Dobry produkt to w dzisiejszym biznesie stanowczo za mało. O sukcesie danej firmy najczęściej nie decyduje już jej oferta, a skuteczność działań marketingowych - również w internecie. Trudno dziwić się więc, że w ostatnich latach na znaczeniu zyskują rozwiązania typu marketing automation, czyli systemy informatyczne automatyzujące proces pozyskania klienta. I choć na rynku dominują narzędzia komercyjne, jak Marketo czy polski SALESmanago, istnieją również platformy darmowe. Najlepszą z nich jest Mautic - bezpłatny, opensource'owy system marketing automation. Sprawdźmy co potrafi.
{flike}
Czym jest i do czego służy marketing automation?
Marketing automation to, mówiąc najprościej, system informatyczny przeznaczony dla działów sprzedaży i marketingu, pozwalający na automatyczne i zaplanowane wykonywanie działań marketingowych (przede wszystkim tych mechanicznych, powtarzających się w określonej sytuacji), a także prowadzenia analiz tych działań.
Przykłady? Załóżmy, że prowadzimy stronę internetową, na której osadziliśmy formularz kontaktowy, wstępnie badający potrzeby klienta. Chcielibyśmy gromadzić informacje o wszystkich osobach, które uzupełniły nasz formularz, a przy okazji zapisać je na nasz newsletter. Dodatkowo, w zależności od tego, jak formularz został wypełniony, do części klientów powinien trafiać e-mail z naszą ofertą, do innych natomiast powinien zadzwonić nasz konsultant. Dobre narzędzia typu marketing automation nie będą miały najmniejszego problemu z realizacją takiego procesu - potrafią bowiem znacznie więcej.
Stosowanie platform marketing automation pozwala nie tylko znacząco zmniejszyć nakład pracy ludzkiej związanej z marketingiem, ale także zwiększyć jej skuteczność (człowiek podejmuje działania wobec odpowiednio wyselekcjonowanych leadów) i ograniczyć ryzyko popełnienia błędu (np. utraty potencjalnego klienta spowodowanej brakiem kontaktu przez pracownika).
Mautic - najlepszy darmowy system marketing automation
Mautic to nowy, opensource'owy system typu marketing automation, stworzony przez zespół Davida Hurley'a - wielkiego orędownika idei open source. Mimo że jest dostępny za darmo, jego szeroka funkcjonalność, elastyczność i jakość wykonania (objawiająca się m.in. w naprawdę przyjemnym dla oka i intuicyjnym interfejsie użytkownika) mogą pozytywnie zaskoczyć - stąd polecam Mautica wszystkim tym, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z marketing automation i chcieliby skutecznie zautomatyzować działania marketingowe w swojej firmie bez ponoszenia wielkich wydatków. Sprawdźmy czego możemy oczekiwać od Mautica, omawiając jego najważniejsze funkcje.
Gromadzenie informacji o leadach
Mautic umożliwia przechowywanie informacji o potencjalnych klientach trafiających do niego zarówno w sposób manualny (dane wprowadzane ręcznie), jak i automatyczny (np. w wyniku wypełnienia formularza, wizyty na stronie itp.). System pozwala na dostosowanie zestawu gromadzonych informacji do potrzeb firmy, poprzez możliwość zarządzania polami dostępnymi na formatce leada.
Scoring potencjalnych klientów
Wspomniałem wcześniej, że istotną zaletą marketing automation jest wstępne wartościowanie - selekcja potencjalnych klientów firmy. W Mauticu wartościowanie to odbywa się za pomocą tzw. scoringu, czyli punktów dodatnich bądź ujemnych automatycznie naliczanych leadowi w wyniku zajścia określonych zdarzeń (np. otrzymanie maila, przeczytanie go, wypełnienie ankiety, kliknięcie w link, pobranie materiałów itd.). Zasady naliczania scoringu są w Mauticu w pełni konfigurowalne - my sami decydujemy, kiedy i ile punktów ma zostać przyznane klientowi.
Masowa korespondencja mailowa (mass mailing)
Masowy mailing w dalszym ciągu odgrywa ogromną rolę w marketingu internetowym - i Mautic oczywiście pozwala na jego realizację. Umożliwia budowanie list odbiorców mailingu na podstawie złożonych, definiowalnych kryteriów opisujących zgromadzone w systemie leady (np. miasto X, wiek Y, płeć Z). Korespondencję masową możemy w Mauticu wysyłać na żądanie bądź automatycznie (również w ramach zdefiniowanych kampanii) - zgodnie z ustalonym harmonogramem. Kształt wysyłanych wiadomości jest oczywiście w pełni definiowalny dzięki wbudowanemu edytorowi szablonów.
Formularze i landing pages
Pozyskiwanie informacji o potencjalnych klientach odbywa się najczęściej za pomocą formularzy i landing pages (tj. stron internetowych, których zadaniem jest zainteresowanie odbiorcy i zgromadzenie jak największej ilości danych o nim) monitorowanych przez system marketing automation. Mautic umożliwia generowanie tego typu narzędzi, osadzanie ich na własnych witrynach, a następnie śledzenie ich skuteczności.
Materiały
Do narzędzi marketingowych należą również różnego rodzaju materiały udostępniane potencjalnym klientom, jak e-booki, White Papers, grafiki, zdjęcia, filmiki i inne. Mautic pozwala na ich ewidencję i wykorzystanie w ramach prowadzonych kampanii, a także monitorowanie ich skuteczności.
Kampanie marketingowe i workflowy
Kampanie marketingowe i workflowy to tak naprawdę podstawa marketing automation. Kampanią nazywamy zestaw działań marketingowych (mailing, udostępnienie określonych materiałów, zachęta do uzupełnienia formularza itp.) powiązanych ze sobą zdefiniowanymi regułami (np. wyślij mail z podziękowaniem i e-bookiem, gdy potencjalny klient wypełni formularz na stronie). W Mauticu mamy pełną swobodę definiowania kampanii i automatyzacji w ramach dostępnych typów działań w systemie.
Przyciąganie uwagi czytelników
Mautic wyposażono w narzędzie mPower Focus, umożliwiające zdefiniowanie dynamicznych elementów przyciągających uwagę czytelników na stronie internetowej (np. animowanych okienek popup bądź pasków informacyjnych wyświetlanych w określonych miejscach witryny po zaistnieniu wybranych okoliczności, takich jak dłuższy pobyt czytelnika na stronie, przewinięcie jej treści, czy próba porzucenia witryny). Celem wyświetlenia dynamicznych elementów może być, w zależności od potrzeb, prezentacja/wyróżnienie istotnego komunikatu, formularza zbierającego dane klientów bądź ważnego linka (np. ze stroną produktową). Oczywiście, system śledzi statystyki wyświetleń oraz kliknieć wyróżnionych elementów, dostarczając w ten sposób cennych danych analitycznych.
Raporty
Wspominałem wcześniej, że Mautic pozwala na monitorowanie skuteczności prowadzonych w nim działań marketingowych. Służy do tego dedykowany moduł raportowy. Dzięki niemu możliwe jest porównanie efektywności np. poszczególnych landing pages i, w razie potrzeby, dokonanie korekty w ramach realizowanych kampanii.
Integracje
Mautic to system opensource'owy - to znaczy, że jego kod źródłowy jest ogólnodostępny. Dodatkowo, system jest wyposażony w API. Dzięki temu, Mautic bardzo łatwo integruje się z innymi narzędziami informatycznymi. Mimo młodości systemu, na rynku już teraz funkcjonuje spora liczba integratorów - m.in. z rozwiązaniami CRM czy sieciami społecznościowymi.
Jak zacząć korzystać z Mautica?
Mautic jest systemem webowym, tj. jest obsługiwany przez przeglądarkę internetową. Można go bezpłatnie pobrać ze strony Mautic.org i zainstalować na własnym serwerze bądź skorzystać z hostingu producenta. Co ciekawe, ten ostatni jest dostępny również w wariancie darmowym (w pełni funkcjonalnym - ograniczenia dotyczą jedynie liczby użytkowników i liczby wysyłanych maili), dzięki czemu z systemu można zacząć korzystać w zasadzie od zaraz, bez konieczności ponoszenia jakichkolwiek kosztów.
Chociaż na chwilę obecną Mautic w zasadzie nie posiada polskiej wersji językowej, jego obsługa jest naprawdę prosta. Stawianie pierwszych kroków z systemem z pewnością ułatwi dokumentacja udostępniana przez producenta, filmiki instruktażowe zamieszczone na jego kanale YouTube, a także dynamicznie rozwijająca się społeczność użytkowników. Polecam!
Komentarze (2)