Czym powinna charakteryzować się dobra firmowa strona internetowa? Przede wszystkim witryna tego typu powinna być czytelna i prosta w obsłudze - tak, aby nie odwracała uwagi odwiedzającego od treści, która jest najważniejsza. Szczególnie tyczy się to nawigacji, która nie powinna być nadto rozbudowana (mówi o tym zasada trzech kliknięć, według której maksymalnie trzy ruchy ze strony internauty powinny pozwolić mu osiągnąć cel). Ponadto, mimo że na stronach internetowych wskazane jest stosowanie różnego rodzaju zdjęć i grafik (obrazy przykuwają uwagę i zapadają w pamięć w znacznie większym stopniu niż tekst), na witrynie firmowej należy unikać przeładowania multimediami (ryzyko wolnego wczytywania się serwisu, spadek jego przejrzystości). Z tego względu, projektując menu na stronie najlepiej jest stosować sformatowane za pomocą stylów CSS odnośniki tekstowe, a nie graficzne.

Pozostawiając kwestie techniczne na boku, należy zaznaczyć, że właściwie wykonany serwis internetowy firmy przede wszystkim musi odznaczać się wysoką użytecznością dla użytkowników, czyli tak zwanym usability. Oznacza ono zakres, w jakim dana witryna umożliwia jego odbiorcom skuteczną realizację określonych zadań. Odwiedzający strony internetowej charakteryzującej się zadowalającą funkcjonalnością powinni:

  • szybko i łatwo wykonywać zadania na witrynie i realizować założone cele (np. znalezienie informacji o ofercie firmy),
  • w prosty sposób naprawiać popełnione błędy (np. powrócić na stronę główną w razie przypadkowego kliknięcia w niechciany odnośnik),
  • rozumieć jak działa witryna,
  • pamiętać w jaki sposób korzystać z danej strony internetowej.

Ponadto, niezwykle istotną kwestią podczas projektowania witryny internetowej jest zbudowanie jej zgodnie z wytycznymi twórców wyszukiwarek internetowych. Pozwala to na osiąganie przez podstrony serwisu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania oraz, co z tym związane, duży ruch internautów (jest to szalenie ważne szczególnie w przypadku witryn firmowych - w końcu internauta przeglądający stronę przedsiębiorstwa to jego potencjalny klient). Do wytycznych koncernu Google, którego wyszukiwarka wykorzystywana jest przez ponad 96% użytkowników internetu w Polsce, należą między innymi zawieranie w treści strony czy w samych odnośnikach jak największej liczby słów kluczowych czy tagowanie grafik. Optymalizacji serwisu firmowego pod kątem wyszukiwarek internetowych poświęcimy osobny artykuł.

Przeczytaj również:


  • Ze swojej strony mogę polecić instalację wtyczek social media bo są strony gdzie 80% ruchu pochodzi właśnie stamtąd.
    Poza tym pluginy polecają witrynę dużej ilości użytkowników stąd zwiększają prawdopodobieństwo pozyskania klienta.

  • Krótki ale dobry artykuł, najważniejsza właśnie jest dobra nawigacja, dzięki której użytkownik zostaje na stronie dłużnej. Dodałabym jeszcze że sklepy online powinny być wyposażone w wyszukiwarkę, często ludzie wybierają produkt w sklepie, a potem zamawiają go na stronie internetowej bo jest taniej.

Dodaj komentarz


Piotr Rawski
Informatyk i ekonomista z kilkunastoletnim doświadczeniem w rozwoju i wdrażaniu systemów IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy. ⮕ kontakt i współpraca

Zapraszam również na mój nowy blog poświęcony zarządzaniu w IT:
⮕ piotrrawski.pl

Również na stronie:

  • Systemy informatyczne dla firm niedziela, 07, grudzień 2014

    Ile trzeba zapłacić za wdrożenie dobrego systemu informatycznego (np. klasy ERP czy CRM) w firmie? Trudno o jednoznaczną odpowiedź - koszt implementacji oprogramowania może być bowiem bardzo...

  • Systemy informatyczne dla firm sobota, 08, lipiec 2017

    Szczecin - moje rodzinne miasto - słynie przede wszystkim z paprykarza, pasztecików, przemysłu stoczniowego (który miejmy nadzieję najgorszy okres ma już za sobą), portu morskiego, a także...

  • Systemy informatyczne dla firm piątek, 30, styczeń 2015

    W jaki sposób dokonać właściwego wyboru spośród ogromnej ilości systemów informatycznych dostępnych na rynku? Jak zdecydować które z rozwiązań spełni oczekiwania użytkowników i...