Miesiącami projektują, programują i testują rozwiązania informatyczne, ponoszą koszty reklamy i marketingu, poprawiają ewentualne błędy, aby w końcu... udostępnić swoje produkty za darmo w internecie. Mowa oczywiście o producentach bezpłatnego oprogramowania, których działania większości z nas mogą wydawać się, delikatnie mówiąc, dziwne. Czy pracują charytatywnie, wyłącznie z potrzeby misji? A może jednak czerpią wymierne korzyści płynące z dostarczania na rynek darmowych systemów informatycznych?

Źródła dochodów producentów darmowego oprogramowania

Jakiś czas temu pisałem o mitach na temat systemów opensource'owych: że ich jakość jest niska, że są niestabilne, niewspierane itd. Większość z tych nieprawdziwych, negatywnych opinii wynika z niezrozumienia modelu biznesowego producentów tego typu narzędzi. Warto pamiętać, że w zasadzie każda firma informatyczna zajmująca się wytwarzaniem oprogramowania osiąga z tego tytułu korzyści finansowe, nawet jeśli oferuje swoje produkty zupełnie za darmo. Pobieranie opłat licencyjnych za ich wykorzystywanie to bowiem nie jedyny sposób na zarabianie pieniędzy w wyniku prowadzonej działalności biznesowej. Poniżej opisuję kilka popularnych źródeł dochodów producentów bezpłatnych systemów informatycznych.

Komercyjne wersje oprogramowania

Często zdarza się, że dany system informatyczny dostępny jest w kilku edycjach - zarówno darmowej, jak i komercyjnej. Wersja bezpłatna, najczęściej o otwartym kodzie źródłowym (Open Source), służy wówczas jako wabik na klientów wersji płatnej (o szerszej funkcjonalności, nowocześniejszym interfejsie itd.). Oczywiście nie oznacza to, że jakość oprogramowania darmowego nie może być wysoka. Wręcz przeciwnie, często zdarza się, że bezpłatne wersje komercyjnych produktów, dzięki ciekawym dodatkom opracowanym przez społeczności ich użytkowników, swoimi możliwościami przewyższają swoje płatne odpowiedniki.

Płatne moduły

Niektórzy producenci oprogramowania przyjmują następujący model biznesowy: oferują bezpłatny system informatyczny w wersji bazowej oraz odpłatne dodatki rozszerzające jego podstawowe możliwości. Przykładem może być tutaj opensource'owy system ERP zawierający w standardzie moduły MRP i FK, pozostałe elementy (np. CRM czy HRM) oferując za opłatą.

Sprzedaż innych rozwiązań

Rzadko bywa tak, że dana firma zajmuje się rozwijaniem tylko jednego systemu informatycznego. Najczęściej ma w swojej ofercie kilka narzędzi, spośród których niektóre mogą być darmowe, a inne odpłatne. W takiej sytuacji, te pierwsze pełnią funkcje reklamowe, mające przyciągnąć uwagę klientów. W ten sposób działają zwykle producenci dodatków do opensource'owych systemów informatycznych, twórcy szablonów stron internetowych czy graficy.

Usługi hostingowe

Któż lepiej zadba o optymalną i niezawodną konfigurację serwera, na którym zainstalowany jest system, jak nie jego producent? Z takiego założenia wychodzi wielu twórców oprogramowania, udostępniając je co prawda za darmo, jednak oferując własne, oczywiście odpłatne, usługi hostingowe (tj. model Software as a Service, w którym system dostępny jako usługa internetowa, bez konieczności jego instalacji).

Wsparcie techniczne

Producenci darmowego oprogramowania oprócz płatnych usług hostingowych, bardzo często świadczą również odpłatne wsparcie techniczne, polegające na rozwiązywaniu problemów z aplikacją oraz konsultacjach w sprawie jej wybranych funkcji.

Usługi wdrożeniowe

Darmowe oprogramowanie, które w dzisiejszych czasach najczęściej charakteryzuje się otwartym kodem źródłowym (Open Source), rzadko kiedy traktowane jest jako rozwiązanie "pudełkowe" (tj. gotowe do użytku bezpośrednio po instalacji). Znacznie częściej systemy tego typu podlegają pracom wdrożeniowym, czyli różnego rodzaju dostosowaniom do indywidualnych potrzeb klienta - parametryzacji, odpowiedniej konfiguracji czy rozbudowie o dodatkowe funkcje. Usługi te świadczy zdecydowana większość producentów darmowych rozwiązań informatycznych.

Dotacje społeczności użytkowników i reklamy

Niektóre firmy informatyczne i organizacje zajmujące się wytwarzaniem oprogramowania rzeczywiście nie pobierają z tego tytułu żadnych opłat od użytkowników - zarówno bezpośrednich (np. płatny hosting), jak i pośrednich (np. sprzedaż innych rozwiązań). Biorąc pod uwagę, że muszą one w jakiś sposób finansować swoją działalność, w takiej sytuacji mają one dwa rozwiązania: zarabianie na emisji reklam w systemie bądź zdanie się na łaskę sponsorów (którymi mogą być również użytkownicy końcowi systemu). Z dobrowolnych dotacji użytkowników utrzymuje się m.in. Wikipedia. 

Przeczytaj również:


  • Brak komentarzy
Dodaj komentarz

  • Systemy informatyczne dla firm sobota, 10, październik 2015

    Ze zmiany systemów informatycznych w firmie zazwyczaj cieszą się jedynie jej pomysłodawcy (na przykład kierownictwo bądź najbardziej wpływowi pracownicy). Cała reszta, nie dostrzegając...

  • Systemy informatyczne dla firm sobota, 11, październik 2014

    Komputer każdego pracownika biurowego wyposażony jest w pewien zasób podstawowego oprogramowania, umożliwiającego wykonywanie jego codziennych zadań. Firmy za oprogramowanie to zazwyczaj sporo...

  • Systemy informatyczne dla firm niedziela, 07, grudzień 2014

    Ile trzeba zapłacić za wdrożenie dobrego systemu informatycznego (np. klasy ERP czy CRM) w firmie? Trudno o jednoznaczną odpowiedź - koszt implementacji oprogramowania może być bowiem bardzo...

  • Systemy informatyczne dla firm sobota, 08, lipiec 2017

    Szczecin - moje rodzinne miasto - słynie przede wszystkim z paprykarza, pasztecików, przemysłu stoczniowego (który miejmy nadzieję najgorszy okres ma już za sobą), portu morskiego, a także...



Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Zapraszam również na mój nowy blog: piotrrawski.pl

Również na stronie:

  • Systemy CRM sobota, 02, listopad 2013

    Czym są systemy CRM i dlaczego ich stosowanie zawsze pozytywnie wpływa na działania handlowe firmy? Otóż CRM (skrót od angielskiego pojęcia Consumer Relationship Management) to systemy...

  • Systemy CRM wtorek, 05, listopad 2013

    Komputerowe systemy CRM (do czego służą wyjaśniliśmy tutaj) to narzędzia, których stosowanie jest absolutnie obowiązkowe w każdej firmie nastawionej na wysoką jakość obsługi klienta,...

  • Firmowa strona internetowa sobota, 19, kwiecień 2014

    Brak umiejętności i pieniędzy nie może być już dłużej wytłumaczeniem dla firm, które nie posiadają własnej wizytówki w internecie. Wszystko dzięki darmowym generatorom stron WWW,...