Czym powinna charakteryzować się dobra firmowa strona internetowa? Przede wszystkim witryna tego typu powinna być czytelna i prosta w obsłudze - tak, aby nie odwracała uwagi odwiedzającego od treści, która jest najważniejsza. Szczególnie tyczy się to nawigacji, która nie powinna być nadto rozbudowana (mówi o tym zasada trzech kliknięć, według której maksymalnie trzy ruchy ze strony internauty powinny pozwolić mu osiągnąć cel). Ponadto, mimo że na stronach internetowych wskazane jest stosowanie różnego rodzaju zdjęć i grafik (obrazy przykuwają uwagę i zapadają w pamięć w znacznie większym stopniu niż tekst), na witrynie firmowej należy unikać przeładowania multimediami (ryzyko wolnego wczytywania się serwisu, spadek jego przejrzystości). Z tego względu, projektując menu na stronie najlepiej jest stosować sformatowane za pomocą stylów CSS odnośniki tekstowe, a nie graficzne.

Pozostawiając kwestie techniczne na boku, należy zaznaczyć, że właściwie wykonany serwis internetowy firmy przede wszystkim musi odznaczać się wysoką użytecznością dla użytkowników, czyli tak zwanym usability. Oznacza ono zakres, w jakim dana witryna umożliwia jego odbiorcom skuteczną realizację określonych zadań. Odwiedzający strony internetowej charakteryzującej się zadowalającą funkcjonalnością powinni:

  • szybko i łatwo wykonywać zadania na witrynie i realizować założone cele (np. znalezienie informacji o ofercie firmy),
  • w prosty sposób naprawiać popełnione błędy (np. powrócić na stronę główną w razie przypadkowego kliknięcia w niechciany odnośnik),
  • rozumieć jak działa witryna,
  • pamiętać w jaki sposób korzystać z danej strony internetowej.

Ponadto, niezwykle istotną kwestią podczas projektowania witryny internetowej jest zbudowanie jej zgodnie z wytycznymi twórców wyszukiwarek internetowych. Pozwala to na osiąganie przez podstrony serwisu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania oraz, co z tym związane, duży ruch internautów (jest to szalenie ważne szczególnie w przypadku witryn firmowych - w końcu internauta przeglądający stronę przedsiębiorstwa to jego potencjalny klient). Do wytycznych koncernu Google, którego wyszukiwarka wykorzystywana jest przez ponad 96% użytkowników internetu w Polsce, należą między innymi zawieranie w treści strony czy w samych odnośnikach jak największej liczby słów kluczowych czy tagowanie grafik. Optymalizacji serwisu firmowego pod kątem wyszukiwarek internetowych poświęcimy osobny artykuł.

Przeczytaj również:


  • Ze swojej strony mogę polecić instalację wtyczek social media bo są strony gdzie 80% ruchu pochodzi właśnie stamtąd.
    Poza tym pluginy polecają witrynę dużej ilości użytkowników stąd zwiększają prawdopodobieństwo pozyskania klienta.

  • Krótki ale dobry artykuł, najważniejsza właśnie jest dobra nawigacja, dzięki której użytkownik zostaje na stronie dłużnej. Dodałabym jeszcze że sklepy online powinny być wyposażone w wyszukiwarkę, często ludzie wybierają produkt w sklepie, a potem zamawiają go na stronie internetowej bo jest taniej.

Dodaj komentarz

Jak najłatwiej zarządzać zadaniami w firmie?
Większość polskich firm korzysta z pakietu Microsoft Office - w tym coraz częściej z jego najnowszej odsłony Office 365. Mało kto jednak zdaje... Czytaj więcej...
Co to jest system CRM? Rodzaje i przykłady rozwiązań do zarządzania relacjami z klientami
O systemach CRM wiele się mówi i pisze, jednak nie zawsze tylko i wyłącznie prawdę. Zastosowanie oprogramowania tej klasy w biznesie jest bowiem... Czytaj więcej...
Jakim systemem wspierać Zarządzanie przez Cele (MBO)?
Proces Zarządzania przez Cele (MbO – Management by Objectives) mimo, że de facto kończy się oceną realizacji celów, różni się od Oceny... Czytaj więcej...
fsDesk - recepta na skuteczną obsługę serwisową
Serwis należy do tej grupy usług, które bardzo cenią konsumenci, a za którymi - delikatnie mówiąc - nie przepadają producenci i... Czytaj więcej...
Wanda - inteligentny tłumacz dla zespołów międzynarodowych
Wanda to opracowany przez Unit4 cyfrowy asystent dla przedsiębiorstw, wprowadzony na rynek na początku zeszłego roku. To pierwsze tego typu... Czytaj więcej...


Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Jak samodzielnie stworzyć firmową stronę WWW?
Ofert na wykonanie strony internetowej można znaleźć w sieci całe mnóstwo. Większość z nich wydaje się być całkiem przystępna - własną... Czytaj więcej...
Jak założyć firmową stronę internetową (najtaniej)?
Jeśli nie ma Cię w internecie - nie istniejesz. Tak głosi prawo współczesnego marketingu. Aby świat mógł dostrzec Ciebie bądź Twoje... Czytaj więcej...
Mautic's mPower Focus - czyli jak przykuć uwagę czytelników na stronie WWW?
Prowadząc firmową stronę internetową często zależy nam na wyeksponowaniu jej określonego fragmentu (np. formularza kontaktowego, oferty czy... Czytaj więcej...
Firmowa strona internetowa w 15 minut: test kreatora stron WWW mamfirme.pl
Ponad 20% (a według niektórych danych niemal 50%) polskich przedsiębiorców nie posiada własnej strony internetowej. 30% nie korzysta natomiast z... Czytaj więcej...
Jak sprawdzić popularność strony internetowej konkurencji?
Łatwo jest śledzić statystyki własnej strony internetowej. Znacznie trudniej zdobyć dane dotyczące cudzej witryny - np. konkurencji. Nie jest... Czytaj więcej...