Jeśli nie ma Cię w internecie - nie istniejesz. Tak głosi prawo współczesnego marketingu. Aby świat mógł dostrzec Ciebie bądź Twoje produkty, musisz uaktywnić się w sieci. Jest to możliwe na wiele sposobów - m.in. za pośrednictwem najnowszych kanałów, jak portale społecznościowe czy YouTube, ale również poprzez własną stronę WWW lub bloga, które w dalszym ciągu służą jako podstawowa wizytówka osoby bądź firmy w internecie.

Jeśli nie posiadasz jeszcze własnej strony internetowej, koniecznie sprawdź w jaki sposób ją założyć - najtaniej i do tego w 100% samodzielnie.

{flike}

4 sposoby na darmową firmową stronę WWW

Istnieje co najmniej kilka sposobów na szybkie i łatwe stworzenie strony internetowej dla firmy, bez ponoszenia przy tym żadnych (bądź prawie żadnych) kosztów. Poniżej prezentuję cztery, moim zdaniem najlepsze. Każdy z nich posiada pewne zalety, którymi nie mogą poszczycić się pozostali. Wybór rozwiązania zależy więc od indywidualnych potrzeb firmy, stopnia złożoności budowanej witryny, posiadanego czasu czy umiejętności webmastera.

1. Firmowy profil Facebook

Najpopularniejszy na świecie portal społecznościowy Facebook pozwala na stworzenie firmowego profilu do komunikacji z sympatykami danej marki czy przedsiębiorstwa. Z możliwości prowadzenia firmowego fanpage'a korzystają w zasadzie wszyscy, jednak dla wielu firm, zwłaszcza tych niewielkich i początkujących, konto na Facebooku stanowi podstawową wizytówkę w internecie. Takie rozwiązanie posiada oczywiście szereg wad, jak niewielka elastyczność, pełna zależność od zewnętrznego serwisu, brak możliwości wykonania kopii zapasowej czy ograniczone możliwości pozycjonowania własnej domeny. Jednak łatwość wykonania, wygoda obsługi, brak kosztów, a także szerokie możliwości jakie daje sama platforma komunikacyjna Facebook zachęcają przedsiębiorców do jej wykorzystywania. I słusznie - firma na Facebooku powinna być obecna, jednak po okresie jej rozruchu, poza kontem na portalu społecznościowym, warto pomyśleć o stronie internetowej w nieco trwalszej i bardziej niezależnej formie.

Wskazówki jak założyć firmowy profil na Facebooku można znaleźć w wielu miejscach w internecie - m.in. tutaj.

2. Darmowy serwis blogowy Blogger

Kolejną darmową platformą, w oparciu o którą można zbudować firmową stronę internetową jest serwis blogowy koncernu Google - Blogger.com. Nic nie szkodzi, że jest on dedykowany blogom - z powodzeniem utworzymy w nim również statyczną stronę WWW. Zalety Bloggera to darmowy hosting, intuicyjna i prosta obsługa, szeroka dostępność gotowych szablonów oraz - co ważne - możliwość podpięcia własnej domeny. Wady? Ograniczone możliwości rozbudowy (brak dostępu do kodu źródłowego) i zależność od zewnętrznego dostawcy - który, podobnie jak Facebook, jeśli z jakichś przyczyn zapragnie, może np. zablokować nasze konto. Ryzyko być może jest nikłe, ale jednak istnieje.

Wskazówki jak założyć firmową stronę internetową w oparciu o system Blogger, można znaleźć m.in. tutaj.

3. Internetowy kreator stron WWW

Do zbudowania firmowej strony internetowej można wykorzystać również jeden z dostępnych w sieci darmowych kreatorów stron WWW. W zależności od producenta, pozwalają one na stworzenie firmowej wizytówki za pomocą kilku prostych kroków, w oparciu o gotowe szablony i grafiki, podpięcie własnej domeny, a nawet na instalację rezultatu na własnym serwerze. Wadą takiego rozwiązania są ograniczone możliwości konfiguracyjne, a w konsekwencji usztywnienie w kontekście rozwoju strony. Kreatory poleciłbym firmom, którym zależy na szybkiemu stworzeniu własnej wizytówki w internecie - nieskomplikowanej jeśli chodzi o strukturę, maksymalnie kilkustronicowej.

Więcej informacji o darmowych kreatorach stron internetowych znajdziecie tutaj. Godnym polecenia, niewymienionym w artykule, jednak zachwalanym przez czytelników kreatorem jest WebWave CMS.

4. Opensource'owy CMS

Opcją oferującą zdecydowanie największe możliwości jest stworzenie firmowej strony internetowej na bazie darmowego systemu CMS (Content Management System - czyli system do zarządzania treścią). Na rynku istnieje kilka bardzo dobrych, popularnych i nieustannie rozwijanych systemów tego typu, jak m.in. Joomla!, Wordpress czy Drupal. Każdy z nich pozwala na zbudowanie strony WWW na bazie gotowych szablonów dostępnych w internecie, a następnie jej rozwijanie. Strony tego typu charakteryzują się budową modułową - szablon definiuje obszary, które podlegają modyfikacjom administratora, dzięki czemu może on zdecydować, jakie elementy znajdą się w danym miejscu strony.

Siłą Joomla!, Wordpressa czy Drupala jest ich stabilność (częste aktualizacje, ogromna społeczność użytkowników), dostępność ogromnej liczby darmowych i płatnych rozszerzeń (różnego rodzaju usprawnienia, np. galerie zdjęć, fora, sklepy internetowe, slidery itd.), a także pełna swoboda rozwoju (duże możliwości konfiguracyjne + w razie potrzeby możliwość edycji kodu źródłowego) i skalowalność (systemy CMS pozwalają na stworzenie zarówno niewielkich, kilkustronicowych wizytówek WWW czy blogów, jak i ogromnych serwisów i portali).

Budowa strony firmowej w oparciu o darmowy CMS to rozwiązanie profesjonalne, na które decydują się zarówno małe firmy, jak i największe światowe marki. Początkującym przedsiębiorcom, których oczekiwania wobec strony internetowej są raczej niewielkie i standardowe, poleciłbym CMS Wordpress (który jest bardzo prosty w obsłudze, oferując przy tym duże możliwości). Choć jest to system do prowadzenia blogów internetowych, jest on chętnie wykorzystywany jako narzędzie do tworzenia statycznych stron WWW.

Jak wykorzystać Wordpressa do stworzenia firmowej strony internetowej, możecie przeczytać w wielu miejscach w sieci, m.in. tutaj.

Domena i hosting dla firmowej strony internetowej

O tym, na co należy zwrócić uwagę rejestrując firmową domenę internetową (czyli adres naszej strony WWW), tak aby nie przepłacić w kolejnych latach podczas jej odnawiania, pisałem w artykule Gdzie najlepiej wykupić domenę internetową? Zgodnie z jego treścią, jednym z najlepszych (tj. najtańszych) miejsc do rejestracji domeny jest serwis Najtanszedomeny.pl, gdzie możliwe jest również wykupienie hostingu WWW. Jeśli chodzi o hosting, godnym polecenia dostawcą jest także Unixstorm.org.

Przeczytaj również:


Wyświetl poprzednie komentarze
  • Droga Agencjo Offon,
    piszesz o wysokich kosztach aktualizacji strony, jej promocji w internecie oraz rozbudowy. Rozumiem, że przekonujesz moich czytelników, że strona utworzona m.in. na bazie profilu Facebook czy serwisu Blogger będzie kosztowna w utrzymaniu? :) Nie jestem pewien czy to najlepszy sposób na promocję Waszych usług (swoją drogą o promocji wspominasz w swoim komentarzu).

  • Ciekawy artykuł trafnie wskazujący, że da się wykonać firmową stronę internetową w 100% za darmo. Fenomen internetu daje nam dostęp do niewyobrażalnej ilości wiedzy w ciągu kilku sekund, w tym do wiedzy jak wykonać stronę internetową. Jestem właścicielem Agencji Interaktywnej Cybertree która funkcjonuje, dzięki temu, że są i zawsze będą osoby oraz firmy potrzebujące kompleksowej usługi wykonania strony, od pomysłu i mapę witryny przez grafikę do programowania i osadzenia na serwerze. Oczywiście, wszystkie te czynności można wykonać samodzielnie, korzystając z generatorów storn, czy samemu bazując na wiedzy dostępnej w internecie. Fakt faktem w Internecie też bardzo szybko dowiemy się jak wymienić koło w samochodzie lub nawet na filmikach z youtube dowiemy się jak wymienić pasek rozrządu w naszym samochodzie, lecz wątpię by istnienie materiałów na ten temat miało wywołać paniczny strach mechaników samochodowych przed utratą klientów.
    Powszechnie dostępna wiedza na temat systemów CMS, języka HTML pozwala każdemu wykonać stronę samodzielnie, tylko czy warto zamiast zajmować się rozwojem własnego biznesu poświęcić kilkanaście czy kilkadziesiąt godzin na naukę kodowania czy programowania? Generatory to bardzo przydatne narzędzia pozwalające w ciągu kilku minut stworzyć stronę www ale wszystkie chyba tylko oprócz blogera wiążą się z miesięcznymi opłatami.
    Podejmując decyzję, czy do wykonania firmowej strony internetowej zatrudnić profesjonalną agencję, czy skorzystać z generatorów zawsze trzeba wyważyć i mieć na uwadze pierwsze zdanie, które pada w artykule "Jeśli nie ma Cię w internecie - nie istniejesz" i znaleźć takie rozwiązanie, które sprawi, że firmowa strona internetowa będzie atrakcyjna nie tylko wizualnie, ale i zoptymalizowania dla urządzeń mobilnych oraz co najważniejsze dla wyszukiwarek aby klienci mogli na nią trafić. Firmowa strona internetowa to zawsze wizytówka firmy!

  • mielny

    owszem, da się tylko dla mnie powstaje zasadnicze pytanie - po co? Jeśli wydasz na prostą stronę 300złotych, a tu wyraźnie pisze że jest taka możliwość blog i masz ją podaną pod nos wg własnego widzimisię to jaki jest sens spędzać pół miesiąca nad zrobieniem czegoś, co będzie sprawiało mnóstwo kłopotów i do tego wciąż nie będzie wyglądało tak jak trzeba. Nie wspomnę o czasie jaki pochłonie, a pochłonie na pewno.

  • Maciej

    Witam wszystkich, niestety nie zgadzam się z tym co jest tu napisane. Najtaniej może tak, ale na pewno nie założymy jej tak jak byśmy chcieli nie mając bladego pojęcia co do czego. Ja jako laik w tym temacie skorzystałem z usług jednej agencji reklamowej, którą poznałem na Remadays (dla niezorientowanych targi reklamy w Nadarzynie). Stronę internetową zrobili mi profesjonalnie za 500 zł z racji tego, że dostałem bon na ich usługi na targach. Nie da się samemu zareklamować dobrze firmy, no chyba, że jesteś doświadczonym grafikiem lub programistą... Na koniec podsumuję, wszystkich którzy podobnie jak ja nie wiedzą nic na temat reklamy zachęcam do odwiedzenia kolejnych Remadays w lutym, można się sporo dowiedzieć.

  • Jeśli ktoś potrzebuje czegoś taniego i strona internetowa ma powstać "tylko po to, aby była" to rzeczywiście kreator jest najlepszym rozwiązaniem, w szczególności pod względem finansowym. Gdy wymaga się profesjonalizmu (również pod względem wizualnym czy kwestii optymalizacji pod wyszukiwarki), to już kreator może nie być najlepszym rozwiązaniem. Wszystko zależy od określonych wymagań.

  • Tomasz

    A co sądzicie o korzystaniu z usług agencji interaktywnej. Ja osobiście nie miałem za bardzo czasu i umiejętności samemu zrobić swoją stronę internetową dlatego udałem się do WEBISO i skorzystałem z ich usługi https://smartwww.pl/ wybrałem motyw, przedstawiłem swoje oczekiwania, a następnie oni zajęli się resztą. Jak dla mnie była to całkiem dobra opcja. Wiecie tak bez siedzenia nad tym, za stosunkowo niewielkie pieniądze dostałem dobrą, odpowiadającą mi stronę internetową

  • Dariusz

    Ja trafiłem ostatnio na firmę taką jak Nastartup.pl? Miał ktoś już styczność?

  • Anna Maria

    Bardzo pomocny artykuł :) gdyby ktoś chciał się doszkolić to polecam kurs https://damianslimak.pl/kurs-wordpress/ :)

  • Malwina

    @Dariusz Ja miałam styczność z Nastartup.pl szczerze polecam - bardzo szybko reagują

  • Szczerze odradzamy stawiać firmowe strony na blogerach czy podobnych portalach. Jak zostało wspomniane w tekście, nie ma nad treścią żadnej kontroli. Można stracić wszystko bardzo szybko. Warto wybrać hosting i poświęcić te 100 - 150 zł na rok aby "spać spokojnie".

Dodaj komentarz


Piotr Rawski
Informatyk i ekonomista z kilkunastoletnim doświadczeniem w rozwoju i wdrażaniu systemów IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy. ⮕ kontakt i współpraca

Zapraszam również na mój nowy blog poświęcony zarządzaniu w IT:
⮕ piotrrawski.pl

Również na stronie:

  • Reklama w internecie sobota, 28, grudzień 2013

    Jeśli prowadzisz firmę, koniecznie umieść ją w usłudze Google Maps - to nic nie kosztuje, a może przynieść Ci mnóstwo korzyści (o tym dlaczego każda firma powinna znaleźć się na Mapach...

  • Zarządzanie projektami i zasobami wtorek, 03, kwiecień 2018

    Serwis należy do tej grupy usług, które bardzo cenią konsumenci, a za którymi - delikatnie mówiąc - nie przepadają producenci i dystrybutorzy. Wszystko za sprawą SLA (Service Level...

  • Zarządzanie projektami i zasobami sobota, 14, czerwiec 2014

    Nawet jeśli Twoja firma nie jest duża i liczy kilku pracowników, którzy korzystają ze wspólnych zasobów, takich jak np. sala konferencyjna, samochód służbowy bądź różnego rodzaju...