Pod koniec 2013 roku na rynku systemów CRM (do zarządzania relacjami z klientami) pojawił się nowy gracz - SuiteCRM, który zamierza napsuć sporo krwi producentom najpopularniejszych obecnie rozwiązań tej klasy - zarówno o otwartym, jak i zamkniętym kodzie źródłowym. I pomimo niewielkiego, jak na razie, udziału w rynku już wkrótce może mu się to udać - SuiteCRM jest bowiem oprogramowaniem w 100% darmowym, a do tego oferującym bardzo duże możliwości oraz - co istotne - perspektywę dalszego rozwoju.
SuiteCRM - podstawowe informacje
SuiteCRM nie jest rozwiązaniem autorskim, ale pochodną najpopularniejszego w tej chwili systemu CRM typu open source - SugarCRM (po którym SuiteCRM odziedziczył najważniejszą zaletę - stabilny trzon, będący wynikiem codziennego stosowania SugarCRM przez setki tysięcy użytkowników na całym świecie). Pierwsza oficjalna wersja SuiteCRM, oznaczona numerem 7, ukazała się 21 października 2013 roku. Dlaczego akurat 7.0? A no dlatego, że za jej podstawę posłużył SugarCRM Community Edition 6.5, za którego naturalnego następcę twórcy SuiteCRM uznali właśnie swój system (co nie jest zupełnie oderwane od rzeczywistości - wszak producent SugarCRM jakiś czas temu ogłosił zawieszenie - nie wiadomo na jak długo - prac nad rozwojem ogólnodostępnej wersji swojego produktu, skupiając się na jego edycjach komercyjnych).
System SuiteCRM z założenia ma być darmową, opensource'ową alternatywą dla płatnych wersji SugarCRM oraz innych wiodących rozwiązań tego typu, jak Salesforce czy Microsoft Dynamics. Pierwszym poczynionym przez twórców krokiem w tym kierunku było odświeżenie layoutu systemu w stosunku do SugarCRM CE (SuiteCRM bardzo przypomina edycję Professional SugarCRM w wersji 6.5) oraz wzbogacenie go o dodatkowe funkcjonalności (polegające na instalacji wybranych darmowych dodatków dla SugarCRM CE).
Co ciekawe, jako nieformalny następca SugarCRM CE 6.5, SuiteCRM jest kompatybilny z większością rozszerzeń stworzonych dla pierwszego z wymienionych systemów. Oznacza to, że ze SuiteCRM będzie współpracował np. stworzony dla SugarCRMa plugin do MS Outlooka, Thunderbirda bądź dowolny inny dodatek (przynajmniej z założenia).
Funkcjonalność SuiteCRM
Zgodnie z informacjami na oficjalnej stronie SuiteCRM, system oferuje zaprezentowane poniżej funkcjonalności. Na tej samej witrynie (a konkretnie tutaj) można znaleźć porównanie standardowych możliwości systemu z produktami konkurencyjnymi (SugarCRM Professional, Salesforce Professional, Microsoft Dynamics).
- Accounts - zarządzanie klientami,
- Contacts - zarządzanie kontaktami,
- Calendar - kalendarz,
- Opportunities - zarządzanie szansami sprzedaży,
- Documents - ewidencjonowanie dokumentów i plików,
- Quotes - ewidencjonowanie i wystawianie ofert,
- Cases - rejestracja zgłoszeń klientów,
- Leads - zarządzanie potencjalnymi klientami,
- Campaigns - sterowanie kampaniami marketingowymi,
- E-mails - wewnętrzny klient poczty e-mail,
- Projects - zarządzanie projektami,
- Calls - ewidencjonowanie rozmów telefonicznych,
- Meetings - ewidencjonowanie spotkań,
- Tasks - ewidencjonowanie zadań,
- Notes - zarządzanie notatkami i plikami,
- Targets - zarządzanie odbiorcami kampanii marketingowych,
- Contracts - ewidencjonowanie umów,
- Invoices - wystawianie i ewidencja faktur sprzedażowych,
- PDF Templates - tworzenie i edycja szablonów PDF (m.in. ofert i faktur),
- Products - katalog produktów,
- Workflow - kreator automatyzacji,
- Maps - integracja z Google Maps,
- Events - zarządzanie wydarzeniami,
- Reports - kreator raportów,
- Security Groups - zaawansowane zarządzanie uprawnieniami użytkowników.
SuiteCRM - opinia
SuiteCRM to nowy, niezweryfikowany przez rynek projekt, po którym tak naprawdę nie wiadomo czego się spodziewać - nie wiadomo czy (według zapewnień twórców, jak najbardziej) i w jakim kierunku będzie się rozwijał w kolejnych latach. Na dzień dzisiejszy, stanowi on jednak bardzo ciekawe rozwiązanie dla tych, którzy są zainteresowani w miarę kompletnym narzędziem CRM, a nie dysponują budżetem na zakup produktów komercyjnych (Salesforce, Dynamics) bądź odpowiednie dostosowanie / udoskonalenie systemów otwartych (jak SugarCRM CE czy vTiger). Bo choć porównanie funkcjonalności poszczególnych systemów na stronie SuiteCRM jest jedynie hasłowe i zupełnie nie odzwierciedla jakości każdej z nich, system ten wydaje się być obecnie najbardziej kompletnym rozwiązaniem spośród wiodących produktów wolnych od opłat licencyjnych (SugarCRM CE, vTiger). Niemniej jednak, do doskonałości wiele mu jeszcze brakuje - chociażby polskiej wersji językowej (system można częściowo spolszczyć instalując język polski SugarCRM CE 6.5).
Skąd pobrać SuiteCRM?
Z wersją demonstracyjną SuiteCRM można zapoznać się tutaj (wymagana rejestracja). Jego pełną wersję można natomiast pobrać, oczywiście za darmo, stąd.
Komentarze (5)