Monitoring strony internetowej to usługa, która kosztuje bardzo niewiele (bądź wcale), a może uchronić naszą firmę przed ogromnymi stratami. Stratami finansowymi i wizerunkowymi - wynikającymi z niedostępności strony np. z powodu awarii, ataku hakerskiego bądź innej przyczyny. Na czym polega i jak zabezpieczyć swoją witrynę?

Monitoring stron WWW - na czym polega?

Przyczyn niedostępności strony może być wiele - a atak hackerski to skrajny (choć niestety dość często występujący) przypadek. Nieopłacony hosting bądź domena, przeciążenie serwera, zawieszenie usług, nieudana aktualizacja oprogramowania, zablokowanie witryny przez Google'a - z takimi lub podobnymi problemami prędzej czy później spotyka się każdy webmaster.

Istotne jest, aby niedostępność strony WWW została błyskawicznie wykryta i poprawiona. Większość przyczyn daje się usunąć błyskawicznie, np. opłacenie przeterminowanego hostingu bądź przywrócenie ostatniej działającej wersji witryny z backupu to kwestia kilku minut. Problemem jest tu natomiast samo spostrzeżenie, że ze stroną dzieje się coś niedobrego.

Nie korzystając z usług do monitorowania stron WWW, o ewentualnym problemie z witryną czy aplikacją webową zazwyczaj dowiadujemy się przypadkiem. Tak było również ze mną: przeglądając statystyki Google Analytics zauważyłem kiedyś, że od pewnego czasu ruch na stronie drastycznie spadł. Okazało się, że została ona zainfekowana złośliwym oprogramowaniem przekierowującym go pod adres hackera. Sytuacja ta trwała zaledwie 3 dni, jednak jej skutki odczuwałem kilka miesięcy (zmniejszona liczba odwiedzin -> niższe przychody z reklam i mniej propozycji współpracy).

Niedostępność strony WWW = strata

Po tym smutnym doświadczeniu uważam, że absolutnie żadna firma nie może pozwolić sobie na brak monitoringu własnej strony WWW bądź innej usługi internetowej. Ponosi wówczas ogromne, zupełnie niepotrzebne ryzyko. Wyobraźmy sobie tylko jak wielkie straty może przynieść niedostępność takich serwisów webowych jak:

  • sklep internetowy (niedostępność oznacza brak zakupów oraz utratę pozycji w wyszukiwarkach internetowych)
  • bankowość elektroniczna (niedostępność oznacza brak dochodów z transakcji i niezadowolenie klientów - ryzyko ich utraty)
  • blog firmowy / strona WWW / wizytówka internetowa (niedostępność to utrata potencjalnych klientów oraz pozycji w wyszukiwarkach internetowych)

Dodajmy jeszcze, że nie monitorując własnej strony internetowej narażamy się na inne, bardzo zawstydzające ryzyko - że problem z witryną nie zostanie wykryty przez nas samych, a przez naszych klientów.

Monitorowanie strony internetowej - jak to działa?

W internecie można znaleźć bardzo wiele usług do monitorowania stron WWW. Mimo że różnią się one między sobą częstotliwością i skutecznością działania, koncepcyjnie są do siebie bardzo podobne. Aby rozpocząć monitorowanie, rejestrujemy naszą witrynę w usłudze, wybieramy odpowiedni dla nas pakiet i gotowe. Od tego momentu usługa co pewien określony czas (np. raz na kilkanaście minut) będzie automatycznie weryfikować dostępność naszego serwisu. Jeśli wykryje jakikolwiek problem, odnotuje go i postara się zidentyfikować, a następnie powiadomi nas (np. mailowo i/lub SMSem). Działanie monitoringu stron WWW dobrze obrazuje poniższa infografika:

Reakcja na awarię strony internetowej: Niezawodny proces (infografika) źródło: supermonitoring.pl

Narzędzia do monitorowania stron WWW

Wśród narzędzi do monitorowania stron internetowych znajdziemy rozwiązania zarówno w 100% płatne (wysokość opłat zależna od wybranego pakietu), jak i takie, które udostępniają podstawową opcję zupełnie za darmo. Listę jednych i drugich przedstawiam poniżej. Zachęcam do wypróbowania kilku i porównania wyników.

Usługi z planem darmowym

Pozostałe

Przeczytaj również:


  • Brak komentarzy
Dodaj komentarz

Jakim systemem wspierać Zarządzanie przez Cele (MBO)?
Proces Zarządzania przez Cele (MbO – Management by Objectives) mimo, że de facto kończy się oceną realizacji celów, różni się od Oceny... Czytaj więcej...
fsDesk - recepta na skuteczną obsługę serwisową
Serwis należy do tej grupy usług, które bardzo cenią konsumenci, a za którymi - delikatnie mówiąc - nie przepadają producenci i... Czytaj więcej...
Wanda - inteligentny tłumacz dla zespołów międzynarodowych
Wanda to opracowany przez Unit4 cyfrowy asystent dla przedsiębiorstw, wprowadzony na rynek na początku zeszłego roku. To pierwsze tego typu... Czytaj więcej...
Jak samodzielnie stworzyć firmową stronę WWW?
Ofert na wykonanie strony internetowej można znaleźć w sieci całe mnóstwo. Większość z nich wydaje się być całkiem przystępna - własną... Czytaj więcej...
Zarządzanie zespołem rozproszonym - wyzwania i dobre praktyki
Zarządzanie zespołem już z definicji nie jest łatwe. Każdy z nas ma bowiem inny charakter, potrzeby, styl pracy, przyzwyczajenia. Rolą managera... Czytaj więcej...


Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Jak skutecznie śledzić odwiedzających stronę WWW za pomocą Mautica?
Mautic, czyli najlepszy darmowy system typu marketing automation, któremu poświęciłem ostatni artykuł, pozwala między innymi monitorować... Czytaj więcej...
Jak skutecznie analizować zachowanie użytkowników na stronie WWW?
Strona WWW (rozumiana również jako serwis internetowy) może, a wręcz powinna być dla firmy źródłem ogromnych korzyści - zarówno... Czytaj więcej...
Tego nie może zabraknąć na firmowej stronie WWW
Dziś niemal każda firma ma w internecie swoją wizytówkę - stronę WWW. I słusznie - jest to bowiem jeden z najłatwiejszych sposobów na... Czytaj więcej...
Jak zmusić Google do szybkiej indeksacji strony?
Często zależy nam, aby nowo napisany artykuł na naszej stronie internetowej stał się szybko dostępny w wynikach wyszukiwania Google. Aby było... Czytaj więcej...
Axence nVision – jak usprawnić zarządzanie infrastrukturą IT i obniżyć zbędne koszty?
Administrator IT to rola bardzo wymagająca, a zarazem niedoceniana w wielu firmach. W czasach cyfrowej transformacji, gdzie o efektywności... Czytaj więcej...