Zarówno w małych, średnich, jak i dużych przedsiębiorstwach zazwyczaj działa nie jeden, a kilka różnych systemów informatycznych - np. do obsługi klientów, działu HR, zarządzania produkcją czy księgowości. Każdy z nich posiada bowiem odmienne (i do tego specyficzne) funkcje, które trudno byłoby umieścić w jednym pakiecie oprogramowania. Częstokroć, poszczególne systemy, mimo że znacząco różnią się przeznaczeniem, wykorzystują te same dane bądź urządzenia. Dobrze jest więc, gdy są ze sobą zintegrowane - tj. potrafią się ze sobą komunikować i współpracować, udostępniając sobie wzajemnie własne zasoby. Na czym polega integracja systemów informatycznych i dlaczego warto jej dokonać?

Po co integrować systemy informatyczne?

Integrując systemy informatyczne uzyskujemy efekt synergii. Oznacza to, że korzyść płynąca z ich połączenia jest większa niż suma korzyści posiadania poszczególnych systemów działających osobno. Trochę to zawiłe, prawda? Wspomóżmy się zatem przykładem.

Przykład: W firmie X zajmującej się sprzedażą mebli działają dwa systemy informatyczne: Comarch Optima (do obsługi sprzedaży i księgowości) oraz SugarCRM (do zarządzania relacjami z klientami). Dzięki danym przechowywanym w Comarch Optimie możemy np. dowiedzieć się które produkty przedsiębiorstwa cieszą się największym powodzeniem wśród kupujących. SugarCRM dostarcza natomiast m.in. informacji o najskuteczniejszych sposobach pozyskiwania klientów. W wyniku integracji tych systemów otrzymujemy narzędzie potrafiące wykorzystywać dane przetwarzane przez oba pakiety oprogramowania. Przykładem jego użycia może być np. raport prezentujący najbardziej efektywne sposoby pozyskiwania nabywców foteli skórzanych (jednego z produktów firmy X).

Wśród korzyści płynących z integracji systemów informatycznych można wyróżnić:

  • spójność danych - dane (np. klientów - imię, nazwisko, adres itp.) nie muszą być powielane w wielu systemach, dzięki czemu niwelowane jest ryzyko wystąpienia błędów (literówki, nieaktualne informacje itd.) w niektórych z nich.
  • wygodę użycia - dane wprowadzone bądź zmodyfikowane w jednym systemie są automatycznie aktualizowane w innych.
  • możliwość wykorzystania pełnego potencjału informacyjnego firmy - brak granic pomiędzy poszczególnymi systemami sprawia, że informacje przechowywane w bazach danych firmy mogą zostać wykorzystane w dowolny sposób (np. do budowy różnego rodzaju raportów i zestawień, korzystających z zasobów wielu systemów).
  • nieograniczony przepływ informacji między obszarami firmy - możliwość udostępnienia informacji przetwarzanych przez jeden dział firmy innemu działowi (np. danych finansowych ewidencjonowanych w systemie księgowym działowi marketingu, pracującego na CRMie).

Na czym polega integracja systemów informatycznych?

Nie wszystkie systemy łatwo poddają się procesowi integracji. Najprościej łączy się oprogramowanie o otwartym kodzie źródłowym (open source) oraz takie, które wyposażone jest w API - specjalny interfejs programistyczny (najczęściej w formie usług webowych) służący programistom m.in. do jego konfiguracji i integracji. API można porównać do swego rodzaju instrukcji, dzięki której wiadomo w jaki sposób korzystać z danych przetwarzanych w danym systemie (w celu np. udostępnienia ich innemu systemowi bądź zaczerpnięcia danych do systemu z zewnątrz).

Jednak nawet jeśli system nie posiada API, a jego kod nie jest otwarty, zazwyczaj da się go zintegrować z innymi jednostkami (np. za pomocą dedykowanych narzędzi - integratorów). Wymaga to jednak znacznie większego nakładu pracy (a co za tym idzie - pieniędzy). W takich sytuacjach, aby ograniczyć dodatkowe koszty, często przeprowadza się tzw. integrację jednostronną, tj. taką, w której dane płyną tylko w jednym kierunku (jeden system je wysyła, a drugi odbiera). Jej efekt - częściowo połączony system - nie jest oczywiście tak funkcjonalny, jak pełna, dwustronna integracja. Jednak w niektórych sytuacjach ta pierwsza w zupełności wystarcza.

Przeczytaj również:


  • Brak komentarzy
Dodaj komentarz
Systemy, aplikacje i usługi informatyczne, z których korzystam na co dzień
W Waszych mailach często pytacie mnie o godne polecenia oprogramowanie, najchętniej takie, z którego sam korzystam. Postanowiłem więc... Czytaj więcej...
5 najlepszych narzędzi do monitorowania marki w internecie
Jeśli nie ma cię w internecie, nie istniejesz - tę zasadę współczesnego marketingu zna chyba każdy. Pytanie czy rzeczywiście wykorzystujemy... Czytaj więcej...
Gamifikacja CRM - chwyt marketingowy czy świetny sposób na zaangażowanie pracowników?
Nieco ponad półtora roku temu po raz pierwszy pisałem o gamifikacji w rozwiązaniach informatycznych dla biznesu, podejściu w tamtym czasie... Czytaj więcej...


Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Integracja systemów informatycznych: obsługa błędów
Systemy informatyczne warto ze sobą integrować, należy to jednak robić z głową - pamiętając o wzbogaceniu mechanizmów synchronizacyjnych o... Czytaj więcej...