Łatwo jest śledzić statystyki własnej strony internetowej. Znacznie trudniej zdobyć dane dotyczące cudzej witryny - np. konkurencji. Nie jest to jednak niemożliwe. Dzięki kilku narzędziom opisanych w moim wpisie poznasz m.in. szacunkową wielkość odwiedzin dowolnej strony internetowej, główne źródła jej odwiedzin, a także adresy linków przychodzących. To bezcenna wiedza!

Jak wykorzystać statystyki konkurencyjnej strony internetowej?

Nie trzeba być wielkim ekspertem w zakresie marketingu aby docenić i wykorzystać wiedzę płynącą ze statystyk stron internetowych konkurencji. Wystarczy do tego garść podstawowych wskaźników. Dzięki nim poznamy m.in.:

  • Wielkość odwiedzin danej strony internetowej. Pozwala określić wielkość rynku, na którym działamy, a także wyznaczyć nasze miejsce na tle konkurencji (popularność własnej strony kontra popularność strony konkurencyjnej).
  • Stosunek odwiedzających do treści na stronie (współczynnik odrzuceń, liczba przeglądanych podstron, czas spędzony na stronie). Pozwala z jednej strony ocenić czy odwiedzający odnajdują wartość na danej witrynie, a z drugiej mówi o jakości wolumenu jej odwiedzin.
  • Źródła odwiedzin na stronie. Poznanie sposobów dotarcia odwiedzających na konkurencyjną stronę internetową umożliwia ich samodzielne wykorzystanie.

5 narzędzi do badania statystyk dowolnej strony WWW

W internecie funkcjonuje wiele narzędzi służących do analizy statystyk stron internetowych. Te, które przedstawiam poniżej to aplikacje webowe dostępne za darmo (przynajmniej w podstawowym zakresie) i niewymagające rejestracji - a do tego banalnie proste w użyciu. Wystarczy wpisać adres strony WWW, zatwierdzić i przeanalizować wyświetlone wyniki.

Warto wspomnieć, że wymienione przeze mnie serwisy nie muszą służyć wyłącznie do badania cudzych witryn. Z powodzeniem przydadzą się również do analizy wskaźników własnej strony - np. do identyfikacji stron konkurencji (niektóre z zaprezentowanych narzędzi dostarczają informacji o witrynach oferujących treści podobne do analizowanej strony).

Niezależnie od celu, w jakim po nie sięgamy, wśród narzędzi przeznaczonych do analizy statystyk stron internetowych, warto wyróżnić następujące:

  1. Alexa.com
  2. SimilarWeb.com
  3. Moz.com
  4. SEMRush.com
  5. Compete.com

Każde z nich dostarcza oczywiście dane poglądowe - nie tak dokładne jak w przypadku np. Google Analytics. W pewnych przypadkach może się więc zdarzyć, że przekazywane nam informacje mijają się z prawdą. Z tego względu, analizując statystyki danej strony internetowej warto skorzystać z kilku narzędzi, a następnie porównać i połączyć ich wyniki. Zwłaszcza, że dla części mniej popularnych stron WWW, niektóre z narzędzi mogą nie udostępniać żadnych wyników.

Przeczytaj również:


  • Bardzo dobrym narzędziem jest compete. Sam go używam. Generalnie dobrym podejściem
    jest jednak promowanie własnego serwisu i nieporównywanie się z innyimi.

  • @Michał, zgadzam się, że warto rozwijać swoją stronę niezależnie od poczynań innych. Natomiast obserwacja działań konkurencji może tylko pomóc - np. w ocenie potencjału rynku, wykorzystaniu wypróbowanych przez innych metod czy unikaniu błędów popełnionych przez kogoś innego.

  • Zgadzam się z InformaykaWFirmie trzeba podglądać poczynania konkurencji ireagować na ich ruchy.

  • Niegdyś gdy konkurencja była dużo mniejsza było łatwiej. Teraz trzeba podchodzić do tematu marketingu z wielu stron, nie tylko z seo.

  • Dzięki za ten artykuł. Dzięki niemu zorientowaliśmy się, że jesteśmy pierwsi w rankingu na tle konkurencji :)

  • Proszę nie zapomnieć o woorank.com nie pokazuje może ilości odwiedzin ale bardzo dobrze wskazuję co jest do poprawy i pomaga w pozycjonowaniu strony.pozycjonowanie stron

  • Chyba nie za bardzo potrafię korzystać z tych urządzeń. Przy pomocy którego można sprawdzić ile odwiedzin dziennie zalicza strona?

  • rekruter IT

    Podglądanie działań konkurencji fajna i potrzebna praca do wykonania. Choć od dawna widać że tak naprawdę najważniejsza jest treść na stronie.

  • Dobrym uzupełnieniem, choć może do końca nie w temacie, byłoby Google Trends. i oczywiście narzędzie do propozycji słów kluczowych Google.

    Trochę spojrzenie na "konkurencję" od strony Klienta.

  • Usunąłbym compete.com z tej rozpiski bo najwyraźniej nie działa i dopisał Seoprofiler. Bardzo mi pomógł w "poszukiwaniu" inspiracji od konkurencji a nawet w wersji darmowej można sporo wyciągnąć. Analiza strony trwa bardzo długo. Nie pamiętam teraz ale moja pierwsza analiza trwała koło dwóch (2) dni. Niemniej opłaciło się więc... może warto mały update zrobić?

Dodaj komentarz

System CRM dla dużej i średniej firmy - jaki wybrać?
Wdrożenie oprogramowania do zarządzania relacjami z klientami bardzo często rozpoczynamy od poszukiwania najlepszego dostępnego systemu CRM.... Czytaj więcej...
Fakturownia.pl - czyli jak najłatwiej wystawić fakturę?
Wielu z nas wzbrania się przed założeniem własnej działalności gospodarczej - pomimo ciekawego pomysłu i dobrego biznesplanu. Częstymi... Czytaj więcej...
Systemy, aplikacje i usługi informatyczne, z których korzystam na co dzień
W Waszych mailach często pytacie mnie o godne polecenia oprogramowanie, najchętniej takie, z którego sam korzystam. Postanowiłem więc... Czytaj więcej...


Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Tego nie może zabraknąć na firmowej stronie WWW
Dziś niemal każda firma ma w internecie swoją wizytówkę - stronę WWW. I słusznie - jest to bowiem jeden z najłatwiejszych sposobów na... Czytaj więcej...
5 najlepszych darmowych generatorów stron WWW
Brak umiejętności i pieniędzy nie może być już dłużej wytłumaczeniem dla firm, które nie posiadają własnej wizytówki w internecie.... Czytaj więcej...
Cała prawda o SEO - czy warto w nie inwestować?
Każdemu posiadaczowi strony internetowej zależy na tym, aby była ona prezentowana w wynikach wyszukiwania Google jak najwyżej - najlepiej na... Czytaj więcej...
Jak skutecznie śledzić odwiedzających stronę WWW za pomocą Mautica?
Mautic, czyli najlepszy darmowy system typu marketing automation, któremu poświęciłem ostatni artykuł, pozwala między innymi monitorować... Czytaj więcej...
Tego nie może zabraknąć na firmowej stronie WWW
Dziś niemal każda firma ma w internecie swoją wizytówkę - stronę WWW. I słusznie - jest to bowiem jeden z najłatwiejszych sposobów na... Czytaj więcej...