Na rynku oprogramowania typu CRM jest na pęczki. Opensource'owych systemów CRM, czyli takich, które możemy swobodnie rozwijać i które dostępne są za darmo, tak wiele już nie ma. Mimo to, stając przed wyborem docelowego rozwiązania dla naszej firmy, wariantów i tak wydaje się być zbyt wiele. Z pewnością pomoże nasza lista 10 najlepszych darmowych systemów CRM, której pierwszą część można znaleźć tutaj. Poniżej druga piątka zestawienia.

Zachęcamy do zapoznania się z pierwszą częścią zestawienia najlepszych darmowych systemów CRM.

6. SuiteCRM

Gdyby SuiteCRM ukazał się kilka miesięcy wcześniej, zapewne znalazłby się w pierwszej piątce, a nawet pierwszej trójce zestawienia. System ten to bardzo mody twór, stworzony na bazie SugarCRM Community Edition oraz dostępnych dla niego rozszerzeń, przez grupę partnerów SugarCRM (niezadowolonych polityką producenta, skupiającą się przede wszystkim na wersjach komercyjnych).

SuiteCRM udostępnia większość funkcjonalności, jakich można oczekiwać od systemu CRM - aczkolwiek spora ich część wymaga jeszcze dopracowania (m.in. manager workflow czy moduł raportowy). W chwili obecnej producent zbiera dotacje na dalszy rozwój systemu - stąd krótki jak dotąd żywot SuiteCRM stoi pod znakiem zapytania. Więcej miejsca SuiteCRM poświęciliśmy w artykule: SuiteCRM - najlepszy darmowy system CRM?

Przydatne linki:

 
Zalety: Wady:
  • szeroka funkcjonalność, wykraczająca poza standardowe możliwości konkurencyjnych systemów
  • kompatybilność z rozszerzeniami stworzonymi dla SugarCRM Community Edition
  • system oparty na stabilnej architekturze SugarCRM
  • ambitne plany rozwoju przez producenta
  • system młody - brak społeczności użytkowników i sprawdzonych informacji o skutecznych wdrożeniach
  • przestarzały layout
  • mimo ambitnych planów producenta, niepewność przyszłości projektu
  • część funkcjonalności obejmuje bardzo podstawowy zakres - np. manager workflow czy moduł raportowy oferują znacznie mniejsze możliwości niż chociażby analogiczne moduły komercyjnej wersji SugarCRM

 


7. OpenCRX

System reklamujący się jako najlepszy prawdziwie opensource'owy (tj. rzeczywiście w pełni otwarty, wolny i darmowy) produkt CRM. Plany producenta są ambitne - system rozwijany jest bowiem w kierunku ERP (zaawansowane zarządzanie magazynem). Oprogramowanie samo w sobie na pewno jest warte uwagi - posiada duże możliwości konfiguracyjne, aczkolwiek interfejs i sposób jego obsługi odstrasza. Mimo że OpenCRX teoretycznie posiada polską wersję językową, zupełnie nie nadaje się ona do użytku (z pewnością nie tłumaczone przez Polaków).

Przydatne linki:

 
Zalety: Wady:
  • spore możliwości konfiguracyjne
  • nieustanny rozwój i ambitne plany producenta
  • niezłej jakości dokumentacja
  • nieintuicyjna obsługa
  • bezużyteczna polska wersja językowa

 


8. EPESI

Jeśli szukasz systemu intuicyjnego, prostego w użyciu, ergonomicznego, o podstawowej funkcjonalności CRM - EPESI z pewnością Ci się spodoba. System jest bardzo przyjazny użytkownikowi i oferuje funkcjonalność umożliwiającą budowanie bazy firm i kontaktów, a następnie efektywne zarządzanie aktywnościami handlowymi (zadania, spotkania, rozmowy tel., shoutbox). Możliwości EPESI można oczywiście rozszerzać - w internecie dostępne są zarówno darmowe, jak i komercyjne dodatki (m.in. zarządzanie sprzedażą czy magazynem).

Przydatne linki:

 
Zalety: Wady:
  • intuicyjna obsługa
  • nowoczesny, ergonomiczny interfejs
  • ukierunkowanie na podstawową funkcjonalność CRM
  • dostępność dodatków (darmowych i komercyjnych), rozszerzających funkcjonalność EPESI
  • niewielkie możliwości konfiguracyjne

 


9. MyITCRM

Poza uniwersalnymi systemami CRM, na rynku można znaleźć narzędzia w pewnym stopniu wyspecjalizowane. Jednym z nich jest MyITCRM - system przeznaczony do obsługi biznesu związanego z usługami serwisowymi i naprawczymi. Umożliwia ewidencjonowanie zgłoszeń, płatności, faktur (niestety niedostosowanych do polskiego prawa), wyświetla również lokalizacje klientów na mapie Google.

Przydatne linki:

 
Zalety: Wady:
  • zadowalająca funkcjonalność dla firm świadczących usługi serwisowe
  • bardzo przeciętny interfejs
  • brak polskiej wersji językowej
  • faktury niedostosowane do polskiego prawa

 


10. X2CRM

X2CRM to system, który oferuje ciekawą funkcjonalność (m.in. możliwość graficznego modelowania procesów biznesowych - a zarazem automatyzacji systemu), jednak wyłącznie w wersjach komercyjnych. Edycja darmowa nie wyróżnia się niczym szczególnym względem innych, zaprezentowanych wcześniej systemów CRM.

Przydatne linki:

 
Zalety: Wady:
  • przejrzysty interfejs
  • brak polskiej wersji językowej
  • przeciętna funkcjonalność wersji darmowej

Przeczytaj również:


  • Brak komentarzy
Dodaj komentarz

Monitorowanie firmowej strony WWW - dlaczego jest konieczne?
Monitoring strony internetowej to usługa, która kosztuje bardzo niewiele (bądź wcale), a może uchronić naszą firmę przed ogromnymi stratami.... Czytaj więcej...
Jak samodzielnie stworzyć firmową stronę WWW?
Ofert na wykonanie strony internetowej można znaleźć w sieci całe mnóstwo. Większość z nich wydaje się być całkiem przystępna - własną... Czytaj więcej...
Zarządzanie zespołem rozproszonym - wyzwania i dobre praktyki
Zarządzanie zespołem już z definicji nie jest łatwe. Każdy z nas ma bowiem inny charakter, potrzeby, styl pracy, przyzwyczajenia. Rolą managera... Czytaj więcej...
Umowa serwisowa - jaka zapewni spokojną eksploatację oprogramowania?
Bez zagwarantowanej opieki serwisowej wdrożenie jakiegokolwiek oprogramowania nie ma prawa się udać. Pomimo przeprowadzonych testów, błędy... Czytaj więcej...
Dobry system do oceny kompetencji pracowników, czyli jaki?
Ocena kompetencji? Nic prostszego, klikamy w arkusz, wyświetla się wynik i koniec. Niestety, w zarządzaniu zasobami ludzkimi podstawowym... Czytaj więcej...


Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

SuiteCRM - najlepszy darmowy system CRM?
Pod koniec 2013 roku na rynku systemów CRM (do zarządzania relacjami z klientami) pojawił się nowy gracz - SuiteCRM, który zamierza napsuć... Czytaj więcej...
eDokumenty - sposób na efektywną organizację pracy w firmie
Według moich obserwacji, większość problemów organizacyjnych polskich przedsiębiorstw dotyczy dwóch obszarów: firmowej komunikacji... Czytaj więcej...
Dobry system CRM, czyli jaki? (poradnik - część II: Sprzedaż)
Dobry system CRM to coś więcej niż prosta baza klientów czy rejestr prowadzonych z nimi rozmów telefonicznych. Jako, że CRM to podstawowe... Czytaj więcej...
Jak efektywnie zarządzać sprzedażą w SugarCRM?
Jeśli zastanawiasz się jak efektywnie zarządzać procesami sprzedażowymi w swojej firmie, 27 października 2015 roku koniecznie odwiedź Centrum... Czytaj więcej...
Systemy, aplikacje i usługi informatyczne, z których korzystam na co dzień
W Waszych mailach często pytacie mnie o godne polecenia oprogramowanie, najchętniej takie, z którego sam korzystam. Postanowiłem więc... Czytaj więcej...