W naszym kraju coraz więcej osób dostrzega olbrzymi potencjał oprogramowania typu Open Source (który na świecie dostrzeżono nieco wcześniej - w niektórych państwach tego typu oprogramowanie od kilku lat stopniowo zastępuje komercyjne rozwiązania - z bardzo różnym co prawda efektem, ale o tym napiszemy innym razem). Trudno się temu dziwić - systemy Open Source często oferują znacznie większe możliwości niż ich sklepowe odpowiedniki, są elastyczne (można je dostosowywać do własnych potrzeb), a przy tym najczęściej są wolne od jakichkolwiek opłat. No właśnie - najczęściej, bo nie jest to regułą.

Czy Open Source znaczy za darmo?

Wbrew powszechnej opinii, z założenia oprogramowanie typu Open Source nie jest darmowe. Korzystanie z niego zazwyczaj rzeczywiście nie wiąże się z żadnymi kosztami licencyjnymi, jednak wcale tak być nie musi. Istotą oprogramowania typu Open Source nie jest bowiem brak opłat, a otwartość kodu źródłowego - czyli tego, co stanowi o budowie i funkcjonalności programu.

Otwarty kod to olbrzymi atut oprogramowania Open Source. Dzięki niemu programy tego typu można w dowolny sposób dostosowywać do własnych potrzeb - zmieniając ich funkcje, modyfikować wygląd i sposób działania. Licencje niektórych produktów tego typu pozwalają nawet na odsprzedaż przekształconego oprogramowania Open Source. Otwartość kodu źródłowego nie jest jednak równoznaczna z nieodpłatnością. Otwartym kodem mogą charakteryzować się bowiem również komercyjne systemy informatyczne.

Za co płacimy wdrażając w firmie oprogramowanie typu Open Source?

Skoro ustaliliśmy już, że za oprogramowanie typu Open Source czasem trzeba zapłacić, sprawdźmy z czym dokładnie wiążą się ponoszone przez nas koszty.

  • Opłaty licencyjne. Korzystanie z oprogramowania typu Open Source może wiązać się z koniecznością uiszczenia opłat licencyjnych. Opłaty tego typu mogą być np. pobierane w zamian za możliwość wykorzystywania systemu do określonych zastosowań (np. komercyjnych).
  • Rozszerzona funkcjonalność. Twórcy wielu programów o otwartym kodzie udostępniają kilka wersji swoich produktów - zarówno bezpłatnych, jak i płatnych. Edycje płatne często charakteryzują się znacznie szerszą funkcjonalnością.
  • Komercyjne dodatki. Oprogramowanie Open Source zazwyczaj jest w 100% darmowe. Przygotowane przez niezależnych twórców rozszerzenia i dodatki już niekoniecznie. W przypadku najpopularniejszych systemów o otwartym kodzie, takich jak Joomla czy SugarCRM, w internecie można znaleźć zarówno darmowe, jak i płatne pakiety rozszerzające ich standardową funkcjonalność.
  • Pakiety językowe. Podobnie jak dodatki i rozszerzenia, tak i za pakiety językowe ich twórcy mogą pobierać opłaty.
  • Usługi wdrożeniowe. W przypadku systemów typu Open Source opłaty pobierane są najczęściej za usługi wdrożeniowe, polegające przede wszystkim na dostosowaniu oprogramowania do potrzeb klienta, doradztwie informatycznym i biznesowym, instalacji i wstępnej konfiguracji oprogramowania.
  • Serwis i wsparcie. Opieka nad wdrożonym oprogramowaniem.

Przeczytaj również:


  • Brak komentarzy
Dodaj komentarz

  • Systemy informatyczne dla firm czwartek, 05, czerwiec 2014

    Wybór systemu informatycznego dla firmy zdecydowanie nie jest prostą sprawą. Dostępnych rozwiązań na rynku jest całe multum, podobnie jak i oferujących je firm wdrożeniowych. Której z nich...

  • Systemy informatyczne dla firm środa, 27, grudzień 2017

    Bez zagwarantowanej opieki serwisowej wdrożenie jakiegokolwiek oprogramowania nie ma prawa się udać. Pomimo przeprowadzonych testów, błędy nowego systemu pojawiać się będą na pewno - i to...

  • Systemy informatyczne dla firm niedziela, 01, kwiecień 2018

    Wanda to opracowany przez Unit4 cyfrowy asystent dla przedsiębiorstw, wprowadzony na rynek na początku zeszłego roku. To pierwsze tego typu rozwiązanie na świecie, które pozwala użytkownikom...

  • Systemy informatyczne dla firm niedziela, 23, luty 2014

    Zarówno w małych, średnich, jak i dużych przedsiębiorstwach zazwyczaj działa nie jeden, a kilka różnych systemów informatycznych - np. do obsługi klientów, działu HR, zarządzania...



Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Również na stronie:

  • Firmowa strona internetowa wtorek, 19, wrzesień 2017

    Chociaż zawodowo nigdy nie zajmowałem się tworzeniem stron WWW, mam na swoim koncie co najmniej kilka (moim zdaniem całkiem udanych) ich realizacji. Budując serwisy internetowe stosowałem...

  • Reklama w internecie niedziela, 04, styczeń 2015

    YouTube to darmowa platforma do publikowania materiałów wideo. Zna ją w zasadzie każdy, każdy może również z niej korzystać i zamieszczać własne filmy. Dlaczego by więc nie wykorzystać...

  • Reklama w internecie czwartek, 26, grudzień 2013

    Bez wątpienia, jednym z pierwszych kroków związanych z promocją firmy w internecie powinno być umieszczenie jej na Mapach Google (Google Maps). Google Maps to bezpłatna usługa koncernu z...