Marketing automation to nie tylko monitorowanie aktywności leadów i kampanie mailingowe, ale również możliwość automatycznego pozyskiwania danych potencjalnych klientów. Najlepszy darmowy system tego typu - Mautic, któremu poświęciłem kilka ostatnich artykułów, zbiera je za pomocą elastycznych, w pełni konfigurowalnych formularzy, które z jego pomocą w łatwy sposób przygotujemy i osadzimy na własnej stronie WWW. Dziś pokażę jak je efektywnie zdefiniować i wykorzystać w praktyce.

Jak efektywnie wykorzystać formularze WWW?

Za pomocą formularzy WWW odwiedzający stronę internetową są w stanie wprowadzić dane (np. kontaktowe), które mogą być wykorzystywane przez dział sprzedaży do celów handlowych. Dlaczego ktokolwiek miałby być zainteresowany pozostawieniem na naszej witrynie jakichkolwiek informacji? Oczywiście dlatego, że w zamian spodziewa się odniesienia określonych korzyści. Jeśli ich nie oferujemy, jest mało prawdopodobne, że dzięki formularzom zbierzemy interesujące nas dane. Poniżej przedstawiam kilka pomysłów na efektywne wykorzystanie formularzy WWW, tj. przykładów takich formularzy, które gwarantują ich częste wypełnianie przez odwiedzających.

Formularz kontaktowy

Odwiedzający Twoją stronę mogą chcieć się z Tobą skontaktować w wyniku np. zainteresowania Twoją ofertą, wątpliwości, chęci zgłoszenia własnych uwag bądź złożenia Ci propozycji współpracy. Oprócz podania na witrynie własnych danych kontaktowych, warto umieścić na niej formularz kontaktowy, który ułatwi czytelnikom strony dostęp do Ciebie, a przy okazji umożliwi pozyskanie podstawowych informacji o nich. Najlepszym miejscem dla formularza tego typu będzie sekcja "O nas" bądź "Kontakt", a także wszelkie podstrony ofertowe (idealne dla formularzy pokroju "skontaktuj się aby poznać szczegóły").

Komentarze do artykułu

Czytelnicy po lekturze ciekawego artykułu bardzo często mają ochotę go skomentować. To świetna okazja do pozyskania ich podstawowych danych osobowych. Warto udostępnić odwiedzającym możliwość komentowania zawartości strony, konstruując formatkę komentarza w taki sposób, aby podczas jego redagowania konieczne było wprowadzenie nie tylko treści, ale również adresu e-mail czy imienia.

Zapisy na newsletter

Jeśli treści publikowane na naszej stronie są atrakcyjne dla czytelników, z pewnością wielu z nich będzie miało ochotę śledzić publikowane na niej nowości. Z tego względu dobrym pomysłem jest prowadzenie newslettera, na który każdy, kto ma na to ochotę, może się zapisać, podając przy okazji swoje dane osobowe.

Ankiety

Internauci chętnie biorą udział w różnego rodzaju sondach i ankietach, o ile oczywiście ich tematyka jest dla nich interesująca (powiązana tematycznie z treściami, które aktualnie przeglądają) i nie wymaga to wielkiego nakładu pracy po ich stronie. Prosta sonda umieszczona na stronie jest dobrym sposobem pozyskiwania informacji o odwiedzających witrynę.

Dostęp do materiałów premium

Niektóre, szczególnie wartościowe treści mogą być łakomym kąskiem dla wielu odwiedzających. Warto to wykorzystać i ograniczyć do nich dostęp w taki sposób, aby każdy, kto ma ochotę obejrzeć / pobrać dany materiał, może to zrobić - pod warunkiem, że poda garść swoich danych osobowych.

Formularze WWW w Mauticu

Formularze WWW łatwo przygotować samodzielnie, jeszcze łatwiej wygenerować je za pomocą Mautica - darmowego, opensource'owego systemu marketing automation. Istotną zaletą tego drugiego rozwiązania jest jednoczesna integracja danego formularza z Mautikiem. Na czym ona polega?

  • Wypełnienie formularza przez odwiedzającego stronę skutkuje zapisaniem tego wydarzenia w systemie - oczywiście wraz z kompletem wprowadzonych danych, dzięki czemu mamy dostęp do pełnej historii aktywności związanej z formularzem okraszonej intuicyjnym wykresem, a zarazem możliwość oceny jego efektywności.
  • Dane zebrane za pomocą formularza aktualizują utworzonego w Mauticu leada, gromadząc w jego systemowej kartotece kolejne pozyskiwane informacje (więcej o mechanizmie automatycznego tworzenia leadów w systemie pisałem tutaj).

 

Tworzenie formularzy internetowych w Mauticu jest banalnie proste. Wszystko za sprawą wbudowanego kreatora, pozwalającego na osiągnięcie pożądanego efektu za pomocą kilku kliknięć. Definiowanie formularza za pomocą systemu polega na:

  1. Wprowadzeniu metadanych formularza, czyli jego ogólnej charakterystyki, np. nazwy czy opisu.
  2. Określeniu pól wchodzących w skład formularza. Mautic umożliwia umieszczenie na formularzu dowolnej liczby pól wszystkich popularnych rodzajów, jak tekst, lista rozwijalna, checkbox, data, link, a nawet pole ukryte czy zabezpieczające przed spamem. Pozwala również na zdefiniowanie własnych klas CSS dla pól i zarządzanie kolejnością ich wyświetlenia (metodą "przeciągnij i upuść").
  3. Ustaleniu akcji będących skutkiem wypełnienia formularza, polegających np. na wysyłce komunikatu mailem (na określony adres e-mail bądź do osoby, która wypełniła formularz), przydzieleniu punktów scoringowych leadowi, przekierowaniu wypełniającego na określoną stronę WWW, modyfikacji kartoteki leada w systemie, pobraniu określonych materiałów bądź wyeksportowaniu klienta do zintegrowanego systemu CRM.

Osadzenie formularza przygotowanego w Mauticu na własnej stronie internetowej polega na zagnieżdżeniu w niej wygenerowanego przez system kodu HTML. Jeśli witryna działa w oparciu o któryś z najpopularniejszych CMSów, takich jak Joomla! czy Wordpress, sprawa jest jeszcze prostsza. W takim przypadku, umieszczenie formularza na stronie sprowadza się do instalacji pluginu Mautic i zagnieżdżenia w treści wybranego artykułu odpowiedniego tagu (z identyfikatorem formularza w Mauticu).

Przeczytaj również:


  • Najlepiej tworzyć formularze metodą prób i błędów - co jakiś (stały) okres czasu zmieniać formularz i po przetestowaniu kilku wersji będziemy w stanie dobrać najbardziej optymalny. Oczywiście można tak robić w nieskończoność aż nasza konwersja osiągnie potencjalne maksimum. Ciekawy wpis, pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Jak samodzielnie stworzyć firmową stronę WWW?
Ofert na wykonanie strony internetowej można znaleźć w sieci całe mnóstwo. Większość z nich wydaje się być całkiem przystępna - własną... Czytaj więcej...
Zarządzanie zespołem rozproszonym - wyzwania i dobre praktyki
Zarządzanie zespołem już z definicji nie jest łatwe. Każdy z nas ma bowiem inny charakter, potrzeby, styl pracy, przyzwyczajenia. Rolą managera... Czytaj więcej...
Umowa serwisowa - jaka zapewni spokojną eksploatację oprogramowania?
Bez zagwarantowanej opieki serwisowej wdrożenie jakiegokolwiek oprogramowania nie ma prawa się udać. Pomimo przeprowadzonych testów, błędy... Czytaj więcej...
Dobry system do oceny kompetencji pracowników, czyli jaki?
Ocena kompetencji? Nic prostszego, klikamy w arkusz, wyświetla się wynik i koniec. Niestety, w zarządzaniu zasobami ludzkimi podstawowym... Czytaj więcej...
Jak wybrać system wspierający ocenę pracowników?
Liczba przedsiębiorstw oceniających swoich pracowników systematycznie rośnie. Część z nich opracowanie metodologii ocen zamawia w firmach... Czytaj więcej...


Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Jak poprawić widoczność firmy w Google Maps?
Jeśli prowadzisz firmę, koniecznie umieść ją w usłudze Google Maps - to nic nie kosztuje, a może przynieść Ci mnóstwo korzyści (o tym... Czytaj więcej...
Darmowe oprogramowanie dla startupów - 10 najlepszych rozwiązań
Startupy, czyli młode firmy poszukujące swojego miejsca na rynku, najczęściej muszą liczyć się z każdą wydawaną złotówką. Dlatego dobrze... Czytaj więcej...
Efektywna współpraca systemów CRM i Marketing Automation
Systemy CRM oraz Marketing Automation są podstawowymi narzędziami pracy działów handlowych wielu firm. W niektórych obszarach ich funkcje zdają... Czytaj więcej...
Firmowa strona internetowa w 15 minut: test kreatora stron WWW mamfirme.pl
Ponad 20% (a według niektórych danych niemal 50%) polskich przedsiębiorców nie posiada własnej strony internetowej. 30% nie korzysta natomiast z... Czytaj więcej...
Jak stworzyć newsletter za darmo? - poradnik od A do Z
Newsletter to świetny sposób na budowanie świadomości marki i podtrzymywanie relacji z klientami. Jego prowadzenie nie jest kosztowne, a może... Czytaj więcej...