Mautic, czyli najlepszy darmowy system typu marketing automation, któremu poświęciłem ostatni artykuł, pozwala między innymi monitorować wybrane strony WWW pod kątem aktywności odwiedzających je osób. Nie chodzi tu jednak o zwykłe zbieranie statystyk odwiedzin, jak liczba czytelników czy popularność określonej witryny (te z powodzeniem udostępnia Google Analytics), a śledzenie poczynań konkretnych odwiedzających i odnotowywanie ich w systemie. Gromadzona w ten sposób wiedza może być bardzo cenna w kontekście działań sprzedażowych firmy, a biorąc pod uwagę, że integracja Mautica ze stroną WWW jest banalnie prosta, warto ją chociażby przetestować.

Jakie informacje o odwiedzających gromadzi Mautic?

Mautic zbiera informacje o wszystkich odwiedzających zintegrowaną z nim stronę internetową, rejestrując ich w swojej bazie danych. Odwiedzający rejestrowani są w Mauticu jako anonimowe adresy IP, wzbogacone o dane dot. ich lokalizacji (np. IP 217.172.251.82 - Łódź, Polska). Na tym etapie, dzięki zgromadzonym danym, jesteśmy w stanie dowiedzieć się kiedy i jakie podstrony na naszej witrynie odwiedzał nasz anonimowy czytelnik - informacje o tym są prezentowane w systemie za pomocą intuicyjnej osi czasu (screen poniżej).

 

Zarejestrowany w ten sposób odwiedzający naszą stronę internetową przestanie być anonimowy, gdy pozyskamy jego podstawowe dane osobowe - jak chociażby adres e-mail, który może zostać zachowany przez Mautica (oczywiście w ramach tego samego "konta" - wraz z zapisaną dotychczas historią działań) np. po wypełnieniu przez czytelnika formularza kontaktowego bądź zapisaniu się na firmowy newsletter.

Po co to wszystko? Dane gromadzone przez Mautica mogą znacznie zwiększyć potencjał sprzedażowy firmy. Imię, nazwisko czy adres e-mail to jedynie dane osobowe, nie mówiące zupełnie nic o potrzebach i stopniu zainteresowania danej osoby naszą ofertą. Posiadając wiedzę o przeglądanych podstronach, częstotliwości odwiedzin czy klikniętych linkach przez danego czytelnika, jesteśmy w stanie spersonalizować kierowane względem niego działania handlowe, znacznie zwiększając ich skuteczność.

Integracja strony WWW z Mautikiem

Z technicznego punktu widzenia, Mautic rozpoznaje odwiedzających stronę WWW na podstawie ich adresów IP oraz plików cookies. To oznacza, że system zidentyfikuje czytelnika jako wracającego na witrynę nawet wówczas, gdy adres jego komputera będzie zmieniał się w czasie.

Skąd Mautic wie, że dana witryna została odwiedzona? Na każdej jej podstronie zagnieżdżona jest jednopikselowa, przeźroczysta (a zatem niewidoczna dla odwiedzających) grafika. W momencie wyświetlania strony na urządzeniu odwiedzającego z serwera na którym zainstalowany jest Mautic pobierany jest wspomniany obrazek, co rejestruje system wraz z dodatkowymi informacjami (o stronie, gdzie grafika jest prezentowana, a także odwiedzającym).

Powyższe nieskomplikowane rozwiązanie sprawia, że integracja Mautica z dowolną stroną WWW w celu monitorowania jej odwiedzających jest banalnie prosta. Zgodnie ze wskazówkami producenta, polega ona na osadzeniu w stopce strony następującego kodu: http://twojadomenamautic.com/p/mtracking.gif (twojadomenamautic.com powinna zostać zastąpiona adresem, pod którym dostępny jest Twój system Mautic). Jeśli Twoja witryna została wykonana w oparciu o popularne systemy do zarządzania treścią, jak Joomla!, Wordpress czy Drupal, jej powiązanie z Mautikiem będzie jeszcze łatwiejsze - w sieci można bowiem znaleźć szereg pluginów, które zrobią to za Ciebie. 

Zachęcam do zapoznania się w moim poprzednim wpisem, gdzie przedstawiłem ogólną charakterystykę Mautica - bardzo dobrego, darmowego systemu marketing automation, o otwartym kodzie źródłowym.

Przeczytaj również:


  • Brak komentarzy
Dodaj komentarz
5 najlepszych narzędzi do monitorowania marki w internecie
Jeśli nie ma cię w internecie, nie istniejesz - tę zasadę współczesnego marketingu zna chyba każdy. Pytanie czy rzeczywiście wykorzystujemy... Czytaj więcej...
5 najlepszych systemów do automatyzacji marketingu
A gdyby tak nowych klientów nie trzeba było szukać, bo interesowaliby się naszą ofertą sami? I gdyby firmowy mailing nie kończył się... Czytaj więcej...
7 systemów, które zwiększą sprzedaż w Twojej firmie
Jak zwiększyć sprzedaż? - to pytanie spędza sen z powiek właścicielom przedsiębiorstw, ich managerom i sprzedawcom. I choć nie istnieje jeden... Czytaj więcej...


Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

5 najlepszych systemów do automatyzacji marketingu
A gdyby tak nowych klientów nie trzeba było szukać, bo interesowaliby się naszą ofertą sami? I gdyby firmowy mailing nie kończył się... Czytaj więcej...
Jak efektywnie zbierać informacje o leadach za pomocą formularzy WWW?
Marketing automation to nie tylko monitorowanie aktywności leadów i kampanie mailingowe, ale również możliwość automatycznego pozyskiwania... Czytaj więcej...
Mautic, czyli marketing automation za darmo
Dobry produkt to w dzisiejszym biznesie stanowczo za mało. O sukcesie danej firmy najczęściej nie decyduje już jej oferta, a skuteczność... Czytaj więcej...
Mautic, czyli marketing automation za darmo
Dobry produkt to w dzisiejszym biznesie stanowczo za mało. O sukcesie danej firmy najczęściej nie decyduje już jej oferta, a skuteczność... Czytaj więcej...
Jak efektywnie zbierać informacje o leadach za pomocą formularzy WWW?
Marketing automation to nie tylko monitorowanie aktywności leadów i kampanie mailingowe, ale również możliwość automatycznego pozyskiwania... Czytaj więcej...