Zamówienia w restauracji można przyjmować na karteczkach, wartość zakupów w małym sklepie spożywczym obliczać na kalkulatorze, a dostępność oferowanego produktu sprawdzać osobiście po otrzymaniu zapytania od klienta. Spora część właścicieli małych biznesów tak właśnie robi i od wielu lat świetnie sobie radzi (podobno). Takie podejście z pewnością nie jest jednak ani wygodne, ani efektywne, ani bezpieczne. Znacznie korzystniej jest skorzystać z komputerowych systemów kasowych ułatwiających handel i obsługę klienta - tzw. Point of Sale (POS). Zwłaszcza, że ich wdrożenie nie musi być kosztowne (wiele dobrych systemów POS rozprowadzanych jest nieodpłatnie - na darmowej, otwartej licencji Open Source).

Czym są i do czego służą systemy POS?

POS (skrót pochodzi z języka angielskiego, a jego rozwinięcie to Point Of Sale) - to, pisząc najprościej, informatyczne systemy sprzedażowe. Ich podstawowym przeznaczeniem jest kompleksowa obsługa sprzedaży - począwszy od złożenia zamówienia przez klienta, aż do momentu przyjęcia płatności i wydania towaru. Zresztą to, jakie funkcje pełnią systemy POS, zależy od tego gdzie są wykorzystywane. A spotkać je można w zasadzie w każdym miejscu związanym z handlem: w sklepach, w restauracjach, a nawet w taksówkach (kasy fiskalne to również w pewnym sensie systemy POS).

Samymi kasami fiskalnymi nie będziemy się jednak zajmować, bowiem największe zalety systemów POS drzemią w oprogramowaniu i bazie danych, dostępnych z poziomu takich urządzeń, jak komputer, tablet czy telefon komórkowy. Stosując je, można między innymi:

  • analizować dane sprzedażowe, sprawdzać kształtowanie się wybranych wskaźników handlowych (np. popularności poszczególnych produktów i usług) i optymalizować strategię sprzedaży,
  • archiwizować wszelkie dane sprzedażowe, przydatne podczas analizy trendów oraz przy podejmowaniu decyzji biznesowych w przyszłości,
  • przyspieszać i automatyzując proces obsługi klienta poprzez np. zintegrowanie z systemem POS terminalu do obsługi kart płatniczych.

Zalety systemów POS

Jak już wspomnieliśmy, systemy POS posiadają szereg zalet, które sprawiają, że warto wdrożyć je w swoim sklepie, punkcie usługowym czy w restauracji. Poza wymienionymi wyżej są to przede wszystkim:

  • łatwość stosowania (producenci systemów POS dążą do maksymalnego upraszczania interfejsu - tak, aby operacje przy jego użyciu przebiegały szybko i intuicyjnie),
  • szybkość wprowadzania danych (systemy POS obsługują m.in. czytniki kodów kreskowych, dzięki czemu wprowadzanie danych przebiega sprawnie i bez problemów),
  • sprawna aktualizacja informacji o produktach, usługach i ich cenach (dzięki masowej aktualizacji, wprowadzenie zmian w opisach czy cenach produktów jest możliwe za pomocą kilku kliknięć),
  • szerokie możliwości konfiguracyjne,
  • obsługa różnorodnych ścieżek sprzedaży / modeli biznesowych (wiele systemów POS jest w stanie dopasować się do specyfiki konkretnego biznesu - dzięki czemu sprawdzą się zarówno w sklepie, w punkcie fryzjerskim, jak i w restauracji),
  • bezpieczeństwo (dzięki minimalizacji czynnika ludzkiego, niwelowane jest ryzyko błędów - np. obliczeniowych, minimalizowane jest ponadto ryzyko nadużyć ze strony personelu),
  • wbudowane mechanizmy rozliczeniowe (m.in. automatyczne naliczanie podatku VAT).

Przeczytaj również:


  • Brak komentarzy
Dodaj komentarz

  • Sprzedaż i marketing piątek, 06, listopad 2015

    Dobry produkt to w dzisiejszym biznesie stanowczo za mało. O sukcesie danej firmy najczęściej nie decyduje już jej oferta, a skuteczność działań marketingowych - również w internecie....

  • Sprzedaż i marketing sobota, 29, lipiec 2017

    Jeśli nie ma cię w internecie, nie istniejesz - tę zasadę współczesnego marketingu zna chyba każdy. Pytanie czy rzeczywiście wykorzystujemy ją na co dzień - czy jesteśmy świadomi tego jak...

  • Sprzedaż i marketing wtorek, 06, styczeń 2015

    Własny sklep internetowy to jedna z najpopularniejszych, a zarazem najprostszych do rozpoczęcia form działalności biznesowej w internecie. Sprzedaż w sieci łatwo rozpocząć między innymi ze...

  • Sprzedaż i marketing niedziela, 14, czerwiec 2015

    O pozyskaniu klienta często decyduje kilka pierwszych sekund jego obecności na firmowej stronie internetowej. Szybkie dostarczenie mu wszelkich informacji, jakich potrzebuje (np. poprzez odpowiedź...



Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Zapraszam również na mój nowy blog: piotrrawski.pl

Również na stronie:

  • Analityka i procesy piątek, 05, luty 2016

    Oprogramowanie księgowe, systemy magazynowe, produkcyjne, projektowe czy CRM - to tylko niektóre z rozwiązań IT, jakie na co dzień wykorzystuje się w firmach. Każde z nich gromadzi ogromne...

  • Systemy informatyczne dla firm sobota, 21, listopad 2015

    Startupy, czyli młode firmy poszukujące swojego miejsca na rynku, najczęściej muszą liczyć się z każdą wydawaną złotówką. Dlatego dobrze jest, gdy ich właściciele nie inwestują...

  • Systemy CRM sobota, 18, październik 2014

    Na rynku oprogramowania typu CRM jest na pęczki. Opensource'owych systemów CRM, czyli takich, które możemy swobodnie rozwijać i które dostępne są za darmo, tak wiele już nie ma. Mimo to,...