W Polsce i na świecie coraz popularniejszy staje się outsourcing - również w branży IT. Firmy coraz częściej zdają się na usługi innych przedsiębiorstw, rezygnując z zatrudniania własnych specjalistów. I słusznie - wszak trudno być ekspertem w każdej dziedzinie. Czy warto jednak zupełnie rezygnować z własnego firmowego działu IT? Zdecydowanie nie!



W Twojej firmie działa kilka systemów? Zatrudnij informatyka!

Jakiś czas temu miałem okazję współpracować ze średniej wielkości firmą produkcyjną, której prezes pałał gorącym uczuciem do wszelkiego rodzaju rozwiązań informatycznych. Przedsiębiorstwo informatyzowało każdą sferę swojej działalności, wykorzystując m.in. systemy ERP, BI, CRM, HRM, różnego rodzaju aplikacje mobilne, a do tego stosowało bardzo specyficzne rozwiązania hardware'owe i sieciowe.

Super - pomyślałem w pierwszej chwili, nie mając pojęcia, że w firmie tej nie funkcjonuje żadna komórka informatyczna, która sprawowałaby pieczę nad tą wielce skomplikowaną infrastrukturą IT. Żadnego administratora sieci, żadnego project managera, żadnego informatyka (chociażby pana Kazia w okularach i kraciastej koszuli) - po prostu nikogo. I co z tego, że ciekawych narzędzi wdrożono tam wiele, skoro największym efektem biznesowym ich działania jest chaos.

W przypadku każdego, nawet najmniejszego problemu technicznego czy wątpliwości użytkowników, niezbędna jest tam interwencja zewnętrznej firmy - dostawcy danego komponentu bądź niezależnego specjalisty. Jest to oczywiście uciążliwe dla każdej ze stron, a ponadto generuje zbędne koszty. Prawdziwym kłopotem jest jednak rozmywanie się odpowiedzialności. Poszczególne rozwiązania informatyczne są ze sobą wzajemnie powiązane, przez co, gdy pojawia się problem, nikt nie jest w stanie szybko zidentyfikować jego źródła (nie działa wszystko, tymczasem winowajca jest tylko jeden). Momentami dochodzi do sytuacji iście groteskowych, gdy w wyniku awarii serwera, na którym zainstalowano system ERP, obrywa się dostawcy tego systemu, a nie firmie odpowiedzialnej za utrzymanie samego serwera...

Kiedy dział IT nie jest niezbędny?

Opisane powyżej problemy z pewnością nigdy by się nie pojawiły (a przynajmniej nie w takim stopniu) gdyby firma dysponowała chociaż jednym własnym specjalistą IT, który znając jej infrastrukturę informatyczną, byłby w stanie koordynować pracami dostawców sprzętu i oprogramowania. Byłby również w stanie rozwiązywać podstawowe problemy użytkowników.

Nie ukrywajmy jednak, że utrzymanie takiego specjalisty bądź całego działu IT kosztuje - na szczęście nie zawsze jest niezbędne. Jeśli infrastruktura IT w Twojej firmie nie jest bardzo rozbudowana (np. korzystasz z jednego-dwóch niezależnych systemów zainstalowanych na zewnętrznych hostingach), utrzymywanie własnego działu IT nie jest konieczne.

Dobrym pomysłem jest w takim przypadku zatrudnienie osoby posiadającej ogólną wiedzę informatyczną i która na co dzień mogłaby pełnić obowiązki niezwiązane bezpośrednio z IT. Jej umiejętności z pewnością byłyby niezwykle przydatne okresowo - np. w przypadku wdrażania dodatkowego oprogramowania, wewnętrznych szkoleń z obsługi czy też pojawienia się problemów technicznych z dowolnym elementem infrastruktury IT przedsiębiorstwa.

Przeczytaj również:


  • Bardzo ciekawy artykuł, jestem pod wrażeniem wiedzy autora. Uważam, że każda większa firma powinna postawić na unikalny, dedykowany system i tylko w ten sposób można sprawnie organizować pracę. A o dobrego informatyka obecnie ciężko - pewnie dlatego większość firm wybiera outsorcing.
    serdecznie pozdrawiam

Dodaj komentarz

Jak samodzielnie stworzyć firmową stronę WWW?
Ofert na wykonanie strony internetowej można znaleźć w sieci całe mnóstwo. Większość z nich wydaje się być całkiem przystępna - własną... Czytaj więcej...
Zarządzanie zespołem rozproszonym - wyzwania i dobre praktyki
Zarządzanie zespołem już z definicji nie jest łatwe. Każdy z nas ma bowiem inny charakter, potrzeby, styl pracy, przyzwyczajenia. Rolą managera... Czytaj więcej...
Umowa serwisowa - jaka zapewni spokojną eksploatację oprogramowania?
Bez zagwarantowanej opieki serwisowej wdrożenie jakiegokolwiek oprogramowania nie ma prawa się udać. Pomimo przeprowadzonych testów, błędy... Czytaj więcej...
Dobry system do oceny kompetencji pracowników, czyli jaki?
Ocena kompetencji? Nic prostszego, klikamy w arkusz, wyświetla się wynik i koniec. Niestety, w zarządzaniu zasobami ludzkimi podstawowym... Czytaj więcej...
Jak wybrać system wspierający ocenę pracowników?
Liczba przedsiębiorstw oceniających swoich pracowników systematycznie rośnie. Część z nich opracowanie metodologii ocen zamawia w firmach... Czytaj więcej...


Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

IC Project - polski sposób na porządek w projektach
Jako Project Manager korzystam obecnie z 3 różnych komunikatorów, dwóch klientów poczty elektronicznej, 2 systemów do zarządzania projektami,... Czytaj więcej...
Jak przekonać pracowników do nowego oprogramowania?
Ze zmiany systemów informatycznych w firmie zazwyczaj cieszą się jedynie jej pomysłodawcy (na przykład kierownictwo bądź najbardziej wpływowi... Czytaj więcej...
NetCrunch - recepta na zdrową sieć Twojej firmy
Natura sieci teleinformatycznych jest bardzo dynamiczna - ich struktura, elementy i parametry zmieniają się niezwykle często. To spore wyzwanie... Czytaj więcej...
Open Project - najlepszy darmowy system do zarządzania projektami?
Project manager to bardzo odpowiedzialne stanowisko. Wymaga szerokiej, interdyscyplinarnej wiedzy oraz świetnej organizacji pracy własnej i innych.... Czytaj więcej...
Dobry system do oceny kompetencji pracowników, czyli jaki?
Ocena kompetencji? Nic prostszego, klikamy w arkusz, wyświetla się wynik i koniec. Niestety, w zarządzaniu zasobami ludzkimi podstawowym... Czytaj więcej...