Za domenę internetową nie warto przepłacać. To jedynie adres naszej witryny, który będzie działał tak samo dobrze zarówno w abonamencie za 1 zł, jak i za 200 zł. Mimo to, rozbieżności w opłatach pobieranych przez rejestratorów domen są ogromne, czasem dochodząc nawet do kilkuset procent. Na szczęście, z usług drogiego dostawcy można zrezygnować, przenosząc domenę do innego operatora - co dziś pokażę na swoim przykładzie.
{flike}
Od czego zależy koszt domeny?
Cena domeny zależy przede wszystkim od jej rozszerzenia. Przykładowo, domeny regionalne (np. szczecin.pl) są zazwyczaj tańsze od domen krajowych (.pl), a zarazem droższe od domen europejskich (.eu). Nieco mniej od domen krajowych zapłacimy natomiast za domeny globalne (np. .com czy .info). Poglądowy kompletny cennik domen można znaleźć na stronie NajtańszeDomeny.pl.
Dlaczego koszty rejestracji i utrzymania domeny są różne u poszczególnych operatorów? Oferowane przez nich ceny zależą od marży jaką naliczają sobie z tytułu sprzedaży domeny. Po prostu, jedni dostawcy domen zarabiają na nas więcej, a inni mniej - koszty jakie te firmy ponoszą z tytułu wpisania i utrzymania domeny w globalnym rejestrze domen są bowiem stałe.
Wysokie ceny domen często bywają ukryte - np. wchodzą w skład innej usługi (jak hosting czy kreatory stron WWW) lub są "promocyjnie" przeniesione do okresu utrzymania domeny (możliwość rejestracji domeny za promocyjne 0 zł przy znacznie wyższej cenie jej odnowienia w kolejnych latach). O tym na co uważać przy wyborze dostawcy i gdzie najlepiej wykupić domenę internetową pisałem w tym artykule. Jeśli jednak zarejestrowałeś domenę u zbyt drogiego operatora - nic straconego. Domenę internetową można bowiem bardzo łatwo przenieść w inne, tańsze miejsce.
Transfer domeny - krok po kroku
Kilka lat temu skusiła mnie oferta 1and1 - niemieckiej firmy oferującej m.in. usługi hostingowe. Za 0 zł zarejestrowałem wówczas domenę z rozszerzeniem .pl i przez trzy kolejne lata jej utrzymanie nie kosztowało mnie zupełnie nic. Wszystko co dobre kiedyś jednak się kończy - w końcu 1and1 upomniało się o pieniądze. I to nie takie znowu małe, bo ok 100 zł za przedłużenie domeny na następny rok. Jako że na co dzień korzystam z usług NajtańszeDomeny.pl, postanowiłem przetransferować wygasającą domenę do tego dostawcy.
Ile trwa transfer domeny?
Transfer domeny jest procesem łatwym, szybkim i bezpiecznym. Nie wiąże się on z ryzykiem czasowego zniknięcia naszej strony z sieci - domena jest cały czas dostępna dla odwiedzających - płynnie przechodząc z rejestru jednego operatora do drugiego.
W moim przypadku przenoszenie domeny (mimo problemów - o czym więcej w dolnej części artykułu) trwało 2 dni. Oczywiście mój dotychczasowy operator, 1&1, na swojej stronie informuje o nawet 60 dniach oczekiwania na transfer - co jest wierutną bzdurą. Najlepiej dowodzi temu inny tekst na tej samej witrynie (zachęcający do transferu domeny do 1&1), mówiący już o zaledwie kilku dniach oczekiwania.
1. Rejestracja wygasającej domeny u nowego operatora
Pierwszym krokiem transferu domeny jest jej rejestracja u nowego operatora. Pamiętajmy, że rejestracji domeny transferowanej dokonujemy w innym miejscu niż domeny zupełnie nowej. W przypadku NajtańszeDomeny.pl odbywa się to tutaj.
2. Potwierdzenie praw do transferowanej domeny
Aby proces transferu domeny zarejestrowanej u nowego operatora mógł się rozpocząć, musimy udowodnić, że jesteśmy jej posiadaczami. Jest to możliwe za pomocą tzw. kodu authinfo. Zdobędziemy go u naszego dotychczasowego dostawcy domeny. Kod authinfo swojej domeny mogłem odczytać bezpośrednio w panelu 1and1. W przypadku innych dostawców również powinno być to możliwe - w razie problemów informacji o kodzie udzieli pomoc techniczna operatora.
Następnie kontynuujemy rejestrację domeny u nowego operatora, podając uzyskany kod authinfo.
3. Opłata u nowego operatora
Rejestracja transferowanej domeny u nowego operatora zazwyczaj kończy się koniecznością uiszczenia opłaty przedłużającej jej ważność (chyba że korzystamy z promocji typu "domena za 0 zł"). Co istotne, sam transfer domeny jest bezpłatny - nie ponosimy żadnych kosztów z tytułu jej przenoszenia. Opłata u nowego dostawcy jedynie przedłuża ważność domeny na kolejny rok.
Uwaga: domenę zazwyczaj przenosimy na jakiś czas (np. kilka tygodni) przed jej wygaśnięciem. Jej transfer nie oznacza jednak konieczności uiszczania powtórnej opłaty za okres przejściowy (przykładowe kilka tygodni). Pieniądze przekazane nowemu operatorowi przedłużają ważność domeny o kolejny rok - licząc od dotychczasowej daty jej wygasania.
4. Potwierdzenie transferu
Po właściwym zainicjowaniu transferu domeny, jej rejestrator (w Polsce jest to zwykle NASK) zwróci się do nas z prośbą o akceptację procesu jej przenoszenia. Polega ona (zgodnie z przykładem poniżej) na kliknięciu linka przesłanego nam w wiadomości mailowej. Uwaga: maile od rejestratorów (często anglojęzyczne) często są postrzegane przez oprogramowanie pocztowe jako spam. Akceptacji musimy dokonać w określonym terminie - po kilku dniach link traci ważność (wówczas transfer trzeba zainicjować ponownie - najlepiej kontaktując się z nowym operatorem domeny). Po zatwierdzeniu transferu, przebiega on już w 100% automatycznie.
Szanowni Państwo, Rejestrator, Bright Group Sp. z o.o., zainicjował przejęcie obsługi domeny mojadomena.pl, do zakończenia transferu potrzebna jest Państwa akceptacja. W celu potwierdzenia, prosimy o kliknięcie w poniższy link: http://www.dns.pl/przykladowylink Link jest ważny przez 5 dni od wysłania tej wiadomości lub do końca opłaconego okresu rozliczeniowego, jeśli ten następuje wcześniej. Informacja o końcu okresu rozliczeniowego publikowana jest w bazie WHOIS na stronie: http://www.whois.pl.
5. Zakończenie transferu domeny
Po przetransferowaniu domeny do nowego operatora, rejestrator poinformuje nas o tym fakcie przesyłając kolejną wiadomość mailową. Tym razem nie musimy podejmować żadnych kroków - jest to mail czysto informacyjny. Od tego momentu wszelkie sprawy związane z naszą domeną załatwiamy już z nowym dostawcą.
Szanowni Państwo,
Nastąpiła zmiana abonenta domeny mojadomena.pl. Poniżej
wiadomości prezentujemy szczegóły zmiany.
Zmiana została dokonana za pośrednictwem rejestratora, Bright Group Sp. z
o.o., obsługującego powyższa domenę. W przypadku pytań prosimy o
bezpośredni kontakt z rejestratorem:
Bright Group Sp. z o.o.
Piłsudskiego 8
35-074 Rzeszów
Tel.: +48 17 78 50 555
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Z poważaniem
Rejestr Domeny .PL, NASK
Możliwe utrudnienia: blokada domeny
Po potwierdzeniu transferu (krok 4) może się czasem okazać, że nasza domena jest zablokowana u dotychczasowego dostawcy - co uniemożliwia jej przeniesienie. Wówczas blokadę domeny należy zdjąć. Można tego dokonać za pośrednictwem obsługi klienta dotychczasowego operatora. W moim przypadku problem zablokowanej domeny objawił się i przebiegał następująco:
- Otrzymałem informację mailową od nowego operatora (NajtańszeDomeny.pl), że moja domena jest zablokowana i proces transferu został zatrzymany do czasu ściągnięcia blokady przez dotychczasowego dostawcę (1and1).
- Skontaktowałem się z obsługą klienta dotychczasowego operatora (1and1) i poprosiłem o ściągnięcie blokady.
- Gdy blokada została ściągnięta, otrzymałem informację mailową od dotychczasowego dostawcy (1and1).
- Poinformowałem nowego operatora (NajtańszeDomeny.pl) o ściągnięciu blokady - transfer domeny został tym samym wznowiony.
Komentarze (4)