Prowadząc firmową stronę internetową często zależy nam na wyeksponowaniu jej określonego fragmentu (np. formularza kontaktowego, oferty czy promocji), tak aby przykuwał uwagę odwiedzających. Nie jest to sprawą prostą, zwłaszcza, że współczesne witryny wypełnione są po brzegi treścią i krzykliwymi grafikami - trudno więc upchnąć na nich coś jeszcze. Z pomocą przychodzi mPower Focus - interaktywne okienko popup zintegrowane z darmowym systemem marketing automation. Czy warto je wypróbować?

Wyróżnianie treści na stronie WWW

Powodów, dla których moglibyśmy chcieć wyróżnić określoną treść na stronie internetowej jest cała masa. Najpowszechniejszym spośród nich jest po prostu chęć zwiększenia sprzedaży - np. poprzez zainteresowanie czytelników konkretnym produktem czy ofertą bądź zdobycie ich danych kontaktowych. Innym popularnym powodem jest chęć przywiązania czytelnika do własnej marki - np. poprzez polubienie profilu firmy na Facebooku (lub innym portalu społecznościowym) bądź zapisanie się na firmowy newsletter.

Sposoby przykuwania uwagi czytelników

Sposobów na przykucie uwagi czytelnika na stronie WWW również jest bardzo wiele. Ich skuteczność jest różna, w zależności od tematyki witryny, technologii jej wykonania, treści czy jakości zastosowanego środka. Do najpopularniejszych metod należą:

  • Animacje i grafiki - bardzo popularne, jednak coraz mniej skuteczne przez wszędobylskie reklamy, na które internauci są już w dużym stopniu uodpornieni.
  • Samoodtwarzające się materiały audio i wideo - irytujące dla internauty, ale przykuwające uwagę.
  • Slidery - (np. Facebook w prawej części ekranu mojej strony) widoczne i dość skuteczne, ale estetyczne i nie narzucające się.
  • Dynamiczne ramki - nakładki na stronę WWW, o różnym wymiarze i kształcie, często wykorzystywane np. do informowania czytelników o polityce cookies, wyświetlenia artykułów podobnych itd.
  • Wyskakujące okienka - coraz rzadziej stosowane, kojarzone raczej ze stronami ze spamem.

Niezależnie od sposobu przykucia uwagi czytelnika na stronie warto jest mierzyć jego skuteczność. Można w tym celu zastosować np. statystyki Google Analytics, jednak ja osobiście polecam Mautic - darmowy system marketing automation. Dzięki niemu (a dokładniej dzięki jego funkcji o nazwie mPower Focus) nie tylko będziemy w stanie na bieżąco monitorować efektywność naszych wyróżnionych treści na stronie internetowej, ale również je w prosty sposób zaprojektować.

mPower Focus w systemie Mautic

System marketing automation Mautic (o którym więcej pisałem m.in. tutaj) jest wyposażony w dedykowane narzędzie służące do wyróżniania treści na stronie internetowej - mPower Focus. Jest ono dostępne w usłudze Mautic.com - systemie utrzymywanym na serwerach producenta. Przypomnijmy, że wspomniana usługa w wersji podstawowej (nieograniczonej funkcjonalnie, przeznaczonej dla pojedynczego użytkownika) jest w stu procentach darmowa. 

mPower Focus to, pisząc w dużym skrócie, generator dynamicznych ramek do osadzenia na stronie internetowej, których efekt pracy i statystyki trafiają do zintegrowanego Mautica. Podczas pracy z kreatorem efekt naszych działań jest widoczny na podglądzie (na moim przykładzie, tj. na screenie poniżej, wygenerowałem ramkę "Zadaj pytanie" i osadziłem na stronie InformatykaWFirmie.pl), co znacznie ułatwia definiowanie okienek, a także zapoznanie się z możliwościami narzędzia. A te są niemałe:

Mautic umożliwia skupianie uwagi czytelnika na stronie WWW w ramach trzech obszarów: formularzy kontaktowych, informacji oraz linków. Oprócz parametrów typowych dla każdego z obszarów, kreator udostępnia również ustawienia wspólne, działające identycznie, niezależnie od rodzaju wyświetlanej ramki. Najważniejsze z nich dotyczą momentu oraz częstotliwości ich prezentowania - ramkę możemy wyświetlać np. (jak w moim przypadku) raz dziennie dla danego czytelnika, po minucie od wejścia na daną stronę. Chociaż definicje Mautica w tym wypadku są dość mocno ograniczone, powinny pokryć większość typowych potrzeb:

  • dostępne momenty wyświetlenia: natychmiast po wejściu na stronę, po 5 sekundach, po 1 minucie, podczas scrollowania, podczas scrollowania (w połowie strony), podczas scrollowania (na dole strony), przy próbie opuszczenia strony;
  • częstotliwości wyświetleń: na każdej stronie, raz na sesję (w praktyce raz dla czytelnika - do momentu wyczyszczenia przez niego przeglądarki), co 2 minuty, co 15 minut, co godzinę, raz dziennie.

Dodatkowo istnieje możliwość wyłączenia grona odbiorców okienek tych czytelników, którzy zostali już zarejestrowani w Mauticu jako leady (np. gdy czytelnik X raz wypełnił formularz na stronie, dzięki czemu trafił do Mautica, formularz nie będzie się mu więcej wyświetlał).

Chociaż domyślne ramki mPower Focus pod względem wizualnym prezentują się całkiem nieźle, narzędzie umożliwia zmianę ich stylu za pomocą własnych arkuszy CSS bądź poprzez wbudowaną paletę (oferuje kilka podstawowych opcji, jak np. zmiana kolorów i czcionki).

Zbierz dane

Wygenerowana przez Mautica ramka zawiera formularz umożliwiający zgromadzenie danych o odwiedzającym - jedno z najważniejszych zadań systemów marketing automation. Formularz musi być wcześniej utworzony za pomocą narzędzia do definiowania formularzy w Mauticu (na etapie budowania interaktywnej ramki mPower Focus wybieramy go jedynie z listy). Przykład - formularz dostępny na stronie InformatykaWFirmie.pl, którego definicja znajduje się na powyższym screenie. Wypełnienie formularza skutkuje (zgodnie z jego ustawieniami) utworzeniem bądź zaktualizowaniem konta leada w Mauticu, a także dowolną akcją opartą na kreatorze kampanii (np. zapisanie go na firmowy newsletter).

Wyświetl informację

Ramka zawiera tekst - istotną informację dla czytelnika (np. powiadomienie o promocji, czasowej niedostępności określonej usługi, politykę cookies). Według mnie, najmniej interesująca opcja, zwłaszcza że poniższa (dot. wyróżniania linków) również polega na wyróżnieniu treści, z tym, że wzbogaconej o adres URL.

Wyróżnij link

Tak jak wspomniałem wyżej, korzystając z tej opcji mamy możliwość wyświetlenia czytelnikowi nie tylko suchej informacji, ale także osadzenia w niej dowolnego linka. Pomysłów na wykorzystanie tego rozwiązania może być cała masa - od zachęcania odbiorców do polubienia firmowych profilów na portalach społecznościowych, przez wyróżnienie konkretnej oferty czy produktu, aż do informowania o konkursach czy promocjach.

Integracja mPower Focus ze stroną internetową

Po zdefiniowaniu dynamicznej ramki za pomocą kreatora, pozostaje nam jeszcze jej osadzenie na wybranej stronie internetowej. Na szczęście jest to proces bardzo prosty. Polega na skopiowaniu wygenerowanego przez Mautica kodu (JavaScript) i wklejeniu go między znacznikami <body></body> w głównym pliku własnej witryny (index.php). Po tak przeprowadzonej "instalacji" okienko mPower Focus rozpocznie emisję zgodnie ze zdefiniowanymi przez nas warunkami i częstotliwością. W Mauticu natomiast zaczną pojawiać się statystyki wyświetleń ramki, a także podjętych aktywności przez czytelników (kliknięcie w wyróżniony link / wypełnienie formularza).

mPower Focus to moim zdaniem skuteczny, a zarazem jeden z łatwiejszych sposobów na szybkie wyeksponowanie wybranej treści na (nie tylko) firmowej stronie internetowej. Dodatkowo jego możliwości zwiększają standardowe funkcje systemu do automatyzacji marketingu Mautic, którego jest częścią. Serdecznie polecam!

Przeczytaj również:


  • Brak komentarzy
Dodaj komentarz
Jak przenieść domenę internetową do innego (tańszego) operatora?
Za domenę internetową nie warto przepłacać. To jedynie adres naszej witryny, który będzie działał tak samo dobrze zarówno w abonamencie za 1... Czytaj więcej...
Jak skutecznie analizować zachowanie użytkowników na stronie WWW?
Strona WWW (rozumiana również jako serwis internetowy) może, a wręcz powinna być dla firmy źródłem ogromnych korzyści - zarówno... Czytaj więcej...
Najlepsze kreatory stron WWW 2017 - porównanie
Wykorzystanie kreatora stron WWW jest zdecydowanie najłatwiejszym sposobem na nowoczesną i funkcjonalną witrynę internetową. Dodatkowo, jeśli... Czytaj więcej...


Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Atak hakerski na firmową stronę WWW - jak go odeprzeć?
Czasem po wpisaniu w przeglądarce adresu własnej strony internetowej można się wielce zdziwić i np. jej nie zastać. Bądź, co gorsze, zastać... Czytaj więcej...
Jak zmusić Google do szybkiej indeksacji strony?
Często zależy nam, aby nowo napisany artykuł na naszej stronie internetowej stał się szybko dostępny w wynikach wyszukiwania Google. Aby było... Czytaj więcej...
Jak sprawdzić popularność strony internetowej konkurencji?
Łatwo jest śledzić statystyki własnej strony internetowej. Znacznie trudniej zdobyć dane dotyczące cudzej witryny - np. konkurencji. Nie jest... Czytaj więcej...
Oszustwa domenowe: Domain Service Notice
W dzisiejszych czasach, każda strona internetowa może stać się celem ataków cyberprzestępców. I to niezależnie czy mowa o dużej stronie... Czytaj więcej...
Cała prawda o SEO - czy warto w nie inwestować?
Każdemu posiadaczowi strony internetowej zależy na tym, aby była ona prezentowana w wynikach wyszukiwania Google jak najwyżej - najlepiej na... Czytaj więcej...