Mautic, czyli najlepszy darmowy system typu marketing automation, któremu poświęciłem ostatni artykuł, pozwala między innymi monitorować wybrane strony WWW pod kątem aktywności odwiedzających je osób. Nie chodzi tu jednak o zwykłe zbieranie statystyk odwiedzin, jak liczba czytelników czy popularność określonej witryny (te z powodzeniem udostępnia Google Analytics), a śledzenie poczynań konkretnych odwiedzających i odnotowywanie ich w systemie. Gromadzona w ten sposób wiedza może być bardzo cenna w kontekście działań sprzedażowych firmy, a biorąc pod uwagę, że integracja Mautica ze stroną WWW jest banalnie prosta, warto ją chociażby przetestować.

Jakie informacje o odwiedzających gromadzi Mautic?

Mautic zbiera informacje o wszystkich odwiedzających zintegrowaną z nim stronę internetową, rejestrując ich w swojej bazie danych. Odwiedzający rejestrowani są w Mauticu jako anonimowe adresy IP, wzbogacone o dane dot. ich lokalizacji (np. IP 217.172.251.82 - Łódź, Polska). Na tym etapie, dzięki zgromadzonym danym, jesteśmy w stanie dowiedzieć się kiedy i jakie podstrony na naszej witrynie odwiedzał nasz anonimowy czytelnik - informacje o tym są prezentowane w systemie za pomocą intuicyjnej osi czasu (screen poniżej).

 

Zarejestrowany w ten sposób odwiedzający naszą stronę internetową przestanie być anonimowy, gdy pozyskamy jego podstawowe dane osobowe - jak chociażby adres e-mail, który może zostać zachowany przez Mautica (oczywiście w ramach tego samego "konta" - wraz z zapisaną dotychczas historią działań) np. po wypełnieniu przez czytelnika formularza kontaktowego bądź zapisaniu się na firmowy newsletter.

Po co to wszystko? Dane gromadzone przez Mautica mogą znacznie zwiększyć potencjał sprzedażowy firmy. Imię, nazwisko czy adres e-mail to jedynie dane osobowe, nie mówiące zupełnie nic o potrzebach i stopniu zainteresowania danej osoby naszą ofertą. Posiadając wiedzę o przeglądanych podstronach, częstotliwości odwiedzin czy klikniętych linkach przez danego czytelnika, jesteśmy w stanie spersonalizować kierowane względem niego działania handlowe, znacznie zwiększając ich skuteczność.

Integracja strony WWW z Mautikiem

Z technicznego punktu widzenia, Mautic rozpoznaje odwiedzających stronę WWW na podstawie ich adresów IP oraz plików cookies. To oznacza, że system zidentyfikuje czytelnika jako wracającego na witrynę nawet wówczas, gdy adres jego komputera będzie zmieniał się w czasie.

Skąd Mautic wie, że dana witryna została odwiedzona? Na każdej jej podstronie zagnieżdżona jest jednopikselowa, przeźroczysta (a zatem niewidoczna dla odwiedzających) grafika. W momencie wyświetlania strony na urządzeniu odwiedzającego z serwera na którym zainstalowany jest Mautic pobierany jest wspomniany obrazek, co rejestruje system wraz z dodatkowymi informacjami (o stronie, gdzie grafika jest prezentowana, a także odwiedzającym).

Powyższe nieskomplikowane rozwiązanie sprawia, że integracja Mautica z dowolną stroną WWW w celu monitorowania jej odwiedzających jest banalnie prosta. Zgodnie ze wskazówkami producenta, polega ona na osadzeniu w stopce strony następującego kodu: http://twojadomenamautic.com/p/mtracking.gif (twojadomenamautic.com powinna zostać zastąpiona adresem, pod którym dostępny jest Twój system Mautic). Jeśli Twoja witryna została wykonana w oparciu o popularne systemy do zarządzania treścią, jak Joomla!, Wordpress czy Drupal, jej powiązanie z Mautikiem będzie jeszcze łatwiejsze - w sieci można bowiem znaleźć szereg pluginów, które zrobią to za Ciebie. 

Zachęcam do zapoznania się w moim poprzednim wpisem, gdzie przedstawiłem ogólną charakterystykę Mautica - bardzo dobrego, darmowego systemu marketing automation, o otwartym kodzie źródłowym.

Przeczytaj również:


  • Brak komentarzy
Dodaj komentarz
System CRM dla dużej i średniej firmy - jaki wybrać?
Wdrożenie oprogramowania do zarządzania relacjami z klientami bardzo często rozpoczynamy od poszukiwania najlepszego dostępnego systemu CRM.... Czytaj więcej...
Fakturownia.pl - czyli jak najłatwiej wystawić fakturę?
Wielu z nas wzbrania się przed założeniem własnej działalności gospodarczej - pomimo ciekawego pomysłu i dobrego biznesplanu. Częstymi... Czytaj więcej...
Systemy, aplikacje i usługi informatyczne, z których korzystam na co dzień
W Waszych mailach często pytacie mnie o godne polecenia oprogramowanie, najchętniej takie, z którego sam korzystam. Postanowiłem więc... Czytaj więcej...


Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Jak zmusić Google do szybkiej indeksacji strony?
Często zależy nam, aby nowo napisany artykuł na naszej stronie internetowej stał się szybko dostępny w wynikach wyszukiwania Google. Aby było... Czytaj więcej...
5 najlepszych systemów do automatyzacji marketingu
A gdyby tak nowych klientów nie trzeba było szukać, bo interesowaliby się naszą ofertą sami? I gdyby firmowy mailing nie kończył się... Czytaj więcej...
Firmowa strona internetowa w 15 minut: test kreatora stron WWW mamfirme.pl
Ponad 20% (a według niektórych danych niemal 50%) polskich przedsiębiorców nie posiada własnej strony internetowej. 30% nie korzysta natomiast z... Czytaj więcej...
5 najlepszych narzędzi do monitorowania marki w internecie
Jeśli nie ma cię w internecie, nie istniejesz - tę zasadę współczesnego marketingu zna chyba każdy. Pytanie czy rzeczywiście wykorzystujemy... Czytaj więcej...
Darmowe oprogramowanie dla startupów - 10 najlepszych rozwiązań
Startupy, czyli młode firmy poszukujące swojego miejsca na rynku, najczęściej muszą liczyć się z każdą wydawaną złotówką. Dlatego dobrze... Czytaj więcej...