Monitoring strony internetowej to usługa, która kosztuje bardzo niewiele (bądź wcale), a może uchronić naszą firmę przed ogromnymi stratami. Stratami finansowymi i wizerunkowymi - wynikającymi z niedostępności strony np. z powodu awarii, ataku hakerskiego bądź innej przyczyny. Na czym polega i jak zabezpieczyć swoją witrynę?

Monitoring stron WWW - na czym polega?

Przyczyn niedostępności strony może być wiele - a atak hackerski to skrajny (choć niestety dość często występujący) przypadek. Nieopłacony hosting bądź domena, przeciążenie serwera, zawieszenie usług, nieudana aktualizacja oprogramowania, zablokowanie witryny przez Google'a - z takimi lub podobnymi problemami prędzej czy później spotyka się każdy webmaster.

Istotne jest, aby niedostępność strony WWW została błyskawicznie wykryta i poprawiona. Większość przyczyn daje się usunąć błyskawicznie, np. opłacenie przeterminowanego hostingu bądź przywrócenie ostatniej działającej wersji witryny z backupu to kwestia kilku minut. Problemem jest tu natomiast samo spostrzeżenie, że ze stroną dzieje się coś niedobrego.

Nie korzystając z usług do monitorowania stron WWW, o ewentualnym problemie z witryną czy aplikacją webową zazwyczaj dowiadujemy się przypadkiem. Tak było również ze mną: przeglądając statystyki Google Analytics zauważyłem kiedyś, że od pewnego czasu ruch na stronie drastycznie spadł. Okazało się, że została ona zainfekowana złośliwym oprogramowaniem przekierowującym go pod adres hackera. Sytuacja ta trwała zaledwie 3 dni, jednak jej skutki odczuwałem kilka miesięcy (zmniejszona liczba odwiedzin -> niższe przychody z reklam i mniej propozycji współpracy).

Niedostępność strony WWW = strata

Po tym smutnym doświadczeniu uważam, że absolutnie żadna firma nie może pozwolić sobie na brak monitoringu własnej strony WWW bądź innej usługi internetowej. Ponosi wówczas ogromne, zupełnie niepotrzebne ryzyko. Wyobraźmy sobie tylko jak wielkie straty może przynieść niedostępność takich serwisów webowych jak:

  • sklep internetowy (niedostępność oznacza brak zakupów oraz utratę pozycji w wyszukiwarkach internetowych)
  • bankowość elektroniczna (niedostępność oznacza brak dochodów z transakcji i niezadowolenie klientów - ryzyko ich utraty)
  • blog firmowy / strona WWW / wizytówka internetowa (niedostępność to utrata potencjalnych klientów oraz pozycji w wyszukiwarkach internetowych)

Dodajmy jeszcze, że nie monitorując własnej strony internetowej narażamy się na inne, bardzo zawstydzające ryzyko - że problem z witryną nie zostanie wykryty przez nas samych, a przez naszych klientów.

Monitorowanie strony internetowej - jak to działa?

W internecie można znaleźć bardzo wiele usług do monitorowania stron WWW. Mimo że różnią się one między sobą częstotliwością i skutecznością działania, koncepcyjnie są do siebie bardzo podobne. Aby rozpocząć monitorowanie, rejestrujemy naszą witrynę w usłudze, wybieramy odpowiedni dla nas pakiet i gotowe. Od tego momentu usługa co pewien określony czas (np. raz na kilkanaście minut) będzie automatycznie weryfikować dostępność naszego serwisu. Jeśli wykryje jakikolwiek problem, odnotuje go i postara się zidentyfikować, a następnie powiadomi nas (np. mailowo i/lub SMSem). Działanie monitoringu stron WWW dobrze obrazuje poniższa infografika:

Reakcja na awarię strony internetowej: Niezawodny proces (infografika) źródło: supermonitoring.pl

Narzędzia do monitorowania stron WWW

Wśród narzędzi do monitorowania stron internetowych znajdziemy rozwiązania zarówno w 100% płatne (wysokość opłat zależna od wybranego pakietu), jak i takie, które udostępniają podstawową opcję zupełnie za darmo. Listę jednych i drugich przedstawiam poniżej. Zachęcam do wypróbowania kilku i porównania wyników.

Usługi z planem darmowym

Pozostałe

Przeczytaj również:


Dodaj komentarz

Jak najłatwiej zarządzać zadaniami w firmie?
Większość polskich firm korzysta z pakietu Microsoft Office - w tym coraz częściej z jego najnowszej odsłony Office 365. Mało kto jednak zdaje... Czytaj więcej...
Co to jest system CRM? Rodzaje i przykłady rozwiązań do zarządzania relacjami z klientami
O systemach CRM wiele się mówi i pisze, jednak nie zawsze tylko i wyłącznie prawdę. Zastosowanie oprogramowania tej klasy w biznesie jest bowiem... Czytaj więcej...
Jakim systemem wspierać Zarządzanie przez Cele (MBO)?
Proces Zarządzania przez Cele (MbO – Management by Objectives) mimo, że de facto kończy się oceną realizacji celów, różni się od Oceny... Czytaj więcej...
fsDesk - recepta na skuteczną obsługę serwisową
Serwis należy do tej grupy usług, które bardzo cenią konsumenci, a za którymi - delikatnie mówiąc - nie przepadają producenci i... Czytaj więcej...
Wanda - inteligentny tłumacz dla zespołów międzynarodowych
Wanda to opracowany przez Unit4 cyfrowy asystent dla przedsiębiorstw, wprowadzony na rynek na początku zeszłego roku. To pierwsze tego typu... Czytaj więcej...


Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Firmowa strona internetowa w 15 minut: test kreatora stron WWW mamfirme.pl
Ponad 20% (a według niektórych danych niemal 50%) polskich przedsiębiorców nie posiada własnej strony internetowej. 30% nie korzysta natomiast z... Czytaj więcej...
Cała prawda o SEO - czy warto w nie inwestować?
Każdemu posiadaczowi strony internetowej zależy na tym, aby była ona prezentowana w wynikach wyszukiwania Google jak najwyżej - najlepiej na... Czytaj więcej...
Cała prawda o SEO - czy warto w nie inwestować?
Każdemu posiadaczowi strony internetowej zależy na tym, aby była ona prezentowana w wynikach wyszukiwania Google jak najwyżej - najlepiej na... Czytaj więcej...
Jak efektywnie zbierać informacje o leadach za pomocą formularzy WWW?
Marketing automation to nie tylko monitorowanie aktywności leadów i kampanie mailingowe, ale również możliwość automatycznego pozyskiwania... Czytaj więcej...
Publikujesz filmy na YouTube? Te programy Ci się przydadzą
Publikacja filmów na YouTube to prosty i darmowy sposób na szybkie dotarcie do dużej liczby potencjalnych klientów naszej firmy (o czym pisałem... Czytaj więcej...