Monitoring strony internetowej to usługa, która kosztuje bardzo niewiele (bądź wcale), a może uchronić naszą firmę przed ogromnymi stratami. Stratami finansowymi i wizerunkowymi - wynikającymi z niedostępności strony np. z powodu awarii, ataku hakerskiego bądź innej przyczyny. Na czym polega i jak zabezpieczyć swoją witrynę?

Monitoring stron WWW - na czym polega?

Przyczyn niedostępności strony może być wiele - a atak hackerski to skrajny (choć niestety dość często występujący) przypadek. Nieopłacony hosting bądź domena, przeciążenie serwera, zawieszenie usług, nieudana aktualizacja oprogramowania, zablokowanie witryny przez Google'a - z takimi lub podobnymi problemami prędzej czy później spotyka się każdy webmaster.

Istotne jest, aby niedostępność strony WWW została błyskawicznie wykryta i poprawiona. Większość przyczyn daje się usunąć błyskawicznie, np. opłacenie przeterminowanego hostingu bądź przywrócenie ostatniej działającej wersji witryny z backupu to kwestia kilku minut. Problemem jest tu natomiast samo spostrzeżenie, że ze stroną dzieje się coś niedobrego.

Nie korzystając z usług do monitorowania stron WWW, o ewentualnym problemie z witryną czy aplikacją webową zazwyczaj dowiadujemy się przypadkiem. Tak było również ze mną: przeglądając statystyki Google Analytics zauważyłem kiedyś, że od pewnego czasu ruch na stronie drastycznie spadł. Okazało się, że została ona zainfekowana złośliwym oprogramowaniem przekierowującym go pod adres hackera. Sytuacja ta trwała zaledwie 3 dni, jednak jej skutki odczuwałem kilka miesięcy (zmniejszona liczba odwiedzin -> niższe przychody z reklam i mniej propozycji współpracy).

Niedostępność strony WWW = strata

Po tym smutnym doświadczeniu uważam, że absolutnie żadna firma nie może pozwolić sobie na brak monitoringu własnej strony WWW bądź innej usługi internetowej. Ponosi wówczas ogromne, zupełnie niepotrzebne ryzyko. Wyobraźmy sobie tylko jak wielkie straty może przynieść niedostępność takich serwisów webowych jak:

  • sklep internetowy (niedostępność oznacza brak zakupów oraz utratę pozycji w wyszukiwarkach internetowych)
  • bankowość elektroniczna (niedostępność oznacza brak dochodów z transakcji i niezadowolenie klientów - ryzyko ich utraty)
  • blog firmowy / strona WWW / wizytówka internetowa (niedostępność to utrata potencjalnych klientów oraz pozycji w wyszukiwarkach internetowych)

Dodajmy jeszcze, że nie monitorując własnej strony internetowej narażamy się na inne, bardzo zawstydzające ryzyko - że problem z witryną nie zostanie wykryty przez nas samych, a przez naszych klientów.

Monitorowanie strony internetowej - jak to działa?

W internecie można znaleźć bardzo wiele usług do monitorowania stron WWW. Mimo że różnią się one między sobą częstotliwością i skutecznością działania, koncepcyjnie są do siebie bardzo podobne. Aby rozpocząć monitorowanie, rejestrujemy naszą witrynę w usłudze, wybieramy odpowiedni dla nas pakiet i gotowe. Od tego momentu usługa co pewien określony czas (np. raz na kilkanaście minut) będzie automatycznie weryfikować dostępność naszego serwisu. Jeśli wykryje jakikolwiek problem, odnotuje go i postara się zidentyfikować, a następnie powiadomi nas (np. mailowo i/lub SMSem). Działanie monitoringu stron WWW dobrze obrazuje poniższa infografika:

Reakcja na awarię strony internetowej: Niezawodny proces (infografika) źródło: supermonitoring.pl

Narzędzia do monitorowania stron WWW

Wśród narzędzi do monitorowania stron internetowych znajdziemy rozwiązania zarówno w 100% płatne (wysokość opłat zależna od wybranego pakietu), jak i takie, które udostępniają podstawową opcję zupełnie za darmo. Listę jednych i drugich przedstawiam poniżej. Zachęcam do wypróbowania kilku i porównania wyników.

Usługi z planem darmowym

Pozostałe

Przeczytaj również:


Dodaj komentarz

  • Firmowa strona internetowa czwartek, 28, styczeń 2016

    Łatwo jest śledzić statystyki własnej strony internetowej. Znacznie trudniej zdobyć dane dotyczące cudzej witryny - np. konkurencji. Nie jest to jednak niemożliwe. Dzięki kilku narzędziom...

  • Firmowa strona internetowa niedziela, 29, styczeń 2017

    Za domenę internetową nie warto przepłacać. To jedynie adres naszej witryny, który będzie działał tak samo dobrze zarówno w abonamencie za 1 zł, jak i za 200 zł. Mimo to, rozbieżności w...

  • Firmowa strona internetowa sobota, 28, marzec 2015

    Jeśli nie ma Cię w internecie - nie istniejesz. Tak głosi prawo współczesnego marketingu. Aby świat mógł dostrzec Ciebie bądź Twoje produkty, musisz uaktywnić się w sieci. Jest to...

  • Firmowa strona internetowa piątek, 01, listopad 2013

    Czym powinna charakteryzować się dobra firmowa strona internetowa? Przede wszystkim witryna tego typu powinna być czytelna i prosta w obsłudze - tak, aby nie odwracała uwagi odwiedzającego od...



Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Również na stronie:

  • Systemy CRM sobota, 03, grudzień 2016

    W przeciwieństwie do CRM, termin SFA nie jest w Polsce dobrze znany. Mgliste, aczkolwiek bardzo chwytliwe marketingowo pojęcie Sales Force Automation bywa wykorzystywane przez niektórych...

  • Marketing poniedziałek, 28, grudzień 2015

    W tradycyjnym ujęciu (np. w prasie) za dobry artykuł uważa się taki, który zainteresuje czytelnika, zachęci go do zapoznania się z innymi treściami tego samego autora czy redakcji, a w...

  • Systemy MRP/ERP sobota, 28, luty 2015

    Systemy ERP cieszą się obecnie największą popularnością spośród wszystkich rodzajów oprogramowania dla firm. Chętnie sięgają po nie zarówno małe przedsiębiorstwa, jak i wielkie...