YouTube to darmowa platforma do publikowania materiałów wideo. Zna ją w zasadzie każdy, każdy może również z niej korzystać i zamieszczać własne filmy. Dlaczego by więc nie wykorzystać ogromnej popularności, jaką cieszy się YouTube, na potrzeby swojego biznesu? Przedstawiamy 10 przykładów wykorzystania YouTube'a w firmie.

Dlaczego warto wykorzystywać YouTube w firmie?

YouTube'a warto wykorzystywać w firmie z co najmniej kilku powodów:

  • Jest on w 100% darmowy - publikowanie treści w serwisie nic nie kosztuje.
  • Ze względu na ogromną popularność, może stanowić dodatkowy kanał dystrybucji produktów i usług firmy - co i istotne, bez wyraźnych barier wejścia.
  • Filmy YouTube, podobnie jak lokalizacje Google Maps pojawiają się zazwyczaj na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwania Google - dzięki czemu mamy możliwość zawalczenia o internautów, korzystających z wyszukiwarek, nie tylko za pomocą własnej strony internetowej i jej odpowiedniego pozycjonowania.
  • Obsługa YouTube'a jest banalnie prosta - materiały publikuje się za pomocą kilku kliknięć. Platforma udostępnia ponadto zestaw narzędzi do edycji wideo, dzięki czemu swoje filmy możemy przygotowywać już na YouTube.
  • Publikując wideo decydujemy czy powinien być on materiałem publicznym (dostępnym w wyszukiwarce filmów), niepublicznym (niedostępnym w wyszukiwarce - aby go obejrzeć niezbędne jest posiadanie linka) czy prywatnym (dostępnym wyłącznie dla zdefiniowanych użytkowników). Pozwala to na stworzenie materiału np. wyłącznie dla wybranej grupy klientów.

Do czego może się przydać YouTube w firmie?

1. Reklama bezpośrednia

Chyba najbardziej oczywisty ze sposobów wykorzystania YouTube'a przez firmę - umieszczenie w serwisie reklamy swojego produktu, usługi, organizowanego wydarzenia bądź całego przedsiębiorstwa. Po publikacji na YouTube, krótki filmik promocyjny można następnie zagnieździć na swojej stronie internetowej, przy okazji podnosząc jej atrakcyjność.

2. Opisy produktów

Katalog produktów w formie wideo? Dlaczego nie? Filmiki będące opisem oferowanych produktów i usług przedsiębiorstwa mogą zastąpić bądź rozszerzyć funkcjonalność tradycyjnych katalogów - wszak przekaz w formie tekstu, dźwięku i ruchomego obrazu znacznie lepiej działa na wyobraźnię potencjalnego klienta niż tabelaryczne spisy czy nawet kolorowe broszurki.

3. Case Studies, referencje, wywiady, opinie ekspertów

Referencje od zadowolonych klientów to zawsze świetna sprawa dla firmy - stanowią atrakcyjny wabik na nowe leady. Ich skuteczność może być jeszcze wyższa, gdy zadbamy o odpowiednią formę - np. krótki filmik prezentujący historię naszego klienta przed i po skorzystaniu z naszego produktu czy usługi, oczywiście najlepiej z jego udziałem. Równie cenne mogą być również wywiady wideo z ekspertami w branży, pozytywnie wypowiadającymi się o naszej firmie i ofercie.

4. Porównania produktów i analizy

Firmowy kanał YouTube świetnie sprawdzi się jako miejsce publikacji różnego rodzaju zestawień (np. porównań produktów własnych i konkurencji), analiz (np. dot. produktów komplementarnych względem naszego) - które w sposób pośredni będą zachęcały do skorzystania z oferty naszej firmy.

5. Warsztaty i prezentacje możliwości produktów

W naszej ofercie znajdują się produkty wymagające prezentacji na etapie handlowym? Zamiast każdorazowo wysyłać do klienta własnego handlowca, być może czasem wystarczyłoby mu przedstawić prezentację w wersji wideo. Zaletą takiego filmiku jest to, że jest on dostępny w internecie dla każdego i może zawierać dowolne treści - slajdy Power Pointa, obrazki, wideo, dźwięk itp.

6. Szkolenia, materiały edukacyjne

YouTube jest dobrym miejscem na publikację instrukcji obsługi czy materiałów szkoleniowych dot. produktów będących w ofercie firmy. Dzięki możliwości definiowania uprawnień do zamieszczanych materiałów, filmiki tego typu nie muszą być dostępne dla wszystkich, a np. wyłącznie tych klientów, którym chcemy je udostępnić.

7. Ciekawostki i nowości branżowe

Własny kanał YouTube świetnie sprawdzi się jako miejsce prezentacji ciekawostek i nowości z branży, w której działa nasza firma (niekoniecznie bezpośrednio związanych z jej ofertą, ale np. ofertą przedsiębiorstw partnerskich). Umożliwia to wykreowanie wśród klientów wizerunku eksperta w danej dziedzinie.

8. Wystąpienia, relacje z konferencji

Jeśli nasza firma bierze udział w różnego rodzaju konferencjach i spotkaniach branżowych, gdzie istnieje możliwość rejestrowania (przynajmniej własnych) wystąpień - warto ich zapis umieścić na własnym kanale YouTube, prezentując klientom i partnerom naszą aktywność i wiedzę.

9. Materiały z życia firmy

Pokażmy naszym klientom, że też jesteśmy ludźmi :) Świętowaliśmy firmowe urodziny? Zrobiliśmy kawał naszemu prezesowi? Bawiliśmy się na wyjeździe integracyjnym? Dlaczego nie pokazać tego naszym klientom i partnerom? Odrobina rozluźnienia zawsze pomaga budować relacje.

10. FAQ, odpowiedzi na pytania klientów

Klienci mają to do siebie, że często zadają pytania, na które firma (chcąc nie chcąc) zazwyczaj odpowiada. Najciekawsze pytania, wraz z odpowiedziami, warto publikować w internecie, tworząc dział FAQ (Frequently Asked Questions - najczęściej zadawane pytania). Tworzoną w ten sposób bazę wiedzy można udostępnić w formie materiałów wideo - zwiększając przy tym jej atrakcyjność oraz liczbę odbiorców.

Jak rozpocząć publikację filmów na YouTube?

Aby stać się "Youtuberem" nie potrzeba żadnych specjalistycznych umiejętności, sprzętu ani oprogramowania. Wystarczy zwyczajny aparat cyfrowy umożliwiający kręcenie filmów bądź smartfon. Jak zacząć publikację filmów na YouTube wyjaśniają dwa króciutkie filmiki: Jak założyć firmowy kanał oraz Czego potrzeba by rozpocząć. Polecamy!

Przeczytaj również:


  • Brak komentarzy
Dodaj komentarz

  • Reklama w internecie czwartek, 26, grudzień 2013

    Bez wątpienia, jednym z pierwszych kroków związanych z promocją firmy w internecie powinno być umieszczenie jej na Mapach Google (Google Maps). Google Maps to bezpłatna usługa koncernu z...

  • Firmowa strona internetowa sobota, 28, marzec 2015

    Jeśli nie ma Cię w internecie - nie istniejesz. Tak głosi prawo współczesnego marketingu. Aby świat mógł dostrzec Ciebie bądź Twoje produkty, musisz uaktywnić się w sieci. Jest to...

  • Firmowa strona internetowa wtorek, 26, listopad 2013

    W dzisiejszych czasach, każda strona internetowa może stać się celem ataków cyberprzestępców. I to niezależnie czy mowa o dużej stronie firmowej czy też niewielkim, prywatnym blogu. Jedną...

  • Firmowa strona internetowa wtorek, 19, wrzesień 2017

    Chociaż zawodowo nigdy nie zajmowałem się tworzeniem stron WWW, mam na swoim koncie co najmniej kilka (moim zdaniem całkiem udanych) ich realizacji. Budując serwisy internetowe stosowałem...



Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Również na stronie:

  • Marketing piątek, 13, marzec 2015

    Mówi się, że obraz niesie w sobie kilkakrotnie więcej treści niż tekst. Dodatkowo, jest znacznie lepiej zauważalny. Nic więc dziwnego, że dzisiejszy marketing tak chętnie wykorzystuje...

  • Firmowa strona internetowa sobota, 10, styczeń 2015

    Każdemu posiadaczowi strony internetowej zależy na tym, aby była ona prezentowana w wynikach wyszukiwania Google jak najwyżej - najlepiej na pierwszym miejscu lub przynajmniej w TOP10. Wielu...

  • Zarządzanie projektami i zasobami niedziela, 20, kwiecień 2014

    Nie od dziś wiadomo, że człowiek to istota z natury leniwa - niechętna do jakiegokolwiek wysiłku. Oczywiście nie oznacza to, że każdy w swojej pracy robi wszystko, aby nic nie robić. Jednak...