Czym są systemy CRM i dlaczego ich stosowanie zawsze pozytywnie wpływa na działania handlowe firmy? Otóż CRM (skrót od angielskiego pojęcia Consumer Relationship Management) to systemy wspomagające zarządzanie relacjami z klientami w obszarach operacyjnych i analitycznym w celu podniesienia poziomu zadowolenia klientów i w konsekwencji zwiększenia przychodów przedsiębiorstwa. Systemy te umożliwiają lepsze zrozumienie potrzeb klientów poprzez zapewnienie szybszego dostępu do pełnej informacji o kliencie, jak i usprawnienie procesu obsługi klienta.

Działanie systemów CRM polega na automatyzowaniu i wspomaganiu procesów związanych z pozyskaniem oraz utrzymaniem (obsługą) klienta przez firmę. Systemy CRM wspierają pracę następujących działów przedsiębiorstwa:

  • marketingu (m.in. ułatwiają działania reklamowe, umożliwiając rozsyłanie korespondencji masowej, zarządzanie telemarketingiem czy obsługę kont firmy na portalach społecznościowych),
  • sprzedaży (pozwalają np. na szacowanie prawdopodobieństwa sprzedaży, tworzenie i analizowanie lejków sprzedaży, zarządzanie ustaleniami z prospektem, planowanie rozmów telefonicznych i spotkań biznesowych),
  • obsługi klienta (umożliwiają m.in. zarządzanie umowami i informacjami o klientach, monitorowanie satysfakcji klientów, podejmowanie działań mających na celu zacieśnianie się współpracy klienta z firmą),
  • zarządu (pozwalają managerom m.in. na monitorowanie działań i efektów pracy handlowców, śledzenie poszczególnych projektów, planowanie zadań, generowanie raportów sprzedażowych).

System CRM przyda się w każdej firmie - niezależnie od jej wielkości i branży w jakiej działa. Dobrze wykorzystywane narzędzie tego typu jest bowiem bardzo cennym źródłem wiedzy o procesach sprzedażowych (a te występują w przedsiębiorstwach wszystkich typów), pozwalającym zoptymalizować ofertę handlową firmy oraz usprawnić sposoby pozyskiwania przez nią klientów.

Na rynku można znaleźć bardzo wiele systemów klasy CRM - zarówno samodzielnych, jak i zintegrowanych w obrębie większych pakietów oprogramowania (np. ERP). Są wśród nich rozwiązania komercyjne, a także zupełnie darmowe (typu open source), oferujące nie mniejsze możliwości.

Przeczytaj również:


  • Potrzeba wiele wiedzy o systemie zanim się go wdroży. Z pewnością należy dopasować moduły do swoich potrzeb, by system funkcjonował jak najlepiej. Trzeba również pamiętać, że to oprogramowanie, które pomaga, a nie robi wszystko za przedsiębiorcę. Ponadto warto pomyśleć o systemie, który będzie rozwijał się wraz z firmą. Mała firma to nie problem, bo system sprawdza się w jednoosobowych firmach - chodzi tu o ułatwienie działań i ilość klientów/danych - im więcej na głowie, tym lepiej mieć narzędzie do porządkowania i działania. Polecam poczytać więcej na www.crm7.pl :) Jest tam obszerny dział z artykułami edukacyjnymi :)

  • Systemy klasy CRM prawie zawsze wpływają pozytywnie na funkcjonowanie firmy. Niestety zdarza się tak, że część pracowników "nie ufa" nowemu systemowi i nadal pracuje na poprzednim systemie (excelu). Takie sytuacje mają negatywny wpływ na organizację.
    Pudełkowe systemy CRM, który obejmują 80% najczęściej wykonywanych czynności w firmie bardzo pozytywnie wpływają na efektywność pracy. Dedykowane systemy CRM w jeszcze większym stopniu usprawniają pracę w firmach, dają nieograniczony dostęp do wszystkich informacji co znacząco skraca czas potrzebny do obsługi klienta.
    www.kamee.pl

Dodaj komentarz

  • Systemy CRM środa, 14, październik 2015

    Jeśli zastanawiasz się jak efektywnie zarządzać procesami sprzedażowymi w swojej firmie, 27 października 2015 roku koniecznie odwiedź Centrum Szkoleniowe Adgar Ochota (al. Jerozolimskie 181,...

  • Systemy CRM wtorek, 05, listopad 2013

    Komputerowe systemy CRM (do czego służą wyjaśniliśmy tutaj) to narzędzia, których stosowanie jest absolutnie obowiązkowe w każdej firmie nastawionej na wysoką jakość obsługi klienta,...

  • Systemy CRM czwartek, 19, czerwiec 2014

    vTiger w wersji 6.0 to CRM o bodaj największej funkcjonalności spośród wszystkich dostępnych na rynku darmowych systemów do zarządzania relacjami z klientami, o otwartym kodzie źródłowym...

  • Systemy CRM poniedziałek, 22, sierpień 2016

    Dobry system CRM to coś więcej niż prosta baza klientów czy rejestr prowadzonych z nimi rozmów telefonicznych. Jako, że CRM to podstawowe narzędzie pracy pracowników działu handlowego,...



Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Również na stronie:

  • Systemy informatyczne dla firm wtorek, 21, lipiec 2015

    Mimo że oprogramowanie Open Source z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością, a po rozwiązania tego typu sięgają najwięksi gracze na rynku, w wielu środowiskach w dalszym ciągu...

  • Narzędzia pracy grupowej czwartek, 21, listopad 2013

    Jeszcze dekadę temu praca zespołowa w typowym biurze była w zasadzie niemożliwa. Ze względu na brak odpowiednich narzędzi, desygnowany do wykonania danego zadania zespół nie mógł pracować...

  • Zarządzanie projektami i zasobami środa, 24, grudzień 2014

    W Polsce i na świecie coraz popularniejszy staje się outsourcing - również w branży IT. Firmy coraz częściej zdają się na usługi innych przedsiębiorstw, rezygnując z zatrudniania...