Systemy CRM

System CRM to narzędzie wspierające filozofię Customer Relationship Management - zarządzanie relacjami z klientami

O systemach CRM wiele się mówi i pisze, jednak nie zawsze tylko i wyłącznie prawdę. Zastosowanie oprogramowania tej klasy w biznesie jest bowiem bardzo szerokie - często wspiera ono firmowe procesy rekrutacyjne, obieg dokumentów oraz wiele innych obszarów - niekoniecznie bezpośrednio związanych z ideą CRM. W takim razie: co to jest system CRM i jakie są jego rodzaje? Odpowiedź poniżej - oczywiście na przykładach.

Aura Business

Wdrożenie oprogramowania do zarządzania relacjami z klientami bardzo często rozpoczynamy od poszukiwania najlepszego dostępnego systemu CRM. Jeszcze kilka lat temu takie podejście wydawało się słuszne - dobrych narzędzi mieliśmy na rynku niewiele, a wybór jednego z renomowanych rozwiązań zwiększał szansę powodzenia projektu.

Obecnie rynek systemów CRM jest ogromny, a większość z nich oferuje zbliżoną funkcjonalność. Dotyczy to nie tylko prostych, online'owych rozwiązań dla niewielkiego biznesu. Również w sektorze Enterprise każdego roku powstają nowe, bardzo solidne narzędzia (także w Polsce), które z powodzeniem mogą rywalizować użytecznością z najpopularniejszymi markami, jak Salesforce.com, Microsoft Dynamics czy SAP. Niekiedy je nawet prześcigając.

Przykładem takiego rozwiązania jest polski Aura Business - sprawdźmy jak radzi sobie w porównaniu z najpopularniejszymi systemami CRM na rynku

Gamifikacja CRM

Nieco ponad półtora roku temu po raz pierwszy pisałem o gamifikacji w rozwiązaniach informatycznych dla biznesu, podejściu w tamtym czasie stosunkowo świeżym i nieodkrytym, przynajmniej w Polsce. Od roku 2015 sporo się jednak zmieniło - wielu producentów oprogramowania dla firm, zwłaszcza klasy CRM, wzbogaciło swoje rozwiązania o elementy grywalizacji, reklamując je jako narzędzia szczególnie przyjazne użytkownikowi.

Czy wybierając system CRM rzeczywiście warto kierować swoją uwagę ku tym rozwiązaniom, które wspierają filozofię gamifikacji? Czy nasi pracownicy takie rozwiązania docenią? Które elementy gamifikacji można uznać za wartościowe, a które to jedynie "chwyt marketingowy"? Na te pytania postaram odpowiedzieć się poniżej.

Tablica Kanban to wygodny sposób na obsługę tematów handlowych w firmie

Wielu handlowców nie mających doświadczenia z systemami CRM (ja też nie wiem jak to możliwe) żyje w przeświadczeniu, że wdrożenie narzędzia tego typu rozwiąże wszelkie problemy sprzedażowe ich firmy, a przynajmniej znacznie uporządkuje ich pracę. Zderzenie z rzeczywistością bywa jednak brutalne - okazuje się bowiem, że system CRM owszem, pomoże to wszystko osiągnąć, ale nie za darmo. Ceną jest systematyczność korzystania z aplikacji i uzupełniania jej danymi.

Mimo że cena ta nie jest wysoka (wszak po to nam system aby się nim na co dzień posługiwać - to logiczne, że tylko wtedy pomoże nam w pracy), niektórzy sprzedawcy szybko rezygnują z CRMa, tłumacząc się brakiem czasu na bieżącą aktualizację informacji. Jednak prawdziwą przyczyną jest raczej ich lenistwo, któremu na szczęście można zaradzić. Jedną z metod jest zastosowanie tablicy kanbanowej - wizualnej formy prezentacji realizowanych tematów sprzedażowych.


  • Systemy CRM niedziela, 19, marzec 2017

    Posiadasz system CRM, który jednak nie przynosi Twojej firmie spodziewanych korzyści? Oprogramowanie zamiast porządkować i usprawniać twoją pracę sprawia, że masz jeszcze więcej...

  • Systemy CRM sobota, 02, listopad 2013

    Czym są systemy CRM i dlaczego ich stosowanie zawsze pozytywnie wpływa na działania handlowe firmy? Otóż CRM (skrót od angielskiego pojęcia Consumer Relationship Management) to systemy...

  • Systemy CRM sobota, 03, grudzień 2016

    W przeciwieństwie do CRM, termin SFA nie jest w Polsce dobrze znany. Mgliste, aczkolwiek bardzo chwytliwe marketingowo pojęcie Sales Force Automation bywa wykorzystywane przez niektórych...

  • Systemy CRM piątek, 06, styczeń 2017

    Wbrew pozorom, na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat systemy informatyczne dla biznesu nie zmieniły się tak bardzo. Podobnie jak pod koniec lat '90, tak i teraz pozwalają one na gromadzenie,...



Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Zapraszam również na mój nowy blog: piotrrawski.pl

Również na stronie:

  • Narzędzia pracy grupowej czwartek, 21, listopad 2013

    Jeszcze dekadę temu praca zespołowa w typowym biurze była w zasadzie niemożliwa. Ze względu na brak odpowiednich narzędzi, desygnowany do wykonania danego zadania zespół nie mógł pracować...

  • Systemy HR sobota, 21, kwiecień 2018

    Proces Zarządzania przez Cele (MbO – Management by Objectives) mimo, że de facto kończy się oceną realizacji celów, różni się od Oceny Kompetencji, czy też Oceny Efektywności...

  • Zarządzanie projektami i zasobami sobota, 12, kwiecień 2014

    Każdy z nas z pewnością nie raz miał wrażenie, jakby czas w pracy biegł szybciej - bo choć staramy się sumiennie wykonywać swoje obowiązki, na wszystkie nigdy go nie wystarcza. Ponadto, są...