Na rynku oprogramowania typu CRM jest na pęczki. Opensource'owych systemów CRM, czyli takich, które możemy swobodnie rozwijać i które dostępne są za darmo, tak wiele już nie ma. Mimo to, stając przed wyborem docelowego rozwiązania dla naszej firmy, wariantów i tak wydaje się być zbyt wiele. Z pewnością pomoże nasza lista 10 najlepszych darmowych systemów CRM, której pierwszą część można znaleźć tutaj. Poniżej druga piątka zestawienia.

Zachęcamy do zapoznania się z pierwszą częścią zestawienia najlepszych darmowych systemów CRM.

6. SuiteCRM

Gdyby SuiteCRM ukazał się kilka miesięcy wcześniej, zapewne znalazłby się w pierwszej piątce, a nawet pierwszej trójce zestawienia. System ten to bardzo mody twór, stworzony na bazie SugarCRM Community Edition oraz dostępnych dla niego rozszerzeń, przez grupę partnerów SugarCRM (niezadowolonych polityką producenta, skupiającą się przede wszystkim na wersjach komercyjnych).

SuiteCRM udostępnia większość funkcjonalności, jakich można oczekiwać od systemu CRM - aczkolwiek spora ich część wymaga jeszcze dopracowania (m.in. manager workflow czy moduł raportowy). W chwili obecnej producent zbiera dotacje na dalszy rozwój systemu - stąd krótki jak dotąd żywot SuiteCRM stoi pod znakiem zapytania. Więcej miejsca SuiteCRM poświęciliśmy w artykule: SuiteCRM - najlepszy darmowy system CRM?

Przydatne linki:

 
Zalety: Wady:
  • szeroka funkcjonalność, wykraczająca poza standardowe możliwości konkurencyjnych systemów
  • kompatybilność z rozszerzeniami stworzonymi dla SugarCRM Community Edition
  • system oparty na stabilnej architekturze SugarCRM
  • ambitne plany rozwoju przez producenta
  • system młody - brak społeczności użytkowników i sprawdzonych informacji o skutecznych wdrożeniach
  • przestarzały layout
  • mimo ambitnych planów producenta, niepewność przyszłości projektu
  • część funkcjonalności obejmuje bardzo podstawowy zakres - np. manager workflow czy moduł raportowy oferują znacznie mniejsze możliwości niż chociażby analogiczne moduły komercyjnej wersji SugarCRM

 


7. OpenCRX

System reklamujący się jako najlepszy prawdziwie opensource'owy (tj. rzeczywiście w pełni otwarty, wolny i darmowy) produkt CRM. Plany producenta są ambitne - system rozwijany jest bowiem w kierunku ERP (zaawansowane zarządzanie magazynem). Oprogramowanie samo w sobie na pewno jest warte uwagi - posiada duże możliwości konfiguracyjne, aczkolwiek interfejs i sposób jego obsługi odstrasza. Mimo że OpenCRX teoretycznie posiada polską wersję językową, zupełnie nie nadaje się ona do użytku (z pewnością nie tłumaczone przez Polaków).

Przydatne linki:

 
Zalety: Wady:
  • spore możliwości konfiguracyjne
  • nieustanny rozwój i ambitne plany producenta
  • niezłej jakości dokumentacja
  • nieintuicyjna obsługa
  • bezużyteczna polska wersja językowa

 


8. EPESI

Jeśli szukasz systemu intuicyjnego, prostego w użyciu, ergonomicznego, o podstawowej funkcjonalności CRM - EPESI z pewnością Ci się spodoba. System jest bardzo przyjazny użytkownikowi i oferuje funkcjonalność umożliwiającą budowanie bazy firm i kontaktów, a następnie efektywne zarządzanie aktywnościami handlowymi (zadania, spotkania, rozmowy tel., shoutbox). Możliwości EPESI można oczywiście rozszerzać - w internecie dostępne są zarówno darmowe, jak i komercyjne dodatki (m.in. zarządzanie sprzedażą czy magazynem).

Przydatne linki:

 
Zalety: Wady:
  • intuicyjna obsługa
  • nowoczesny, ergonomiczny interfejs
  • ukierunkowanie na podstawową funkcjonalność CRM
  • dostępność dodatków (darmowych i komercyjnych), rozszerzających funkcjonalność EPESI
  • niewielkie możliwości konfiguracyjne

 


9. MyITCRM

Poza uniwersalnymi systemami CRM, na rynku można znaleźć narzędzia w pewnym stopniu wyspecjalizowane. Jednym z nich jest MyITCRM - system przeznaczony do obsługi biznesu związanego z usługami serwisowymi i naprawczymi. Umożliwia ewidencjonowanie zgłoszeń, płatności, faktur (niestety niedostosowanych do polskiego prawa), wyświetla również lokalizacje klientów na mapie Google.

Przydatne linki:

 
Zalety: Wady:
  • zadowalająca funkcjonalność dla firm świadczących usługi serwisowe
  • bardzo przeciętny interfejs
  • brak polskiej wersji językowej
  • faktury niedostosowane do polskiego prawa

 


10. X2CRM

X2CRM to system, który oferuje ciekawą funkcjonalność (m.in. możliwość graficznego modelowania procesów biznesowych - a zarazem automatyzacji systemu), jednak wyłącznie w wersjach komercyjnych. Edycja darmowa nie wyróżnia się niczym szczególnym względem innych, zaprezentowanych wcześniej systemów CRM.

Przydatne linki:

 
Zalety: Wady:
  • przejrzysty interfejs
  • brak polskiej wersji językowej
  • przeciętna funkcjonalność wersji darmowej

Przeczytaj również:


  • Brak komentarzy
Dodaj komentarz
Dekalog użytkownika systemu CRM
Posiadasz system CRM, który jednak nie przynosi Twojej firmie spodziewanych korzyści? Oprogramowanie zamiast porządkować i usprawniać twoją... Czytaj więcej...
Sztuczna inteligencja w systemach CRM - w czym wyręczy nas w 2017 roku?
Wbrew pozorom, na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat systemy informatyczne dla biznesu nie zmieniły się tak bardzo. Podobnie jak pod koniec lat... Czytaj więcej...
CRM czy SFA? Do czego służą systemy Sales Force Automation?
W przeciwieństwie do CRM, termin SFA nie jest w Polsce dobrze znany. Mgliste, aczkolwiek bardzo chwytliwe marketingowo pojęcie Sales Force... Czytaj więcej...


Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Dobry system CRM, czyli jaki? (poradnik - część I: Poczta e-mail)
W internecie (również na łamach mojego bloga) można znaleźć masę rankingów i zestawień najlepszych systemów CRM. Mimo że często są to... Czytaj więcej...
vTiger CRM: 3 funkcje, których na pewno nie użyjesz
vTiger w wersji 6.0 to CRM o bodaj największej funkcjonalności spośród wszystkich dostępnych na rynku darmowych systemów do zarządzania... Czytaj więcej...
Dekalog użytkownika systemu CRM
Posiadasz system CRM, który jednak nie przynosi Twojej firmie spodziewanych korzyści? Oprogramowanie zamiast porządkować i usprawniać twoją... Czytaj więcej...
Dobry system CRM, czyli jaki? (poradnik - część II: Sprzedaż)
Dobry system CRM to coś więcej niż prosta baza klientów czy rejestr prowadzonych z nimi rozmów telefonicznych. Jako, że CRM to podstawowe... Czytaj więcej...
Darmowy sposób na efektywną bazę klientów
Każda firma gromadzi informacje o swoich klientach - nie każda robi to jednak w sposób efektywny i bezpieczny. W dzisiejszym artykule pokażę jak... Czytaj więcej...