Wbrew pozorom, na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat systemy informatyczne dla biznesu nie zmieniły się tak bardzo. Podobnie jak pod koniec lat '90, tak i teraz pozwalają one na gromadzenie, przeliczanie i prezentację danych biznesowych. Do niedawna rozwój tego typu rozwiązań obejmował w zasadzie wyłącznie warstwę graficzną (wpływającą na wygodę obsługi) oraz komunikację z innymi systemami (integracja, tj. przepływ danych pomiędzy rozwiązaniami).
Ostatnio zaczyna się to jednak zmieniać - producenci oprogramowania starają się wspomagać biznes narzędziami, które nie tylko dokonają obliczeń czy zaprezentują dane wg z góry określonego szablonu, ale również zaproponują własne, kreatywne rozwiązania - za pomocą sztucznej inteligencji. Przyjrzyjmy się jak w 2017 roku prezentują się inteligentne systemy CRM, na przykładzie Salesforce.com.
{flike}
Inteligentny CRM - Salesforce Einstein
Salesforce.com, jeden z najpopularniejszych, a zarazem najlepszych systemów CRM został niedawno wzbogacony o moduł Einstein. Wprowadza on ideę sztucznej inteligencji do kluczowych funkcji związanych z zarządzaniem relacjami z klientami. Znajdziemy ją w następujących modułach Salesforce.com: Sales Cloud Einstein, Marketing Cloud Einstein, Commerce Cloud Einstein, Service Cloud Einstein oraz Community Cloud Einstein.
Przykłady możliwości sztucznej inteligencji w systemie CRM
- Funkcja Activity Capture - analizuje wszelkie wiadomości e-mail i wydarzenia w kalendarzu, automatycznie przypisując je do odpowiednich rekordów Salesforce.com (takich jak klienci, szanse sprzedażowe itp.). Dzięki niej, handlowcy nie muszą już tracić czasu na, obarczone sporym ryzykiem pomyłki, a w dodatku natrętne w codziennej pracy - manualne powiązywanie danych.
- Narzędzie Opportunity Insights analizuje bieżącą komunikację wymienianą z kontrahentami (np. wiadomości e-mail od potencjalnych klientów) w oparciu o historyczne dane zgromadzone w systemie CRM, informując użytkowników o wzroście bądź spadku szans na sprzedaż i podpowiadając jakie kroki powinni podjąć aby zakończyć temat sukcesem.
- Predictive Lead Scoring automatycznie analizuje wszystko, co dotyczy poszczególnych klientów (tj. ich metadane, powiązane z nimi wydarzenia, tematy sprzedażowe) i nadaje im odpowiedni scoring - czyli wartość określającą potencjał sprzedażowy klienta, jego wartość dla naszych handlowców. Przewidywany scoring segreguje klientów zgromadzonych w systemie CRM, informując na których warto się skupić.
- Inteligentne wyszukiwanie - również poza bazą danych systemu CRM. Przykładowo, zakładając, że prowadzimy sklep z akcesoriami sportowymi, dzięki wprowadzeniu zdjęcia piłki nożnej jako filtra wyszukiwarki możemy wygenerować listę tych osób - tj. potencjalnych klientów, które publikowały na swoim profilu Twitter fotografie z piłką nożną.
Więcej o funkcjonalności rozwiązania Salesforce.com Einstein można dowiedzieć się z poniższego filmiku:
Automatyczna nauka systemu
W rozwiązaniach opartych na sztucznej inteligencji najważniejsze jest to, że wraz z kolejnymi analizowanymi przypadkami, narzędzia te samodzielnie uczą się i udoskonalają swoje działanie, zmniejszając margines błędu i zwiększając precyzję. Oznacza to, że opisane powyżej możliwości mechanizmu Salesforce.com Einstein nie są wykonane "na sztywno", według zaproponowanego przez producenta klucza. W wyniku ciągłej nauki na podstawie naszych klientów, danych, wiadomości mailowych, tematów sprzedażowych i innych zdarzeń, ich działanie w naszym systemie będzie unikalne - dopasowane do naszych potrzeb.
Moim zdaniem sztuczna inteligencja to przyszłość systemów CRM. A Wy jak sądzicie?
Komentarze