W tradycyjnym ujęciu (np. w prasie) za dobry artykuł uważa się taki, który zainteresuje czytelnika, zachęci go do zapoznania się z innymi treściami tego samego autora czy redakcji, a w konsekwencji skłoni do sięgnięcia po kolejne wydanie. W internecie jest podobnie - poszczególne strony WWW rywalizują o uwagę odwiedzających, zabiegając o jak najdłuższe i jak najgłębsze wizyty.

Różnica polega na tym, że nie wszyscy odwiedzający strony internetowe to ludzie - są wśród nich również boty odpowiedzialne za automatyczną analizę treści w sieci, ich klasyfikację i pozycjonowanie w wyszukiwarkach. Dobrym artykułem internetowym jest więc ten, który przypadnie do gustu obu rodzajom czytelników - zarówno ludziom, jak i komputerom. Dzięki poniższej liście 15 zasad pisania dobrych artykułów w internecie, dowiesz się jak pisać, aby zadowolić i jednych i drugich.

{flike}

15 praktycznych zasad pisania dobrych artykułów w internecie

1. Naturalna konstrukcja artykułu

Według wytycznych firmy Google dla webmasterów, autorzy stron internetowych nie powinni skupiać się na tym, aby trafić na szczyt wyników wyszukiwania, a na samej witrynie - tj. jej jakości i zawartości. Algorytm decydujący o pozycji strony jest bowiem rozwijany w taki sposób, aby postrzegał witrynę WWW tak, jak odwiedzający ją ludzie. Jeśli więc strona internetowa charakteryzuje się spójną, unikalną i atrakcyjną dla czytelnika treścią, a dodatkowo odznacza się uporządkowanym i przyjemnym dla oka layoutem, jest duża szansa, że Google ją doceni (podobnie jak odwiedzający). Artykuł, który przygotowano pod kątem dobrego pozycjonowania, prawdopodobnie nie spodoba się ani wyszukiwarkom ani czytelnikom - przepadnie w czeluściach internetu.

2. Chwytliwy, ale adekwatny do treści tytuł

Tytuł to wizytówka danego tekstu. Wyświetla się on na liście wyników wyszukiwania czy też na portalach społecznościowych (jeśli artykuł zostanie na nich udostępniony). Musi więc zachęcać do przeczytania danego tekstu, możliwie najwierniej go przy tym opisując (w przeciwnym razie czytelnicy opuszczą naszą stronę tuż po wejściu na nią). Badania pokazują, że w internecie dobrze "klikają się" tytuły zapisane w formie pytań (np. Jak dbać o zdrowie?), przeczeń (np. Tak nie dbasz o zdrowie) oraz "wyliczanek" (np. 10 sposobów na dobre zdrowie). Jak widać, w tym artykule użyłem dwóch metod jednocześnie (liczę na świetne wyniki ;)). 

3. Wyważona długość tekstu

Zbyt długi artykuł zamęczy czytelnika nim zdąży on przez niego przebrnąć. Zbyt krótki - zapewne nie dostarczy zbyt wielu informacji. Długość tekstu powinna być więc odpowiednio wyważona. Co to znaczy? Badania pokazują, że czytelnicy najchętniej czytają teksty, które absorbują ich uwagę na około 7 minut (tekst o długości mniej więcej 1500 - 1600 słów).

4. Treść podzielona na akapity

Zbity tekst, nawet jeśli odpowiedniej długości (patrz paragraf wyżej), nie będzie przyjazny czytelnikowi. Aby artykuł czytało się przyjemnie, jego treść powinna być podzielona na mniejsze sekcje - akapity. Co ciekawe, tu również zaleca się określone parametry: idealna szerokość akapitu (gwarantująca wygodne czytanie i przykuwająca uwagę) to 40-55 znaków (8-11 słów), natomiast jego optymalna długość to około 5-10 linii.

5. Stosowanie nagłówków

Nagłówek pełni podobną funkcję do tytułu artykułu, ale w kontekście nie całości, a fragmentu tekstu. Powinien krótko charakteryzować daną część artykułu, pomagając czytelnikom się w nim odnaleźć, a zarazem przykuć ich uwagę. Optymalna długość nagłówka oscyluje wokół 6 słów.

6. Właściwy dobór słów kluczowych

Słowa kluczowe to krótkie frazy opisujące tematykę danego artykułu. Dla wpisu, który właśnie czytasz są to np. "dobre artykuły", "zasady pisania artykułów", "artykuły w internecie" itp. Słowa kluczowe pomagają wyszukiwarkom odpowiednio klasyfikować artykuły i ustalać kolejność ich wyświetlania. Dzięki nim dopasowywane są również reklamy (np. AdWords). I choć słowa kluczowe łatwo określić już po napisaniu artykułu, warto je ustalić jeszcze przed jego powstaniem. Dlaczego? Aby zwiększyć szansę tekstu na zyskanie popularności w sieci. Dzięki google'owskim narzędziu Planer słów kluczowych sprawdzimy liczbę wyszukiwań danej frazy w poszczególnych miesiącach. Im większa popularność danej frazy, tym lepiej nadaje się ona na słowo kluczowe dla naszego artykułu (oczywiście przy założeniu, że w dalszym ciągu pasuje ono do jego treści). Przykładowo, dla mojego tekstu lepszym słowem kluczowym będzie "pisanie artykułów" (320 wyszukań w miesiącu) niż "artykuły internetowe" (10 wyszukań w miesiącu).

7. Odpowiednie nasycenie tekstu słowami kluczowymi

Sam dobór słów kluczowych to jeszcze nie wszystko - trzeba je jeszcze osadzić w treści artykułu. Najlepszy efekt osiągniemy umieszczając je w tytule i nagłówkach, a także - z umiarem - w samej treści. Teoretycznie, im większe nasycenie słowami kluczowymi, tym ich siła będzie większa. Pamiętajmy jednak o zasadzie numer 1 - artykuł musi być przede wszystkim naturalny, a przesyt słowami kluczowymi tej naturalności mu na pewno nie zapewnia.

8. Uzupełnienie metadanych artykułu

Metadane to niewidoczne dla oka atrybuty artykułu, przede wszystkim meta title (tytuł artykułu), meta descirpition (krótki opis) oraz meta keywords (słowa kluczowe). Dobre systemy do zarządzania treścią uzupełniają je automatycznie (przede wszystkim tytuł) / pozwalają na ich ręczne wypełnienie (słowa kluczowe, krótki opis). Warto tutaj zwrócić uwagę na atrybut meta description, który odpowiada za tekst wyświetlany m.in. pod tytułem artykułu na stronie wyników wyszukiwania czy też na portalach społecznościowych. Zadbajmy, aby opis ten był zwięzły (maksymalnie 2 zdania) i zachęcający do przeczytania pełnego tekstu.

9. Wzbogacenie tekstu grafikami i multimediami

Osadzenie w treści grafik bądź filmików (np. z YouTube'a) nie tylko urozmaica tekst, czyniąc go przyjaźniejszym dla czytelnika, ale również pozytywnie wpływa na pozycjonowanie artykułu (zwłaszcza, jeśli umieszczona w tekście grafika posiada nazwę i metadane zawierające słowa kluczowe). Co więcej, treści multimedialne uatrakcyjniają artykuł w mediach społecznościowych - linki z automatycznie wczytanym zdjęciem czy filmem są zdecydowanie częściej klikane.

10. Linkowanie zewnętrzne

Nie od dziś wiadomo, że wysoka pozycja danego artykułu w wynikach wyszukiwania to efekt dużej liczby wartościowych linków przychodzących, tj. linków na innych stronach WWW, które prowadzą na naszą witrynę. Strona odsyłająca internautę do naszego artykułu niejako przekazuje jej odrobinę swojej wartości - stąd przyjęło się, że pisząc artykuł, nie należy osadzać w nim linków prowadzących na inne strony (a jeśli już to oznaczać je atrybutem "nofollow", który blokuje wspomniane "przekazywanie mocy"). Według wskazówek Google dla webmasterów, linkować do zewnętrznych serwisów warto - świadczy to bowiem o naturalności artykułu i może pozytywnie wpłynąć na postrzeganie artykułu przez wyszukiwarki. Nie muszę chyba wspominać, że atrybut "nofollow" szczególnej naturalności linkowi nie przysparza. Osobiście stosuję go rzadko, gdy wyraźnie nie chcę, aby autor strony, do której prowadzi link, zyskiwał na pozycjonowaniu. Dbam natomiast o to, aby strony, do których linkuję, otwierały się w nowych oknach / zakładkach (tak, aby czytelnik mojej witryny z niej jak najdłużej nie wychodził).

11. Linkowanie wewnętrzne

Umieszczenie w artykule linków do innych zasobów Twojej witryny zwiększa szansę na pozostanie czytelnika na niej odrobinę dłużej. Ponadto, linkowanie wewnętrzne pozytywnie wpływa na pozycjonowanie treści w wyszukiwarkach internetowych, kreuje również Twój wizerunek eksperta w danej dziedzinie.

12. Odpowiednie formatowanie tekstu

Stosowanie zróżnicowanych stylów czcionki (pogrubienie, kursywa, podkreślenie itp.), a także formatów treści (np. punktory) pozytywnie wpływa na przejrzystość artykułu, wyróżniając jego najistotniejsze elementy. Dawniej uważało się również, że odpowiednie formatowanie (np. pogrubienie) fraz kluczowych dobrze działa na pozycjonowanie tekstu w wyszukiwarkach internetowych. I choć ta opinia już się nieco zdewaluowała, wyróżnienie pewnych kluczowych elementów na pewno nie zaszkodzi.

13. Tekst poprawny pod względem ortograficznym i stylistycznym

Nawet świetnego, fachowego pod względem merytorycznym tekstu nikt nie zechce czytać, jeśli będzie on napisany nieskładnie, z mnóstwem błędów ortograficznych. Pisząc artykuł dbajmy o jakość słowa pisanego, weryfikując treść przed opublikowaniem. Poprawny tekst świadczy o profesjonalizmie jego autora.

14. Odpowiednia tematyka i zawartość artykułu

Nie muszę chyba wspominać, że nawet jeśli zastosujemy większość zasad pisania artykułów z tego poradnika, a nasz tekst nie będzie interesujący / wartościowy - nikt nie zechce go czytać. W internecie treści jest mnóstwo i przebić się z nową wcale nie jest łatwo. Postarajmy się więc aby zawartość naszego artykułu wyróżniała się na tle innych o podobnej tematyce, czy to treścią, czy też przystępną formą. Pamiętajmy również o dostosowaniu artykułu (np. języka) do jego grupy docelowej (jeśli artykuł przeznaczony jest dla seniorów, nie warto pisać go językiem młodzieżowym itp.).

15. Unikalność treści

Internet, a dokładniej wyszukiwarki internetowe, nie toleruje zduplikowanej treści. Jeśli w sieci istnieje wiele witryn o podobnej zawartości, zazwyczaj tylko jedna z nich ma szansę znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania (najczęściej ta pierwsza, źródłowa). Mało tego, za powielanie treści, na Twoją stronę może zostać nałożona kara w postaci wykluczenia jej z wyszukiwania - nawet jeśli Twoja kopia jest legalna (np. pochodzi z serwisu z artykułami do przedruku). To normalne, że pisząc artykuł korzystamy z zewnętrznych źródeł - nikt nie jest przecież alfą i omegą i sam wiedzy nie produkuje. W takiej sytuacji przekształćmy jednak kopiowane treści na własną modłę - po pierwsze, unikniemy wówczas efektu duplikatu, a po drugie, nasz artykuł będzie znacznie spójniejszy, a zarazem bardziej przyjazny czytelnikowi.

Przeczytaj również:


  • Właśnie chyba 15 punkt jest najbardziej istotny: za kopiowanie treści na naszą stronę możemy zostać nagrodzeni przez googla - w najlepszym wypadku obniżeniem pozycji na poszczególne frazy w wynikach wyszukiwania, a w najgorszym całkowitym wyindeksowaniem naszej witryny i indeksu googla. Tego typu kary wcale nie są rzadkością, sam jej doświadczyłem w dawno temu kiedy to głównie google zwracał uwagę na ilość wszystkiego - ilość linków, ilość treści na stronie, itp.. ;) Pozdrawiam i dzięki za świetny artykuł.

  • Bardzo dobry artykuł. Ja oczywiście mam dokładni takie zdanie, ale chcąc podsyłać coś znajomym, godnego polecenia, tylko ten z pierwszych 5 się nadał.

  • Krzysztof


    MaciekR ma dużo racji. Są naprawdę duże konsekwencje za traktowanie swojego bloga jako kalki. Kończy się to w, naprawdę dość szybkim czasie, negatywnymi konsekwencjami. Miałem styczność z firmami, które przez taką 'strategię' marketingową musiały szukać pomocy u specjalistów... Warto poczytać trochę o tworzeniu stron, ich budowie i prowadzeniu i przyjrzeć się ofertom zanim wskoczy na głęboką wodę ;).

  • Z tymi słowami kluczowymi trzeba uważać, warto je poodmieniać przez przypadki

Dodaj komentarz


Piotr Rawski
Informatyk i ekonomista z kilkunastoletnim doświadczeniem w rozwoju i wdrażaniu systemów IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy. ⮕ kontakt i współpraca

Zapraszam również na mój nowy blog poświęcony zarządzaniu w IT:
⮕ piotrrawski.pl

Również na stronie:

  • Reklama w internecie niedziela, 09, marzec 2014

    Na Mapach Google warto nie tylko się promować (umieszczając na nich lokalizację oraz informacje o swoim biznesie), warto je również czynnie wykorzystywać - np. do prezentacji adresu firmy na...

  • Systemy MRP/ERP sobota, 29, marzec 2014

    Systemy MRP (z jęz. angielskiego: Material Requirement Planning, co oznacza planowanie potrzeb materiałowych) to systemy informatyczne wykorzystywane do optymalizacji zapotrzebowania materiałowego...

  • Systemy HR czwartek, 14, grudzień 2017

    Liczba przedsiębiorstw oceniających swoich pracowników systematycznie rośnie. Część z nich opracowanie metodologii ocen zamawia w firmach konsultingowych, a reszta tworzy własne autorskie...