Systemy ERP to rozwiązania służące do kompleksowego zarządzania przedsiębiorstwem, obejmujące wszystkie aspekty jego działalności: m.in. planowanie produkcji, księgowość, zarządzanie zasobami ludzkimi, sprzedażą czy relacjami z klientami. Nic więc dziwnego, że sięga po nie coraz więcej firm zainteresowanych zastąpieniem wielu odseparowanych od siebie narzędzi o różnych zastosowaniach, jednym - zintegrowanym systemem ERP.
Ze względu na swoją złożoność, koszty wdrożenia systemów ERP są zazwyczaj wyższe w porównaniu z implementacją systemów innych klas. Można je jednak znacznie obniżyć decydując się na któryś z darmowych systemów ERP o otwartym kodzie źródłowym (Open Source), zyskując dodatkowo możliwość w zasadzie nieograniczonego dopasowania produktu do indywidualnych potrzeb firmy.
{flike}Najlepsze darmowe systemy ERP (Open Source)
System ERP stanowi najczęściej centralny punkt infrastruktury informatycznej w firmie - jest narzędziem obsługującym najważniejsze obszary działalności przedsiębiorstwa. Jest więc niezmiernie istotne, aby wdrożony system ERP charakteryzował się stabilnością działania, był wygodny w użyciu i funkcjonalny. W przeciwnym wypadku, zamiast usprawniać pracę i pozwalać na realizację celów biznesowych firmy, będzie utrapieniem dla pracowników.
Wśród bezpłatnych, opensource'owych systemów tego typu można znaleźć różne, zarówno mniej, jak i bardziej udane produkty. Aby uniknąć pomyłki w wyborze, przyjrzyjmy się najlepszym darmowym systemom ERP, dostępnym obecnie na rynku.
1. Odoo / OpenERP
OpenERP, obecnie rozwijany pod marką Odoo, to od lat jeden z najpopularniejszych i najszybciej rozwijanych opensource'owych systemów ERP. Odoo / OpenERP składa się z kilkudziesięciu aplikacji, które swoją funkcjonalnością pokrywają w zasadzie wszystkie obszary działalności firmy (dostępne zarówno moduły typowe dla systemów ERP - np. Produkcja, Księgowość, HR, Zarządzanie sprzedażą, jak również mniej istotne, ale jakże przydatne minimoduły - np. Składanie zamówień na posiłki). Możliwości poszczególnych aplikacji są szerokie i uniwersalne - system może być więc wykorzystywany w różnych przedsiębiorstwach, niezależnie od ich branży czy wielkości.
Z punktu widzenia polskiego przedsiębiorcy, atutem Odoo / OpenERP jest dostępność polskiej wersji językowej oraz fakt, że wdrożeniami systemu zajmuje się kilka firm w naszym kraju. Implementację ułatwia natomiast obszerna dokumentacja, instrukcje obsługi oraz mnogość sposobów instalacji systemu. Interfejs aktualnej, ósmej wersji systemu nie zachwyca może wodotryskami, jednak jest on intuicyjny i przyjazny użytkownikowi.
Przydatne linki:
- Strona projektu
- Demo Odoo / OpenERP
- Pobieranie Odoo / OpenERP
- Polskojęzyczna strona z informacjami o Odoo / OpenERP
2. ERPNext
ERPNext to stosunkowo młoda, aczkolwiek stabilna i intensywnie rozwijana platforma do zarządzania przedsiębiorstwem z sektora MŚP. Funkcjonalność i możliwości systemu nie są może tak wielkie, jak choćby kombajnu OpenERP, są natomiast przystosowane do działalności mniejszych firm.
ERPNext udostępnia między innymi funkcjonalności z obszaru zarządzania sprzedażą, prowadzenia magazynu i produkcji, przyjmowania zgłoszeń, billingu i płatności, rachunkowości czy zarządzania projektami. Zgodnie z ideą kompleksowego zarządzania firmą (wszystko w jednym miejscu), system pozwala ponadto na prowadzenie firmowej strony WWW. Producent zapewnił ERPNext bardzo atrakcyjny i nowoczesny design, dzięki któremu korzystanie z systemu jest bardzo łatwe i niezwykle przyjemne.
Mimo młodego wieku, ERPNext cieszy się niemałą społecznością użytkowników, którzy wspierają producenta w rozwoju oprogramowania. Na stronie projektu można znaleźć również sporo przydatnych materiałów szkoleniowych. Niestety, w chwili obecnej pełna polska wersja językowa systemu nie jest dostępna. Producent udostępnia jednak narzędzia pozwalające na jego samodzielnie przetłumaczenie.
Przydatne linki:
3. OpenBravo
Rozwijane w Katalonii OpenBravo ERP to jeden z najbardziej cenionych systemów ERP o otwartym kodzie źródłowym. Wielokrotnie nagradzany, został z powodzeniem wdrożony w wielu firmach na całym świecie (przede wszystkim małych i średnich - jest bowiem najlepiej dopasowany do ich potrzeb). OpenBravo ERP - Community Edition, czyli wersja ogólnodostępna, wolna od opłat licencyjnych, jest wyposażona w moduły do ewidencjonowania kontrahentów, księgowości, prowadzenia sprzedaży i zakupów oraz zarządzania magazynem. Za pozostałe funkcjonalności typowe dla systemów ERP (np. związane z planowaniem produkcji) trzeba niestety albo zapłacić (są bowiem dostępne w komercyjnych wersjach OpenBravo), albo poszukać w internecie darmowych dodatków rozszerzających możliwości systemu. Oddzielnym produktem związanym z OpenBravo ERP (dostępnym za darmo) jest OpenBravo POS, czyli platforma służąca do bezpośredniej obsługi klienta.
Zaletami OpenBravo są m.in. jego stabilność i dojrzałość, intuicyjny interfejs, spora rzesza użytkowników (społeczność), dostępność dokumentacji i materiałów szkoleniowych, a także wbudowane usługi typu Web Services umożliwiające integrację z innymi systemami firmy.
Przydatne linki:
4. Compiere
Wykorzystywany w 40 krajach na całym świecie Compiere, to system ERP reklamowany przez producenta jako najnowocześniejszy i najbardziej elastyczny produkt tej klasy dostępny obecnie na rynku. Z pewnością, opinię tę należy traktować z przymrużeniem oka, co nie zmienia faktu, że Compiere warto przyjrzeć się dokładniej, ze względu na jego spore możliwości. W bezpłatnej wersji Compiere Community Edition znajdziemy m.in. moduły do zarządzania finansami, gospodarowania materiałami, prowadzenia sprzedaży i zakupów, ewidencjonowania zamówień, rozliczania projektów, obsługi serwisowej, a także funkcję raportowania.
Przydatne linki:
5. Apache OFBiz
Apache OFBiz to solidny system będący w stanie obsłużyć większość obszarów działalności przedsiębiorstwa. Jego implementacja jest jednak dość kłopotliwa i wymaga sporej wiedzy technicznej, a dostępna dokumentacja i wsparcie (niewielkiej niestety) społeczności użytkowników czasem może się okazać niewystarczające.
System występuje w jednej, dostępnej bezpłatnie wersji, wyposażonej w funkcjonalności z zakresu e-commerce (zarządzanie katalogiem produktów, np. w sklepie internetowym), zarządzania zamówieniami, magazynem i produkcją, ewidencjonowania kontrahentów, księgowości, zarządzania treścią blogów, stron czy forów firmowych. Apache OFBiz udostępnia również wbudowany system POS.
Przydatne linki:
Komentarze (14)