Wbrew pozorom, na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat systemy informatyczne dla biznesu nie zmieniły się tak bardzo. Podobnie jak pod koniec lat '90, tak i teraz pozwalają one na gromadzenie, przeliczanie i prezentację danych biznesowych. Do niedawna rozwój tego typu rozwiązań obejmował w zasadzie wyłącznie warstwę graficzną (wpływającą na wygodę obsługi) oraz komunikację z innymi systemami (integracja, tj. przepływ danych pomiędzy rozwiązaniami).

Ostatnio zaczyna się to jednak zmieniać - producenci oprogramowania starają się wspomagać biznes narzędziami, które nie tylko dokonają obliczeń czy zaprezentują dane wg z góry określonego szablonu, ale również zaproponują własne, kreatywne rozwiązania - za pomocą sztucznej inteligencji. Przyjrzyjmy się jak w 2017 roku prezentują się inteligentne systemy CRM, na przykładzie Salesforce.com.

Inteligentny CRM - Salesforce Einstein

Salesforce.com, jeden z najpopularniejszych, a zarazem najlepszych systemów CRM został niedawno wzbogacony o moduł Einstein. Wprowadza on ideę sztucznej inteligencji do kluczowych funkcji związanych z zarządzaniem relacjami z klientami. Znajdziemy ją w następujących modułach Salesforce.com: Sales Cloud Einstein, Marketing Cloud Einstein, Commerce Cloud Einstein, Service Cloud Einstein oraz Community Cloud Einstein.

Przykłady możliwości sztucznej inteligencji w systemie CRM

  • Funkcja Activity Capture - analizuje wszelkie wiadomości e-mail i wydarzenia w kalendarzu, automatycznie przypisując je do odpowiednich rekordów Salesforce.com (takich jak klienci, szanse sprzedażowe itp.). Dzięki niej, handlowcy nie muszą już tracić czasu na, obarczone sporym ryzykiem pomyłki, a w dodatku natrętne w codziennej pracy - manualne powiązywanie danych.
  • Narzędzie Opportunity Insights analizuje bieżącą komunikację wymienianą z kontrahentami (np. wiadomości e-mail od potencjalnych klientów) w oparciu o historyczne dane zgromadzone w systemie CRM, informując użytkowników o wzroście bądź spadku szans na sprzedaż i podpowiadając jakie kroki powinni podjąć aby zakończyć temat sukcesem.
  • Predictive Lead Scoring automatycznie analizuje wszystko, co dotyczy poszczególnych klientów (tj. ich metadane, powiązane z nimi wydarzenia, tematy sprzedażowe) i nadaje im odpowiedni scoring - czyli wartość określającą potencjał sprzedażowy klienta, jego wartość dla naszych handlowców. Przewidywany scoring segreguje klientów zgromadzonych w systemie CRM, informując na których warto się skupić.
  • Inteligentne wyszukiwanie - również poza bazą danych systemu CRM. Przykładowo, zakładając, że prowadzimy sklep z akcesoriami sportowymi, dzięki wprowadzeniu zdjęcia piłki nożnej jako filtra wyszukiwarki możemy wygenerować listę tych osób - tj. potencjalnych klientów, które publikowały na swoim profilu Twitter fotografie z piłką nożną.

Więcej o funkcjonalności rozwiązania Salesforce.com Einstein można dowiedzieć się z poniższego filmiku:


Automatyczna nauka systemu

W rozwiązaniach opartych na sztucznej inteligencji najważniejsze jest to, że wraz z kolejnymi analizowanymi przypadkami, narzędzia te samodzielnie uczą się i udoskonalają swoje działanie, zmniejszając margines błędu i zwiększając precyzję. Oznacza to, że opisane powyżej możliwości mechanizmu Salesforce.com Einstein nie są wykonane "na sztywno", według zaproponowanego przez producenta klucza. W wyniku ciągłej nauki na podstawie naszych klientów, danych, wiadomości mailowych, tematów sprzedażowych i innych zdarzeń, ich działanie w naszym systemie będzie unikalne - dopasowane do naszych potrzeb.

Moim zdaniem sztuczna inteligencja to przyszłość systemów CRM. A Wy jak sądzicie?

Przeczytaj również:


  • Brak komentarzy
Dodaj komentarz

Jak nowocześnie informatyzować przedsiębiorstwo? Digitalizacja firmy z systemem ERP
Technologie informatyczne od początku swojego istnienia wspierają biznes - dzięki czemu same od kilku dziesięcioleci mają okazję dynamicznie... Czytaj więcej...
Systemy ERP - korzyści dla małych i średnich firm
Coroczne badania GUS pokazują, że większość przedsiębiorców w naszym kraju w dalszym ciągu nie spieszy się z cyfrową transformacją swoich... Czytaj więcej...
Jak najłatwiej zarządzać zadaniami w firmie?
Większość polskich firm korzysta z pakietu Microsoft Office - w tym coraz częściej z jego najnowszej odsłony Office 365. Mało kto jednak zdaje... Czytaj więcej...
Co to jest system CRM? Rodzaje i przykłady rozwiązań do zarządzania relacjami z klientami
O systemach CRM wiele się mówi i pisze, jednak nie zawsze tylko i wyłącznie prawdę. Zastosowanie oprogramowania tej klasy w biznesie jest bowiem... Czytaj więcej...
Jakim systemem wspierać Zarządzanie przez Cele (MBO)?
Proces Zarządzania przez Cele (MbO – Management by Objectives) mimo, że de facto kończy się oceną realizacji celów, różni się od Oceny... Czytaj więcej...


Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

10 najlepszych darmowych systemów CRM (cz. 2)
Na rynku oprogramowania typu CRM jest na pęczki. Opensource'owych systemów CRM, czyli takich, które możemy swobodnie rozwijać i które dostępne... Czytaj więcej...
Co to jest system CRM? Rodzaje i przykłady rozwiązań do zarządzania relacjami z klientami
O systemach CRM wiele się mówi i pisze, jednak nie zawsze tylko i wyłącznie prawdę. Zastosowanie oprogramowania tej klasy w biznesie jest bowiem... Czytaj więcej...
Jak zatrzymać wiedzę pracowników w firmie? 5 skutecznych sposobów
Większość przedsiębiorców podkreśla, że najważniejszym kapitałem ich firm są pracownicy. Kapitał ten to w znacznej części doświadczenie... Czytaj więcej...
Systemy ERP - korzyści dla małych i średnich firm
Coroczne badania GUS pokazują, że większość przedsiębiorców w naszym kraju w dalszym ciągu nie spieszy się z cyfrową transformacją swoich... Czytaj więcej...
CRM czy SFA? Do czego służą systemy Sales Force Automation?
W przeciwieństwie do CRM, termin SFA nie jest w Polsce dobrze znany. Mgliste, aczkolwiek bardzo chwytliwe marketingowo pojęcie Sales Force... Czytaj więcej...