Głównym zadaniem firmowej strony WWW jest zazwyczaj pełnienie funkcji wizytówki przedsiębiorstwa w internecie. Reklamy, która przyciągnęłoby odwiedzających ją klientów - portfolio, które pomogłoby pozyskać zleceniodawców na usługi firmy. W jaki sposób mierzyć marketingową skuteczność naszej witryny? Skąd wiedzieć, które z jej elementów przynoszą najlepsze efekty, a które należałoby udoskonalić? To proste - za pomocą darmowej platformy Google Analytics.

 

Po co śledzić statystyki odwiedzin firmowej strony WWW?

W jednej z firm z branży IT, w których miałem przyjemność pracować, narzekano na brak zleceń - tj. problem z pozyskiwaniem nowych klientów na systemy informatyczne. Firma posiadała oczywiście własną stronę internetową, na której umieszczono opis produktów i usług firmy, jej dane teleadresowe oraz formularz kontaktowy (za pomocą którego na skrzynkę mailową handlowców czasami wpływały zapytania ofertowe klientów).

Zapytałem kiedyś prezesa owej firmy czy śledzi (własnoręcznie bądź za pośrednictwem któregoś z pracowników) statystyki tej strony. Zadziwiony moim pytaniem, odparł z rozbrajającą szczerością: Nie, a po co? Chociażby po to, aby sprawdzić czy jej prowadzenie ma jakikolwiek sens (wszak witrynę WWW ktoś musi aktualizować, serwisować, corocznie należy odnawiać jej domenę, opłacać hosting - wszystko to generuje przecież koszty, być może nieuzasadnione przynoszonymi efektami).

Głównym powodem, dla którego warto śledzić statystyki firmowej strony jest więc możliwość oceny jej efektywności - poprzez zbieranie i analizę informacji o tym kim są, skąd pochodzą, czego szukają jej odwiedzający oraz najważniejsze - czy znaleźli to na naszej witrynie. Wiedza tego typu pozwala dostosować witrynę w taki sposób, aby jej skuteczność - czyli zdolność do przyciągania klientów i skłaniania ich do wyboru produktów oraz usług naszej firmy była jak największa - a o to przecież chodzi. Jak tę wiedzę posiąść? Za pomocą Google Analytics!

Google Analytics

Google Analytics to darmowa platforma Google służąca do zbierania i analizy informacji o ruchu na Twojej stronie internetowej. Stale udoskonalana, w chwili obecnej oferuje przyjazny użytkownikowi interfejs oraz całą masę narzędzi i filtrów ułatwiających pracę ze statystykami. Google Analytics daje Ci m.in. możliwość:

  • sprawdzenia ilości odwiedzin witryny oraz jej poszczególnych podstron w określonym okresie,
  • analizy zachowania odwiedzających, tj. m.in. śledzenia głębokości ich odwiedzin (liczba obejrzanych podstron witryny), monitorowania współczynnika odrzuceń (procent odwiedzin kończących się na jednej podstronie witryny), sprawdzenia głównych podstron wejścia (tj. podstron, od których odwiedzający zaczynają wizytę na stronie) oraz wyjścia (tj. podstron, na których odwiedzający zazwyczaj kończą swoją wizytę), 
  • sprawdzenia źródeł wejść na stronę (wyszukiwarki internetowe, social media, inne strony, wejścia bezpośrednie), podglądu wpisywanych w wyszukiwarce słów kluczowych (w przypadku wejść z wyszukiwarek internetowych), analizy geograficznej lokalizacji odwiedzających (z podziałem na poszczególne kraje, miasta),
  • sprawdzenia na jakich urządzeniach i w jakich przeglądarkach Twoja strona jest wyświetlana (tablety, telefony komórkowe, komputery PC itd.) - pozwala to na dostosowanie strony do potrzeb odwiedzających,
  • sprawdzenia kim są odwiedzający Twoją stronę (płeć, wiek, a nawet zainteresowania!).
  • analizy popularności poszczególnych podstron i sekcji na Twojej stronie.

Darmowy przewodnik po Google Analytics

Mimo, że pomoc Google w zakresie instalacji i konfiguracji Google Analytics na stronie internetowej jest wyczerpująca, a sam proces bardzo prosty, zarówno początkującym, jak i zaawansowanym użytkownikom Google Analytics polecam w 100% darmowy Przewodnik po Google Analytics autorstwa Mariusza Gąsiewskiego (www.ittechnology.us). Jest to kompleksowy przewodnik poświęcony Google Analytics obejmujący takie tematy jak:

  • zakładanie konta i instalacja skryptów,
  • obsługa nowego interfejsu Google Analytics,
  • wyjaśnienie pojęć i raportów w Google Analytics,
  • tworzenie prostych i zaawansowanych raportów,
  • analiza witryny w praktyce,
  • niestandardowe i programistyczne wykorzystanie Google Analytics (np. śledzenie kliknięć w linki).

285-stronicowy Przewodnik po Google Analytics można pobrać bezpłatnie (bez konieczności jakiejkolwiek rejestracji) ze tej strony. Przewodnik dostępny w trzech formatach: PDF, DOC oraz ODT.

Przeczytaj również:


Dodaj komentarz
Jak skutecznie analizować zachowanie użytkowników na stronie WWW?
Strona WWW (rozumiana również jako serwis internetowy) może, a wręcz powinna być dla firmy źródłem ogromnych korzyści - zarówno... Czytaj więcej...
Najlepsze kreatory stron WWW 2017 - porównanie
Wykorzystanie kreatora stron WWW jest zdecydowanie najłatwiejszym sposobem na nowoczesną i funkcjonalną witrynę internetową. Dodatkowo, jeśli... Czytaj więcej...
Firmowa strona internetowa w 15 minut: test kreatora stron WWW mamfirme.pl
Ponad 20% (a według niektórych danych niemal 50%) polskich przedsiębiorców nie posiada własnej strony internetowej. 30% nie korzysta natomiast z... Czytaj więcej...
Mautic's mPower Focus - czyli jak przykuć uwagę czytelników na stronie WWW?
Prowadząc firmową stronę internetową często zależy nam na wyeksponowaniu jej określonego fragmentu (np. formularza kontaktowego, oferty czy... Czytaj więcej...
Jak sprawdzić popularność strony internetowej konkurencji?
Łatwo jest śledzić statystyki własnej strony internetowej. Znacznie trudniej zdobyć dane dotyczące cudzej witryny - np. konkurencji. Nie jest... Czytaj więcej...



Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Jak sprawdzić popularność strony internetowej konkurencji?
Łatwo jest śledzić statystyki własnej strony internetowej. Znacznie trudniej zdobyć dane dotyczące cudzej witryny - np. konkurencji. Nie jest... Czytaj więcej...
Jak skutecznie analizować zachowanie użytkowników na stronie WWW?
Strona WWW (rozumiana również jako serwis internetowy) może, a wręcz powinna być dla firmy źródłem ogromnych korzyści - zarówno... Czytaj więcej...