Mówi się, że obraz niesie w sobie kilkakrotnie więcej treści niż tekst. Dodatkowo, jest znacznie lepiej zauważalny. Nic więc dziwnego, że dzisiejszy marketing tak chętnie wykorzystuje wszelkiego rodzaju grafiki - na stronach internetowych, ulotkach, prezentacjach - słowem wszędzie.

Problem pojawia się wtedy, gdy z materiałów graficznych chcemy korzystać, nie ponosząc przy tym żadnych opłat. Bo o ile darmowych grafik do użytku niekomercyjnego znajdziemy w sieci wiele, o tyle z użytkiem komercyjnym tak wesoło już nie jest. W dzisiejszym artykule prezentuję źródła udostępniające bezpłatne grafiki do użytku komercyjnego, z których sam korzystam.

Grafiki darmowe, ale tylko czasami

W internecie po wpisaniu w wyszukiwarce haseł w rodzaju "free images" bądź "free graphics", można znaleźć sporą liczbę stron udostępniających darmowe grafiki do wykorzystania na własnej witrynie WWW czy w prezentacji. Niestety, za większość zamieszczanych tam grafik nie musimy płacić wyłącznie w przypadku użytku niekomercyjnego, czyli niezwiązanego z prowadzeniem przez nas jakiejkolwiek działalności zarobkowej.

W praktyce oznacza to, że jeśli wykorzystanie pobranych materiałów może skutkować odniesieniem przez nas jakiejkolwiek korzyści majątkowej, będziemy musieli za nie zapłacić.

Bezpłatnych grafik do użytku niekomercyjnego nie możemy wykorzystać m.in. do:

  • osadzenia na stronie internetowej bądź w jakichkolwiek innych materiałach komercyjnej firmy,
  • umieszczenia w materiałach promujących jakikolwiek komercyjny produkt,
  • osadzenia na stronie internetowej generującej jakiekolwiek przychody (np. z reklam).

Bezpłatne grafiki do użytku komercyjnego

Darmowe grafiki do użytku komercyjnego na szczęście da się znaleźć w sieci, choć nie jest to zadanie proste. Można się na nie natknąć w większości serwisach udostępniających zdjęcia i cliparty, gdzie stanowią jednak zdecydowaną mniejszość. Istnieją jednak serwisy, których zbiory to z definicji bezpłatne grafiki do użytku komercyjnego. Osobiście korzystam z dwóch:

  • www.freeimages.com - wielki zbiór darmowych grafik, w zdecydowanej większości do użytku komercyjnego. Przed pobraniem zdjęcia warto zapoznać się z jego licencją (tj. czy autor grafiki na pewno wyraża zgodę na jej komercyjne wykorzystanie, a nawet jeśli - czy nie ciążą na niej pewne ograniczenia; przykładowo, zazwyczaj grafik nie można wykorzystywać m.in. jako logo firmy). Serwis wyposażony jest w wygodną wyszukiwarkę, dzięki której znalezienie interesującej grafiki jest banalnie proste. Aby korzystać z serwisu wymagana jest darmowa rejestracja.
  • commons.wikimedia.org - najprościej mówiąc, wikipedia grafik. Teoretycznie, wszystkie zamieszczane na niej pliki można bezpłatnie wykorzystywać - również komercyjnie. Piszę teoretycznie, gdyż często publikuje się tam grafiki, do których osoby zamieszczające nie posiadają praw autorskich - trudno zatem abyśmy my jako pobierający posiadali prawo do ich przedruku. Co prawda, moderatorzy Wikimedii dbają o to, aby jej zbiory składały się wyłącznie z legalnych grafik, jednak wykorzystując je, kierujmy się zasadą zdrowego rozsądku i nie kopiujmy na własną stronę np. loga Coca-Coli.

Znasz inne miejsca, skąd można legalnie pobrać darmowe grafiki i zdjęcia do użytku komercyjnego? Koniecznie napisz w komentarzu!


Dodaj komentarz
  • Marketing piątek, 13, marzec 2015

    Mówi się, że obraz niesie w sobie kilkakrotnie więcej treści niż tekst. Dodatkowo, jest znacznie lepiej zauważalny. Nic więc dziwnego, że dzisiejszy marketing tak chętnie wykorzystuje...

  • Marketing piątek, 11, wrzesień 2015

    Podstawą współczesnej komunikacji w biznesie, oprócz spotkań bezpośrednich i rozmów telefonicznych, jest korespondencja mailowa. Każdy z nas codziennie odbiera i wysyła przynajmniej kilka...

  • Reklama w internecie wtorek, 14, styczeń 2014

    Dzisiejszy internet przepełniony jest reklamami. Czyhają one na internautę praktycznie wszędzie, przybierając przeróżne formy: dźwięku, obrazu, tekstu czy też interaktywnych gier....

  • Firmowa strona internetowa czwartek, 28, styczeń 2016

    Łatwo jest śledzić statystyki własnej strony internetowej. Znacznie trudniej zdobyć dane dotyczące cudzej witryny - np. konkurencji. Nie jest to jednak niemożliwe. Dzięki kilku narzędziom...




Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Zapraszam również na mój nowy blog: piotrrawski.pl

Również na stronie:

  • Firmowa strona internetowa niedziela, 03, styczeń 2016

    Czasem po wpisaniu w przeglądarce adresu własnej strony internetowej można się wielce zdziwić i np. jej nie zastać. Bądź, co gorsze, zastać zupełnie inną o - delikatnie mówiąc -...

  • Zarządzanie projektami i zasobami czwartek, 21, styczeń 2016

    Project manager to bardzo odpowiedzialne stanowisko. Wymaga szerokiej, interdyscyplinarnej wiedzy oraz świetnej organizacji pracy własnej i innych. W tej ostatniej bardzo pomagają wyspecjalizowane...

  • Systemy CRM środa, 14, październik 2015

    Jeśli zastanawiasz się jak efektywnie zarządzać procesami sprzedażowymi w swojej firmie, 27 października 2015 roku koniecznie odwiedź Centrum Szkoleniowe Adgar Ochota (al. Jerozolimskie 181,...