wymagania. Przyjrzyjmy mu się z bliska.
{flike}
Kampanie marketingowe w systemach marketing automation
W tradycyjnym ujęciu kampania marketingowa jest stworzonym w jakimś celu (np. pozyskania nowych klientów) zbiorem logicznie powiązanych, postępujących po sobie według określonego porządku pojedynczych akcji marketingowych (np. telefon do określonej grupy odbiorców, wręczenie ulotki, przeprowadzenie ankiety, wysyłka maila itp.). Definicja kampanii marketingowej typowego systemu marketing automation jest w zasadzie identyczna: jest to zestaw autonomicznych akcji, wydarzeń oraz warunków, połączonych ze sobą określonymi zależnościami, tak aby osiągnąć konkretny rezultat.
Z oczywistych względów, środki wykorzystywane w kampaniach marketing automation obejmują jedynie kanał internetowy (choć powoli się to zmienia: przykładowo, dzięki możliwej integracji z systemami informatycznymi firm kurierskich, zautomatyzowane działania marketingowe potrafią także "dotknąć" realnych obszarów - takich jak nadanie przesyłki). Niezależnie od tego, cele prowadzenia automatycznych kampanii marketingowych pozostają tradycyjne, np.:
- pozyskanie nowych klientów,
- kreowanie świadomości marki, poprawa jej wizerunku,
- przywiązanie klientów do marki - zwiększenie wolumenu sprzedaży wśród istniejących klientów,
- udostępnianie informacji.
Kreator kampanii marketingowych w Mauticu
Mautic (Mautic.org) to jedyny dostępny na rynku darmowy system marketing automation (garść podstawowych informacji o nim znaleźć można m.in. w tym artykule). Podobnie jak każde solidne rozwiązanie w swojej klasie, Mautic umożliwia budowanie i prowadzenie złożonych kampanii marketingowych. Definiujemy je metodą "przeciągnij i upuść" za pomocą bardzo intuicyjnego i wygodnego w użyciu kreatora. Pozwala on łączyć wybrane pojedyncze elementy kampanii marketingowych w jedną, spójną całość - zgodnie z zaprojektowaną przez nas logiką i porządkiem.
Kreator kampanii marketingowych systemu Mautic udostępnia cztery rodzaje elementów z których mogą one zostać zbudowane. Są to:
- Źródła leadów - elementy określające grupę docelową danej kampanii (np. kobiety w wielu 20-30 lat z woj. śląskiego),
- Akcje - czynności podejmowane przez Mautica (np. modyfikacja leada, wysyłka maila),
- Decyzje - wydarzenia związane z danym leadem (np. wejście na stronę, pobranie materiału, uzupełnienie formularza),
- Warunki - kryteria, które na danym etapie kampanii mogą zostać spełnione (np. uzupełnienie formularza w określony sposób).
Źródła leadów | |
Formularze kampanii | Osoby, które wypełnią określony formularz osadzony na stronie WWW, zostaną automatycznie dodane do odbiorców danej kampanii marketingowej. |
Listy leadów | Odbiorcami kampanii marketingowej będą leady znajdujące się na wybranej liście. |
Akcje | |
Aktualizacja punktacji | Zwiększenie bądź zmniejszenie liczby punktów scoringowych określających wartość danego leada. |
Zmiana kampanii | Usunięcie bądź włączenie danego leada z / do określonej kampanii. |
Zmiana listy leadów | Dodanie bądź usunięcie danego leada do / z określonej listy leadów. |
Aktualizacja tagów | Dodanie bądź usunięcie przypisania określonego tagu do danego leada. |
Eksport leada | Umieszczenie danego leada w innym, zintegrowanym systemie informatycznym (np. CRM). |
Wysyłka maila | Wysłanie wiadomości e-mail (np. podziękowania za uzupełnienie formularza). |
Post na Tweeterze | Umieszczenie posta na Wallu danego leada w serwisie Twitter.com. |
Aktualizacja leada | Zmiana wartości określonych pól danego leada (aktualizacja informacji o nim). |
Decyzje | |
Pobranie materiałów | Możliwość reakcji systemu na pobranie określonego materiału. |
Otwarcie maila | Możliwość reakcji systemu na otwarcie wiadomości e-mail wysłanej za pomocą Mautica. |
Wypełnienie formularza | Możliwość reakcji systemu na wypełnienie określonego formularza na stronie WWW. |
Wejście na stronę | Możliwość reakcji systemu na wejście na daną stronę WWW. |
Warunki | |
Wartość pola formularza | Możliwość reakcji systemu na wypełnienie formularza WWW w określony sposób (np. jeśli wypełniający zaznaczy checkbox "Zapisz mnie na Newsletter", system wpisuje go na listę odbiorców mailingu cyklicznego). |
Wartość pola leada | Możliwość zróżnicowania działania kampanii w zależności od wartości określonego pola opisującego leada biorącego w niej udział. |
Jak już wcześniej wspomniałem, siłą kreatora kampanii w Mauticu jest możliwość łączenia ze sobą powyższych elementów zgodnie z własnymi potrzebami. Liczba składników i węzłów kampanii nie jest ograniczona - możemy więc tworzyć zarówno proste automatyzacje (np. "dodaj leada do listy mailingowej, gdy wypełni on formularz kontaktowy na stronie WWW"), jak i skomplikowane, wielopłaszczyznowe kampanie. Do korzystania z kreatora zachęca atrakcyjny dla oka i przyjazny w użyciu (metoda "przeciągnij i upuść") interfejs użytkownika. Pierwsze kroki z kreatorem pomoże stawiać przygotowany przez producenta materiał wideo, dostępny pod tym adresem.
Przykład kampanii marketing automation
Przykład zaprezentowany na screenie powyżej: W naszej firmie przygotowaliśmy nową promocję, o której chcielibyśmy poinformować naszych potencjalnych klientów. Pomoże nam w tym Mautic, w którym (Potencjalni klienci) definiujemy listę leadów, do których Mautic, mailowo skieruje naszą informację (Wiadomość o promocji). Jeśli w ciągu dwóch dni wiadomość zostanie odczytana (Wiadomość odczytana), lead otrzyma 10 punktów scoringowych. W przeciwnym wypadku, na jego konto Twitter zostanie wklejona powtórna informacja (Informacja na Twitterze), zawierająca link do strony promocji. Jeśli lead nie odwiedzi jej w ciągu 5 kolejnych dni, zostanie usunięty z listy odbiorców kampanii (Usunięcie leada z listy). Natomiast zainteresowanie stroną zostanie nagrodzone 10 punktami scoringowymi.
Oczywiście powyższy przykład kampanii marketingowej nie musi się w tym miejscu kończyć. Po przekroczeniu odpowiedniego progu scoringowego, dany lead mógłby zostać np. wyeksportowany do systemu CRM. Zresztą pomysłów na rozbudowę podobnej kampanii może być wiele - i każdy może okazać się dobry (w zależności od konkretnych potrzeb). Grunt, to posiadać narzędzie umożliwiające ich realizację. Ja polecam opensource'owego Mautica.
Komentarze (1)