Coraz więcej firm decyduje się na uruchomienie własnego bloga. I słusznie, statystyki wyraźnie wskazują bowiem, że przedsiębiorstwa blogujące przyciągają znacznie więcej potencjalnych klientów niż te, które tego typu działań nie prowadzą. Jednak samo stworzenie bloga do skutecznego pozyskiwania leadów nie wystarczy - aby był on efektywny, należy nim odpowiednio zarządzać. Jak? O tym parę słów w dzisiejszym artykule.
{flike}
Blog firmowy - dlaczego warto go prowadzić?
Jest wiele powodów, dla których warto prowadzić firmowego bloga - wszystkie sprowadzają się jednak do możliwości pozyskiwania większej liczby klientów oraz zwiększania świadomości danej marki. Zastanawiając się nad rozpoczęciem firmowego blogowania, warto zapoznać się z garścią danych statystycznych:
- 81% użytkowników internetu ufa informacjom i poradom zawartym na blogach internetowych,
- blogujące firmy działające w obszarze B2B generują 67% potencjalnych klientów więcej niż te nieblogujące,
- małe przedsiębiorstwa, które prowadzą blogi, generują o 126% potencjalnych klientów więcej,
- 81% firm prowadzących blogi postrzega je jako bardzo użyteczne narzędzie marketingowe,
- 60% potencjalnych klientów zwiększa zaufanie do firmy po lekturze artykułu na jej blogu,
- domeny internetowe firm, które blogują, są linkowane znacznie częściej (zyskują 97% linków przychodzących więcej), co pozytywnie wpływa na ich pozycjonowanie,
- liczba podstron zaindeksowanych przez Google jest średnio o 434% większa w przypadku firm posiadających blogi.
Jak zarządzać firmowym blogiem?
Wiemy już, że warto zainwestować w bloga firmowego. Założyć go nietrudno - proces uruchomienia bloga nie różni się szczególnie od założenia strony internetowej (o czym pisałem tutaj). Jako podstawa firmowego bloga najlepiej nadaje się darmowy system do zarządzania treścią Wordpress. Jego instalacja i konfiguracja nie powinny nastręczyć trudności nawet osobom nietechnicznym. Samo założenie bloga żadnych korzyści firmie jednak nie przyniesie - należy go jeszcze odpowiednio prowadzić.
Pisz regularnie
I najlepiej często. Gorszym blogiem od nieistniejącego jest taki, na którym się nic nie dzieje. Firmowy blog, na którym notki pojawiają się rzadko i nieregularnie zamiast przyciągać klientów, będzie ich odstraszał. Co można bowiem pomyśleć o firmie, której ostatni wpis na blogu pochodzi np. sprzed kilku miesięcy bądź lat? Tyle, że ledwo zipie bądź nie jest ekspertem w swojej dziedzinie (tj. nie wie o czym pisać) - a więc nie warto korzystać z jej usług.
Badania jasno pokazują, że im częstsze wpisy na blogu, tym większy z niego pożytek (np. redagowanie kilku notek w tygodniu powoduje 4-krotny wzrost liczebności potencjalnych klientów względem ich braku). Zachęcam do przejrzenia statystyk związanych z intensywnością publikacji w serwisie Hubspot.com. Oczywiście, jeśli nie jesteś w stanie wygenerować kilku postów tygodniowo, publikuj je przynajmniej regularnie (np. raz w tygodniu czy miesiącu).
Pisz ciekawie i fachowo
Tematyka postów na firmowym blogu zależy oczywiście od tego, czym dane przedsiębiorstwo się zajmuje. Ogólnie rzecz biorąc, publikowane posty powinny być interesujące dla grupy docelowej firmy. W związku z tym, same informacje o nowych produktach i usługach w jej ofercie nie wystarczą (do tego służą newslettery!). Przydatne z punktu widzenia czytelnika będą natomiast wszelkiego rodzaju porady, przykłady zastosowań produktów firmy, instrukcje, analizy - generalnie materiały, w których potencjalny klient znajdzie wartość i które prezentują autorów jako ekspertów w danej dziedzinie. Informacje o nowych produktach oczywiście mogą (a nawet powinny) pojawiać się na blogu - nie powinny być jednak jego podstawą.
Zadbaj o szatę graficzną
W dzisiejszym internecie wartościowa treść to nie wszystko - jest jej w sieci sporo. Łatwo zauważyć i docenić tę, która jest atrakcyjnie opakowana. Badania potwierdzają, że artykuły wzbogacone grafikami cieszą się aż o 94% większą liczbą odwiedzin.
Odpowiednia szata graficzna firmowego bloga (najlepiej spójna z zasadniczą stroną WWW) oraz atrakcyjna forma poszczególnych postów (tj. np. dostępność zdjęć, wykresów, uporządkowana struktura tekstu) świadczy o profesjonalizmie przedsiębiorstwa, a ponadto przykuwa uwagę czytelników i zachęca ich do zapoznania się z treścią bloga.
Zintegruj blog z firmową stroną WWW
W poprzednim akapicie wspomniałem o konieczności utrzymania spójnej szaty graficznej dla bloga i zasadniczej firmowej strony WWW. Mając na uwadze również pozycjonowanie firmowej domeny, należy zadbać o odpowiedni adres bloga. Wbrew dominującej w sieci modzie na adresy firmowych blogów oparte o subdomeny (np. blog.firmowadomena.pl), warto umieścić podstrony bloga w tej samej domenie (np. firmowadomena.pl/blog). Firmowy blog będzie wówczas działał w ramach zasadniczej strony WWW przedsiębiorstwa, pozytywnie wpływając na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Stosując rozwiązanie z subdomeną, rezygnujemy z bloga jako narzędzia pozycjonującego firmową stronę WWW - z punktu widzenia wyszukiwarek internetowych blog i strona firmowa funkcjonują wówczas jako dwa, niezależne byty.
Komentarze (5)