Startupy, czyli młode firmy poszukujące swojego miejsca na rynku, najczęściej muszą liczyć się z każdą wydawaną złotówką. Dlatego dobrze jest, gdy ich właściciele nie inwestują nadmiernych środków w te dobra, które mogliby mieć zupełnie za darmo - na przykład oprogramowanie. Prezentuję dziś 10 świetnych, a do tego bezpłatnych aplikacji i systemów informatycznych idealnie skrojonych pod potrzeby startupów. Grzech z nich nie skorzystać.

10 najlepszych programów dla startupów

Poniższa lista zawiera programy i systemy informatyczne dla firm, które przydadzą się zarówno w realizacji działalności operacyjnej, jak i marketingu czy księgowości - przede wszystkim startupów, choć oczywiście nie tylko (prezentowane aplikacje są uniwersalne). Co istotne, wszystkie rozwiązania są dostępne za darmo, a niektóre nie wymagają nawet instalacji (hosting w chmurze producenta).

1. Firmowa strona WWW: Wordpress

Trudno wyobrazić sobie jakąkolwiek firmę bez własnej wizytówki w internecie. Stronę WWW najłatwiej wykonać w oparciu o jeden z darmowych, opensource'owych systemów do zarządzania treścią. Najpopularniejszym obecnie rozwiązaniem tego typu jest Wordpress, dzięki któremu, przy pomocy dostępnych w sieci gotowych szablonów i rozszerzeń, zbudujemy dowolną witrynę - zarówno prosty, jednostronicowy landing page, jak i rozbudowany serwis firmowy. Więcej informacji o Wordpressie można znaleźć na stronie pl.wordpress.org.

2. Marketing internetowy: Mautic

Największym problemem każdego startupu jest konieczność żmudnego budowania własnej marki i pozyskiwanie klientów. Pomoże w tym Mautic - darmowy system marketing automation, automatyzujący procesy związane z reklamą i generowaniem nowych leadów. Mautic umożliwia m.in. śledzenie aktywności czytelników firmowych stron internetowych, masową wysyłkę e-mail, tworzenie formularzy - wszystko to po to, aby pozyskiwać możliwie wielu klientów przy minimalnym nakładzie pracy własnej. Więcej o Mauticu napisałem m.in. tutaj.

3. Zarządzanie relacjami z klientami: SuiteCRM

Gdy już pozyskamy nowego potencjalnego klienta dzięki Mauticowi, warto zarejestrować go w systemie CRM (co swoją drogą może odbywać się automatycznie, za sprawą integratorów udostępnionych przez producenta Mautica, m.in. właśnie z systemem SuiteCRM). Jednym z najlepszych darmowych systemów CRM dostępnych na rynku (o których pisałem m.in. tutaj oraz tutaj) jest obecnie SuiteCRM. Pozwala on na kompleksowe i wygodne zarządzanie relacjami z klientami. Dzięki niemu każdy pracownik Twojej firmy będzie posiadał pełny dostęp do wiedzy o kontrahentach (np. historii kontaktów z nimi, otwartych tematów sprzedażowych czy dokonanych zakupów). Ponadto, łatwo dostosować go do indywidualnych potrzeb danej firmy. Więcej o SuiteCRM napisałem w tym artykule.

4. Księgowość i fakturowanie: Invoicer.pl

Posiadanie firmy wymaga od jej właścicieli prowadzenia księgowości (oczywiście niekoniecznie samodzielnie). Na rynku istnieje szereg rozwiązań rachunkowych, umożliwiających wystawianie faktur i ewidencję wykonywanych operacji. Wśród nich znajdziemy również niezłe darmowe systemy księgowe, takie jak działający w chmurze Invoicer.pl. Jest to oprogramowanie typu SaaS (Software as a Service), wygodne - bo nie wymagające instalacji na lokalnym komputerze. Invoicer.pl pozwala m.in. na fakturowanie online, prowadzenie Księgi Przychodów i Rozchodów, rozliczanie VAT i PIT oraz ewidencję wszelkich wpłat i zaliczek. Szczegóły dostępne na stronie www.invoicer.pl.

5. Pakiet biurowy: Libre Office

Trudno wyobrazić sobie firmowe stanowisko pracy bez solidnego pakietu biurowego. I choć od wielu lat w zasadzie standardem jest tutaj komercyjny Microsoft Office, w wielu przypadkach można go śmiało zastąpić darmowym Libre Office, udostępniającym wszystkie podstawowe narzędzia biurowe, jak edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny, kreator prezentacji czy bazę danych. Poszczególne aplikacje pakietu są kompatybilne z MS Office - tj. pozwalają na otwieranie i edycję plików w nim stworzonych. Niestety, dość często generuje to problemy (związane przede wszystkim z formatowaniem dokumentów), stąd Libre Office nie sprawdzi się w sytuacji, gdy często edytujemy pliki wspólnie z kimś, kto korzysta z MS Office. W pozostałych przypadkach Libre Office jest jak najbardziej godny polecenia. Można go pobrać ze strony pl.libreoffice.org.

6. Obróbka grafiki: GIMP

Najlepsza darmowa alternatywa dla Photoshopa, Paint Shop Pro i innych popularnych kombajnów graficznych. Dzięki rozwiniętej wersji bazowej i ciekawym dodatkom, GIMP bez problemu poradzi sobie z większością potrzeb młodej firmy, związanych z obróbką plików graficznych, zdjęć, przygotowaniem materiałów reklamowych itp. GIMP jest dostępny w polskiej wersji językowej - można go pobrać na stronie www.gimp.org.

7. Ochrona antywirusowa: Comodo Antivirus

W każdej firmie bezpieczeństwo danych to podstawa - na szczęście aby o nie zadbać, nie trzeba zbyt wiele wydawać. Na rynku istnieją bowiem dobre, darmowe programy antywirusowe dla firm, którym więcej miejsca poświęciłem w tym wpisie. Jednym z najlepszych rozwiązań tego typu jest Comodo Antivirus, dostępny do pobrania na stronie www.antivirus.comodo.com.

8. Zarządzanie projektami: 21pm.pl

Wiele firm pracuje (wewnętrznie bądź ze swoimi klientami) w trybie projektowym. Potrzebuje wówczas dobrego narzędzia do zarządzania projektami. Może być nim 21pm.pl - polska, darmowa platforma wspomagająca realizację projektów i obsługę zleceń. System działa w chmurze producenta, dzięki czemu posiadamy dostęp do własnych danych z dowolnego miejsca na świecie. Z programu mogą jednocześnie korzystać zarówno pracownicy firmy, jak i przedstawiciele jej klientów (w celu np. utworzenia zlecenia bądź monitorowania postępów prac nad projektem). Więcej o 21pm.pl pisałem tutaj.

9. Telekonferencje: GoToMeeting

Współcześnie, dzięki nowoczesnym rozwiązaniom IT, wiele spraw załatwia się zdalnie - również spotkania. Aby omówić kontrakt z klientem bądź przedyskutować projekt ze współpracownikiem mieszkającym na drugim końcu Polski, wystarczy połączyć się z nim przez internet. Bardzo dobrym i do tego darmowym narzędziem do telekonferencji jest GoToMeeting. Pozwala on na prowadzenie rozmów głosowych i wideo, a także udostępnianie własnego ekranu pozostałym uczestnikom spotkania. Więcej o systemie pisałem w tym artykule.

10. Firmowy komunikator: Slack

Podstawą dobrej współpracy w firmie jest komunikacja. Ta, oprócz spotkań i rozmów telefonicznych odbywa się często za pośrednictwem komputera - warto więc wyposażyć pracowników firmy w solidny komunikator. Pozwoli on na ich efektywne porozumiewanie się, a do tego spójne z punktu widzenia przedsiębiorstwa. Jednym z najpopularniejszych i najbardziej cenionych komunikatorów, które sprawdzają się w firmowych warunkach jest Slack - webowa platforma komunikacyjna, umożliwiająca prowadzenie rozmów prywatnych i grupowych, z zachowaniem ich historii. Dzięki udostępnionym przez producenta aplikacjom mobilnym i desktopowym, korzystanie ze Slacka jest bardzo proste i wygodne. Podstawą jest oczywiście slack.com, gdzie należy się zarejestrować się w usłudze.

Przeczytaj również:


  • Brak komentarzy
Dodaj komentarz
NetCrunch - recepta na zdrową sieć Twojej firmy
Natura sieci teleinformatycznych jest bardzo dynamiczna - ich struktura, elementy i parametry zmieniają się niezwykle często. To spore wyzwanie... Czytaj więcej...
Sztuczna inteligencja w systemach CRM - w czym wyręczy nas w 2017 roku?
Wbrew pozorom, na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat systemy informatyczne dla biznesu nie zmieniły się tak bardzo. Podobnie jak pod koniec lat... Czytaj więcej...
CRM czy SFA? Do czego służą systemy Sales Force Automation?
W przeciwieństwie do CRM, termin SFA nie jest w Polsce dobrze znany. Mgliste, aczkolwiek bardzo chwytliwe marketingowo pojęcie Sales Force... Czytaj więcej...
7 najlepszych prostych systemów CRM w chmurze
System CRM to oprogramowanie, które przyda się w każdej firmie. Sięgają po nie zarówno wielkie korporacje, przedsiębiorstwa z sektora MŚP,... Czytaj więcej...
Czy dane w chmurze są bezpieczne? 10 pytań do dostawcy
Systemy działające w tzw. chmurze (SaaS) pod względem wygody użytkowania i administracji znacznie przewyższają oprogramowanie instalowane na... Czytaj więcej...



Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

10 programów, dzięki którym zaoszczędzisz w firmie
Komputer każdego pracownika biurowego wyposażony jest w pewien zasób podstawowego oprogramowania, umożliwiającego wykonywanie jego codziennych... Czytaj więcej...
Jak efektywnie zbierać informacje o leadach za pomocą formularzy WWW?
Marketing automation to nie tylko monitorowanie aktywności leadów i kampanie mailingowe, ale również możliwość automatycznego pozyskiwania... Czytaj więcej...
Jak bezpiecznie i efektywnie zarządzać hasłami w firmie?
Tylko nieliczne przedsiębiorstwa prowadzą spójną politykę zarządzania hasłami, pozostawiając w tej kwestii wolną rękę pracownikom.... Czytaj więcej...
Oprogramowanie Open Source: czy zawsze jest darmowe?
W naszym kraju coraz więcej osób dostrzega olbrzymi potencjał oprogramowania typu Open Source (który na świecie dostrzeżono nieco wcześniej -... Czytaj więcej...
Jak budować kampanie marketingowe w darmowym systemie marketing automation?
Zautomatyzowane kampanie marketingowe to podstawa każdego systemu klasy marketing automation. Dzięki nim, praca działu handlowego jest znacznie... Czytaj więcej...