W Polsce i na świecie coraz popularniejszy staje się outsourcing - również w branży IT. Firmy coraz częściej zdają się na usługi innych przedsiębiorstw, rezygnując z zatrudniania własnych specjalistów. I słusznie - wszak trudno być ekspertem w każdej dziedzinie. Czy warto jednak zupełnie rezygnować z własnego firmowego działu IT? Zdecydowanie nie!



W Twojej firmie działa kilka systemów? Zatrudnij informatyka!

Jakiś czas temu miałem okazję współpracować ze średniej wielkości firmą produkcyjną, której prezes pałał gorącym uczuciem do wszelkiego rodzaju rozwiązań informatycznych. Przedsiębiorstwo informatyzowało każdą sferę swojej działalności, wykorzystując m.in. systemy ERP, BI, CRM, HRM, różnego rodzaju aplikacje mobilne, a do tego stosowało bardzo specyficzne rozwiązania hardware'owe i sieciowe.

Super - pomyślałem w pierwszej chwili, nie mając pojęcia, że w firmie tej nie funkcjonuje żadna komórka informatyczna, która sprawowałaby pieczę nad tą wielce skomplikowaną infrastrukturą IT. Żadnego administratora sieci, żadnego project managera, żadnego informatyka (chociażby pana Kazia w okularach i kraciastej koszuli) - po prostu nikogo. I co z tego, że ciekawych narzędzi wdrożono tam wiele, skoro największym efektem biznesowym ich działania jest chaos.

W przypadku każdego, nawet najmniejszego problemu technicznego czy wątpliwości użytkowników, niezbędna jest tam interwencja zewnętrznej firmy - dostawcy danego komponentu bądź niezależnego specjalisty. Jest to oczywiście uciążliwe dla każdej ze stron, a ponadto generuje zbędne koszty. Prawdziwym kłopotem jest jednak rozmywanie się odpowiedzialności. Poszczególne rozwiązania informatyczne są ze sobą wzajemnie powiązane, przez co, gdy pojawia się problem, nikt nie jest w stanie szybko zidentyfikować jego źródła (nie działa wszystko, tymczasem winowajca jest tylko jeden). Momentami dochodzi do sytuacji iście groteskowych, gdy w wyniku awarii serwera, na którym zainstalowano system ERP, obrywa się dostawcy tego systemu, a nie firmie odpowiedzialnej za utrzymanie samego serwera...

Kiedy dział IT nie jest niezbędny?

Opisane powyżej problemy z pewnością nigdy by się nie pojawiły (a przynajmniej nie w takim stopniu) gdyby firma dysponowała chociaż jednym własnym specjalistą IT, który znając jej infrastrukturę informatyczną, byłby w stanie koordynować pracami dostawców sprzętu i oprogramowania. Byłby również w stanie rozwiązywać podstawowe problemy użytkowników.

Nie ukrywajmy jednak, że utrzymanie takiego specjalisty bądź całego działu IT kosztuje - na szczęście nie zawsze jest niezbędne. Jeśli infrastruktura IT w Twojej firmie nie jest bardzo rozbudowana (np. korzystasz z jednego-dwóch niezależnych systemów zainstalowanych na zewnętrznych hostingach), utrzymywanie własnego działu IT nie jest konieczne.

Dobrym pomysłem jest w takim przypadku zatrudnienie osoby posiadającej ogólną wiedzę informatyczną i która na co dzień mogłaby pełnić obowiązki niezwiązane bezpośrednio z IT. Jej umiejętności z pewnością byłyby niezwykle przydatne okresowo - np. w przypadku wdrażania dodatkowego oprogramowania, wewnętrznych szkoleń z obsługi czy też pojawienia się problemów technicznych z dowolnym elementem infrastruktury IT przedsiębiorstwa.

Przeczytaj również:


  • Bardzo ciekawy artykuł, jestem pod wrażeniem wiedzy autora. Uważam, że każda większa firma powinna postawić na unikalny, dedykowany system i tylko w ten sposób można sprawnie organizować pracę. A o dobrego informatyka obecnie ciężko - pewnie dlatego większość firm wybiera outsorcing.
    serdecznie pozdrawiam

Dodaj komentarz

  • Zarządzanie projektami i zasobami sobota, 14, czerwiec 2014

    Nawet jeśli Twoja firma nie jest duża i liczy kilku pracowników, którzy korzystają ze wspólnych zasobów, takich jak np. sala konferencyjna, samochód służbowy bądź różnego rodzaju...

  • Zarządzanie projektami i zasobami sobota, 21, lipiec 2018

    Większość polskich firm korzysta z pakietu Microsoft Office - w tym coraz częściej z jego najnowszej odsłony Office 365. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę, że poza sztandarowym Wordem,...

  • Zarządzanie projektami i zasobami sobota, 21, marzec 2015

    W Polsce szaleje bezrobocie, natomiast Ty masz problem ze znalezieniem odpowiedniego pracownika do swojej firmy. Paradoks? Niekoniecznie - chętnych i wartościowych rąk do pracy na rynku bowiem nie...

  • Zarządzanie projektami i zasobami wtorek, 10, maj 2016

    Według moich obserwacji, większość problemów organizacyjnych polskich przedsiębiorstw dotyczy dwóch obszarów: firmowej komunikacji (wliczając w nią dostęp do wiedzy i informacji) oraz...



Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Również na stronie:

  • Zarządzanie projektami i zasobami sobota, 27, maj 2017

    Jako Project Manager korzystam obecnie z 3 różnych komunikatorów, dwóch klientów poczty elektronicznej, 2 systemów do zarządzania projektami, 3 niezależnych tablic kanbanowych oraz szeregu...

  • Systemy CRM wtorek, 08, listopad 2016

    System CRM to oprogramowanie, które przyda się w każdej firmie. Sięgają po nie zarówno wielkie korporacje, przedsiębiorstwa z sektora MŚP, jak i kilkuosobowe startupy. Ich potrzeby oraz...

  • Zarządzanie projektami i zasobami sobota, 19, wrzesień 2015

    Spotykam się czasem z pomysłem przechowywania firmowych plików (takich jak dokumenty, materiały projektowe czy raporty) na dysku internetowym, takim jak Google Drive. Pomysł wydaje się być...