Coraz więcej firm decyduje się na uruchomienie własnego bloga. I słusznie, statystyki wyraźnie wskazują bowiem, że przedsiębiorstwa blogujące przyciągają znacznie więcej potencjalnych klientów niż te, które tego typu działań nie prowadzą. Jednak samo stworzenie bloga do skutecznego pozyskiwania leadów nie wystarczy - aby był on efektywny, należy nim odpowiednio zarządzać. Jak? O tym parę słów w dzisiejszym artykule.

{flike}

Blog firmowy - dlaczego warto go prowadzić?

Jest wiele powodów, dla których warto prowadzić firmowego bloga - wszystkie sprowadzają się jednak do możliwości pozyskiwania większej liczby klientów oraz zwiększania świadomości danej marki. Zastanawiając się nad rozpoczęciem firmowego blogowania, warto zapoznać się z garścią danych statystycznych:

  • 81% użytkowników internetu ufa informacjom i poradom zawartym na blogach internetowych,
  • blogujące firmy działające w obszarze B2B generują 67% potencjalnych klientów więcej niż te nieblogujące,
  • małe przedsiębiorstwa, które prowadzą blogi, generują o 126% potencjalnych klientów więcej,
  • 81% firm prowadzących blogi postrzega je jako bardzo użyteczne narzędzie marketingowe,
  • 60% potencjalnych klientów zwiększa zaufanie do firmy po lekturze artykułu na jej blogu,
  • domeny internetowe firm, które blogują, są linkowane znacznie częściej (zyskują 97% linków przychodzących więcej), co pozytywnie wpływa na ich pozycjonowanie,
  • liczba podstron zaindeksowanych przez Google jest średnio o 434% większa w przypadku firm posiadających blogi.

Jak zarządzać firmowym blogiem?

Wiemy już, że warto zainwestować w bloga firmowego. Założyć go nietrudno - proces uruchomienia bloga nie różni się szczególnie od założenia strony internetowej (o czym pisałem tutaj). Jako podstawa firmowego bloga najlepiej nadaje się darmowy system do zarządzania treścią Wordpress. Jego instalacja i konfiguracja nie powinny nastręczyć trudności nawet osobom nietechnicznym. Samo założenie bloga żadnych korzyści firmie jednak nie przyniesie - należy go jeszcze odpowiednio prowadzić.

Pisz regularnie

I najlepiej często. Gorszym blogiem od nieistniejącego jest taki, na którym się nic nie dzieje. Firmowy blog, na którym notki pojawiają się rzadko i nieregularnie zamiast przyciągać klientów, będzie ich odstraszał. Co można bowiem pomyśleć o firmie, której ostatni wpis na blogu pochodzi np. sprzed kilku miesięcy bądź lat? Tyle, że ledwo zipie bądź nie jest ekspertem w swojej dziedzinie (tj. nie wie o czym pisać) - a więc nie warto korzystać z jej usług.

Badania jasno pokazują, że im częstsze wpisy na blogu, tym większy z niego pożytek (np. redagowanie kilku notek w tygodniu powoduje 4-krotny wzrost liczebności potencjalnych klientów względem ich braku). Zachęcam do przejrzenia statystyk związanych z intensywnością publikacji w serwisie Hubspot.com. Oczywiście, jeśli nie jesteś w stanie wygenerować kilku postów tygodniowo, publikuj je przynajmniej regularnie (np. raz w tygodniu czy miesiącu).

Pisz ciekawie i fachowo

Tematyka postów na firmowym blogu zależy oczywiście od tego, czym dane przedsiębiorstwo się zajmuje. Ogólnie rzecz biorąc, publikowane posty powinny być interesujące dla grupy docelowej firmy. W związku z tym, same informacje o nowych produktach i usługach w jej ofercie nie wystarczą (do tego służą newslettery!). Przydatne z punktu widzenia czytelnika będą natomiast wszelkiego rodzaju porady, przykłady zastosowań produktów firmy, instrukcje, analizy - generalnie materiały, w których potencjalny klient znajdzie wartość i które prezentują autorów jako ekspertów w danej dziedzinie. Informacje o nowych produktach oczywiście mogą (a nawet powinny) pojawiać się na blogu - nie powinny być jednak jego podstawą.

Zadbaj o szatę graficzną

W dzisiejszym internecie wartościowa treść to nie wszystko - jest jej w sieci sporo. Łatwo zauważyć i docenić tę, która jest atrakcyjnie opakowana. Badania potwierdzają, że artykuły wzbogacone grafikami cieszą się aż o 94% większą liczbą odwiedzin.

Odpowiednia szata graficzna firmowego bloga (najlepiej spójna z zasadniczą stroną WWW) oraz atrakcyjna forma poszczególnych postów (tj. np. dostępność zdjęć, wykresów, uporządkowana struktura tekstu) świadczy o profesjonalizmie przedsiębiorstwa, a ponadto przykuwa uwagę czytelników i zachęca ich do zapoznania się z treścią bloga.

Zintegruj blog z firmową stroną WWW

W poprzednim akapicie wspomniałem o konieczności utrzymania spójnej szaty graficznej dla bloga i zasadniczej firmowej strony WWW. Mając na uwadze również pozycjonowanie firmowej domeny, należy zadbać o odpowiedni adres bloga. Wbrew dominującej w sieci modzie na adresy firmowych blogów oparte o subdomeny (np. blog.firmowadomena.pl), warto umieścić podstrony bloga w tej samej domenie (np. firmowadomena.pl/blog). Firmowy blog będzie wówczas działał w ramach zasadniczej strony WWW przedsiębiorstwa, pozytywnie wpływając na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Stosując rozwiązanie z subdomeną, rezygnujemy z bloga jako narzędzia pozycjonującego firmową stronę WWW - z punktu widzenia wyszukiwarek internetowych blog i strona firmowa funkcjonują wówczas jako dwa, niezależne byty.

Przeczytaj również:


  • Trafny tekst. Ze swojej strony dodam, że opłaca się bardziej napisać 3 konkretne teksty z wysokim wskaźnikiem konwersji
    niż 10 słabych zapełniaczy tylko po to żeby pisać regularnie. Przydatna jest również usługa copywritingu.

  • Świetny artykuł! Współcześnie blog firmowy odgrywa bardzo ważną rolę w marketingu i w zdobywaniu nowych klientów. Kwestią jest tylko zamieszczanie materiałów zgodnych z oczekiwaniami grupy docelowej. Istotne, aby materiały były aktualizowane często - tak, by blog 'żył'.

  • Przydatne wskazówki. Moim zdaniem sprawdza się to jednak tylko w przypadkach mniejszych i średnich firm. Wydaje mi się, że większe formy już raczej inwestują w specjalistów, którzy się tym dla nich zajmują.. nie mniej jednak - warto poczytać :)

  • Diana, nie wnikam w tekście kto ma prowadzić firmowego bloga - może to robić każdy, zarówno pan prezes, sekretarka, marketingowiec, wynajęty student bądź zewnętrzny specjalista ;) Nie ważne kto prowadzi bloga - ważne jak prowadzi.

  • Umiejętne prowadzenie bloga może przynieść firmie bardzo dużo korzyści. Warto też dodać, że teksty powinny być też zoptymalizowane pod SEO, co może znacząco zwiększyć ich widoczność w wyszukiwarce. Nie należy jednak zapominać, aby jednocześnie były ciekawe i wartościowe dla użytkownika ;)

Dodaj komentarz


Piotr Rawski
Informatyk i ekonomista z kilkunastoletnim doświadczeniem w rozwoju i wdrażaniu systemów IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy. ⮕ kontakt i współpraca

Zapraszam również na mój nowy blog poświęcony zarządzaniu w IT:
⮕ piotrrawski.pl

Również na stronie:

  • Sprzedaż i marketing piątek, 06, listopad 2015

    Dobry produkt to w dzisiejszym biznesie stanowczo za mało. O sukcesie danej firmy najczęściej nie decyduje już jej oferta, a skuteczność działań marketingowych - również w internecie....

  • Systemy informatyczne dla firm czwartek, 05, czerwiec 2014

    Wybór systemu informatycznego dla firmy zdecydowanie nie jest prostą sprawą. Dostępnych rozwiązań na rynku jest całe multum, podobnie jak i oferujących je firm wdrożeniowych. Której z nich...

  • Systemy informatyczne dla firm czwartek, 27, październik 2016

    Systemy działające w tzw. chmurze (SaaS) pod względem wygody użytkowania i administracji znacznie przewyższają oprogramowanie instalowane na własnych serwerach. Mimo to, nie zawsze uważa się...