YouTube to darmowa platforma do publikowania materiałów wideo. Zna ją w zasadzie każdy, każdy może również z niej korzystać i zamieszczać własne filmy. Dlaczego by więc nie wykorzystać ogromnej popularności, jaką cieszy się YouTube, na potrzeby swojego biznesu? Przedstawiamy 10 przykładów wykorzystania YouTube'a w firmie.

Dlaczego warto wykorzystywać YouTube w firmie?

YouTube'a warto wykorzystywać w firmie z co najmniej kilku powodów:

  • Jest on w 100% darmowy - publikowanie treści w serwisie nic nie kosztuje.
  • Ze względu na ogromną popularność, może stanowić dodatkowy kanał dystrybucji produktów i usług firmy - co i istotne, bez wyraźnych barier wejścia.
  • Filmy YouTube, podobnie jak lokalizacje Google Maps pojawiają się zazwyczaj na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwania Google - dzięki czemu mamy możliwość zawalczenia o internautów, korzystających z wyszukiwarek, nie tylko za pomocą własnej strony internetowej i jej odpowiedniego pozycjonowania.
  • Obsługa YouTube'a jest banalnie prosta - materiały publikuje się za pomocą kilku kliknięć. Platforma udostępnia ponadto zestaw narzędzi do edycji wideo, dzięki czemu swoje filmy możemy przygotowywać już na YouTube.
  • Publikując wideo decydujemy czy powinien być on materiałem publicznym (dostępnym w wyszukiwarce filmów), niepublicznym (niedostępnym w wyszukiwarce - aby go obejrzeć niezbędne jest posiadanie linka) czy prywatnym (dostępnym wyłącznie dla zdefiniowanych użytkowników). Pozwala to na stworzenie materiału np. wyłącznie dla wybranej grupy klientów.

Do czego może się przydać YouTube w firmie?

1. Reklama bezpośrednia

Chyba najbardziej oczywisty ze sposobów wykorzystania YouTube'a przez firmę - umieszczenie w serwisie reklamy swojego produktu, usługi, organizowanego wydarzenia bądź całego przedsiębiorstwa. Po publikacji na YouTube, krótki filmik promocyjny można następnie zagnieździć na swojej stronie internetowej, przy okazji podnosząc jej atrakcyjność.

2. Opisy produktów

Katalog produktów w formie wideo? Dlaczego nie? Filmiki będące opisem oferowanych produktów i usług przedsiębiorstwa mogą zastąpić bądź rozszerzyć funkcjonalność tradycyjnych katalogów - wszak przekaz w formie tekstu, dźwięku i ruchomego obrazu znacznie lepiej działa na wyobraźnię potencjalnego klienta niż tabelaryczne spisy czy nawet kolorowe broszurki.

3. Case Studies, referencje, wywiady, opinie ekspertów

Referencje od zadowolonych klientów to zawsze świetna sprawa dla firmy - stanowią atrakcyjny wabik na nowe leady. Ich skuteczność może być jeszcze wyższa, gdy zadbamy o odpowiednią formę - np. krótki filmik prezentujący historię naszego klienta przed i po skorzystaniu z naszego produktu czy usługi, oczywiście najlepiej z jego udziałem. Równie cenne mogą być również wywiady wideo z ekspertami w branży, pozytywnie wypowiadającymi się o naszej firmie i ofercie.

4. Porównania produktów i analizy

Firmowy kanał YouTube świetnie sprawdzi się jako miejsce publikacji różnego rodzaju zestawień (np. porównań produktów własnych i konkurencji), analiz (np. dot. produktów komplementarnych względem naszego) - które w sposób pośredni będą zachęcały do skorzystania z oferty naszej firmy.

5. Warsztaty i prezentacje możliwości produktów

W naszej ofercie znajdują się produkty wymagające prezentacji na etapie handlowym? Zamiast każdorazowo wysyłać do klienta własnego handlowca, być może czasem wystarczyłoby mu przedstawić prezentację w wersji wideo. Zaletą takiego filmiku jest to, że jest on dostępny w internecie dla każdego i może zawierać dowolne treści - slajdy Power Pointa, obrazki, wideo, dźwięk itp.

6. Szkolenia, materiały edukacyjne

YouTube jest dobrym miejscem na publikację instrukcji obsługi czy materiałów szkoleniowych dot. produktów będących w ofercie firmy. Dzięki możliwości definiowania uprawnień do zamieszczanych materiałów, filmiki tego typu nie muszą być dostępne dla wszystkich, a np. wyłącznie tych klientów, którym chcemy je udostępnić.

7. Ciekawostki i nowości branżowe

Własny kanał YouTube świetnie sprawdzi się jako miejsce prezentacji ciekawostek i nowości z branży, w której działa nasza firma (niekoniecznie bezpośrednio związanych z jej ofertą, ale np. ofertą przedsiębiorstw partnerskich). Umożliwia to wykreowanie wśród klientów wizerunku eksperta w danej dziedzinie.

8. Wystąpienia, relacje z konferencji

Jeśli nasza firma bierze udział w różnego rodzaju konferencjach i spotkaniach branżowych, gdzie istnieje możliwość rejestrowania (przynajmniej własnych) wystąpień - warto ich zapis umieścić na własnym kanale YouTube, prezentując klientom i partnerom naszą aktywność i wiedzę.

9. Materiały z życia firmy

Pokażmy naszym klientom, że też jesteśmy ludźmi :) Świętowaliśmy firmowe urodziny? Zrobiliśmy kawał naszemu prezesowi? Bawiliśmy się na wyjeździe integracyjnym? Dlaczego nie pokazać tego naszym klientom i partnerom? Odrobina rozluźnienia zawsze pomaga budować relacje.

10. FAQ, odpowiedzi na pytania klientów

Klienci mają to do siebie, że często zadają pytania, na które firma (chcąc nie chcąc) zazwyczaj odpowiada. Najciekawsze pytania, wraz z odpowiedziami, warto publikować w internecie, tworząc dział FAQ (Frequently Asked Questions - najczęściej zadawane pytania). Tworzoną w ten sposób bazę wiedzy można udostępnić w formie materiałów wideo - zwiększając przy tym jej atrakcyjność oraz liczbę odbiorców.

Jak rozpocząć publikację filmów na YouTube?

Aby stać się "Youtuberem" nie potrzeba żadnych specjalistycznych umiejętności, sprzętu ani oprogramowania. Wystarczy zwyczajny aparat cyfrowy umożliwiający kręcenie filmów bądź smartfon. Jak zacząć publikację filmów na YouTube wyjaśniają dwa króciutkie filmiki: Jak założyć firmowy kanał oraz Czego potrzeba by rozpocząć. Polecamy!

Przeczytaj również:


  • Brak komentarzy
Dodaj komentarz

  • Firmowa strona internetowa piątek, 05, sierpień 2016

    Ponad 20% (a według niektórych danych niemal 50%) polskich przedsiębiorców nie posiada własnej strony internetowej. 30% nie korzysta natomiast z poczty elektronicznej. Tymczasem, według...

  • Reklama w internecie wtorek, 14, styczeń 2014

    Dzisiejszy internet przepełniony jest reklamami. Czyhają one na internautę praktycznie wszędzie, przybierając przeróżne formy: dźwięku, obrazu, tekstu czy też interaktywnych gier....

  • Reklama w internecie czwartek, 26, grudzień 2013

    Bez wątpienia, jednym z pierwszych kroków związanych z promocją firmy w internecie powinno być umieszczenie jej na Mapach Google (Google Maps). Google Maps to bezpłatna usługa koncernu z...

  • Firmowa strona internetowa sobota, 27, czerwiec 2015

    Jeszcze 10 lat temu zbudowanie funkcjonalnej strony internetowej wymagało znajomości języka HTML, PHP czy JavaScript. Dziś jest to banalnie proste m.in. dzięki kreatorom stron WWW, które...



Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Również na stronie:

  • Zarządzanie projektami i zasobami niedziela, 20, kwiecień 2014

    Nie od dziś wiadomo, że człowiek to istota z natury leniwa - niechętna do jakiegokolwiek wysiłku. Oczywiście nie oznacza to, że każdy w swojej pracy robi wszystko, aby nic nie robić. Jednak...

  • Zarządzanie projektami i zasobami sobota, 19, wrzesień 2015

    Spotykam się czasem z pomysłem przechowywania firmowych plików (takich jak dokumenty, materiały projektowe czy raporty) na dysku internetowym, takim jak Google Drive. Pomysł wydaje się być...

  • Systemy MRP/ERP środa, 03, grudzień 2014

    ERPNext to młody, nieznany na polskim rynku system ERP dla małych i średnich firm. Dzięki szerokiej funkcjonalności i możliwości jej kastomizacji, intuicyjnej obsłudze, nowatorskim podejściu...