Miesiącami projektują, programują i testują rozwiązania informatyczne, ponoszą koszty reklamy i marketingu, poprawiają ewentualne błędy, aby w końcu... udostępnić swoje produkty za darmo w internecie. Mowa oczywiście o producentach bezpłatnego oprogramowania, których działania większości z nas mogą wydawać się, delikatnie mówiąc, dziwne. Czy pracują charytatywnie, wyłącznie z potrzeby misji? A może jednak czerpią wymierne korzyści płynące z dostarczania na rynek darmowych systemów informatycznych?

Źródła dochodów producentów darmowego oprogramowania

Jakiś czas temu pisałem o mitach na temat systemów opensource'owych: że ich jakość jest niska, że są niestabilne, niewspierane itd. Większość z tych nieprawdziwych, negatywnych opinii wynika z niezrozumienia modelu biznesowego producentów tego typu narzędzi. Warto pamiętać, że w zasadzie każda firma informatyczna zajmująca się wytwarzaniem oprogramowania osiąga z tego tytułu korzyści finansowe, nawet jeśli oferuje swoje produkty zupełnie za darmo. Pobieranie opłat licencyjnych za ich wykorzystywanie to bowiem nie jedyny sposób na zarabianie pieniędzy w wyniku prowadzonej działalności biznesowej. Poniżej opisuję kilka popularnych źródeł dochodów producentów bezpłatnych systemów informatycznych.

Komercyjne wersje oprogramowania

Często zdarza się, że dany system informatyczny dostępny jest w kilku edycjach - zarówno darmowej, jak i komercyjnej. Wersja bezpłatna, najczęściej o otwartym kodzie źródłowym (Open Source), służy wówczas jako wabik na klientów wersji płatnej (o szerszej funkcjonalności, nowocześniejszym interfejsie itd.). Oczywiście nie oznacza to, że jakość oprogramowania darmowego nie może być wysoka. Wręcz przeciwnie, często zdarza się, że bezpłatne wersje komercyjnych produktów, dzięki ciekawym dodatkom opracowanym przez społeczności ich użytkowników, swoimi możliwościami przewyższają swoje płatne odpowiedniki.

Płatne moduły

Niektórzy producenci oprogramowania przyjmują następujący model biznesowy: oferują bezpłatny system informatyczny w wersji bazowej oraz odpłatne dodatki rozszerzające jego podstawowe możliwości. Przykładem może być tutaj opensource'owy system ERP zawierający w standardzie moduły MRP i FK, pozostałe elementy (np. CRM czy HRM) oferując za opłatą.

Sprzedaż innych rozwiązań

Rzadko bywa tak, że dana firma zajmuje się rozwijaniem tylko jednego systemu informatycznego. Najczęściej ma w swojej ofercie kilka narzędzi, spośród których niektóre mogą być darmowe, a inne odpłatne. W takiej sytuacji, te pierwsze pełnią funkcje reklamowe, mające przyciągnąć uwagę klientów. W ten sposób działają zwykle producenci dodatków do opensource'owych systemów informatycznych, twórcy szablonów stron internetowych czy graficy.

Usługi hostingowe

Któż lepiej zadba o optymalną i niezawodną konfigurację serwera, na którym zainstalowany jest system, jak nie jego producent? Z takiego założenia wychodzi wielu twórców oprogramowania, udostępniając je co prawda za darmo, jednak oferując własne, oczywiście odpłatne, usługi hostingowe (tj. model Software as a Service, w którym system dostępny jako usługa internetowa, bez konieczności jego instalacji).

Wsparcie techniczne

Producenci darmowego oprogramowania oprócz płatnych usług hostingowych, bardzo często świadczą również odpłatne wsparcie techniczne, polegające na rozwiązywaniu problemów z aplikacją oraz konsultacjach w sprawie jej wybranych funkcji.

Usługi wdrożeniowe

Darmowe oprogramowanie, które w dzisiejszych czasach najczęściej charakteryzuje się otwartym kodem źródłowym (Open Source), rzadko kiedy traktowane jest jako rozwiązanie "pudełkowe" (tj. gotowe do użytku bezpośrednio po instalacji). Znacznie częściej systemy tego typu podlegają pracom wdrożeniowym, czyli różnego rodzaju dostosowaniom do indywidualnych potrzeb klienta - parametryzacji, odpowiedniej konfiguracji czy rozbudowie o dodatkowe funkcje. Usługi te świadczy zdecydowana większość producentów darmowych rozwiązań informatycznych.

Dotacje społeczności użytkowników i reklamy

Niektóre firmy informatyczne i organizacje zajmujące się wytwarzaniem oprogramowania rzeczywiście nie pobierają z tego tytułu żadnych opłat od użytkowników - zarówno bezpośrednich (np. płatny hosting), jak i pośrednich (np. sprzedaż innych rozwiązań). Biorąc pod uwagę, że muszą one w jakiś sposób finansować swoją działalność, w takiej sytuacji mają one dwa rozwiązania: zarabianie na emisji reklam w systemie bądź zdanie się na łaskę sponsorów (którymi mogą być również użytkownicy końcowi systemu). Z dobrowolnych dotacji użytkowników utrzymuje się m.in. Wikipedia. 

Przeczytaj również:


  • Brak komentarzy
Dodaj komentarz

  • Systemy informatyczne dla firm sobota, 02, kwiecień 2016

    W Europie aż 70-80% wdrożeń biznesowych systemów informatycznych (ERP oraz CRM) kończy się niepowodzeniem. Niepowodzenie niejedno ma imię, dla większości z nas oznacza ono jednak...

  • Systemy informatyczne dla firm sobota, 21, listopad 2015

    Startupy, czyli młode firmy poszukujące swojego miejsca na rynku, najczęściej muszą liczyć się z każdą wydawaną złotówką. Dlatego dobrze jest, gdy ich właściciele nie inwestują...

  • Systemy informatyczne dla firm niedziela, 07, grudzień 2014

    Ile trzeba zapłacić za wdrożenie dobrego systemu informatycznego (np. klasy ERP czy CRM) w firmie? Trudno o jednoznaczną odpowiedź - koszt implementacji oprogramowania może być bowiem bardzo...

  • Systemy informatyczne dla firm wtorek, 21, lipiec 2015

    Mimo że oprogramowanie Open Source z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością, a po rozwiązania tego typu sięgają najwięksi gracze na rynku, w wielu środowiskach w dalszym ciągu...



Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Również na stronie:

  • Systemy HR czwartek, 14, grudzień 2017

    Liczba przedsiębiorstw oceniających swoich pracowników systematycznie rośnie. Część z nich opracowanie metodologii ocen zamawia w firmach konsultingowych, a reszta tworzy własne autorskie...

  • Zarządzanie projektami i zasobami wtorek, 03, kwiecień 2018

    Serwis należy do tej grupy usług, które bardzo cenią konsumenci, a za którymi - delikatnie mówiąc - nie przepadają producenci i dystrybutorzy. Wszystko za sprawą SLA (Service Level...

  • Marketing piątek, 13, marzec 2015

    Mówi się, że obraz niesie w sobie kilkakrotnie więcej treści niż tekst. Dodatkowo, jest znacznie lepiej zauważalny. Nic więc dziwnego, że dzisiejszy marketing tak chętnie wykorzystuje...