Jeśli nie ma Cię w internecie - nie istniejesz. Tak głosi prawo współczesnego marketingu. Aby świat mógł dostrzec Ciebie bądź Twoje produkty, musisz uaktywnić się w sieci. Jest to możliwe na wiele sposobów - m.in. za pośrednictwem najnowszych kanałów, jak portale społecznościowe czy YouTube, ale również poprzez własną stronę WWW lub bloga, które w dalszym ciągu służą jako podstawowa wizytówka osoby bądź firmy w internecie.

Jeśli nie posiadasz jeszcze własnej strony internetowej, koniecznie sprawdź w jaki sposób ją założyć - najtaniej i do tego w 100% samodzielnie.

4 sposoby na darmową firmową stronę WWW

Istnieje co najmniej kilka sposobów na szybkie i łatwe stworzenie strony internetowej dla firmy, bez ponoszenia przy tym żadnych (bądź prawie żadnych) kosztów. Poniżej prezentuję cztery, moim zdaniem najlepsze. Każdy z nich posiada pewne zalety, którymi nie mogą poszczycić się pozostali. Wybór rozwiązania zależy więc od indywidualnych potrzeb firmy, stopnia złożoności budowanej witryny, posiadanego czasu czy umiejętności webmastera.

1. Firmowy profil Facebook

Najpopularniejszy na świecie portal społecznościowy Facebook pozwala na stworzenie firmowego profilu do komunikacji z sympatykami danej marki czy przedsiębiorstwa. Z możliwości prowadzenia firmowego fanpage'a korzystają w zasadzie wszyscy, jednak dla wielu firm, zwłaszcza tych niewielkich i początkujących, konto na Facebooku stanowi podstawową wizytówkę w internecie. Takie rozwiązanie posiada oczywiście szereg wad, jak niewielka elastyczność, pełna zależność od zewnętrznego serwisu, brak możliwości wykonania kopii zapasowej czy ograniczone możliwości pozycjonowania własnej domeny. Jednak łatwość wykonania, wygoda obsługi, brak kosztów, a także szerokie możliwości jakie daje sama platforma komunikacyjna Facebook zachęcają przedsiębiorców do jej wykorzystywania. I słusznie - firma na Facebooku powinna być obecna, jednak po okresie jej rozruchu, poza kontem na portalu społecznościowym, warto pomyśleć o stronie internetowej w nieco trwalszej i bardziej niezależnej formie.

Wskazówki jak założyć firmowy profil na Facebooku można znaleźć w wielu miejscach w internecie - m.in. tutaj.

2. Darmowy serwis blogowy Blogger

Kolejną darmową platformą, w oparciu o którą można zbudować firmową stronę internetową jest serwis blogowy koncernu Google - Blogger.com. Nic nie szkodzi, że jest on dedykowany blogom - z powodzeniem utworzymy w nim również statyczną stronę WWW. Zalety Bloggera to darmowy hosting, intuicyjna i prosta obsługa, szeroka dostępność gotowych szablonów oraz - co ważne - możliwość podpięcia własnej domeny. Wady? Ograniczone możliwości rozbudowy (brak dostępu do kodu źródłowego) i zależność od zewnętrznego dostawcy - który, podobnie jak Facebook, jeśli z jakichś przyczyn zapragnie, może np. zablokować nasze konto. Ryzyko być może jest nikłe, ale jednak istnieje.

Wskazówki jak założyć firmową stronę internetową w oparciu o system Blogger, można znaleźć m.in. tutaj.

3. Internetowy kreator stron WWW

Do zbudowania firmowej strony internetowej można wykorzystać również jeden z dostępnych w sieci darmowych kreatorów stron WWW. W zależności od producenta, pozwalają one na stworzenie firmowej wizytówki za pomocą kilku prostych kroków, w oparciu o gotowe szablony i grafiki, podpięcie własnej domeny, a nawet na instalację rezultatu na własnym serwerze. Wadą takiego rozwiązania są ograniczone możliwości konfiguracyjne, a w konsekwencji usztywnienie w kontekście rozwoju strony. Kreatory poleciłbym firmom, którym zależy na szybkiemu stworzeniu własnej wizytówki w internecie - nieskomplikowanej jeśli chodzi o strukturę, maksymalnie kilkustronicowej.

Więcej informacji o darmowych kreatorach stron internetowych znajdziecie tutaj. Godnym polecenia, niewymienionym w artykule, jednak zachwalanym przez czytelników kreatorem jest WebWave CMS.

4. Opensource'owy CMS

Opcją oferującą zdecydowanie największe możliwości jest stworzenie firmowej strony internetowej na bazie darmowego systemu CMS (Content Management System - czyli system do zarządzania treścią). Na rynku istnieje kilka bardzo dobrych, popularnych i nieustannie rozwijanych systemów tego typu, jak m.in. Joomla!, Wordpress czy Drupal. Każdy z nich pozwala na zbudowanie strony WWW na bazie gotowych szablonów dostępnych w internecie, a następnie jej rozwijanie. Strony tego typu charakteryzują się budową modułową - szablon definiuje obszary, które podlegają modyfikacjom administratora, dzięki czemu może on zdecydować, jakie elementy znajdą się w danym miejscu strony.

Siłą Joomla!, Wordpressa czy Drupala jest ich stabilność (częste aktualizacje, ogromna społeczność użytkowników), dostępność ogromnej liczby darmowych i płatnych rozszerzeń (różnego rodzaju usprawnienia, np. galerie zdjęć, fora, sklepy internetowe, slidery itd.), a także pełna swoboda rozwoju (duże możliwości konfiguracyjne + w razie potrzeby możliwość edycji kodu źródłowego) i skalowalność (systemy CMS pozwalają na stworzenie zarówno niewielkich, kilkustronicowych wizytówek WWW czy blogów, jak i ogromnych serwisów i portali).

Budowa strony firmowej w oparciu o darmowy CMS to rozwiązanie profesjonalne, na które decydują się zarówno małe firmy, jak i największe światowe marki. Początkującym przedsiębiorcom, których oczekiwania wobec strony internetowej są raczej niewielkie i standardowe, poleciłbym CMS Wordpress (który jest bardzo prosty w obsłudze, oferując przy tym duże możliwości). Choć jest to system do prowadzenia blogów internetowych, jest on chętnie wykorzystywany jako narzędzie do tworzenia statycznych stron WWW.

Jak wykorzystać Wordpressa do stworzenia firmowej strony internetowej, możecie przeczytać w wielu miejscach w sieci, m.in. tutaj.

Domena i hosting dla firmowej strony internetowej

O tym, na co należy zwrócić uwagę rejestrując firmową domenę internetową (czyli adres naszej strony WWW), tak aby nie przepłacić w kolejnych latach podczas jej odnawiania, pisałem w artykule Gdzie najlepiej wykupić domenę internetową? Zgodnie z jego treścią, jednym z najlepszych (tj. najtańszych) miejsc do rejestracji domeny jest serwis Najtanszedomeny.pl, gdzie możliwe jest również wykupienie hostingu WWW. Jeśli chodzi o hosting, godnym polecenia dostawcą jest także Unixstorm.org.

Przeczytaj również:


Dodaj komentarz
Jak przenieść domenę internetową do innego (tańszego) operatora?
Za domenę internetową nie warto przepłacać. To jedynie adres naszej witryny, który będzie działał tak samo dobrze zarówno w abonamencie za 1... Czytaj więcej...
Jak skutecznie analizować zachowanie użytkowników na stronie WWW?
Strona WWW (rozumiana również jako serwis internetowy) może, a wręcz powinna być dla firmy źródłem ogromnych korzyści - zarówno... Czytaj więcej...
Najlepsze kreatory stron WWW 2017 - porównanie
Wykorzystanie kreatora stron WWW jest zdecydowanie najłatwiejszym sposobem na nowoczesną i funkcjonalną witrynę internetową. Dodatkowo, jeśli... Czytaj więcej...


Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Jak przenieść domenę internetową do innego (tańszego) operatora?
Za domenę internetową nie warto przepłacać. To jedynie adres naszej witryny, który będzie działał tak samo dobrze zarówno w abonamencie za 1... Czytaj więcej...
Najlepsze kreatory stron WWW 2017 - porównanie
Wykorzystanie kreatora stron WWW jest zdecydowanie najłatwiejszym sposobem na nowoczesną i funkcjonalną witrynę internetową. Dodatkowo, jeśli... Czytaj więcej...
Jak prowadzić firmowego bloga?
Coraz więcej firm decyduje się na uruchomienie własnego bloga. I słusznie, statystyki wyraźnie wskazują bowiem, że przedsiębiorstwa... Czytaj więcej...
WebWave CMS - najlepszy darmowy kreator stron WWW?
Jeszcze 10 lat temu zbudowanie funkcjonalnej strony internetowej wymagało znajomości języka HTML, PHP czy JavaScript. Dziś jest to banalnie... Czytaj więcej...
Firmowa strona internetowa w 15 minut: test kreatora stron WWW mamfirme.pl
Ponad 20% (a według niektórych danych niemal 50%) polskich przedsiębiorców nie posiada własnej strony internetowej. 30% nie korzysta natomiast z... Czytaj więcej...