Strona WWW (rozumiana również jako serwis internetowy) może, a wręcz powinna być dla firmy źródłem ogromnych korzyści - zarówno bezpośrednich (np. zakupy online), jak i pośrednich (np. zainteresowanie produktem lub usługą). Niestety nie zawsze tak się dzieje. Bardzo często odwiedzający witrynę zachowują się na niej zupełnie inaczej niż byśmy sobie tego życzyli. Co gorsze, zwykle nie wiemy co tak naprawdę robią - popularne statystyki (np. Google Analytics) tej wiedzy bowiem nie dają.

Na szczęście istnieją narzędzia, takie jak Inspectlet, które są w stanie pomóc, dokładnie prezentując zachowania użytkowników strony WWW - m.in. w formie nagrań wideo. To prawdziwa skarbnica wiedzy o odwiedzających, a zarazem materiał pozwalający na znaczną poprawę efektywności witryny.

Po co śledzić zachowanie odwiedzających stronę WWW?

Każda strona internetowa (bądź oprogramowanie webowe) pełni określone przez jej pomysłodawców i twórców funkcje - np. sprzedażowe, marketingowe, użytkowe bądź też inne. Jeśli postawionych przed nią celów nie udaje się osiągać, może to oznaczać albo brak wartościowych odwiedzin, albo niedostosowanie serwisu WWW do potrzeb jego użytkowników.

W pierwszym przypadku rozwiązanie jest oczywiste (choć niekoniecznie proste) - wymagane są działania promujące serwis wśród jego grupy docelowej (wszak duża liczba mężczyzn odwiedzających stronę dla kobiet raczej nie poprawi sytuacji).

Drugi przypadek jest niestety bardziej złożony - zwykle nie znamy bowiem odpowiedzi na pytanie dlaczego użytkownicy nie robią na naszej stronie tego, czego oczekujemy i to w sposób, którego się spodziewamy. Projektując serwis WWW dołożyliśmy przecież wszelkich starań, aby był on intuicyjny i przyjazny w obsłudze - być może prowadziliśmy nawet w tym celu badania, konsultowaliśmy się ze specjalistami od User Experience. Mimo to, odwiedzającym coś w naszej stronie WWW najwyraźniej "nie leży". Analiza zachowania użytkowników serwisu internetowego pozwala zidentyfikować tego typu problem - m.in. odpowiadając na pytania:

  • które elementy witryny skupiają największą uwagę czytelników, a które są przez nich zupełnie pomijane?
  • jakie problemy / błędy napotykają użytkownicy podczas wizyty na stronie WWW?
  • gdzie odwiedzający szukają interesujących ich materiałów bądź elementów nawigacyjnych?
  • co zatrzymuje użytkowników przed dotarciem do celu?
  • które elementy serwisu internetowego powodują jego porzucenie przez odwiedzających?

Rejestracja i analiza zachowań użytkowników strony internetowej

Większość webmasterów gromadzi informacje o odwiedzinach swojej strony internetowej za pomocą usługi Google Analytics. I słusznie - jest to bowiem potężne narzędzie pozwalające czerpać wiedzę o witrynie i jej użytkownikach na podstawie statystyk odwiedzin (m.in. liczba odwiedzających, podstawowe dane demograficzne, najpopularniejsze podstrony, najważniejsze źródła odwiedzin i wiele innych). Statystyka jako nauka ma niestety jedną, podstawową wadę - operuje na zbiorczych danych i nie interesują jej poszczególne wystąpienia danego zjawiska. Dlatego też Google Analytics, mimo że donosi nam, np. że 60% odwiedzających porzuca nasz serwis na pierwszej stronie, nie jest w stanie odpowiedzieć na pytanie dlaczego tak się dzieje - tj. co właściwie dzieje się z użytkownikiem po wejściu na naszą witrynę.

Inspectlet - nagrywanie sesji użytkownika na stronie WWW

Rozwiązaniem, które uzupełnia wspomnianą wyżej lukę w analitycznych możliwościach Google Analytics jest Inspectlet. Jest to usługa, która po błyskawicznej, bezproblemowej integracji z dowolnym serwisem internetowym, automatycznie nagrywa wszystkie sesje jego odwiedzin - tj. rejestruje krok po kroku, sekunda po sekundzie zachowanie wszystkich użytkowników danej strony WWW. Następnie, zarejestrowany materiał jesteśmy w stanie obejrzeć jak typowy materiał wideo. Na tej podstawie zdobywamy wiedzę o tym jak naszą witrynę odbierają odwiedzający - które elementy przykuwają ich uwagę, a które wręcz przeciwnie - decydują o ich ucieczce z serwisu. Jak to działa? Błyskawiczny test usługi można przeprowadzić tutaj.

Inspectlet umożliwia łatwe filtrowanie zgromadzonych nagrań

Bieżące przeglądanie wszystkich nagrań sesji użytkowników strony WWW byłoby oczywiście uciążliwe, dlatego też Inspectlet umożliwia ich sortowanie wg najistotniejszych kryteriów, jak czas trwania sesji czy liczba odwiedzonych podstron. Dzięki temu możliwe jest zapoznawanie się z najważniejszymi zapisami wideo.

Analityka w Inspectlet

Inspectlet pozwala ponadto na analizę zachowań użytkowników naszej strony WWW w ujęciu zbiorczym - tj. za pomocą zestawu heatmap informujących:

  • gdzie użytkownicy najczęściej klikają,
  • gdzie użytkownicy najchętniej spoglądają (Inspectlet realizuje tę funkcję poprzez naukowo potwierdzoną korelację ruchów myszy komputerowej i skupienia ludzkiego wzroku).

System udostępnia również zestaw statystyk dla wszelkich formularzy umieszczonych na stronie internetowej.

Inspectlet dostarcza wiedzy o obszarach strony najchętniej klikanych i obserwowanych przez użytkowników

Jak nagrywać sesje użytkowników na stronie WWW?

Aby rozpocząć nagrywanie sesji użytkowników serwisu internetowego za pomocą Inspectlet, wystarczy zarejestrować się w usłudze oraz wkleić niewielki kod JavaScript do sekcji <head> naszej witryny. Ile to kosztuje? Z planu podstawowego można korzystać zupełnie za darmo - szczegółowy cennik pakietów można znaleźć tutaj. Tuż po instalacji wspomnianego skryptu, Inspectlet rozpocznie rejestrację poczynań odwiedzających naszą witrynę.

Inne rozwiązania do rejestracji odwiedzin

Inspectlet to oczywiście nie jedynie narzędzie do nagrywania sesji użytkowników serwisów WWW, które są dostępne w internecie. Innym popularnym rozwiązaniem jest  UsabilityTools - produkt rozwijany przez firmę z Polski. Usługa posiada analogiczne możliwości do Inspectlet, niestety nie udostępnia jednak wersji darmowej (UsabilityTools można jedynie bezpłatnie przetestować).

Przeczytaj również:


  • Brak komentarzy
Dodaj komentarz
  • Firmowa strona internetowa sobota, 28, marzec 2015

    Jeśli nie ma Cię w internecie - nie istniejesz. Tak głosi prawo współczesnego marketingu. Aby świat mógł dostrzec Ciebie bądź Twoje produkty, musisz uaktywnić się w sieci. Jest to...

  • Firmowa strona internetowa piątek, 11, listopad 2016

    Wykorzystanie kreatora stron WWW jest zdecydowanie najłatwiejszym sposobem na nowoczesną i funkcjonalną witrynę internetową. Dodatkowo, jeśli stronę internetową zbudujemy za jego pomocą...

  • Firmowa strona internetowa niedziela, 29, styczeń 2017

    Za domenę internetową nie warto przepłacać. To jedynie adres naszej witryny, który będzie działał tak samo dobrze zarówno w abonamencie za 1 zł, jak i za 200 zł. Mimo to, rozbieżności w...

  • Firmowa strona internetowa niedziela, 02, marzec 2014

    Dziś niemal każda firma ma w internecie swoją wizytówkę - stronę WWW. I słusznie - jest to bowiem jeden z najłatwiejszych sposobów na dotarcie do potencjalnego klienta. Aby jednak firmowa...




Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Zapraszam również na mój nowy blog: piotrrawski.pl

Również na stronie:

  • Sprzedaż i marketing sobota, 29, lipiec 2017

    Jeśli nie ma cię w internecie, nie istniejesz - tę zasadę współczesnego marketingu zna chyba każdy. Pytanie czy rzeczywiście wykorzystujemy ją na co dzień - czy jesteśmy świadomi tego jak...

  • Zarządzanie projektami i zasobami niedziela, 05, kwiecień 2015

    Projekt to pojęcie powszechnie stosowane w wielu firmach. W zależności od profilu ich działalności, może ono mieć wiele znaczeń - wszak projekt w agencji reklamowej jest czymś zupełnie...

  • Systemy informatyczne dla firm niedziela, 01, kwiecień 2018

    Wanda to opracowany przez Unit4 cyfrowy asystent dla przedsiębiorstw, wprowadzony na rynek na początku zeszłego roku. To pierwsze tego typu rozwiązanie na świecie, które pozwala użytkownikom...