Czym są systemy CRM i dlaczego ich stosowanie zawsze pozytywnie wpływa na działania handlowe firmy? Otóż CRM (skrót od angielskiego pojęcia Consumer Relationship Management) to systemy wspomagające zarządzanie relacjami z klientami w obszarach operacyjnych i analitycznym w celu podniesienia poziomu zadowolenia klientów i w konsekwencji zwiększenia przychodów przedsiębiorstwa. Systemy te umożliwiają lepsze zrozumienie potrzeb klientów poprzez zapewnienie szybszego dostępu do pełnej informacji o kliencie, jak i usprawnienie procesu obsługi klienta.

Działanie systemów CRM polega na automatyzowaniu i wspomaganiu procesów związanych z pozyskaniem oraz utrzymaniem (obsługą) klienta przez firmę. Systemy CRM wspierają pracę następujących działów przedsiębiorstwa:

  • marketingu (m.in. ułatwiają działania reklamowe, umożliwiając rozsyłanie korespondencji masowej, zarządzanie telemarketingiem czy obsługę kont firmy na portalach społecznościowych),
  • sprzedaży (pozwalają np. na szacowanie prawdopodobieństwa sprzedaży, tworzenie i analizowanie lejków sprzedaży, zarządzanie ustaleniami z prospektem, planowanie rozmów telefonicznych i spotkań biznesowych),
  • obsługi klienta (umożliwiają m.in. zarządzanie umowami i informacjami o klientach, monitorowanie satysfakcji klientów, podejmowanie działań mających na celu zacieśnianie się współpracy klienta z firmą),
  • zarządu (pozwalają managerom m.in. na monitorowanie działań i efektów pracy handlowców, śledzenie poszczególnych projektów, planowanie zadań, generowanie raportów sprzedażowych).

System CRM przyda się w każdej firmie - niezależnie od jej wielkości i branży w jakiej działa. Dobrze wykorzystywane narzędzie tego typu jest bowiem bardzo cennym źródłem wiedzy o procesach sprzedażowych (a te występują w przedsiębiorstwach wszystkich typów), pozwalającym zoptymalizować ofertę handlową firmy oraz usprawnić sposoby pozyskiwania przez nią klientów.

Na rynku można znaleźć bardzo wiele systemów klasy CRM - zarówno samodzielnych, jak i zintegrowanych w obrębie większych pakietów oprogramowania (np. ERP). Są wśród nich rozwiązania komercyjne, a także zupełnie darmowe (typu open source), oferujące nie mniejsze możliwości.

Przeczytaj również:


  • Potrzeba wiele wiedzy o systemie zanim się go wdroży. Z pewnością należy dopasować moduły do swoich potrzeb, by system funkcjonował jak najlepiej. Trzeba również pamiętać, że to oprogramowanie, które pomaga, a nie robi wszystko za przedsiębiorcę. Ponadto warto pomyśleć o systemie, który będzie rozwijał się wraz z firmą. Mała firma to nie problem, bo system sprawdza się w jednoosobowych firmach - chodzi tu o ułatwienie działań i ilość klientów/danych - im więcej na głowie, tym lepiej mieć narzędzie do porządkowania i działania. Polecam poczytać więcej na www.crm7.pl :) Jest tam obszerny dział z artykułami edukacyjnymi :)

  • Systemy klasy CRM prawie zawsze wpływają pozytywnie na funkcjonowanie firmy. Niestety zdarza się tak, że część pracowników "nie ufa" nowemu systemowi i nadal pracuje na poprzednim systemie (excelu). Takie sytuacje mają negatywny wpływ na organizację.
    Pudełkowe systemy CRM, który obejmują 80% najczęściej wykonywanych czynności w firmie bardzo pozytywnie wpływają na efektywność pracy. Dedykowane systemy CRM w jeszcze większym stopniu usprawniają pracę w firmach, dają nieograniczony dostęp do wszystkich informacji co znacząco skraca czas potrzebny do obsługi klienta.
    www.kamee.pl

Dodaj komentarz

System CRM dla dużej i średniej firmy - jaki wybrać?
Wdrożenie oprogramowania do zarządzania relacjami z klientami bardzo często rozpoczynamy od poszukiwania najlepszego dostępnego systemu CRM.... Czytaj więcej...
Fakturownia.pl - czyli jak najłatwiej wystawić fakturę?
Wielu z nas wzbrania się przed założeniem własnej działalności gospodarczej - pomimo ciekawego pomysłu i dobrego biznesplanu. Częstymi... Czytaj więcej...
Systemy, aplikacje i usługi informatyczne, z których korzystam na co dzień
W Waszych mailach często pytacie mnie o godne polecenia oprogramowanie, najchętniej takie, z którego sam korzystam. Postanowiłem więc... Czytaj więcej...


Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Jak zatrzymać wiedzę pracowników w firmie? 5 skutecznych sposobów
Większość przedsiębiorców podkreśla, że najważniejszym kapitałem ich firm są pracownicy. Kapitał ten to w znacznej części doświadczenie... Czytaj więcej...
Efektywna współpraca systemów CRM i Marketing Automation
Systemy CRM oraz Marketing Automation są podstawowymi narzędziami pracy działów handlowych wielu firm. W niektórych obszarach ich funkcje zdają... Czytaj więcej...
CRM czy SFA? Do czego służą systemy Sales Force Automation?
W przeciwieństwie do CRM, termin SFA nie jest w Polsce dobrze znany. Mgliste, aczkolwiek bardzo chwytliwe marketingowo pojęcie Sales Force... Czytaj więcej...
SuiteCRM - najlepszy darmowy system CRM?
Pod koniec 2013 roku na rynku systemów CRM (do zarządzania relacjami z klientami) pojawił się nowy gracz - SuiteCRM, który zamierza napsuć... Czytaj więcej...
10 najlepszych darmowych systemów CRM (cz. 1)
Komputerowe systemy CRM (do czego służą wyjaśniliśmy tutaj) to narzędzia, których stosowanie jest absolutnie obowiązkowe w każdej firmie... Czytaj więcej...