Pod koniec 2013 roku na rynku systemów CRM (do zarządzania relacjami z klientami) pojawił się nowy gracz - SuiteCRM, który zamierza napsuć sporo krwi producentom najpopularniejszych obecnie rozwiązań tej klasy - zarówno o otwartym, jak i zamkniętym kodzie źródłowym. I pomimo niewielkiego, jak na razie, udziału w rynku już wkrótce może mu się to udać - SuiteCRM jest bowiem oprogramowaniem w 100% darmowym, a do tego oferującym bardzo duże możliwości oraz - co istotne - perspektywę dalszego rozwoju.

SuiteCRM - podstawowe informacje

SuiteCRM nie jest rozwiązaniem autorskim, ale pochodną najpopularniejszego w tej chwili systemu CRM typu open source - SugarCRM (po którym SuiteCRM odziedziczył najważniejszą zaletę - stabilny trzon, będący wynikiem codziennego stosowania SugarCRM przez setki tysięcy użytkowników na całym świecie). Pierwsza oficjalna wersja SuiteCRM, oznaczona numerem 7, ukazała się 21 października 2013 roku. Dlaczego akurat 7.0? A no dlatego, że za jej podstawę posłużył SugarCRM Community Edition 6.5, za którego naturalnego następcę twórcy SuiteCRM uznali właśnie swój system (co nie jest zupełnie oderwane od rzeczywistości - wszak producent SugarCRM jakiś czas temu ogłosił zawieszenie - nie wiadomo na jak długo - prac nad rozwojem ogólnodostępnej wersji swojego produktu, skupiając się na jego edycjach komercyjnych).

System SuiteCRM z założenia ma być darmową, opensource'ową alternatywą dla płatnych wersji SugarCRM oraz innych wiodących rozwiązań tego typu, jak Salesforce czy Microsoft Dynamics. Pierwszym poczynionym przez twórców krokiem w tym kierunku było odświeżenie layoutu systemu w stosunku do SugarCRM CE (SuiteCRM bardzo przypomina edycję Professional SugarCRM w wersji 6.5) oraz wzbogacenie go o dodatkowe funkcjonalności (polegające na instalacji wybranych darmowych dodatków dla SugarCRM CE).

Co ciekawe, jako nieformalny następca SugarCRM CE 6.5, SuiteCRM jest kompatybilny z większością rozszerzeń stworzonych dla pierwszego z wymienionych systemów. Oznacza to, że ze SuiteCRM będzie współpracował np. stworzony dla SugarCRMa plugin do MS Outlooka, Thunderbirda bądź dowolny inny dodatek (przynajmniej z założenia).

Funkcjonalność SuiteCRM

Zgodnie z informacjami na oficjalnej stronie SuiteCRM, system oferuje zaprezentowane poniżej funkcjonalności. Na tej samej witrynie (a konkretnie tutaj) można znaleźć porównanie standardowych możliwości systemu z produktami konkurencyjnymi (SugarCRM Professional, Salesforce Professional, Microsoft Dynamics).

  • Accounts - zarządzanie klientami,
  • Contacts - zarządzanie kontaktami,
  • Calendar - kalendarz,
  • Opportunities - zarządzanie szansami sprzedaży,
  • Documents - ewidencjonowanie dokumentów i plików,
  • Quotes - ewidencjonowanie i wystawianie ofert,
  • Cases - rejestracja zgłoszeń klientów,
  • Leads - zarządzanie potencjalnymi klientami,
  • Campaigns - sterowanie kampaniami marketingowymi,
  • E-mails - wewnętrzny klient poczty e-mail,
  • Projects - zarządzanie projektami,
  • Calls - ewidencjonowanie rozmów telefonicznych,
  • Meetings - ewidencjonowanie spotkań,
  • Tasks - ewidencjonowanie zadań,
  • Notes - zarządzanie notatkami i plikami,
  • Targets - zarządzanie odbiorcami kampanii marketingowych,
  • Contracts - ewidencjonowanie umów,
  • Invoices - wystawianie i ewidencja faktur sprzedażowych,
  • PDF Templates - tworzenie i edycja szablonów PDF (m.in. ofert i faktur),
  • Products - katalog produktów,
  • Workflow - kreator automatyzacji,
  • Maps - integracja z Google Maps,
  • Events - zarządzanie wydarzeniami,
  • Reports - kreator raportów,
  • Security Groups - zaawansowane zarządzanie uprawnieniami użytkowników.

SuiteCRM - opinia

SuiteCRM to nowy, niezweryfikowany przez rynek projekt, po którym tak naprawdę nie wiadomo czego się spodziewać - nie wiadomo czy (według zapewnień twórców, jak najbardziej) i w jakim kierunku będzie się rozwijał w kolejnych latach. Na dzień dzisiejszy, stanowi on jednak bardzo ciekawe rozwiązanie dla tych, którzy są zainteresowani w miarę kompletnym narzędziem CRM, a nie dysponują budżetem na zakup produktów komercyjnych (Salesforce, Dynamics) bądź odpowiednie dostosowanie / udoskonalenie systemów otwartych (jak SugarCRM CE czy vTiger). Bo choć porównanie funkcjonalności poszczególnych systemów na stronie SuiteCRM jest jedynie hasłowe i zupełnie nie odzwierciedla jakości każdej z nich, system ten wydaje się być obecnie najbardziej kompletnym rozwiązaniem spośród wiodących produktów wolnych od opłat licencyjnych (SugarCRM CE, vTiger). Niemniej jednak, do doskonałości wiele mu jeszcze brakuje - chociażby polskiej wersji językowej (system można częściowo spolszczyć instalując język polski SugarCRM CE 6.5).

Skąd pobrać SuiteCRM?

Z wersją demonstracyjną SuiteCRM można zapoznać się tutaj (wymagana rejestracja). Jego pełną wersję można natomiast pobrać, oczywiście za darmo, stąd.

Przeczytaj również:


Dodaj komentarz


Piotr Rawski
Informatyk i ekonomista z kilkunastoletnim doświadczeniem w rozwoju i wdrażaniu systemów IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy. ⮕ kontakt i współpraca

Zapraszam również na mój nowy blog poświęcony zarządzaniu w IT:
⮕ piotrrawski.pl

Również na stronie:

  • Zarządzanie projektami i zasobami sobota, 07, marzec 2015

    Każdy przedsiębiorca zgodzi się chyba ze stwierdzeniem, że jednym z najtrudniejszych elementów związanych z prowadzeniem firmy jest zarządzanie zasobami ludzkimi - czyli jej pracownikami....

  • Zarządzanie projektami i zasobami czwartek, 21, styczeń 2016

    Project manager to bardzo odpowiedzialne stanowisko. Wymaga szerokiej, interdyscyplinarnej wiedzy oraz świetnej organizacji pracy własnej i innych. W tej ostatniej bardzo pomagają wyspecjalizowane...

  • Firmowa strona internetowa piątek, 11, listopad 2016

    Wykorzystanie kreatora stron WWW jest zdecydowanie najłatwiejszym sposobem na nowoczesną i funkcjonalną witrynę internetową. Dodatkowo, jeśli stronę internetową zbudujemy za jego pomocą...