Wbrew pozorom, na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat systemy informatyczne dla biznesu nie zmieniły się tak bardzo. Podobnie jak pod koniec lat '90, tak i teraz pozwalają one na gromadzenie, przeliczanie i prezentację danych biznesowych. Do niedawna rozwój tego typu rozwiązań obejmował w zasadzie wyłącznie warstwę graficzną (wpływającą na wygodę obsługi) oraz komunikację z innymi systemami (integracja, tj. przepływ danych pomiędzy rozwiązaniami).

Ostatnio zaczyna się to jednak zmieniać - producenci oprogramowania starają się wspomagać biznes narzędziami, które nie tylko dokonają obliczeń czy zaprezentują dane wg z góry określonego szablonu, ale również zaproponują własne, kreatywne rozwiązania - za pomocą sztucznej inteligencji. Przyjrzyjmy się jak w 2017 roku prezentują się inteligentne systemy CRM, na przykładzie Salesforce.com.

Inteligentny CRM - Salesforce Einstein

Salesforce.com, jeden z najpopularniejszych, a zarazem najlepszych systemów CRM został niedawno wzbogacony o moduł Einstein. Wprowadza on ideę sztucznej inteligencji do kluczowych funkcji związanych z zarządzaniem relacjami z klientami. Znajdziemy ją w następujących modułach Salesforce.com: Sales Cloud Einstein, Marketing Cloud Einstein, Commerce Cloud Einstein, Service Cloud Einstein oraz Community Cloud Einstein.

Przykłady możliwości sztucznej inteligencji w systemie CRM

  • Funkcja Activity Capture - analizuje wszelkie wiadomości e-mail i wydarzenia w kalendarzu, automatycznie przypisując je do odpowiednich rekordów Salesforce.com (takich jak klienci, szanse sprzedażowe itp.). Dzięki niej, handlowcy nie muszą już tracić czasu na, obarczone sporym ryzykiem pomyłki, a w dodatku natrętne w codziennej pracy - manualne powiązywanie danych.
  • Narzędzie Opportunity Insights analizuje bieżącą komunikację wymienianą z kontrahentami (np. wiadomości e-mail od potencjalnych klientów) w oparciu o historyczne dane zgromadzone w systemie CRM, informując użytkowników o wzroście bądź spadku szans na sprzedaż i podpowiadając jakie kroki powinni podjąć aby zakończyć temat sukcesem.
  • Predictive Lead Scoring automatycznie analizuje wszystko, co dotyczy poszczególnych klientów (tj. ich metadane, powiązane z nimi wydarzenia, tematy sprzedażowe) i nadaje im odpowiedni scoring - czyli wartość określającą potencjał sprzedażowy klienta, jego wartość dla naszych handlowców. Przewidywany scoring segreguje klientów zgromadzonych w systemie CRM, informując na których warto się skupić.
  • Inteligentne wyszukiwanie - również poza bazą danych systemu CRM. Przykładowo, zakładając, że prowadzimy sklep z akcesoriami sportowymi, dzięki wprowadzeniu zdjęcia piłki nożnej jako filtra wyszukiwarki możemy wygenerować listę tych osób - tj. potencjalnych klientów, które publikowały na swoim profilu Twitter fotografie z piłką nożną.

Więcej o funkcjonalności rozwiązania Salesforce.com Einstein można dowiedzieć się z poniższego filmiku:


Automatyczna nauka systemu

W rozwiązaniach opartych na sztucznej inteligencji najważniejsze jest to, że wraz z kolejnymi analizowanymi przypadkami, narzędzia te samodzielnie uczą się i udoskonalają swoje działanie, zmniejszając margines błędu i zwiększając precyzję. Oznacza to, że opisane powyżej możliwości mechanizmu Salesforce.com Einstein nie są wykonane "na sztywno", według zaproponowanego przez producenta klucza. W wyniku ciągłej nauki na podstawie naszych klientów, danych, wiadomości mailowych, tematów sprzedażowych i innych zdarzeń, ich działanie w naszym systemie będzie unikalne - dopasowane do naszych potrzeb.

Moim zdaniem sztuczna inteligencja to przyszłość systemów CRM. A Wy jak sądzicie?

Przeczytaj również:


  • Brak komentarzy
Dodaj komentarz

  • Systemy CRM środa, 14, październik 2015

    Jeśli zastanawiasz się jak efektywnie zarządzać procesami sprzedażowymi w swojej firmie, 27 października 2015 roku koniecznie odwiedź Centrum Szkoleniowe Adgar Ochota (al. Jerozolimskie 181,...

  • Systemy CRM wtorek, 05, listopad 2013

    Komputerowe systemy CRM (do czego służą wyjaśniliśmy tutaj) to narzędzia, których stosowanie jest absolutnie obowiązkowe w każdej firmie nastawionej na wysoką jakość obsługi klienta,...

  • Systemy CRM piątek, 05, czerwiec 2015

    Każda firma gromadzi informacje o swoich klientach - nie każda robi to jednak w sposób efektywny i bezpieczny. W dzisiejszym artykule pokażę jak wykorzystać popularny, darmowy system SuiteCRM...

  • Systemy CRM poniedziałek, 22, sierpień 2016

    Dobry system CRM to coś więcej niż prosta baza klientów czy rejestr prowadzonych z nimi rozmów telefonicznych. Jako, że CRM to podstawowe narzędzie pracy pracowników działu handlowego,...



Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Również na stronie:

  • Systemy CRM niedziela, 19, marzec 2017

    Posiadasz system CRM, który jednak nie przynosi Twojej firmie spodziewanych korzyści? Oprogramowanie zamiast porządkować i usprawniać twoją pracę sprawia, że masz jeszcze więcej...

  • Systemy MRP/ERP niedziela, 11, wrzesień 2016

    Na rynku oprogramowania dostępnych jest wiele systemów ERP o całkiem szerokiej funkcjonalności, zdających się wpisywać w standardowe potrzeby większości firm. Po wdrożeniu okazuje się...

  • Systemy informatyczne dla firm wtorek, 15, lipiec 2014

    Z pewnością każdy z nas niejednokrotnie doświadczył na własnej skórze działania złośliwego oprogramowania. Utrata cennych danych, niestabilność działania systemu, kradzież haseł bądź...