Startupy, czyli młode firmy poszukujące swojego miejsca na rynku, najczęściej muszą liczyć się z każdą wydawaną złotówką. Dlatego dobrze jest, gdy ich właściciele nie inwestują nadmiernych środków w te dobra, które mogliby mieć zupełnie za darmo - na przykład oprogramowanie. Prezentuję dziś 10 świetnych, a do tego bezpłatnych aplikacji i systemów informatycznych idealnie skrojonych pod potrzeby startupów. Grzech z nich nie skorzystać.

{flike}

10 najlepszych programów dla startupów

Poniższa lista zawiera programy i systemy informatyczne dla firm, które przydadzą się zarówno w realizacji działalności operacyjnej, jak i marketingu czy księgowości - przede wszystkim startupów, choć oczywiście nie tylko (prezentowane aplikacje są uniwersalne). Co istotne, wszystkie rozwiązania są dostępne za darmo, a niektóre nie wymagają nawet instalacji (hosting w chmurze producenta).

1. Firmowa strona WWW: Wordpress

Trudno wyobrazić sobie jakąkolwiek firmę bez własnej wizytówki w internecie. Stronę WWW najłatwiej wykonać w oparciu o jeden z darmowych, opensource'owych systemów do zarządzania treścią. Najpopularniejszym obecnie rozwiązaniem tego typu jest Wordpress, dzięki któremu, przy pomocy dostępnych w sieci gotowych szablonów i rozszerzeń, zbudujemy dowolną witrynę - zarówno prosty, jednostronicowy landing page, jak i rozbudowany serwis firmowy. Więcej informacji o Wordpressie można znaleźć na stronie pl.wordpress.org.

2. Marketing internetowy: Mautic

Największym problemem każdego startupu jest konieczność żmudnego budowania własnej marki i pozyskiwanie klientów. Pomoże w tym Mautic - darmowy system marketing automation, automatyzujący procesy związane z reklamą i generowaniem nowych leadów. Mautic umożliwia m.in. śledzenie aktywności czytelników firmowych stron internetowych, masową wysyłkę e-mail, tworzenie formularzy - wszystko to po to, aby pozyskiwać możliwie wielu klientów przy minimalnym nakładzie pracy własnej. Więcej o Mauticu napisałem m.in. tutaj.

3. Zarządzanie relacjami z klientami: SuiteCRM

Gdy już pozyskamy nowego potencjalnego klienta dzięki Mauticowi, warto zarejestrować go w systemie CRM (co swoją drogą może odbywać się automatycznie, za sprawą integratorów udostępnionych przez producenta Mautica, m.in. właśnie z systemem SuiteCRM). Jednym z najlepszych darmowych systemów CRM dostępnych na rynku (o których pisałem m.in. tutaj oraz tutaj) jest obecnie SuiteCRM. Pozwala on na kompleksowe i wygodne zarządzanie relacjami z klientami. Dzięki niemu każdy pracownik Twojej firmy będzie posiadał pełny dostęp do wiedzy o kontrahentach (np. historii kontaktów z nimi, otwartych tematów sprzedażowych czy dokonanych zakupów). Ponadto, łatwo dostosować go do indywidualnych potrzeb danej firmy. Więcej o SuiteCRM napisałem w tym artykule.

4. Księgowość i fakturowanie: Invoicer.pl

Posiadanie firmy wymaga od jej właścicieli prowadzenia księgowości (oczywiście niekoniecznie samodzielnie). Na rynku istnieje szereg rozwiązań rachunkowych, umożliwiających wystawianie faktur i ewidencję wykonywanych operacji. Wśród nich znajdziemy również niezłe darmowe systemy księgowe, takie jak działający w chmurze Invoicer.pl. Jest to oprogramowanie typu SaaS (Software as a Service), wygodne - bo nie wymagające instalacji na lokalnym komputerze. Invoicer.pl pozwala m.in. na fakturowanie online, prowadzenie Księgi Przychodów i Rozchodów, rozliczanie VAT i PIT oraz ewidencję wszelkich wpłat i zaliczek. Szczegóły dostępne na stronie www.invoicer.pl.

5. Pakiet biurowy: Libre Office

Trudno wyobrazić sobie firmowe stanowisko pracy bez solidnego pakietu biurowego. I choć od wielu lat w zasadzie standardem jest tutaj komercyjny Microsoft Office, w wielu przypadkach można go śmiało zastąpić darmowym Libre Office, udostępniającym wszystkie podstawowe narzędzia biurowe, jak edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny, kreator prezentacji czy bazę danych. Poszczególne aplikacje pakietu są kompatybilne z MS Office - tj. pozwalają na otwieranie i edycję plików w nim stworzonych. Niestety, dość często generuje to problemy (związane przede wszystkim z formatowaniem dokumentów), stąd Libre Office nie sprawdzi się w sytuacji, gdy często edytujemy pliki wspólnie z kimś, kto korzysta z MS Office. W pozostałych przypadkach Libre Office jest jak najbardziej godny polecenia. Można go pobrać ze strony pl.libreoffice.org.

6. Obróbka grafiki: GIMP

Najlepsza darmowa alternatywa dla Photoshopa, Paint Shop Pro i innych popularnych kombajnów graficznych. Dzięki rozwiniętej wersji bazowej i ciekawym dodatkom, GIMP bez problemu poradzi sobie z większością potrzeb młodej firmy, związanych z obróbką plików graficznych, zdjęć, przygotowaniem materiałów reklamowych itp. GIMP jest dostępny w polskiej wersji językowej - można go pobrać na stronie www.gimp.org.

7. Ochrona antywirusowa: Comodo Antivirus

W każdej firmie bezpieczeństwo danych to podstawa - na szczęście aby o nie zadbać, nie trzeba zbyt wiele wydawać. Na rynku istnieją bowiem dobre, darmowe programy antywirusowe dla firm, którym więcej miejsca poświęciłem w tym wpisie. Jednym z najlepszych rozwiązań tego typu jest Comodo Antivirus, dostępny do pobrania na stronie www.antivirus.comodo.com.

8. Zarządzanie projektami: 21pm.pl

Wiele firm pracuje (wewnętrznie bądź ze swoimi klientami) w trybie projektowym. Potrzebuje wówczas dobrego narzędzia do zarządzania projektami. Może być nim 21pm.pl - polska, darmowa platforma wspomagająca realizację projektów i obsługę zleceń. System działa w chmurze producenta, dzięki czemu posiadamy dostęp do własnych danych z dowolnego miejsca na świecie. Z programu mogą jednocześnie korzystać zarówno pracownicy firmy, jak i przedstawiciele jej klientów (w celu np. utworzenia zlecenia bądź monitorowania postępów prac nad projektem). Więcej o 21pm.pl pisałem tutaj.

9. Telekonferencje: GoToMeeting

Współcześnie, dzięki nowoczesnym rozwiązaniom IT, wiele spraw załatwia się zdalnie - również spotkania. Aby omówić kontrakt z klientem bądź przedyskutować projekt ze współpracownikiem mieszkającym na drugim końcu Polski, wystarczy połączyć się z nim przez internet. Bardzo dobrym i do tego darmowym narzędziem do telekonferencji jest GoToMeeting. Pozwala on na prowadzenie rozmów głosowych i wideo, a także udostępnianie własnego ekranu pozostałym uczestnikom spotkania. Więcej o systemie pisałem w tym artykule.

10. Firmowy komunikator: Slack

Podstawą dobrej współpracy w firmie jest komunikacja. Ta, oprócz spotkań i rozmów telefonicznych odbywa się często za pośrednictwem komputera - warto więc wyposażyć pracowników firmy w solidny komunikator. Pozwoli on na ich efektywne porozumiewanie się, a do tego spójne z punktu widzenia przedsiębiorstwa. Jednym z najpopularniejszych i najbardziej cenionych komunikatorów, które sprawdzają się w firmowych warunkach jest Slack - webowa platforma komunikacyjna, umożliwiająca prowadzenie rozmów prywatnych i grupowych, z zachowaniem ich historii. Dzięki udostępnionym przez producenta aplikacjom mobilnym i desktopowym, korzystanie ze Slacka jest bardzo proste i wygodne. Podstawą jest oczywiście slack.com, gdzie należy się zarejestrować się w usłudze.

Przeczytaj również:


  • Brak komentarzy
Dodaj komentarz


Piotr Rawski
Informatyk i ekonomista z kilkunastoletnim doświadczeniem w rozwoju i wdrażaniu systemów IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy. ⮕ kontakt i współpraca

Zapraszam również na mój nowy blog poświęcony zarządzaniu w IT:
⮕ piotrrawski.pl

Również na stronie: