Każdemu posiadaczowi strony internetowej zależy na tym, aby była ona prezentowana w wynikach wyszukiwania Google jak najwyżej - najlepiej na pierwszym miejscu lub przynajmniej w TOP10. Wielu inwestuje w usługi SEO, których celem jest wywindowanie strony WWW na szczyt wyników wyszukiwania konkretnych fraz. Czy zewnętrzne usługi SEO to jednak najlepsza metoda pozycjonowania strony internetowej?

Na czym polegają usługi SEO?

Skrót SEO (z jęz. ang. Search Engine Optimisation) oznacza optymalizację strony WWW pod kątem wyszukiwarek internetowych, mającą na celu prezentację poszczególnych fragmentów witryny na jak najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania oznaczają dla strony WWW znacznie większą liczbę odwiedzin od pozostałych witryn (co ma bezpośrednie przełożenie na skuteczność strony, odzwierciedlonej np. wielkością sprzedaży). Badania dowodzą, że internauci zazwyczaj decydują się na wizytę na jednej z trzech pierwszych wyświetlonych stron, skupiając się przy tym wyłącznie na pierwszych dziesięciu pozycjach w wynikach. Wniosek? Jeśli Twojej strony WWW nie ma na pierwszej stronie wyników wyszukiwania wybranej frazy, mało kto odwiedzi ją przeszukując internet według tego hasła.

W jaki sposób najpopularniejsze wyszukiwarki decydują o kolejności wyświetlanych wyników? Stosują algorytmy, których szczegóły nie są powszechnie znane, wiadomo natomiast, że pod uwagę są brane m.in.:

  • unikalność treści strony (tj. czy treść nie została skopiowana z innego miejsca w internecie),
  • jakość i adekwatność treści (m.in. tematyka treści, zachowanie spójności treści, stosowanie nagłówków, grafik),
  • jakość strony (m.in. zastosowana technologia, zachowanie podstawowych zasad budowy strony i formatowania tekstu, brak zagnieżdżonych podejrzanych skryptów i przekierowań do złośliwych witryn WWW),
  • wiarygodność strony (m.in. liczba wartościowych linków do strony z innych witryn internetowych).

Działania SEO polegają na pozycjonowaniu strony internetowej (czyli poprawie jej pozycji w wynikach wyszukiwania) poprzez udoskonalenie wspomnianych wyżej elementów wykorzystywanych przez algorytmy wyszukiwarek. Można prowadzić je samodzielnie, według własnej wiedzy i wytycznych producentów przeglądarek bądź zdać się na doświadczenie podmiotów świadczących usługi pozycjonowania.

Pozycjonowanie strony według Google

Google jest bezsprzecznym liderem na światowym rynku wyszukiwarek. Jego dominacja w Polsce również jest niepodważalna - w 2013 roku 93 na 100 Polaków w celu wyszukiwania informacji w internecie skorzystało z usług firmy z Mountain View. Trudno się więc dziwić, że celem większości działań SEO jest obłaskawienie właśnie wyszukiwarki Google. No dobrze, ale jak tego dokonać?

Nikt nie zna algorytmu wyszukiwarki Google tak dobrze, jak jej twórcy - koncern z Mountain View. Według ich wytycznych (dostępnych tutaj), autorzy stron internetowych nie powinni skupiać się na tym, aby trafić na szczyt wyników wyszukiwania, a na samej witrynie - tj. jej jakości i zawartości. Algorytm decydujący o pozycji strony jest bowiem rozwijany w taki sposób, aby postrzegał witrynę WWW tak, jak odwiedzający ją ludzie. Jeśli więc strona internetowa charakteryzuje się spójną, unikalną i atrakcyjną dla czytelnika treścią, a dodatkowo odznacza się uporządkowanym i przyjemnym dla oka layoutem, jest duża szansa, że Google ją doceni (podobnie jak odwiedzający).

Zgodnie z powyższym, obecnie celem działań SEO powinno być zapewnienie stronie odpowiedniej jakości oraz zdiagnozowanie ewentualnych problemów, a nie bezpośrednie wywindowanie jej na liście wyników wyszukiwania.

Inwestowanie w usługi SEO - opinia

Jeśli nie potrafimy bądź nie mamy czasu samodzielnie zająć się czuwaniem nad jakością naszej strony internetowej, zadanie to jak najbardziej warto zlecić podmiotom wyspecjalizowanym w SEO. Zachęca do tego również Google, zwracając przy tym uwagę (m.in. tutaj) na konieczność weryfikacji doświadczenia danego usługodawcy, a także planowanych przez niego działań. Wiele firm świadczących usługi SEO stosuje bowiem metody zabronione przez Google, polegające na sztucznym zachęcaniu algorytmu wyszukiwarki do nadania stronie możliwie najwyższej pozycji (m.in linkowanie gdzie się da, zakup linków itd.). Tego typu działania przynoszą szybki efekt w krótkim czasie, jednak w dłuższej perspektywie (a o nią nam przecież chodzi) mogą przynieść więcej szkód niż korzyści (rezultaty jak szybko się pojawiają, tak szybko znikają, mogąc przy tym skutkować różnego rodzaju karami i blokadami od Google).

Prawidłowe i skuteczne działania SEO powinny być stopniowe, systematyczne oraz zapewniające stronie WWW nie tylko wysokie pozycje w wyszukiwarkach, ale także wysoką popularność wśród odwiedzających (co nie zawsze idzie ze sobą w parze). Pamiętaj, jeśli jakość Twojej witryny będzie wysoka, a treść użyteczna dla czytelników - Google prędzej czy później samo zadba o to, aby trafiała ona do jak najszerszego grona odbiorców.

Przeczytaj również:


  • Brak komentarzy
Dodaj komentarz

Co to jest system CRM? Rodzaje i przykłady rozwiązań do zarządzania relacjami z klientami
O systemach CRM wiele się mówi i pisze, jednak nie zawsze tylko i wyłącznie prawdę. Zastosowanie oprogramowania tej klasy w biznesie jest bowiem... Czytaj więcej...
Jakim systemem wspierać Zarządzanie przez Cele (MBO)?
Proces Zarządzania przez Cele (MbO – Management by Objectives) mimo, że de facto kończy się oceną realizacji celów, różni się od Oceny... Czytaj więcej...
fsDesk - recepta na skuteczną obsługę serwisową
Serwis należy do tej grupy usług, które bardzo cenią konsumenci, a za którymi - delikatnie mówiąc - nie przepadają producenci i... Czytaj więcej...
Wanda - inteligentny tłumacz dla zespołów międzynarodowych
Wanda to opracowany przez Unit4 cyfrowy asystent dla przedsiębiorstw, wprowadzony na rynek na początku zeszłego roku. To pierwsze tego typu... Czytaj więcej...
Monitorowanie firmowej strony WWW - dlaczego jest konieczne?
Monitoring strony internetowej to usługa, która kosztuje bardzo niewiele (bądź wcale), a może uchronić naszą firmę przed ogromnymi stratami.... Czytaj więcej...


Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Jak zmusić Google do szybkiej indeksacji strony?
Często zależy nam, aby nowo napisany artykuł na naszej stronie internetowej stał się szybko dostępny w wynikach wyszukiwania Google. Aby było... Czytaj więcej...
Jak napisać dobry artykuł na stronę WWW? - 15 praktycznych zasad
W tradycyjnym ujęciu (np. w prasie) za dobry artykuł uważa się taki, który zainteresuje czytelnika, zachęci go do zapoznania się z innymi... Czytaj więcej...
Jak samodzielnie stworzyć firmową stronę WWW?
Ofert na wykonanie strony internetowej można znaleźć w sieci całe mnóstwo. Większość z nich wydaje się być całkiem przystępna - własną... Czytaj więcej...
Jak efektywnie zbierać informacje o leadach za pomocą formularzy WWW?
Marketing automation to nie tylko monitorowanie aktywności leadów i kampanie mailingowe, ale również możliwość automatycznego pozyskiwania... Czytaj więcej...
Mautic's mPower Focus - czyli jak przykuć uwagę czytelników na stronie WWW?
Prowadząc firmową stronę internetową często zależy nam na wyeksponowaniu jej określonego fragmentu (np. formularza kontaktowego, oferty czy... Czytaj więcej...