YouTube to darmowa platforma do publikowania materiałów wideo. Zna ją w zasadzie każdy, każdy może również z niej korzystać i zamieszczać własne filmy. Dlaczego by więc nie wykorzystać ogromnej popularności, jaką cieszy się YouTube, na potrzeby swojego biznesu? Przedstawiamy 10 przykładów wykorzystania YouTube'a w firmie.

Dlaczego warto wykorzystywać YouTube w firmie?

YouTube'a warto wykorzystywać w firmie z co najmniej kilku powodów:

  • Jest on w 100% darmowy - publikowanie treści w serwisie nic nie kosztuje.
  • Ze względu na ogromną popularność, może stanowić dodatkowy kanał dystrybucji produktów i usług firmy - co i istotne, bez wyraźnych barier wejścia.
  • Filmy YouTube, podobnie jak lokalizacje Google Maps pojawiają się zazwyczaj na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwania Google - dzięki czemu mamy możliwość zawalczenia o internautów, korzystających z wyszukiwarek, nie tylko za pomocą własnej strony internetowej i jej odpowiedniego pozycjonowania.
  • Obsługa YouTube'a jest banalnie prosta - materiały publikuje się za pomocą kilku kliknięć. Platforma udostępnia ponadto zestaw narzędzi do edycji wideo, dzięki czemu swoje filmy możemy przygotowywać już na YouTube.
  • Publikując wideo decydujemy czy powinien być on materiałem publicznym (dostępnym w wyszukiwarce filmów), niepublicznym (niedostępnym w wyszukiwarce - aby go obejrzeć niezbędne jest posiadanie linka) czy prywatnym (dostępnym wyłącznie dla zdefiniowanych użytkowników). Pozwala to na stworzenie materiału np. wyłącznie dla wybranej grupy klientów.

Do czego może się przydać YouTube w firmie?

1. Reklama bezpośrednia

Chyba najbardziej oczywisty ze sposobów wykorzystania YouTube'a przez firmę - umieszczenie w serwisie reklamy swojego produktu, usługi, organizowanego wydarzenia bądź całego przedsiębiorstwa. Po publikacji na YouTube, krótki filmik promocyjny można następnie zagnieździć na swojej stronie internetowej, przy okazji podnosząc jej atrakcyjność.

2. Opisy produktów

Katalog produktów w formie wideo? Dlaczego nie? Filmiki będące opisem oferowanych produktów i usług przedsiębiorstwa mogą zastąpić bądź rozszerzyć funkcjonalność tradycyjnych katalogów - wszak przekaz w formie tekstu, dźwięku i ruchomego obrazu znacznie lepiej działa na wyobraźnię potencjalnego klienta niż tabelaryczne spisy czy nawet kolorowe broszurki.

3. Case Studies, referencje, wywiady, opinie ekspertów

Referencje od zadowolonych klientów to zawsze świetna sprawa dla firmy - stanowią atrakcyjny wabik na nowe leady. Ich skuteczność może być jeszcze wyższa, gdy zadbamy o odpowiednią formę - np. krótki filmik prezentujący historię naszego klienta przed i po skorzystaniu z naszego produktu czy usługi, oczywiście najlepiej z jego udziałem. Równie cenne mogą być również wywiady wideo z ekspertami w branży, pozytywnie wypowiadającymi się o naszej firmie i ofercie.

4. Porównania produktów i analizy

Firmowy kanał YouTube świetnie sprawdzi się jako miejsce publikacji różnego rodzaju zestawień (np. porównań produktów własnych i konkurencji), analiz (np. dot. produktów komplementarnych względem naszego) - które w sposób pośredni będą zachęcały do skorzystania z oferty naszej firmy.

5. Warsztaty i prezentacje możliwości produktów

W naszej ofercie znajdują się produkty wymagające prezentacji na etapie handlowym? Zamiast każdorazowo wysyłać do klienta własnego handlowca, być może czasem wystarczyłoby mu przedstawić prezentację w wersji wideo. Zaletą takiego filmiku jest to, że jest on dostępny w internecie dla każdego i może zawierać dowolne treści - slajdy Power Pointa, obrazki, wideo, dźwięk itp.

6. Szkolenia, materiały edukacyjne

YouTube jest dobrym miejscem na publikację instrukcji obsługi czy materiałów szkoleniowych dot. produktów będących w ofercie firmy. Dzięki możliwości definiowania uprawnień do zamieszczanych materiałów, filmiki tego typu nie muszą być dostępne dla wszystkich, a np. wyłącznie tych klientów, którym chcemy je udostępnić.

7. Ciekawostki i nowości branżowe

Własny kanał YouTube świetnie sprawdzi się jako miejsce prezentacji ciekawostek i nowości z branży, w której działa nasza firma (niekoniecznie bezpośrednio związanych z jej ofertą, ale np. ofertą przedsiębiorstw partnerskich). Umożliwia to wykreowanie wśród klientów wizerunku eksperta w danej dziedzinie.

8. Wystąpienia, relacje z konferencji

Jeśli nasza firma bierze udział w różnego rodzaju konferencjach i spotkaniach branżowych, gdzie istnieje możliwość rejestrowania (przynajmniej własnych) wystąpień - warto ich zapis umieścić na własnym kanale YouTube, prezentując klientom i partnerom naszą aktywność i wiedzę.

9. Materiały z życia firmy

Pokażmy naszym klientom, że też jesteśmy ludźmi :) Świętowaliśmy firmowe urodziny? Zrobiliśmy kawał naszemu prezesowi? Bawiliśmy się na wyjeździe integracyjnym? Dlaczego nie pokazać tego naszym klientom i partnerom? Odrobina rozluźnienia zawsze pomaga budować relacje.

10. FAQ, odpowiedzi na pytania klientów

Klienci mają to do siebie, że często zadają pytania, na które firma (chcąc nie chcąc) zazwyczaj odpowiada. Najciekawsze pytania, wraz z odpowiedziami, warto publikować w internecie, tworząc dział FAQ (Frequently Asked Questions - najczęściej zadawane pytania). Tworzoną w ten sposób bazę wiedzy można udostępnić w formie materiałów wideo - zwiększając przy tym jej atrakcyjność oraz liczbę odbiorców.

Jak rozpocząć publikację filmów na YouTube?

Aby stać się "Youtuberem" nie potrzeba żadnych specjalistycznych umiejętności, sprzętu ani oprogramowania. Wystarczy zwyczajny aparat cyfrowy umożliwiający kręcenie filmów bądź smartfon. Jak zacząć publikację filmów na YouTube wyjaśniają dwa króciutkie filmiki: Jak założyć firmowy kanał oraz Czego potrzeba by rozpocząć. Polecamy!

Przeczytaj również:


  • Brak komentarzy
Dodaj komentarz

  • Firmowa strona internetowa niedziela, 03, styczeń 2016

    Czasem po wpisaniu w przeglądarce adresu własnej strony internetowej można się wielce zdziwić i np. jej nie zastać. Bądź, co gorsze, zastać zupełnie inną o - delikatnie mówiąc -...

  • Marketing piątek, 13, marzec 2015

    Mówi się, że obraz niesie w sobie kilkakrotnie więcej treści niż tekst. Dodatkowo, jest znacznie lepiej zauważalny. Nic więc dziwnego, że dzisiejszy marketing tak chętnie wykorzystuje...

  • Reklama w internecie wtorek, 14, styczeń 2014

    Dzisiejszy internet przepełniony jest reklamami. Czyhają one na internautę praktycznie wszędzie, przybierając przeróżne formy: dźwięku, obrazu, tekstu czy też interaktywnych gier....

  • Firmowa strona internetowa piątek, 05, sierpień 2016

    Ponad 20% (a według niektórych danych niemal 50%) polskich przedsiębiorców nie posiada własnej strony internetowej. 30% nie korzysta natomiast z poczty elektronicznej. Tymczasem, według...



Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Również na stronie:

  • Systemy informatyczne dla firm sobota, 11, październik 2014

    Komputer każdego pracownika biurowego wyposażony jest w pewien zasób podstawowego oprogramowania, umożliwiającego wykonywanie jego codziennych zadań. Firmy za oprogramowanie to zazwyczaj sporo...

  • Zarządzanie projektami i zasobami sobota, 05, grudzień 2015

    Dobrą zabawę lubi każdy z nas, dlatego tak chętnie sięgamy po gry komputerowe, planszowe czy towarzyskie. Gry dostarczają nam rozrywki, stąd nic dziwnego, że spędzanie przy nich naszego...

  • Systemy CRM sobota, 18, październik 2014

    Na rynku oprogramowania typu CRM jest na pęczki. Opensource'owych systemów CRM, czyli takich, które możemy swobodnie rozwijać i które dostępne są za darmo, tak wiele już nie ma. Mimo to,...