Czym powinna charakteryzować się dobra firmowa strona internetowa? Przede wszystkim witryna tego typu powinna być czytelna i prosta w obsłudze - tak, aby nie odwracała uwagi odwiedzającego od treści, która jest najważniejsza. Szczególnie tyczy się to nawigacji, która nie powinna być nadto rozbudowana (mówi o tym zasada trzech kliknięć, według której maksymalnie trzy ruchy ze strony internauty powinny pozwolić mu osiągnąć cel). Ponadto, mimo że na stronach internetowych wskazane jest stosowanie różnego rodzaju zdjęć i grafik (obrazy przykuwają uwagę i zapadają w pamięć w znacznie większym stopniu niż tekst), na witrynie firmowej należy unikać przeładowania multimediami (ryzyko wolnego wczytywania się serwisu, spadek jego przejrzystości). Z tego względu, projektując menu na stronie najlepiej jest stosować sformatowane za pomocą stylów CSS odnośniki tekstowe, a nie graficzne.

Pozostawiając kwestie techniczne na boku, należy zaznaczyć, że właściwie wykonany serwis internetowy firmy przede wszystkim musi odznaczać się wysoką użytecznością dla użytkowników, czyli tak zwanym usability. Oznacza ono zakres, w jakim dana witryna umożliwia jego odbiorcom skuteczną realizację określonych zadań. Odwiedzający strony internetowej charakteryzującej się zadowalającą funkcjonalnością powinni:

  • szybko i łatwo wykonywać zadania na witrynie i realizować założone cele (np. znalezienie informacji o ofercie firmy),
  • w prosty sposób naprawiać popełnione błędy (np. powrócić na stronę główną w razie przypadkowego kliknięcia w niechciany odnośnik),
  • rozumieć jak działa witryna,
  • pamiętać w jaki sposób korzystać z danej strony internetowej.

Ponadto, niezwykle istotną kwestią podczas projektowania witryny internetowej jest zbudowanie jej zgodnie z wytycznymi twórców wyszukiwarek internetowych. Pozwala to na osiąganie przez podstrony serwisu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania oraz, co z tym związane, duży ruch internautów (jest to szalenie ważne szczególnie w przypadku witryn firmowych - w końcu internauta przeglądający stronę przedsiębiorstwa to jego potencjalny klient). Do wytycznych koncernu Google, którego wyszukiwarka wykorzystywana jest przez ponad 96% użytkowników internetu w Polsce, należą między innymi zawieranie w treści strony czy w samych odnośnikach jak największej liczby słów kluczowych czy tagowanie grafik. Optymalizacji serwisu firmowego pod kątem wyszukiwarek internetowych poświęcimy osobny artykuł.

Przeczytaj również:


  • Ze swojej strony mogę polecić instalację wtyczek social media bo są strony gdzie 80% ruchu pochodzi właśnie stamtąd.
    Poza tym pluginy polecają witrynę dużej ilości użytkowników stąd zwiększają prawdopodobieństwo pozyskania klienta.

  • Krótki ale dobry artykuł, najważniejsza właśnie jest dobra nawigacja, dzięki której użytkownik zostaje na stronie dłużnej. Dodałabym jeszcze że sklepy online powinny być wyposażone w wyszukiwarkę, często ludzie wybierają produkt w sklepie, a potem zamawiają go na stronie internetowej bo jest taniej.

Dodaj komentarz

Jak samodzielnie stworzyć firmową stronę WWW?
Ofert na wykonanie strony internetowej można znaleźć w sieci całe mnóstwo. Większość z nich wydaje się być całkiem przystępna - własną... Czytaj więcej...
Zarządzanie zespołem rozproszonym - wyzwania i dobre praktyki
Zarządzanie zespołem już z definicji nie jest łatwe. Każdy z nas ma bowiem inny charakter, potrzeby, styl pracy, przyzwyczajenia. Rolą managera... Czytaj więcej...
Umowa serwisowa - jaka zapewni spokojną eksploatację oprogramowania?
Bez zagwarantowanej opieki serwisowej wdrożenie jakiegokolwiek oprogramowania nie ma prawa się udać. Pomimo przeprowadzonych testów, błędy... Czytaj więcej...
Dobry system do oceny kompetencji pracowników, czyli jaki?
Ocena kompetencji? Nic prostszego, klikamy w arkusz, wyświetla się wynik i koniec. Niestety, w zarządzaniu zasobami ludzkimi podstawowym... Czytaj więcej...
Jak wybrać system wspierający ocenę pracowników?
Liczba przedsiębiorstw oceniających swoich pracowników systematycznie rośnie. Część z nich opracowanie metodologii ocen zamawia w firmach... Czytaj więcej...


Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Gdzie najlepiej wykupić domenę internetową?
Uruchamiając w internecie stronę internetową, platformę usługową, portal czy bloga, stajemy przed koniecznością rejestracji domeny... Czytaj więcej...
Jak prowadzić firmowego bloga?
Coraz więcej firm decyduje się na uruchomienie własnego bloga. I słusznie, statystyki wyraźnie wskazują bowiem, że przedsiębiorstwa... Czytaj więcej...
Cała prawda o SEO - czy warto w nie inwestować?
Każdemu posiadaczowi strony internetowej zależy na tym, aby była ona prezentowana w wynikach wyszukiwania Google jak najwyżej - najlepiej na... Czytaj więcej...
Jak sprawdzić popularność strony internetowej konkurencji?
Łatwo jest śledzić statystyki własnej strony internetowej. Znacznie trudniej zdobyć dane dotyczące cudzej witryny - np. konkurencji. Nie jest... Czytaj więcej...
WebWave CMS - najlepszy darmowy kreator stron WWW?
Jeszcze 10 lat temu zbudowanie funkcjonalnej strony internetowej wymagało znajomości języka HTML, PHP czy JavaScript. Dziś jest to banalnie... Czytaj więcej...