Czym są systemy CRM i dlaczego ich stosowanie zawsze pozytywnie wpływa na działania handlowe firmy? Otóż CRM (skrót od angielskiego pojęcia Consumer Relationship Management) to systemy wspomagające zarządzanie relacjami z klientami w obszarach operacyjnych i analitycznym w celu podniesienia poziomu zadowolenia klientów i w konsekwencji zwiększenia przychodów przedsiębiorstwa. Systemy te umożliwiają lepsze zrozumienie potrzeb klientów poprzez zapewnienie szybszego dostępu do pełnej informacji o kliencie, jak i usprawnienie procesu obsługi klienta.

Działanie systemów CRM polega na automatyzowaniu i wspomaganiu procesów związanych z pozyskaniem oraz utrzymaniem (obsługą) klienta przez firmę. Systemy CRM wspierają pracę następujących działów przedsiębiorstwa:

  • marketingu (m.in. ułatwiają działania reklamowe, umożliwiając rozsyłanie korespondencji masowej, zarządzanie telemarketingiem czy obsługę kont firmy na portalach społecznościowych),
  • sprzedaży (pozwalają np. na szacowanie prawdopodobieństwa sprzedaży, tworzenie i analizowanie lejków sprzedaży, zarządzanie ustaleniami z prospektem, planowanie rozmów telefonicznych i spotkań biznesowych),
  • obsługi klienta (umożliwiają m.in. zarządzanie umowami i informacjami o klientach, monitorowanie satysfakcji klientów, podejmowanie działań mających na celu zacieśnianie się współpracy klienta z firmą),
  • zarządu (pozwalają managerom m.in. na monitorowanie działań i efektów pracy handlowców, śledzenie poszczególnych projektów, planowanie zadań, generowanie raportów sprzedażowych).

System CRM przyda się w każdej firmie - niezależnie od jej wielkości i branży w jakiej działa. Dobrze wykorzystywane narzędzie tego typu jest bowiem bardzo cennym źródłem wiedzy o procesach sprzedażowych (a te występują w przedsiębiorstwach wszystkich typów), pozwalającym zoptymalizować ofertę handlową firmy oraz usprawnić sposoby pozyskiwania przez nią klientów.

Na rynku można znaleźć bardzo wiele systemów klasy CRM - zarówno samodzielnych, jak i zintegrowanych w obrębie większych pakietów oprogramowania (np. ERP). Są wśród nich rozwiązania komercyjne, a także zupełnie darmowe (typu open source), oferujące nie mniejsze możliwości.

Przeczytaj również:


  • Potrzeba wiele wiedzy o systemie zanim się go wdroży. Z pewnością należy dopasować moduły do swoich potrzeb, by system funkcjonował jak najlepiej. Trzeba również pamiętać, że to oprogramowanie, które pomaga, a nie robi wszystko za przedsiębiorcę. Ponadto warto pomyśleć o systemie, który będzie rozwijał się wraz z firmą. Mała firma to nie problem, bo system sprawdza się w jednoosobowych firmach - chodzi tu o ułatwienie działań i ilość klientów/danych - im więcej na głowie, tym lepiej mieć narzędzie do porządkowania i działania. Polecam poczytać więcej na www.crm7.pl :) Jest tam obszerny dział z artykułami edukacyjnymi :)

  • Systemy klasy CRM prawie zawsze wpływają pozytywnie na funkcjonowanie firmy. Niestety zdarza się tak, że część pracowników "nie ufa" nowemu systemowi i nadal pracuje na poprzednim systemie (excelu). Takie sytuacje mają negatywny wpływ na organizację.
    Pudełkowe systemy CRM, który obejmują 80% najczęściej wykonywanych czynności w firmie bardzo pozytywnie wpływają na efektywność pracy. Dedykowane systemy CRM w jeszcze większym stopniu usprawniają pracę w firmach, dają nieograniczony dostęp do wszystkich informacji co znacząco skraca czas potrzebny do obsługi klienta.
    www.kamee.pl

Dodaj komentarz
CRM dla leniwych: Kanban w dziale sprzedaży
Wielu handlowców nie mających doświadczenia z systemami CRM (ja też nie wiem jak to możliwe) żyje w przeświadczeniu, że wdrożenie narzędzia... Czytaj więcej...
Dekalog użytkownika systemu CRM
Posiadasz system CRM, który jednak nie przynosi Twojej firmie spodziewanych korzyści? Oprogramowanie zamiast porządkować i usprawniać twoją... Czytaj więcej...
Sztuczna inteligencja w systemach CRM - w czym wyręczy nas w 2017 roku?
Wbrew pozorom, na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat systemy informatyczne dla biznesu nie zmieniły się tak bardzo. Podobnie jak pod koniec lat... Czytaj więcej...


Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Dekalog użytkownika systemu CRM
Posiadasz system CRM, który jednak nie przynosi Twojej firmie spodziewanych korzyści? Oprogramowanie zamiast porządkować i usprawniać twoją... Czytaj więcej...
Sztuczna inteligencja w systemach CRM - w czym wyręczy nas w 2017 roku?
Wbrew pozorom, na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat systemy informatyczne dla biznesu nie zmieniły się tak bardzo. Podobnie jak pod koniec lat... Czytaj więcej...
10 najlepszych darmowych systemów CRM (cz. 1)
Komputerowe systemy CRM (do czego służą wyjaśniliśmy tutaj) to narzędzia, których stosowanie jest absolutnie obowiązkowe w każdej firmie... Czytaj więcej...
Dobry system CRM, czyli jaki? (poradnik - część I: Poczta e-mail)
W internecie (również na łamach mojego bloga) można znaleźć masę rankingów i zestawień najlepszych systemów CRM. Mimo że często są to... Czytaj więcej...
Jak efektywnie zarządzać sprzedażą w SugarCRM?
Jeśli zastanawiasz się jak efektywnie zarządzać procesami sprzedażowymi w swojej firmie, 27 października 2015 roku koniecznie odwiedź Centrum... Czytaj więcej...