W naszym kraju coraz więcej osób dostrzega olbrzymi potencjał oprogramowania typu Open Source (który na świecie dostrzeżono nieco wcześniej - w niektórych państwach tego typu oprogramowanie od kilku lat stopniowo zastępuje komercyjne rozwiązania - z bardzo różnym co prawda efektem, ale o tym napiszemy innym razem). Trudno się temu dziwić - systemy Open Source często oferują znacznie większe możliwości niż ich sklepowe odpowiedniki, są elastyczne (można je dostosowywać do własnych potrzeb), a przy tym najczęściej są wolne od jakichkolwiek opłat. No właśnie - najczęściej, bo nie jest to regułą.

Czy Open Source znaczy za darmo?

Wbrew powszechnej opinii, z założenia oprogramowanie typu Open Source nie jest darmowe. Korzystanie z niego zazwyczaj rzeczywiście nie wiąże się z żadnymi kosztami licencyjnymi, jednak wcale tak być nie musi. Istotą oprogramowania typu Open Source nie jest bowiem brak opłat, a otwartość kodu źródłowego - czyli tego, co stanowi o budowie i funkcjonalności programu.

Otwarty kod to olbrzymi atut oprogramowania Open Source. Dzięki niemu programy tego typu można w dowolny sposób dostosowywać do własnych potrzeb - zmieniając ich funkcje, modyfikować wygląd i sposób działania. Licencje niektórych produktów tego typu pozwalają nawet na odsprzedaż przekształconego oprogramowania Open Source. Otwartość kodu źródłowego nie jest jednak równoznaczna z nieodpłatnością. Otwartym kodem mogą charakteryzować się bowiem również komercyjne systemy informatyczne.

Za co płacimy wdrażając w firmie oprogramowanie typu Open Source?

Skoro ustaliliśmy już, że za oprogramowanie typu Open Source czasem trzeba zapłacić, sprawdźmy z czym dokładnie wiążą się ponoszone przez nas koszty.

  • Opłaty licencyjne. Korzystanie z oprogramowania typu Open Source może wiązać się z koniecznością uiszczenia opłat licencyjnych. Opłaty tego typu mogą być np. pobierane w zamian za możliwość wykorzystywania systemu do określonych zastosowań (np. komercyjnych).
  • Rozszerzona funkcjonalność. Twórcy wielu programów o otwartym kodzie udostępniają kilka wersji swoich produktów - zarówno bezpłatnych, jak i płatnych. Edycje płatne często charakteryzują się znacznie szerszą funkcjonalnością.
  • Komercyjne dodatki. Oprogramowanie Open Source zazwyczaj jest w 100% darmowe. Przygotowane przez niezależnych twórców rozszerzenia i dodatki już niekoniecznie. W przypadku najpopularniejszych systemów o otwartym kodzie, takich jak Joomla czy SugarCRM, w internecie można znaleźć zarówno darmowe, jak i płatne pakiety rozszerzające ich standardową funkcjonalność.
  • Pakiety językowe. Podobnie jak dodatki i rozszerzenia, tak i za pakiety językowe ich twórcy mogą pobierać opłaty.
  • Usługi wdrożeniowe. W przypadku systemów typu Open Source opłaty pobierane są najczęściej za usługi wdrożeniowe, polegające przede wszystkim na dostosowaniu oprogramowania do potrzeb klienta, doradztwie informatycznym i biznesowym, instalacji i wstępnej konfiguracji oprogramowania.
  • Serwis i wsparcie. Opieka nad wdrożonym oprogramowaniem.

Przeczytaj również:


  • Brak komentarzy
Dodaj komentarz


Piotr Rawski
Informatyk i ekonomista z kilkunastoletnim doświadczeniem w rozwoju i wdrażaniu systemów IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy. ⮕ kontakt i współpraca

Zapraszam również na mój nowy blog poświęcony zarządzaniu w IT:
⮕ piotrrawski.pl

Również na stronie:

  • Firmowa strona internetowa sobota, 19, kwiecień 2014

    Brak umiejętności i pieniędzy nie może być już dłużej wytłumaczeniem dla firm, które nie posiadają własnej wizytówki w internecie. Wszystko dzięki darmowym generatorom stron WWW,...

  • Firmowa strona internetowa czwartek, 17, listopad 2016

    Strona WWW (rozumiana również jako serwis internetowy) może, a wręcz powinna być dla firmy źródłem ogromnych korzyści - zarówno bezpośrednich (np. zakupy online), jak i pośrednich (np....

  • Marketing piątek, 11, wrzesień 2015

    Podstawą współczesnej komunikacji w biznesie, oprócz spotkań bezpośrednich i rozmów telefonicznych, jest korespondencja mailowa. Każdy z nas codziennie odbiera i wysyła przynajmniej kilka...