Na Mapach Google warto nie tylko się promować (umieszczając na nich lokalizację oraz informacje o swoim biznesie), warto je również czynnie wykorzystywać - np. do prezentacji adresu firmy na jej stronie internetowej. Wbudowanie Google Maps w swoją witrynę bądź tworzoną aplikację jest jak najbardziej możliwe dzięki specjalnemu zestawowi narzędzi dla developerów - Google Maps API. Dla wielu zastosowań narzędzia te są w pełni darmowe. Należy jednak pamiętać, że za Mapy Google czasami trzeba jednak zapłacić. Sprawdźmy kiedy.

Dla swojej usługi Mapy Google, koncern z Mountain View udostępnia dwa rodzaje narzędzi dla developerów:

  • wersję darmową - Google Maps API,
  • wersję płatną - Google Maps API for Business (Google Maps API dla firm).

Edycja komercyjna oferuje m.in. większe możliwości konfiguracyjne, pozwala również na pełną kontrolę nad wyświetlanymi reklamami. Jednak to nie funkcjonalność, a zastosowanie determinuje najczęściej wybór danego rodzaju API.

Kiedy nie należy stosować darmowego Google Maps API?

Zasada jest prosta: gdy nasza implementacja - tj. wykorzystanie Mapy Google nie jest ogólnodostępne. Darmowa wersja Google Maps API może być stosowana wyłącznie wtedy, gdy z naszej strony internetowej bądź aplikacji, w której zagnieżdżono Mapę Google, może skorzystać każdy - bez uiszczania opłat (w jakiejkolwiek formie). Wyjątek: aplikacje mobilne dostępne w sklepach z tego typu oprogramowaniem (np. Android Market) - możemy tworzyć je korzystając z darmowego Google Maps API, a następnie sprzedawać je poprzez sklepy umożliwiające bezpośrednie pobranie aplikacji na urządzenie mobilne.

Warto dodać, że wspomniana ogólnodostępność nie jest tożsama z nieodpłatnością. To, że korzystanie z danej strony internetowej bądź aplikacji jest darmowe, nie oznacza od razu, że podstawowa wersja Google Maps API może być na niej wykorzystywana. Implementacje Map Google dla zamkniętych społeczności (np. intranety, zamknięte dla nowych użytkowników fora internetowe itp.), znajdujące się za firewallem bądź w sieci lokalnej muszą być wykonane za pomocą komercyjnego Google Maps API for Business. Wyjątek: aplikacje mobilne na Androida wykorzystujące Google Maps Android API.

Ile kosztuje Google Maps API dla firm? Niestety sporo - ceny zaczynają się od 10.000$/rok.

Podsumowanie

  • Możesz wykorzystać darmowe Google Maps API aby umieścić Mapę Google na swojej ogólnodostępnej stronie internetowej bądź w aplikacji.
  • Dopuszcza się konieczność (darmowej i nieograniczonej) rejestracji w celu korzystania ze strony internetowej bądź aplikacji stworzonej w oparciu o darmowe Google Maps API.
  • Aby pobierać opłatę za korzystanie z Twojej strony internetowej bądź aplikacji z zagnieżdżoną Mapą Google, do jej implementacji musisz używać płatnego Google Maps API for Business (Google Maps API dla firm).
  • Aby zagnieździć Mapę Google na stronie internetowej bądź aplikacji działającej w sieci lokalnej bądź innej zamkniętej społeczności, musisz używać płatnego Google Maps API dla firm.
  • Jeśli jesteś programistą, nie możesz pobierać opłat za implementację Map Google, stosując darmową wersję Google Maps API.

Więcej informacji na temat zasad używania poszczególnych wersji narzędzi Google Maps API można znaleźć w ich regulaminach oraz opisie biznesowym.

Przeczytaj również:


  • Electron

    Za wszystko trzeba teraz płacić :|

  • Grzegorz

    Odnośnie zamkniętych społeczności.
    Jeżeli udostępnię serwis publicznie z mapą i markerami, ale szczegóły danych na markerze będą widoczne tylko dla zalogowanych pracowników firmy to już wymaga licencji for Business? Czy spełnia wymagania darmowego Google API?

  • Niestety, aby licencja darmowego Google API była spełniona, wszelkie efekty jego użycia muszą być dostępne publicznie.

  • Antoni

    Mamy jeszcze nową usługę Googla - czyli mapy statyczne które świetnie się nadają na strony www i mają nieco inne zasady, limity. Sam stosuję. W sieci jest świetny darmowy generator map statycznych Googla i Mapboxa - http://www.staticmapmaker.pl. Polecam wszystkim szczególnie jak chcą żeby ich strona szybko chodziła na urządzeniach mobilnych.

  • Grzegorz

    Należałoby jeszcze wspomnieć, że danych ściągniętych z darmowego Google nie możemy przechowywać (cache'ować) dłużej niż 30 dni i nie mogą być ogólnie dostępne (np. plik musi być kodowany). Nie możemy też tych danych używać w innych aplikacjach np. współrzędnych geograficznych w nawigacji. Nie pamiętam, czy te reguły dotyczą opcji Business.

  • Ania

    Witam, chciałam stworzyć na swoje potrzeby standardową stronę-wizytówkę i umieścić mapę google w celu pokazania lokalizacji firmy, rozumiem, że do tego wystarczy darmowe Google API. Natomiast, czy żeby skorzystać z tej opcji, można po prostu umieścić mapę w kodzie czy należy potwierdzić użycie rejestracją? Moje drugie pytanie, odnośnie limitów dziennych wejść na stronę, czy dobrze doczytałam, że jeżeli taki limit zostanie przekroczony google blokuje wyświetlanie mapy do momentu uiszczenia opłaty?

Dodaj komentarz

System CRM dla dużej i średniej firmy - jaki wybrać?
Wdrożenie oprogramowania do zarządzania relacjami z klientami bardzo często rozpoczynamy od poszukiwania najlepszego dostępnego systemu CRM.... Czytaj więcej...
6 najlepszych darmowych komunikatorów dla firm
Odkąd w Polsce pojawiło się Gadu-Gadu (wyparte później przez Skype'a, Messengera, SnapChata i masę innych komunikatorów mniej lub bardziej... Czytaj więcej...
Fakturownia.pl - czyli jak najłatwiej wystawić fakturę?
Wielu z nas wzbrania się przed założeniem własnej działalności gospodarczej - pomimo ciekawego pomysłu i dobrego biznesplanu. Częstymi... Czytaj więcej...


Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

OrangeHRM - najlepszy darmowy system do zarządzania pracownikami
Każdy przedsiębiorca zgodzi się chyba ze stwierdzeniem, że jednym z najtrudniejszych elementów związanych z prowadzeniem firmy jest... Czytaj więcej...
10 sposobów na zwiększenie ROI systemu informatycznego
W Europie aż 70-80% wdrożeń biznesowych systemów informatycznych (ERP oraz CRM) kończy się niepowodzeniem. Niepowodzenie niejedno ma imię, dla... Czytaj więcej...
Jak sprawdzić popularność strony internetowej konkurencji?
Łatwo jest śledzić statystyki własnej strony internetowej. Znacznie trudniej zdobyć dane dotyczące cudzej witryny - np. konkurencji. Nie jest... Czytaj więcej...
Jak usunąć domenę z listy spamowej?
Podstawą współczesnej komunikacji w biznesie, oprócz spotkań bezpośrednich i rozmów telefonicznych, jest korespondencja mailowa. Każdy z nas... Czytaj więcej...
Najlepsze kreatory stron WWW 2017 - porównanie
Wykorzystanie kreatora stron WWW jest zdecydowanie najłatwiejszym sposobem na nowoczesną i funkcjonalną witrynę internetową. Dodatkowo, jeśli... Czytaj więcej...