Marketing automation to nie tylko monitorowanie aktywności leadów i kampanie mailingowe, ale również możliwość automatycznego pozyskiwania danych potencjalnych klientów. Najlepszy darmowy system tego typu - Mautic, któremu poświęciłem kilka ostatnich artykułów, zbiera je za pomocą elastycznych, w pełni konfigurowalnych formularzy, które z jego pomocą w łatwy sposób przygotujemy i osadzimy na własnej stronie WWW. Dziś pokażę jak je efektywnie zdefiniować i wykorzystać w praktyce.

Jak efektywnie wykorzystać formularze WWW?

Za pomocą formularzy WWW odwiedzający stronę internetową są w stanie wprowadzić dane (np. kontaktowe), które mogą być wykorzystywane przez dział sprzedaży do celów handlowych. Dlaczego ktokolwiek miałby być zainteresowany pozostawieniem na naszej witrynie jakichkolwiek informacji? Oczywiście dlatego, że w zamian spodziewa się odniesienia określonych korzyści. Jeśli ich nie oferujemy, jest mało prawdopodobne, że dzięki formularzom zbierzemy interesujące nas dane. Poniżej przedstawiam kilka pomysłów na efektywne wykorzystanie formularzy WWW, tj. przykładów takich formularzy, które gwarantują ich częste wypełnianie przez odwiedzających.

Formularz kontaktowy

Odwiedzający Twoją stronę mogą chcieć się z Tobą skontaktować w wyniku np. zainteresowania Twoją ofertą, wątpliwości, chęci zgłoszenia własnych uwag bądź złożenia Ci propozycji współpracy. Oprócz podania na witrynie własnych danych kontaktowych, warto umieścić na niej formularz kontaktowy, który ułatwi czytelnikom strony dostęp do Ciebie, a przy okazji umożliwi pozyskanie podstawowych informacji o nich. Najlepszym miejscem dla formularza tego typu będzie sekcja "O nas" bądź "Kontakt", a także wszelkie podstrony ofertowe (idealne dla formularzy pokroju "skontaktuj się aby poznać szczegóły").

Komentarze do artykułu

Czytelnicy po lekturze ciekawego artykułu bardzo często mają ochotę go skomentować. To świetna okazja do pozyskania ich podstawowych danych osobowych. Warto udostępnić odwiedzającym możliwość komentowania zawartości strony, konstruując formatkę komentarza w taki sposób, aby podczas jego redagowania konieczne było wprowadzenie nie tylko treści, ale również adresu e-mail czy imienia.

Zapisy na newsletter

Jeśli treści publikowane na naszej stronie są atrakcyjne dla czytelników, z pewnością wielu z nich będzie miało ochotę śledzić publikowane na niej nowości. Z tego względu dobrym pomysłem jest prowadzenie newslettera, na który każdy, kto ma na to ochotę, może się zapisać, podając przy okazji swoje dane osobowe.

Ankiety

Internauci chętnie biorą udział w różnego rodzaju sondach i ankietach, o ile oczywiście ich tematyka jest dla nich interesująca (powiązana tematycznie z treściami, które aktualnie przeglądają) i nie wymaga to wielkiego nakładu pracy po ich stronie. Prosta sonda umieszczona na stronie jest dobrym sposobem pozyskiwania informacji o odwiedzających witrynę.

Dostęp do materiałów premium

Niektóre, szczególnie wartościowe treści mogą być łakomym kąskiem dla wielu odwiedzających. Warto to wykorzystać i ograniczyć do nich dostęp w taki sposób, aby każdy, kto ma ochotę obejrzeć / pobrać dany materiał, może to zrobić - pod warunkiem, że poda garść swoich danych osobowych.

Formularze WWW w Mauticu

Formularze WWW łatwo przygotować samodzielnie, jeszcze łatwiej wygenerować je za pomocą Mautica - darmowego, opensource'owego systemu marketing automation. Istotną zaletą tego drugiego rozwiązania jest jednoczesna integracja danego formularza z Mautikiem. Na czym ona polega?

  • Wypełnienie formularza przez odwiedzającego stronę skutkuje zapisaniem tego wydarzenia w systemie - oczywiście wraz z kompletem wprowadzonych danych, dzięki czemu mamy dostęp do pełnej historii aktywności związanej z formularzem okraszonej intuicyjnym wykresem, a zarazem możliwość oceny jego efektywności.
  • Dane zebrane za pomocą formularza aktualizują utworzonego w Mauticu leada, gromadząc w jego systemowej kartotece kolejne pozyskiwane informacje (więcej o mechanizmie automatycznego tworzenia leadów w systemie pisałem tutaj).

 

Tworzenie formularzy internetowych w Mauticu jest banalnie proste. Wszystko za sprawą wbudowanego kreatora, pozwalającego na osiągnięcie pożądanego efektu za pomocą kilku kliknięć. Definiowanie formularza za pomocą systemu polega na:

  1. Wprowadzeniu metadanych formularza, czyli jego ogólnej charakterystyki, np. nazwy czy opisu.
  2. Określeniu pól wchodzących w skład formularza. Mautic umożliwia umieszczenie na formularzu dowolnej liczby pól wszystkich popularnych rodzajów, jak tekst, lista rozwijalna, checkbox, data, link, a nawet pole ukryte czy zabezpieczające przed spamem. Pozwala również na zdefiniowanie własnych klas CSS dla pól i zarządzanie kolejnością ich wyświetlenia (metodą "przeciągnij i upuść").
  3. Ustaleniu akcji będących skutkiem wypełnienia formularza, polegających np. na wysyłce komunikatu mailem (na określony adres e-mail bądź do osoby, która wypełniła formularz), przydzieleniu punktów scoringowych leadowi, przekierowaniu wypełniającego na określoną stronę WWW, modyfikacji kartoteki leada w systemie, pobraniu określonych materiałów bądź wyeksportowaniu klienta do zintegrowanego systemu CRM.

Osadzenie formularza przygotowanego w Mauticu na własnej stronie internetowej polega na zagnieżdżeniu w niej wygenerowanego przez system kodu HTML. Jeśli witryna działa w oparciu o któryś z najpopularniejszych CMSów, takich jak Joomla! czy Wordpress, sprawa jest jeszcze prostsza. W takim przypadku, umieszczenie formularza na stronie sprowadza się do instalacji pluginu Mautic i zagnieżdżenia w treści wybranego artykułu odpowiedniego tagu (z identyfikatorem formularza w Mauticu).

Przeczytaj również:


  • Najlepiej tworzyć formularze metodą prób i błędów - co jakiś (stały) okres czasu zmieniać formularz i po przetestowaniu kilku wersji będziemy w stanie dobrać najbardziej optymalny. Oczywiście można tak robić w nieskończoność aż nasza konwersja osiągnie potencjalne maksimum. Ciekawy wpis, pozdrawiam.

Dodaj komentarz

  • Sprzedaż i marketing niedziela, 14, czerwiec 2015

    O pozyskaniu klienta często decyduje kilka pierwszych sekund jego obecności na firmowej stronie internetowej. Szybkie dostarczenie mu wszelkich informacji, jakich potrzebuje (np. poprzez odpowiedź...

  • Sprzedaż i marketing niedziela, 31, lipiec 2016

    Jak zwiększyć sprzedaż? - to pytanie spędza sen z powiek właścicielom przedsiębiorstw, ich managerom i sprzedawcom. I choć nie istnieje jeden złoty sposób na zachęcenie klientów do...

  • Sprzedaż i marketing sobota, 15, luty 2014

    Zamówienia w restauracji można przyjmować na karteczkach, wartość zakupów w małym sklepie spożywczym obliczać na kalkulatorze, a dostępność oferowanego produktu sprawdzać osobiście po...

  • Sprzedaż i marketing poniedziałek, 28, grudzień 2015

    Zautomatyzowane kampanie marketingowe to podstawa każdego systemu klasy marketing automation. Dzięki nim, praca działu handlowego jest znacznie prostsza, bo pozbawiona konieczności żmudnego...



Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Zapraszam również na mój nowy blog: piotrrawski.pl

Również na stronie:

  • Systemy CRM czwartek, 19, czerwiec 2014

    vTiger w wersji 6.0 to CRM o bodaj największej funkcjonalności spośród wszystkich dostępnych na rynku darmowych systemów do zarządzania relacjami z klientami, o otwartym kodzie źródłowym...

  • Systemy MRP/ERP wtorek, 30, kwiecień 2019

    Inwestycja w dedykowane rozwiązanie do prowadzenia biznesu to spore ryzyko. Nie dość, że oprogramowanie "szyte na miarę" jest bardzo kosztowne, to jeszcze nigdy nie ma pewności, że...

  • Reklama w internecie wtorek, 14, styczeń 2014

    Dzisiejszy internet przepełniony jest reklamami. Czyhają one na internautę praktycznie wszędzie, przybierając przeróżne formy: dźwięku, obrazu, tekstu czy też interaktywnych gier....