Monitoring strony internetowej to usługa, która kosztuje bardzo niewiele (bądź wcale), a może uchronić naszą firmę przed ogromnymi stratami. Stratami finansowymi i wizerunkowymi - wynikającymi z niedostępności strony np. z powodu awarii, ataku hakerskiego bądź innej przyczyny. Na czym polega i jak zabezpieczyć swoją witrynę?

Monitoring stron WWW - na czym polega?

Przyczyn niedostępności strony może być wiele - a atak hackerski to skrajny (choć niestety dość często występujący) przypadek. Nieopłacony hosting bądź domena, przeciążenie serwera, zawieszenie usług, nieudana aktualizacja oprogramowania, zablokowanie witryny przez Google'a - z takimi lub podobnymi problemami prędzej czy później spotyka się każdy webmaster.

Istotne jest, aby niedostępność strony WWW została błyskawicznie wykryta i poprawiona. Większość przyczyn daje się usunąć błyskawicznie, np. opłacenie przeterminowanego hostingu bądź przywrócenie ostatniej działającej wersji witryny z backupu to kwestia kilku minut. Problemem jest tu natomiast samo spostrzeżenie, że ze stroną dzieje się coś niedobrego.

Nie korzystając z usług do monitorowania stron WWW, o ewentualnym problemie z witryną czy aplikacją webową zazwyczaj dowiadujemy się przypadkiem. Tak było również ze mną: przeglądając statystyki Google Analytics zauważyłem kiedyś, że od pewnego czasu ruch na stronie drastycznie spadł. Okazało się, że została ona zainfekowana złośliwym oprogramowaniem przekierowującym go pod adres hackera. Sytuacja ta trwała zaledwie 3 dni, jednak jej skutki odczuwałem kilka miesięcy (zmniejszona liczba odwiedzin -> niższe przychody z reklam i mniej propozycji współpracy).

Niedostępność strony WWW = strata

Po tym smutnym doświadczeniu uważam, że absolutnie żadna firma nie może pozwolić sobie na brak monitoringu własnej strony WWW bądź innej usługi internetowej. Ponosi wówczas ogromne, zupełnie niepotrzebne ryzyko. Wyobraźmy sobie tylko jak wielkie straty może przynieść niedostępność takich serwisów webowych jak:

  • sklep internetowy (niedostępność oznacza brak zakupów oraz utratę pozycji w wyszukiwarkach internetowych)
  • bankowość elektroniczna (niedostępność oznacza brak dochodów z transakcji i niezadowolenie klientów - ryzyko ich utraty)
  • blog firmowy / strona WWW / wizytówka internetowa (niedostępność to utrata potencjalnych klientów oraz pozycji w wyszukiwarkach internetowych)

Dodajmy jeszcze, że nie monitorując własnej strony internetowej narażamy się na inne, bardzo zawstydzające ryzyko - że problem z witryną nie zostanie wykryty przez nas samych, a przez naszych klientów.

Monitorowanie strony internetowej - jak to działa?

W internecie można znaleźć bardzo wiele usług do monitorowania stron WWW. Mimo że różnią się one między sobą częstotliwością i skutecznością działania, koncepcyjnie są do siebie bardzo podobne. Aby rozpocząć monitorowanie, rejestrujemy naszą witrynę w usłudze, wybieramy odpowiedni dla nas pakiet i gotowe. Od tego momentu usługa co pewien określony czas (np. raz na kilkanaście minut) będzie automatycznie weryfikować dostępność naszego serwisu. Jeśli wykryje jakikolwiek problem, odnotuje go i postara się zidentyfikować, a następnie powiadomi nas (np. mailowo i/lub SMSem). Działanie monitoringu stron WWW dobrze obrazuje poniższa infografika:

Reakcja na awarię strony internetowej: Niezawodny proces (infografika) źródło: supermonitoring.pl

Narzędzia do monitorowania stron WWW

Wśród narzędzi do monitorowania stron internetowych znajdziemy rozwiązania zarówno w 100% płatne (wysokość opłat zależna od wybranego pakietu), jak i takie, które udostępniają podstawową opcję zupełnie za darmo. Listę jednych i drugich przedstawiam poniżej. Zachęcam do wypróbowania kilku i porównania wyników.

Usługi z planem darmowym

Pozostałe

Przeczytaj również:


Dodaj komentarz

  • Firmowa strona internetowa sobota, 13, luty 2016

    Prowadząc firmową stronę internetową często zależy nam na wyeksponowaniu jej określonego fragmentu (np. formularza kontaktowego, oferty czy promocji), tak aby przykuwał uwagę...

  • Firmowa strona internetowa sobota, 08, sierpień 2015

    Coraz więcej firm decyduje się na uruchomienie własnego bloga. I słusznie, statystyki wyraźnie wskazują bowiem, że przedsiębiorstwa blogujące przyciągają znacznie więcej potencjalnych...

  • Firmowa strona internetowa wtorek, 19, wrzesień 2017

    Chociaż zawodowo nigdy nie zajmowałem się tworzeniem stron WWW, mam na swoim koncie co najmniej kilka (moim zdaniem całkiem udanych) ich realizacji. Budując serwisy internetowe stosowałem...

  • Firmowa strona internetowa niedziela, 29, styczeń 2017

    Za domenę internetową nie warto przepłacać. To jedynie adres naszej witryny, który będzie działał tak samo dobrze zarówno w abonamencie za 1 zł, jak i za 200 zł. Mimo to, rozbieżności w...



Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Również na stronie:

  • Narzędzia pracy grupowej wtorek, 12, grudzień 2017

    Odkąd w Polsce pojawiło się Gadu-Gadu (wyparte później przez Skype'a, Messengera, SnapChata i masę innych komunikatorów mniej lub bardziej związanych z Social Media) ludzie błyskawicznie...

  • Zarządzanie projektami i zasobami środa, 24, grudzień 2014

    W Polsce i na świecie coraz popularniejszy staje się outsourcing - również w branży IT. Firmy coraz częściej zdają się na usługi innych przedsiębiorstw, rezygnując z zatrudniania...

  • Firmowa strona internetowa sobota, 15, listopad 2014

    Uruchamiając w internecie stronę internetową, platformę usługową, portal czy bloga, stajemy przed koniecznością rejestracji domeny internetowej, pod którą nasz produkt będzie dostępny w...