Czym są systemy CRM i dlaczego ich stosowanie zawsze pozytywnie wpływa na działania handlowe firmy? Otóż CRM (skrót od angielskiego pojęcia Consumer Relationship Management) to systemy wspomagające zarządzanie relacjami z klientami w obszarach operacyjnych i analitycznym w celu podniesienia poziomu zadowolenia klientów i w konsekwencji zwiększenia przychodów przedsiębiorstwa. Systemy te umożliwiają lepsze zrozumienie potrzeb klientów poprzez zapewnienie szybszego dostępu do pełnej informacji o kliencie, jak i usprawnienie procesu obsługi klienta.

Działanie systemów CRM polega na automatyzowaniu i wspomaganiu procesów związanych z pozyskaniem oraz utrzymaniem (obsługą) klienta przez firmę. Systemy CRM wspierają pracę następujących działów przedsiębiorstwa:

  • marketingu (m.in. ułatwiają działania reklamowe, umożliwiając rozsyłanie korespondencji masowej, zarządzanie telemarketingiem czy obsługę kont firmy na portalach społecznościowych),
  • sprzedaży (pozwalają np. na szacowanie prawdopodobieństwa sprzedaży, tworzenie i analizowanie lejków sprzedaży, zarządzanie ustaleniami z prospektem, planowanie rozmów telefonicznych i spotkań biznesowych),
  • obsługi klienta (umożliwiają m.in. zarządzanie umowami i informacjami o klientach, monitorowanie satysfakcji klientów, podejmowanie działań mających na celu zacieśnianie się współpracy klienta z firmą),
  • zarządu (pozwalają managerom m.in. na monitorowanie działań i efektów pracy handlowców, śledzenie poszczególnych projektów, planowanie zadań, generowanie raportów sprzedażowych).

System CRM przyda się w każdej firmie - niezależnie od jej wielkości i branży w jakiej działa. Dobrze wykorzystywane narzędzie tego typu jest bowiem bardzo cennym źródłem wiedzy o procesach sprzedażowych (a te występują w przedsiębiorstwach wszystkich typów), pozwalającym zoptymalizować ofertę handlową firmy oraz usprawnić sposoby pozyskiwania przez nią klientów.

Na rynku można znaleźć bardzo wiele systemów klasy CRM - zarówno samodzielnych, jak i zintegrowanych w obrębie większych pakietów oprogramowania (np. ERP). Są wśród nich rozwiązania komercyjne, a także zupełnie darmowe (typu open source), oferujące nie mniejsze możliwości.

Przeczytaj również:


  • Potrzeba wiele wiedzy o systemie zanim się go wdroży. Z pewnością należy dopasować moduły do swoich potrzeb, by system funkcjonował jak najlepiej. Trzeba również pamiętać, że to oprogramowanie, które pomaga, a nie robi wszystko za przedsiębiorcę. Ponadto warto pomyśleć o systemie, który będzie rozwijał się wraz z firmą. Mała firma to nie problem, bo system sprawdza się w jednoosobowych firmach - chodzi tu o ułatwienie działań i ilość klientów/danych - im więcej na głowie, tym lepiej mieć narzędzie do porządkowania i działania. Polecam poczytać więcej na www.crm7.pl :) Jest tam obszerny dział z artykułami edukacyjnymi :)

  • Systemy klasy CRM prawie zawsze wpływają pozytywnie na funkcjonowanie firmy. Niestety zdarza się tak, że część pracowników "nie ufa" nowemu systemowi i nadal pracuje na poprzednim systemie (excelu). Takie sytuacje mają negatywny wpływ na organizację.
    Pudełkowe systemy CRM, który obejmują 80% najczęściej wykonywanych czynności w firmie bardzo pozytywnie wpływają na efektywność pracy. Dedykowane systemy CRM w jeszcze większym stopniu usprawniają pracę w firmach, dają nieograniczony dostęp do wszystkich informacji co znacząco skraca czas potrzebny do obsługi klienta.
    www.kamee.pl

Dodaj komentarz


Piotr Rawski
Informatyk i ekonomista z kilkunastoletnim doświadczeniem w rozwoju i wdrażaniu systemów IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy. ⮕ kontakt i współpraca

Zapraszam również na mój nowy blog poświęcony zarządzaniu w IT:
⮕ piotrrawski.pl

Również na stronie:

  • Systemy CRM wtorek, 08, listopad 2016

    System CRM to oprogramowanie, które przyda się w każdej firmie. Sięgają po nie zarówno wielkie korporacje, przedsiębiorstwa z sektora MŚP, jak i kilkuosobowe startupy. Ich potrzeby oraz...

  • Marketing poniedziałek, 28, grudzień 2015

    W tradycyjnym ujęciu (np. w prasie) za dobry artykuł uważa się taki, który zainteresuje czytelnika, zachęci go do zapoznania się z innymi treściami tego samego autora czy redakcji, a w...

  • Narzędzia pracy grupowej poniedziałek, 10, kwiecień 2017

    Mimo, że na rynku dostępna jest cała masa wyspecjalizowanego oprogramowania wspierającego prowadzenie biznesu, wielu przedsiębiorców w dalszym ciągu chętniej sięga po rozwiązania...