System CRM to oprogramowanie, które przyda się w każdej firmie. Sięgają po nie zarówno wielkie korporacje, przedsiębiorstwa z sektora MŚP, jak i kilkuosobowe startupy. Ich potrzeby oraz możliwości (m.in. finansowe czy organizacyjne) diametralnie się różnią - niewielkie firmy nie są w stanie ani wdrożyć, ani też wykorzystać pełni możliwości najlepszych systemów CRM.
Na szczęście dostawcy aplikacji zdają sobie z tego sprawę: na rynku oprogramowania biznesowego poza rozwiązaniami enterprise znajdziemy również wiele bardzo tanich (bądź darmowych), prostych rozwiązań CRM, niewymagających skomplikowanego wdrożenia i własnej infrastruktury IT, bo dostępnych w chmurze producenta. W dzisiejszym artykule prezentuję najlepsze spośród online'owych systemów CRM skrojonych pod niewielkie potrzeby.
{flike}
Dlaczego nie CRM enterprise?
Czy małe firmy nie mogą korzystać z najbardziej renomowanych rozwiązań CRM na rynku? Mogą, jednak możliwości wyboru są tutaj ograniczone. Niektórzy producenci oprogramowania CRM klasy enterprise, tacy jak np. Salesforce, dostosowali bowiem swoją politykę cenową i licencyjną do potrzeb niewielkich przedsiębiorców (możliwość zakupu pojedynczej licencji), inni natomiast nie - stosując np. próg zakupu licencji na określoną liczbę stanowisk (np. 10).
Generalnie jednak renomowane narzędzia są po prostu drogie - zarówno we wdrożeniu, jak i eksploatacji (np. dodatkowe konsultacje i inne usługi). Wynika to zarówno z szerokiej funkcjonalności (której zazwyczaj nie potrzebujemy), jak i siły marki. I o ile poniesienie dużych wydatków w sytuacji, gdy potrzeby naszej firmy są rozległe i nietypowe, a dane rozwiązanie jest w stanie im sprostać, sięgnięcie po nie jest uzasadnione. W przeciwnym wypadku, gdy nie jesteśmy pewni naszych potrzeb i chcielibyśmy zacząć od czegoś niewielkiego, prostego w obsłudze, posiadającego typową funkcjonalność CRM, a w dodatku niedrogiego - sięgnijmy po rozwiązanie chmurowe.
Funkcjonalność wielu z zaprezentowanych poniżej systemów wzrasta wraz z aktywacją kolejnych modułów - jeśli wiec oczekiwania naszej firmy wzrosną, wybrane rozwiązanie najprawdopodobniej w dalszym ciągu będzie dla nas odpowiednie. Wszystkie aplikacje udostępniają natomiast plan darmowy, w ramach którego możemy z nich korzystać bez jakichkolwiek opłat.
O tym kiedy warto sięgnąć po rozwiązanie chmurowe pisałem tutaj. Natomiast tutaj przedstawiłem informacje jak upewnić się czy oprogramowanie w chmurze jest bezpieczne.
Najlepsze online'owe systemy CRM dla małej firmy
Sugester
Na stronie internetowej Sugestera - przeglądarkowego systemu CRM, uwagę przykuwają ciekawe referencje (m.in. Home.pl, Carrefour, Onet.pl, PZU, Lays i wiele innych znanych firm). Rozwiązaniem warto zainteresować się jednak nie tylko ze względu na nie - Sugester jest aplikacją wyposażoną w szereg ciekawych funkcji znacznie usprawniających codzienną pracę (np. integracja z bazą GUS, dzięki której system sam uzupełni dane naszego kontrahenta po wprowadzeniu jego NIPu). Jest przy tym oprogramowaniem stosunkowo prostym w obsłudze (niepotrzebne funkcje można deaktywować) i dostępnym w języku polskim (choć niestety gdzieniegdzie rażą anglojęzyczne etykiety). Systemu CRM Sugester można wypróbować bezpłatnie w ramach jego planu darmowego.
Damnlist
Trudno wyobrazić sobie prostsze rozwiązanie o funkcjach CRM niż Damnlist. W podstawowej (darmowej) wersji jest to jedynie lista klientów, niewiele różniąca się od arkusza Excel, choć oczywiście dostosowana pod kątem obsługi kontrahentów. Strukturą listy możemy bardzo łatwo zarządzać, dodając bądź usuwając wybrane pola. Po uporządkowaniu bazy klientów naszej firmy możemy zainteresować się dodatkowymi rozwiązaniami dostępnymi w Damlist, jak kalendarz, aktywności handlowe (notatki) czy pliki. Wadą programu jest brak polskiej wersji językowej.
CRMCube
CRMCube wyposażono w wiele "chwytliwych" funkcji, jak zarządzanie flotą pojazdów (wraz z ewidencją kilometrówki), obsługa przesyłek pocztowych czy rozliczanie prowizji sprzedawców - warto jednak mieć świadomość, że nie są one dostępne w planach darmowych aplikacji. Oprócz nich system udostępnia typowe rozwiązania wspierające obsługę klientów i zarządzanie sprzedażą (m.in. moduł fakturowania).
miniCRM
Na stronie głównej miniCRM, podobnie jak w przypadku Sugestera znajdziemy referencje od zadowolonych użytkowników systemu. Wśród nich próżno szukać jednak dużych, znanych marek. Nie jest to jednak zarzut - skoro producent deklaruje, że grupą docelową jego rozwiązania są małe firmy. Funkcjonalność systemu powinna je zadowolić - nie jest nadmiernie rozdmuchana i typowo CRMowa (baza klientów i tematów sprzedażowych oraz aktywności handlowe). Ciekawą funkcją znaną z "dużych" systemów CRM jest e-mail archiwizujący - wysłanie wiadomości do klienta oraz na dedykowany adres e-mail skutkuje zapisaniem tej wiadomości w systemie CRM w formie notatki powiązanej z klientem. miniCRM można wypróbować za darmo, jednak aby z niego korzystać trzeba wykupić jeden z dostępnych pakietów.
Funella
Funkcjonalnie Funella bardzo przypomina miniCRM, podobnie prezentuje się też jej model biznesowy (darmowe testy systemu, brak bezpłatnej wersji). Wyróżnić ją można za rozwiązanie do fakturowania, wbudowany klient poczty (dostępne skrzynki współdzielone) oraz konfigurowalny kokpit użytkownika.
CRMVision
CRMVision kusi dodatkowymi usługami - bezpłatnym zasileniem systemu danymi klienta, a także możliwością wykonania dodatkowych funkcji na życzenie. W większości przypadków standardowe rozwiązania aplikacji wystarczą - funkcjonalność CRMVision jest bowiem szeroka, jak na CRM online. Poza typowymi funkcjami CRM, integruje się on z popularnym SMSapi (umożliwiając komunikację z klientami i pracownikami za pośrednictwem kanału SMS), telefonią VoIP, bazą danych GUS, kalendarzami internetowymi i klientami poczty e-mail. Do tego jest w 100% produktem polskim. CRMVision można wypróbować za darmo, jednak aby z niego korzystać trzeba wykupić jeden z dostępnych pakietów.
Egito
CRM to jedynie część funkcjonalności Egito - systemu promowanego jako rozwiązanie do kompleksowej obsługi firmy. Można w nim znaleźć również rozwiązanie do masowej wysyłki e-mail (marketing), fakturowania i ewidencji płatności, przyjmowania zamówień czy obsługi magazynu. Aplikacja udostępnia ponadto mapy, jako wygodny sposób prezentacji klientów.
Komentarze (9)