Pod koniec 2013 roku na rynku systemów CRM (do zarządzania relacjami z klientami) pojawił się nowy gracz - SuiteCRM, który zamierza napsuć sporo krwi producentom najpopularniejszych obecnie rozwiązań tej klasy - zarówno o otwartym, jak i zamkniętym kodzie źródłowym. I pomimo niewielkiego, jak na razie, udziału w rynku już wkrótce może mu się to udać - SuiteCRM jest bowiem oprogramowaniem w 100% darmowym, a do tego oferującym bardzo duże możliwości oraz - co istotne - perspektywę dalszego rozwoju.

SuiteCRM - podstawowe informacje

SuiteCRM nie jest rozwiązaniem autorskim, ale pochodną najpopularniejszego w tej chwili systemu CRM typu open source - SugarCRM (po którym SuiteCRM odziedziczył najważniejszą zaletę - stabilny trzon, będący wynikiem codziennego stosowania SugarCRM przez setki tysięcy użytkowników na całym świecie). Pierwsza oficjalna wersja SuiteCRM, oznaczona numerem 7, ukazała się 21 października 2013 roku. Dlaczego akurat 7.0? A no dlatego, że za jej podstawę posłużył SugarCRM Community Edition 6.5, za którego naturalnego następcę twórcy SuiteCRM uznali właśnie swój system (co nie jest zupełnie oderwane od rzeczywistości - wszak producent SugarCRM jakiś czas temu ogłosił zawieszenie - nie wiadomo na jak długo - prac nad rozwojem ogólnodostępnej wersji swojego produktu, skupiając się na jego edycjach komercyjnych).

System SuiteCRM z założenia ma być darmową, opensource'ową alternatywą dla płatnych wersji SugarCRM oraz innych wiodących rozwiązań tego typu, jak Salesforce czy Microsoft Dynamics. Pierwszym poczynionym przez twórców krokiem w tym kierunku było odświeżenie layoutu systemu w stosunku do SugarCRM CE (SuiteCRM bardzo przypomina edycję Professional SugarCRM w wersji 6.5) oraz wzbogacenie go o dodatkowe funkcjonalności (polegające na instalacji wybranych darmowych dodatków dla SugarCRM CE).

Co ciekawe, jako nieformalny następca SugarCRM CE 6.5, SuiteCRM jest kompatybilny z większością rozszerzeń stworzonych dla pierwszego z wymienionych systemów. Oznacza to, że ze SuiteCRM będzie współpracował np. stworzony dla SugarCRMa plugin do MS Outlooka, Thunderbirda bądź dowolny inny dodatek (przynajmniej z założenia).

Funkcjonalność SuiteCRM

Zgodnie z informacjami na oficjalnej stronie SuiteCRM, system oferuje zaprezentowane poniżej funkcjonalności. Na tej samej witrynie (a konkretnie tutaj) można znaleźć porównanie standardowych możliwości systemu z produktami konkurencyjnymi (SugarCRM Professional, Salesforce Professional, Microsoft Dynamics).

  • Accounts - zarządzanie klientami,
  • Contacts - zarządzanie kontaktami,
  • Calendar - kalendarz,
  • Opportunities - zarządzanie szansami sprzedaży,
  • Documents - ewidencjonowanie dokumentów i plików,
  • Quotes - ewidencjonowanie i wystawianie ofert,
  • Cases - rejestracja zgłoszeń klientów,
  • Leads - zarządzanie potencjalnymi klientami,
  • Campaigns - sterowanie kampaniami marketingowymi,
  • E-mails - wewnętrzny klient poczty e-mail,
  • Projects - zarządzanie projektami,
  • Calls - ewidencjonowanie rozmów telefonicznych,
  • Meetings - ewidencjonowanie spotkań,
  • Tasks - ewidencjonowanie zadań,
  • Notes - zarządzanie notatkami i plikami,
  • Targets - zarządzanie odbiorcami kampanii marketingowych,
  • Contracts - ewidencjonowanie umów,
  • Invoices - wystawianie i ewidencja faktur sprzedażowych,
  • PDF Templates - tworzenie i edycja szablonów PDF (m.in. ofert i faktur),
  • Products - katalog produktów,
  • Workflow - kreator automatyzacji,
  • Maps - integracja z Google Maps,
  • Events - zarządzanie wydarzeniami,
  • Reports - kreator raportów,
  • Security Groups - zaawansowane zarządzanie uprawnieniami użytkowników.

SuiteCRM - opinia

SuiteCRM to nowy, niezweryfikowany przez rynek projekt, po którym tak naprawdę nie wiadomo czego się spodziewać - nie wiadomo czy (według zapewnień twórców, jak najbardziej) i w jakim kierunku będzie się rozwijał w kolejnych latach. Na dzień dzisiejszy, stanowi on jednak bardzo ciekawe rozwiązanie dla tych, którzy są zainteresowani w miarę kompletnym narzędziem CRM, a nie dysponują budżetem na zakup produktów komercyjnych (Salesforce, Dynamics) bądź odpowiednie dostosowanie / udoskonalenie systemów otwartych (jak SugarCRM CE czy vTiger). Bo choć porównanie funkcjonalności poszczególnych systemów na stronie SuiteCRM jest jedynie hasłowe i zupełnie nie odzwierciedla jakości każdej z nich, system ten wydaje się być obecnie najbardziej kompletnym rozwiązaniem spośród wiodących produktów wolnych od opłat licencyjnych (SugarCRM CE, vTiger). Niemniej jednak, do doskonałości wiele mu jeszcze brakuje - chociażby polskiej wersji językowej (system można częściowo spolszczyć instalując język polski SugarCRM CE 6.5).

Skąd pobrać SuiteCRM?

Z wersją demonstracyjną SuiteCRM można zapoznać się tutaj (wymagana rejestracja). Jego pełną wersję można natomiast pobrać, oczywiście za darmo, stąd.

Przeczytaj również:


Dodaj komentarz
Gamifikacja CRM - chwyt marketingowy czy świetny sposób na zaangażowanie pracowników?
Nieco ponad półtora roku temu po raz pierwszy pisałem o gamifikacji w rozwiązaniach informatycznych dla biznesu, podejściu w tamtym czasie... Czytaj więcej...
CRM dla leniwych: Kanban w dziale sprzedaży
Wielu handlowców nie mających doświadczenia z systemami CRM (ja też nie wiem jak to możliwe) żyje w przeświadczeniu, że wdrożenie narzędzia... Czytaj więcej...
Dekalog użytkownika systemu CRM
Posiadasz system CRM, który jednak nie przynosi Twojej firmie spodziewanych korzyści? Oprogramowanie zamiast porządkować i usprawniać twoją... Czytaj więcej...


Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Darmowy sposób na efektywną bazę klientów
Każda firma gromadzi informacje o swoich klientach - nie każda robi to jednak w sposób efektywny i bezpieczny. W dzisiejszym artykule pokażę jak... Czytaj więcej...
Dobry system CRM, czyli jaki? (poradnik - część I: Poczta e-mail)
W internecie (również na łamach mojego bloga) można znaleźć masę rankingów i zestawień najlepszych systemów CRM. Mimo że często są to... Czytaj więcej...
CRM czy SFA? Do czego służą systemy Sales Force Automation?
W przeciwieństwie do CRM, termin SFA nie jest w Polsce dobrze znany. Mgliste, aczkolwiek bardzo chwytliwe marketingowo pojęcie Sales Force... Czytaj więcej...
Jak efektywnie zarządzać sprzedażą w SugarCRM?
Jeśli zastanawiasz się jak efektywnie zarządzać procesami sprzedażowymi w swojej firmie, 27 października 2015 roku koniecznie odwiedź Centrum... Czytaj więcej...
10 najlepszych darmowych systemów CRM (cz. 2)
Na rynku oprogramowania typu CRM jest na pęczki. Opensource'owych systemów CRM, czyli takich, które możemy swobodnie rozwijać i które dostępne... Czytaj więcej...