Wbrew pozorom, na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat systemy informatyczne dla biznesu nie zmieniły się tak bardzo. Podobnie jak pod koniec lat '90, tak i teraz pozwalają one na gromadzenie, przeliczanie i prezentację danych biznesowych. Do niedawna rozwój tego typu rozwiązań obejmował w zasadzie wyłącznie warstwę graficzną (wpływającą na wygodę obsługi) oraz komunikację z innymi systemami (integracja, tj. przepływ danych pomiędzy rozwiązaniami).

Ostatnio zaczyna się to jednak zmieniać - producenci oprogramowania starają się wspomagać biznes narzędziami, które nie tylko dokonają obliczeń czy zaprezentują dane wg z góry określonego szablonu, ale również zaproponują własne, kreatywne rozwiązania - za pomocą sztucznej inteligencji. Przyjrzyjmy się jak w 2017 roku prezentują się inteligentne systemy CRM, na przykładzie Salesforce.com.

Inteligentny CRM - Salesforce Einstein

Salesforce.com, jeden z najpopularniejszych, a zarazem najlepszych systemów CRM został niedawno wzbogacony o moduł Einstein. Wprowadza on ideę sztucznej inteligencji do kluczowych funkcji związanych z zarządzaniem relacjami z klientami. Znajdziemy ją w następujących modułach Salesforce.com: Sales Cloud Einstein, Marketing Cloud Einstein, Commerce Cloud Einstein, Service Cloud Einstein oraz Community Cloud Einstein.

Przykłady możliwości sztucznej inteligencji w systemie CRM

  • Funkcja Activity Capture - analizuje wszelkie wiadomości e-mail i wydarzenia w kalendarzu, automatycznie przypisując je do odpowiednich rekordów Salesforce.com (takich jak klienci, szanse sprzedażowe itp.). Dzięki niej, handlowcy nie muszą już tracić czasu na, obarczone sporym ryzykiem pomyłki, a w dodatku natrętne w codziennej pracy - manualne powiązywanie danych.
  • Narzędzie Opportunity Insights analizuje bieżącą komunikację wymienianą z kontrahentami (np. wiadomości e-mail od potencjalnych klientów) w oparciu o historyczne dane zgromadzone w systemie CRM, informując użytkowników o wzroście bądź spadku szans na sprzedaż i podpowiadając jakie kroki powinni podjąć aby zakończyć temat sukcesem.
  • Predictive Lead Scoring automatycznie analizuje wszystko, co dotyczy poszczególnych klientów (tj. ich metadane, powiązane z nimi wydarzenia, tematy sprzedażowe) i nadaje im odpowiedni scoring - czyli wartość określającą potencjał sprzedażowy klienta, jego wartość dla naszych handlowców. Przewidywany scoring segreguje klientów zgromadzonych w systemie CRM, informując na których warto się skupić.
  • Inteligentne wyszukiwanie - również poza bazą danych systemu CRM. Przykładowo, zakładając, że prowadzimy sklep z akcesoriami sportowymi, dzięki wprowadzeniu zdjęcia piłki nożnej jako filtra wyszukiwarki możemy wygenerować listę tych osób - tj. potencjalnych klientów, które publikowały na swoim profilu Twitter fotografie z piłką nożną.

Więcej o funkcjonalności rozwiązania Salesforce.com Einstein można dowiedzieć się z poniższego filmiku:


Automatyczna nauka systemu

W rozwiązaniach opartych na sztucznej inteligencji najważniejsze jest to, że wraz z kolejnymi analizowanymi przypadkami, narzędzia te samodzielnie uczą się i udoskonalają swoje działanie, zmniejszając margines błędu i zwiększając precyzję. Oznacza to, że opisane powyżej możliwości mechanizmu Salesforce.com Einstein nie są wykonane "na sztywno", według zaproponowanego przez producenta klucza. W wyniku ciągłej nauki na podstawie naszych klientów, danych, wiadomości mailowych, tematów sprzedażowych i innych zdarzeń, ich działanie w naszym systemie będzie unikalne - dopasowane do naszych potrzeb.

Moim zdaniem sztuczna inteligencja to przyszłość systemów CRM. A Wy jak sądzicie?

Przeczytaj również:


  • Brak komentarzy
Dodaj komentarz
Gamifikacja CRM - chwyt marketingowy czy świetny sposób na zaangażowanie pracowników?
Nieco ponad półtora roku temu po raz pierwszy pisałem o gamifikacji w rozwiązaniach informatycznych dla biznesu, podejściu w tamtym czasie... Czytaj więcej...
CRM dla leniwych: Kanban w dziale sprzedaży
Wielu handlowców nie mających doświadczenia z systemami CRM (ja też nie wiem jak to możliwe) żyje w przeświadczeniu, że wdrożenie narzędzia... Czytaj więcej...
Dekalog użytkownika systemu CRM
Posiadasz system CRM, który jednak nie przynosi Twojej firmie spodziewanych korzyści? Oprogramowanie zamiast porządkować i usprawniać twoją... Czytaj więcej...


Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Gamifikacja CRM - chwyt marketingowy czy świetny sposób na zaangażowanie pracowników?
Nieco ponad półtora roku temu po raz pierwszy pisałem o gamifikacji w rozwiązaniach informatycznych dla biznesu, podejściu w tamtym czasie... Czytaj więcej...
Do czego służą systemy klasy CRM?
Czym są systemy CRM i dlaczego ich stosowanie zawsze pozytywnie wpływa na działania handlowe firmy? Otóż CRM (skrót od angielskiego pojęcia... Czytaj więcej...
CRM dla leniwych: Kanban w dziale sprzedaży
Wielu handlowców nie mających doświadczenia z systemami CRM (ja też nie wiem jak to możliwe) żyje w przeświadczeniu, że wdrożenie narzędzia... Czytaj więcej...
7 najlepszych prostych systemów CRM w chmurze
System CRM to oprogramowanie, które przyda się w każdej firmie. Sięgają po nie zarówno wielkie korporacje, przedsiębiorstwa z sektora MŚP,... Czytaj więcej...
vTiger CRM: 3 funkcje, których na pewno nie użyjesz
vTiger w wersji 6.0 to CRM o bodaj największej funkcjonalności spośród wszystkich dostępnych na rynku darmowych systemów do zarządzania... Czytaj więcej...