Firmy informatyczne coraz częściej proponują swoim klientom wdrażanie oprogramowania z wykorzystaniem tzw. metodyk zwinnych - przede wszystkim Scruma. Reklamuje się go jako bardziej efektywny i korzystniejszy sposób implementacji rozwiązań informatycznych od podejścia tradycyjnego. Czy jest tak rzeczywiście? W dzisiejszym artykule omówię największe zalety Scruma oraz kilka zagrożeń, jakie za sobą niesie.

 

Czym jest Scrum?

Scrum jest jedną z tzw. zwinnych metodyk realizacji projektów (zazwyczaj informatycznych, lecz nie tylko), zgodna z manifestem Agile (o którym więcej można przeczytać tutaj). W metodyce tej rozwój produktu odbywa się w ramach krótkich, następujących bezpośrednio po sobie etapów - tzw. sprintów bądź przyrostów, trwających zwykle (w zależności od ustaleń) od 1 tygodnia do 1 miesiąca. Efektem każdego ze sprintów jest nowa, udoskonalona względem poprzedniego etapu, działająca wersja produktu.

Jednym z podstawowych założeń Scruma jest intensywna, bieżąca współpraca klienta (beneficjenta projektu) z firmą wdrożeniową (twórcą produktu) - na każdym etapie realizacji projektu. To klient definiuje swoje potrzeby i kierunek rozwoju oprogramowania, weryfikując jego funkcjonalności po każdym oddanym sprincie i, w razie potrzeby, zmieniając założenia.

Realizacja projektu metodyką Scrum

Proces realizacji projektu z wykorzystaniem metodyki Scrum można w uproszczeniu przedstawić następująco:

  1. Analiza przedwdrożeniowa - wspólne omówienie kształtu przyszłego produktu, wyznaczenie celów wdrożenia, a także przybliżonego zakresu projektu.
  2. Określenie zakresu sprintu I - określenie przez klienta prac do wykonania w ramach sprintu I.
  3. Oszacowanie czasochłonności / kosztu prac w sprincie I - analiza zakresu sprintu I i jego wstępna wycena przez firmę wdrożeniową.
  4. Akceptacja oszacowania / modyfikacja zakresu sprintu I - akceptacja wstępnej wyceny przez klienta bądź zmiana zakresu prac w sprincie.
  5. Prace programistyczne / rozwój produktu (sprint) - właściwe prace nad rozwojem produktu.
  6. Odbiór sprintu I - przekazanie produktu do testów klientowi.
  7. Powtórzenie punktów 2 - 6 dla każdego z kolejnych sprintów.
  8. Zakończenie projektu

Zalety metodyki Scrum dla klienta

Wdrożenia oprogramowania w firmie metodyką zwinną niosą za sobą wiele korzyści dla klienta, o których może on tylko pomarzyć w przypadku realizacji projektu tradycyjnymi sposobami:

  • Możliwość bieżącego nanoszenia zmian w projekcie w czasie jego realizacji - zakres projektu jest otwarty przez cały okres jego realizacji. Klient może więc nanosić zmiany zarówno w obrębie istniejących, jak i przyszłych funkcjonalności.
  • Możliwość bieżącej regulacji zakresu projektu i zamknięcia go w dowolnym momencie - jeśli na skutek np. okrojonego budżetu projektu chcielibyśmy zrezygnować z realizacji części funkcjonalności, jest to jak najbardziej możliwe. To klient decyduje który sprint kończy dany projekt.
  • Bieżący monitoring i ocena powstającego produktu - po każdym sprincie klient otrzymuje nową wersję produktu, którą może przetestować i nanieść swoje korekty, możliwe do zrealizowania w kolejnym przyroście.
  • Formalności i biurokracja zmniejszone do minimum - dokumentacja projektowa nie jest niezbędna (wystarczą wymagania klienta i bieżący kontakt z nim), nie musimy więc ponosić kosztów jej wytworzenia.
  • Ponoszenie wydatków wyłącznie za wykonaną pracę - faktyczny czas realizacji zagadnień przez firmę wdrożeniową może się nieco różnić od szacowanego. Klient ponosi koszty rzeczywistego czasu realizacji - co działa oczywiście zarówno w przypadku szybszego, jak i bardziej czasochłonnego wykonania zadania.
  • Szybsza i skuteczniejsza realizacja projektu - dzięki bieżącym korektom kierunku rozwoju produktu, powstaje on szybciej i jest lepiej dopasowany do potrzeb klienta.

Wady i zagrożenia związane ze Scrumem

To co jest zaletą, czasami może okazać się również zagrożeniem. W Scrumie zagrożeniami dla zleceniodawcy mogą być przede wszystkim:

  • Brak wiedzy o dokładnym koszcie realizacji projektu - bazujemy na zarysie funkcjonalnym projektu i szacunkowym koszcie realizacji. Rzeczywisty koszt zależy od końcowych założeń i faktycznym czasie ich realizacji przez firmę wdrożeniową.
  • Ponoszenie wszelkich kosztów związanych z projektem - jeśli firmie wdrożeniowej z jakichś przyczyn nie uda się zrealizować zagadnienia w szacowanym czasie, rzeczywisty koszt stworzenia funkcjonalności rośnie - i my, jako klient musimy go pokryć. Oczywiście, tak jak sygnalizowałem wyżej, działa to w obie strony.
  • Ryzyko rozrastania się projektu - mając możliwość zmian i dokładania kolejnych funkcjonalności w trakcie realizacji projektu, bez należytej kontroli, możemy doprowadzić do jego niechcianego i kosztownego rozrastania się.
  • Ryzyko przekroczenia zakładanego budżetu - punkt będący konsekwencją powyższych. W przypadku niedostatecznej kontroli nad projektem, wymaganiami i jego budżetem, zakładany budżet szybko się wyczerpie, a produkt nie będzie realizował kluczowych funkcjonalności.

Kiedy wdrażać oprogramowanie metodyką zwinną?

Scrum to wspaniała metodyka realizacji projektu informatycznego, której zalety pozwalają na szybkie, skuteczne i stosunkowo tanie wdrożenie oprogramowania w przedsiębiorstwie. Jej zalety uwidaczniają się jednak wyłącznie wtedy, gdy:

  • w naszej firmie jesteśmy w stanie wyznaczyć koordynatora projektu, który pośredniczyłby w kontakcie między jej pracownikami, a firmą wdrożeniową, uczestniczyłby w ustalaniu założeń, odbierałby kolejne wydania produktu, podejmowałby decyzje oraz kontrolowałby budżet projektu;
  • zarówno przedsiębiorstwo - beneficjent projektu, jak i firma wdrożeniowa darzą się wzajemnym zaufaniem;
  • priorytetem nie jest sztywny budżet, a jakość tworzonego produktu;
  • przedmiot wdrożenia jest produktem niestandardowym, budowanym od podstaw bądź mocno dopasowywanym do potrzeb przedsiębiorstwa (w przypadku mniejszych projektów i standardowych wymagań, nie warto bawić się w Scruma).

Jeśli nie jesteśmy pewni co do któregokolwiek z powyższych założeń - nie wdrażajmy oprogramowania metodyką Scrum. Istnieje bowiem duże ryzyko, że jej zalety szybko zamienią się w wady - i zamiast pozytywnie wpłynąć na wdrożenie oprogramowania w naszej firmie, mocno je skomplikuje.

Przeczytaj również:


  • Brak komentarzy
Dodaj komentarz

  • Systemy informatyczne dla firm sobota, 02, kwiecień 2016

    W Europie aż 70-80% wdrożeń biznesowych systemów informatycznych (ERP oraz CRM) kończy się niepowodzeniem. Niepowodzenie niejedno ma imię, dla większości z nas oznacza ono jednak...

  • Systemy informatyczne dla firm wtorek, 15, lipiec 2014

    Z pewnością każdy z nas niejednokrotnie doświadczył na własnej skórze działania złośliwego oprogramowania. Utrata cennych danych, niestabilność działania systemu, kradzież haseł bądź...

  • Systemy informatyczne dla firm środa, 27, grudzień 2017

    Bez zagwarantowanej opieki serwisowej wdrożenie jakiegokolwiek oprogramowania nie ma prawa się udać. Pomimo przeprowadzonych testów, błędy nowego systemu pojawiać się będą na pewno - i to...

  • Systemy informatyczne dla firm niedziela, 01, kwiecień 2018

    Wanda to opracowany przez Unit4 cyfrowy asystent dla przedsiębiorstw, wprowadzony na rynek na początku zeszłego roku. To pierwsze tego typu rozwiązanie na świecie, które pozwala użytkownikom...



Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Zapraszam również na mój nowy blog: piotrrawski.pl

Również na stronie: