Coraz więcej firm decyduje się na uruchomienie własnego bloga. I słusznie, statystyki wyraźnie wskazują bowiem, że przedsiębiorstwa blogujące przyciągają znacznie więcej potencjalnych klientów niż te, które tego typu działań nie prowadzą. Jednak samo stworzenie bloga do skutecznego pozyskiwania leadów nie wystarczy - aby był on efektywny, należy nim odpowiednio zarządzać. Jak? O tym parę słów w dzisiejszym artykule.

{flike}

Blog firmowy - dlaczego warto go prowadzić?

Jest wiele powodów, dla których warto prowadzić firmowego bloga - wszystkie sprowadzają się jednak do możliwości pozyskiwania większej liczby klientów oraz zwiększania świadomości danej marki. Zastanawiając się nad rozpoczęciem firmowego blogowania, warto zapoznać się z garścią danych statystycznych:

  • 81% użytkowników internetu ufa informacjom i poradom zawartym na blogach internetowych,
  • blogujące firmy działające w obszarze B2B generują 67% potencjalnych klientów więcej niż te nieblogujące,
  • małe przedsiębiorstwa, które prowadzą blogi, generują o 126% potencjalnych klientów więcej,
  • 81% firm prowadzących blogi postrzega je jako bardzo użyteczne narzędzie marketingowe,
  • 60% potencjalnych klientów zwiększa zaufanie do firmy po lekturze artykułu na jej blogu,
  • domeny internetowe firm, które blogują, są linkowane znacznie częściej (zyskują 97% linków przychodzących więcej), co pozytywnie wpływa na ich pozycjonowanie,
  • liczba podstron zaindeksowanych przez Google jest średnio o 434% większa w przypadku firm posiadających blogi.

Jak zarządzać firmowym blogiem?

Wiemy już, że warto zainwestować w bloga firmowego. Założyć go nietrudno - proces uruchomienia bloga nie różni się szczególnie od założenia strony internetowej (o czym pisałem tutaj). Jako podstawa firmowego bloga najlepiej nadaje się darmowy system do zarządzania treścią Wordpress. Jego instalacja i konfiguracja nie powinny nastręczyć trudności nawet osobom nietechnicznym. Samo założenie bloga żadnych korzyści firmie jednak nie przyniesie - należy go jeszcze odpowiednio prowadzić.

Pisz regularnie

I najlepiej często. Gorszym blogiem od nieistniejącego jest taki, na którym się nic nie dzieje. Firmowy blog, na którym notki pojawiają się rzadko i nieregularnie zamiast przyciągać klientów, będzie ich odstraszał. Co można bowiem pomyśleć o firmie, której ostatni wpis na blogu pochodzi np. sprzed kilku miesięcy bądź lat? Tyle, że ledwo zipie bądź nie jest ekspertem w swojej dziedzinie (tj. nie wie o czym pisać) - a więc nie warto korzystać z jej usług.

Badania jasno pokazują, że im częstsze wpisy na blogu, tym większy z niego pożytek (np. redagowanie kilku notek w tygodniu powoduje 4-krotny wzrost liczebności potencjalnych klientów względem ich braku). Zachęcam do przejrzenia statystyk związanych z intensywnością publikacji w serwisie Hubspot.com. Oczywiście, jeśli nie jesteś w stanie wygenerować kilku postów tygodniowo, publikuj je przynajmniej regularnie (np. raz w tygodniu czy miesiącu).

Pisz ciekawie i fachowo

Tematyka postów na firmowym blogu zależy oczywiście od tego, czym dane przedsiębiorstwo się zajmuje. Ogólnie rzecz biorąc, publikowane posty powinny być interesujące dla grupy docelowej firmy. W związku z tym, same informacje o nowych produktach i usługach w jej ofercie nie wystarczą (do tego służą newslettery!). Przydatne z punktu widzenia czytelnika będą natomiast wszelkiego rodzaju porady, przykłady zastosowań produktów firmy, instrukcje, analizy - generalnie materiały, w których potencjalny klient znajdzie wartość i które prezentują autorów jako ekspertów w danej dziedzinie. Informacje o nowych produktach oczywiście mogą (a nawet powinny) pojawiać się na blogu - nie powinny być jednak jego podstawą.

Zadbaj o szatę graficzną

W dzisiejszym internecie wartościowa treść to nie wszystko - jest jej w sieci sporo. Łatwo zauważyć i docenić tę, która jest atrakcyjnie opakowana. Badania potwierdzają, że artykuły wzbogacone grafikami cieszą się aż o 94% większą liczbą odwiedzin.

Odpowiednia szata graficzna firmowego bloga (najlepiej spójna z zasadniczą stroną WWW) oraz atrakcyjna forma poszczególnych postów (tj. np. dostępność zdjęć, wykresów, uporządkowana struktura tekstu) świadczy o profesjonalizmie przedsiębiorstwa, a ponadto przykuwa uwagę czytelników i zachęca ich do zapoznania się z treścią bloga.

Zintegruj blog z firmową stroną WWW

W poprzednim akapicie wspomniałem o konieczności utrzymania spójnej szaty graficznej dla bloga i zasadniczej firmowej strony WWW. Mając na uwadze również pozycjonowanie firmowej domeny, należy zadbać o odpowiedni adres bloga. Wbrew dominującej w sieci modzie na adresy firmowych blogów oparte o subdomeny (np. blog.firmowadomena.pl), warto umieścić podstrony bloga w tej samej domenie (np. firmowadomena.pl/blog). Firmowy blog będzie wówczas działał w ramach zasadniczej strony WWW przedsiębiorstwa, pozytywnie wpływając na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Stosując rozwiązanie z subdomeną, rezygnujemy z bloga jako narzędzia pozycjonującego firmową stronę WWW - z punktu widzenia wyszukiwarek internetowych blog i strona firmowa funkcjonują wówczas jako dwa, niezależne byty.

Przeczytaj również:


  • Trafny tekst. Ze swojej strony dodam, że opłaca się bardziej napisać 3 konkretne teksty z wysokim wskaźnikiem konwersji
    niż 10 słabych zapełniaczy tylko po to żeby pisać regularnie. Przydatna jest również usługa copywritingu.

  • Świetny artykuł! Współcześnie blog firmowy odgrywa bardzo ważną rolę w marketingu i w zdobywaniu nowych klientów. Kwestią jest tylko zamieszczanie materiałów zgodnych z oczekiwaniami grupy docelowej. Istotne, aby materiały były aktualizowane często - tak, by blog 'żył'.

  • Przydatne wskazówki. Moim zdaniem sprawdza się to jednak tylko w przypadkach mniejszych i średnich firm. Wydaje mi się, że większe formy już raczej inwestują w specjalistów, którzy się tym dla nich zajmują.. nie mniej jednak - warto poczytać :)

  • Diana, nie wnikam w tekście kto ma prowadzić firmowego bloga - może to robić każdy, zarówno pan prezes, sekretarka, marketingowiec, wynajęty student bądź zewnętrzny specjalista ;) Nie ważne kto prowadzi bloga - ważne jak prowadzi.

  • Umiejętne prowadzenie bloga może przynieść firmie bardzo dużo korzyści. Warto też dodać, że teksty powinny być też zoptymalizowane pod SEO, co może znacząco zwiększyć ich widoczność w wyszukiwarce. Nie należy jednak zapominać, aby jednocześnie były ciekawe i wartościowe dla użytkownika ;)

Dodaj komentarz


Piotr Rawski
Informatyk i ekonomista z kilkunastoletnim doświadczeniem w rozwoju i wdrażaniu systemów IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy. ⮕ kontakt i współpraca

Zapraszam również na mój nowy blog poświęcony zarządzaniu w IT:
⮕ piotrrawski.pl

Również na stronie:

  • Marketing czwartek, 04, czerwiec 2015

    Screeny, czyli zrzuty ekranowe, to świetne dodatki do wszelkiego rodzaju prezentacji, materiałów szkoleniowych, marketingowych czy dokumentacji. Pomogą również w komunikacji z klientami bądź...

  • Systemy CRM sobota, 05, lipiec 2014

    Pod koniec 2013 roku na rynku systemów CRM (do zarządzania relacjami z klientami) pojawił się nowy gracz - SuiteCRM, który zamierza napsuć sporo krwi producentom najpopularniejszych obecnie...

  • Systemy informatyczne dla firm niedziela, 01, kwiecień 2018

    Wanda to opracowany przez Unit4 cyfrowy asystent dla przedsiębiorstw, wprowadzony na rynek na początku zeszłego roku. To pierwsze tego typu rozwiązanie na świecie, które pozwala użytkownikom...