Każdemu posiadaczowi strony internetowej zależy na tym, aby była ona prezentowana w wynikach wyszukiwania Google jak najwyżej - najlepiej na pierwszym miejscu lub przynajmniej w TOP10. Wielu inwestuje w usługi SEO, których celem jest wywindowanie strony WWW na szczyt wyników wyszukiwania konkretnych fraz. Czy zewnętrzne usługi SEO to jednak najlepsza metoda pozycjonowania strony internetowej?

Na czym polegają usługi SEO?

Skrót SEO (z jęz. ang. Search Engine Optimisation) oznacza optymalizację strony WWW pod kątem wyszukiwarek internetowych, mającą na celu prezentację poszczególnych fragmentów witryny na jak najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania oznaczają dla strony WWW znacznie większą liczbę odwiedzin od pozostałych witryn (co ma bezpośrednie przełożenie na skuteczność strony, odzwierciedlonej np. wielkością sprzedaży). Badania dowodzą, że internauci zazwyczaj decydują się na wizytę na jednej z trzech pierwszych wyświetlonych stron, skupiając się przy tym wyłącznie na pierwszych dziesięciu pozycjach w wynikach. Wniosek? Jeśli Twojej strony WWW nie ma na pierwszej stronie wyników wyszukiwania wybranej frazy, mało kto odwiedzi ją przeszukując internet według tego hasła.

W jaki sposób najpopularniejsze wyszukiwarki decydują o kolejności wyświetlanych wyników? Stosują algorytmy, których szczegóły nie są powszechnie znane, wiadomo natomiast, że pod uwagę są brane m.in.:

  • unikalność treści strony (tj. czy treść nie została skopiowana z innego miejsca w internecie),
  • jakość i adekwatność treści (m.in. tematyka treści, zachowanie spójności treści, stosowanie nagłówków, grafik),
  • jakość strony (m.in. zastosowana technologia, zachowanie podstawowych zasad budowy strony i formatowania tekstu, brak zagnieżdżonych podejrzanych skryptów i przekierowań do złośliwych witryn WWW),
  • wiarygodność strony (m.in. liczba wartościowych linków do strony z innych witryn internetowych).

Działania SEO polegają na pozycjonowaniu strony internetowej (czyli poprawie jej pozycji w wynikach wyszukiwania) poprzez udoskonalenie wspomnianych wyżej elementów wykorzystywanych przez algorytmy wyszukiwarek. Można prowadzić je samodzielnie, według własnej wiedzy i wytycznych producentów przeglądarek bądź zdać się na doświadczenie podmiotów świadczących usługi pozycjonowania.

Pozycjonowanie strony według Google

Google jest bezsprzecznym liderem na światowym rynku wyszukiwarek. Jego dominacja w Polsce również jest niepodważalna - w 2013 roku 93 na 100 Polaków w celu wyszukiwania informacji w internecie skorzystało z usług firmy z Mountain View. Trudno się więc dziwić, że celem większości działań SEO jest obłaskawienie właśnie wyszukiwarki Google. No dobrze, ale jak tego dokonać?

Nikt nie zna algorytmu wyszukiwarki Google tak dobrze, jak jej twórcy - koncern z Mountain View. Według ich wytycznych (dostępnych tutaj), autorzy stron internetowych nie powinni skupiać się na tym, aby trafić na szczyt wyników wyszukiwania, a na samej witrynie - tj. jej jakości i zawartości. Algorytm decydujący o pozycji strony jest bowiem rozwijany w taki sposób, aby postrzegał witrynę WWW tak, jak odwiedzający ją ludzie. Jeśli więc strona internetowa charakteryzuje się spójną, unikalną i atrakcyjną dla czytelnika treścią, a dodatkowo odznacza się uporządkowanym i przyjemnym dla oka layoutem, jest duża szansa, że Google ją doceni (podobnie jak odwiedzający).

Zgodnie z powyższym, obecnie celem działań SEO powinno być zapewnienie stronie odpowiedniej jakości oraz zdiagnozowanie ewentualnych problemów, a nie bezpośrednie wywindowanie jej na liście wyników wyszukiwania.

Inwestowanie w usługi SEO - opinia

Jeśli nie potrafimy bądź nie mamy czasu samodzielnie zająć się czuwaniem nad jakością naszej strony internetowej, zadanie to jak najbardziej warto zlecić podmiotom wyspecjalizowanym w SEO. Zachęca do tego również Google, zwracając przy tym uwagę (m.in. tutaj) na konieczność weryfikacji doświadczenia danego usługodawcy, a także planowanych przez niego działań. Wiele firm świadczących usługi SEO stosuje bowiem metody zabronione przez Google, polegające na sztucznym zachęcaniu algorytmu wyszukiwarki do nadania stronie możliwie najwyższej pozycji (m.in linkowanie gdzie się da, zakup linków itd.). Tego typu działania przynoszą szybki efekt w krótkim czasie, jednak w dłuższej perspektywie (a o nią nam przecież chodzi) mogą przynieść więcej szkód niż korzyści (rezultaty jak szybko się pojawiają, tak szybko znikają, mogąc przy tym skutkować różnego rodzaju karami i blokadami od Google).

Prawidłowe i skuteczne działania SEO powinny być stopniowe, systematyczne oraz zapewniające stronie WWW nie tylko wysokie pozycje w wyszukiwarkach, ale także wysoką popularność wśród odwiedzających (co nie zawsze idzie ze sobą w parze). Pamiętaj, jeśli jakość Twojej witryny będzie wysoka, a treść użyteczna dla czytelników - Google prędzej czy później samo zadba o to, aby trafiała ona do jak najszerszego grona odbiorców.

Przeczytaj również:


  • Brak komentarzy
Dodaj komentarz

Jak nowocześnie informatyzować przedsiębiorstwo? Digitalizacja firmy z systemem ERP
Technologie informatyczne od początku swojego istnienia wspierają biznes - dzięki czemu same od kilku dziesięcioleci mają okazję dynamicznie... Czytaj więcej...
Systemy ERP - korzyści dla małych i średnich firm
Coroczne badania GUS pokazują, że większość przedsiębiorców w naszym kraju w dalszym ciągu nie spieszy się z cyfrową transformacją swoich... Czytaj więcej...
Jak najłatwiej zarządzać zadaniami w firmie?
Większość polskich firm korzysta z pakietu Microsoft Office - w tym coraz częściej z jego najnowszej odsłony Office 365. Mało kto jednak zdaje... Czytaj więcej...
Co to jest system CRM? Rodzaje i przykłady rozwiązań do zarządzania relacjami z klientami
O systemach CRM wiele się mówi i pisze, jednak nie zawsze tylko i wyłącznie prawdę. Zastosowanie oprogramowania tej klasy w biznesie jest bowiem... Czytaj więcej...
Jakim systemem wspierać Zarządzanie przez Cele (MBO)?
Proces Zarządzania przez Cele (MbO – Management by Objectives) mimo, że de facto kończy się oceną realizacji celów, różni się od Oceny... Czytaj więcej...


Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Jak prowadzić firmowego bloga?
Coraz więcej firm decyduje się na uruchomienie własnego bloga. I słusznie, statystyki wyraźnie wskazują bowiem, że przedsiębiorstwa... Czytaj więcej...
Firmowa strona internetowa w 15 minut: test kreatora stron WWW mamfirme.pl
Ponad 20% (a według niektórych danych niemal 50%) polskich przedsiębiorców nie posiada własnej strony internetowej. 30% nie korzysta natomiast z... Czytaj więcej...
Gdzie najlepiej wykupić domenę internetową?
Uruchamiając w internecie stronę internetową, platformę usługową, portal czy bloga, stajemy przed koniecznością rejestracji domeny... Czytaj więcej...
Jak sprawdzić popularność strony internetowej konkurencji?
Łatwo jest śledzić statystyki własnej strony internetowej. Znacznie trudniej zdobyć dane dotyczące cudzej witryny - np. konkurencji. Nie jest... Czytaj więcej...
5 najlepszych darmowych generatorów stron WWW
Brak umiejętności i pieniędzy nie może być już dłużej wytłumaczeniem dla firm, które nie posiadają własnej wizytówki w internecie.... Czytaj więcej...